Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Beklagar att jag länkar till Aftonbladet, men ingen annan verkade ha det uppe.
Men det ser ut som att kol är framtidens energislag.


"I mars 2021 uppgav en tjänsteman vid Kinas nationella energiadministration att förnybar energi skulle utgöra två tredjedelar av ökningen av elkonsumtion fram till 2025. Men när landets stora plandokument som styr övergången till förnybar energi mellan 2020 och 2025 publicerades på onsdagen hette det plötsligt att förnybara källor ska stå för mer än 50 procent av den stegvis ökade energiförbrukningen under perioden,"

"Under maj månad lastades rekordstora mängder kol på indiska järnvägar, rapporterar The Hindu. Statliga jätten Coal India har kraftigt ökat sin kolproduktion och enligt kolministeriet ska 100 tidigare nedlagda gruvor öppnas på nytt."
Det är väl för att balansera för alla nya vindkraftverk, :crash
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Trötta på billig el i norr, snart är det en bristvara..


"H2 Green Steel vill börja producera grönt stål redan 2024, men kommer inte att få el från de större näten förrän i slutet av 2025.
Nu måste bolaget från början i stället ansluta till lokalnätet i Boden.
– Men vi kommer att behöva mer elproduktion om vi ska lyckas med omställningen i Norrbotten, säger Maria Jalvemo på Svenska kraftnät."

"Fullt utbyggt räknar stålbolaget med att det behövs åtminstone 12 terawattimmar el årligen, nästan lika mycket som närliggande Luleälven producerar på ett år. Flera andra elslukande industrier planeras samtidigt i Norrbotten. "
H2 Green Steel planerar inte fullt samma omsättning som LKAB, men mycket nog.
LKAB planerar ju för utbyggnad som kräver lika mycket el som hela Danmark förbrukar idag(!).
Ponera att det produceras tillräckligt med el, någonstans.
Det där någonstans, med vindsnurror som bas, det räcker knappast med att dra en extra kabel från närmsta transformatorstation.
Den enorma mängden el kräver inte bara en enormt dimensionerad kabel direkt från vindsnurrorna, till respektive stålverk.
Den kräver även samma dimensionerade kabel ut över landsgränserna för att kunna importera el vid eltorka och H2 brist.
Och det för varje stålverk…

Lägg sedan till elslukarna serverhallar och batterifabriker.
Den ekvationen går inte ihop.
De företagsägarna och tillhörande politiker klarar inte en enkel ekvation kan man konstatera.
Varken produktionen av el eller nätet är dimensionerat för minst den 2-3 dubbla elförbrukningen mot vad landet har idag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja det är inte alls så enkelt. Nog kan såväl producenter som konsumenter räkna. Men de sitter på mer information än vad svennepäron gör och därför gör de andra kalkyler än vad tex tyckarna i kommentarsfälten gör.
El är inte en bristvara och den kommer inte att vara det - ännu på kanske 5-6 år. Detta pga att produktionen ökar hela tiden samtidigt som de stora konsumtionsökningarna ligger rätt många år framåt i tiden. Däremot kommer spotpriset att pendla mer än tidigare år vilket kloka konsumenter parerar genom att ” ” och flytta sin konsumtion till tider med lägre priser. Eller installera solceller/värmepump/isolering osv osv.
Nu har Tyskland mfl europeiska länder förklarat att de kommer att avveckla fossila bränslen ffa från Ryssland.
Tyskland som tidigare varit hårt beroende av rysk gas är nu nere på ca 35% av energibehovet med rysk gas och planerar 0% 2024. Självklart kommer allt detta att ha ett pris men det finns ingenjörer som kommer med lösningar och som jag skrivit tidigare (tror jag) så är en initierad prognos att vi har modern modulär kärnkraft på plats även i Sverige om ca 10 år. Samt ett antal andra lösningar som tillsammans skapar ett både stabilt och redundant system. Under tiden byggs också kraftnätet ut för att klara distribution, kanske främst för prisutjämning. Stora energiflöden kan med fördel ske med vätgas då det är väl lämpat för just förflyttning av energi med små förluster till liten markpåverkan (pipeline).
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
SvK släpper årligen motsvarande denna rapport där de ger prognos för kommande vinter och topplasttimmen. Nu då för vintern 2022/2023.

Negativ effektbalans på 1400 MW under en normalvinter och 2700 MW under en tioårsvinter.


Vindkraften antas ha en effekttillgänglighet om 9% under topplasttimmen.

Solceller 0%, ändå ger vi bidrag till att installera dom...

Elområde 1 och 2 klarar sig än så länge, tills batterifabriker och tillverkare av grönt stål slår till brytaren och börjar producera...
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Nja det är inte alls så enkelt. Nog kan såväl producenter som konsumenter räkna. Men de sitter på mer information än vad svennepäron gör och därför gör de andra kalkyler än vad tex tyckarna i kommentarsfälten gör.
El är inte en bristvara och den kommer inte att vara det - ännu på kanske 5-6 år. Detta pga att produktionen ökar hela tiden samtidigt som de stora konsumtionsökningarna ligger rätt många år framåt i tiden. Däremot kommer spotpriset att pendla mer än tidigare år vilket kloka konsumenter parerar genom att ” ” och flytta sin konsumtion till tider med lägre priser. Eller installera solceller/värmepump/isolering osv osv.
Nu har Tyskland mfl europeiska länder förklarat att de kommer att avveckla fossila bränslen ffa från Ryssland.
Tyskland som tidigare varit hårt beroende av rysk gas är nu nere på ca 35% av energibehovet med rysk gas och planerar 0% 2024. Självklart kommer allt detta att ha ett pris men det finns ingenjörer som kommer med lösningar och som jag skrivit tidigare (tror jag) så är en initierad prognos att vi har modern modulär kärnkraft på plats även i Sverige om ca 10 år. Samt ett antal andra lösningar som tillsammans skapar ett både stabilt och redundant system. Under tiden byggs också kraftnätet ut för att klara distribution, kanske främst för prisutjämning. Stora energiflöden kan med fördel ske med vätgas då det är väl lämpat för just förflyttning av energi med små förluster till liten markpåverkan (pipeline).
Om du refererar till mig som kommentarfältstyckare och svennepäron så misstar du dig.
Men min insikt i sammanhanget kommer både från jobb och teknikrelaterat, samt via en insider i elbranschen som bekräftar situationen med elnätet.

Vet du hur Tyskland minskar sitt gasberoende från Ryssland, eller du bara speglar några rubriker och ytliga artiklar?
Mer import av el är det primära svaret.
Och så ser det ut i flera europeiska länder.
Allt baserat på Paris överenskommelsen, och EU’s förbindelse att minska sitt CO2 avtryck för klimatets skull.

Frankrike ser en ökad efterfrågan på sin kärnkraftsel t.ex.
Så en import av el är ”lösningen” för ett antal länder.
Men vem/vilka har sådan överkapacitet att man kan tillgodose alla andra länder som i sig minskar sin egen kapacitet?

Sverige har förresten ett problem med tillgång på el redan till vintern enligt Svenska Kraftnät.
Kan bli frågan om att rotera nedstängning av el i olika regioner då och då.
I Sverige planeras det stängas ner en massa vattenkraft oavsett om de varit i drift upp mot 100 år, bara för att återställa vattenmiljön som det var för 50-100 år sedan.
Det beräknas totalt motsvara en reaktor i kapacitet.
Elbehovet kommer inte att öka plötsligt över ett nyår 10 år bort, det ökar successivt för allt blir inte klart och och tas i drift samtidigt.
Det tog 10 år att bygga den så kallade nordlänken, nya elmotorvägen från norr till söder, och det behövs dras runt en massa kablar till i den digniteten för att möta framtida behov som aviseras, och all projektering och förhandling med markägare etc adderar ett antal år till för eventuell byggnation.

Vindsnurrorna kommer visserligen att öka i antal, men de räddar inte situationen, och framförallt inte på vintern då högtryck är vanligt med knapp vind.
Den praktiska hanteringen av H2 är inte testad i verkliga livet, och dess risker och utmaningar är oerhört stora.
H2 är den minsta molekylen i vår värld, och den tar sig genom i princip allt material i viss mån vilket gör den oerhört svår att lagra.
I liten skala, visst, men till och med som ren gas i bilar så har man inte vågat sig på det än.
Däremot om små modulära kärnkraftverk oväntat blir accepterat och kommer i drift inom 10 år så blir situationen annorlunda.
Men då måste det accepteras politiskt och påbörjas redan idag.
Jag ser själv SMR som en framtid, men det lär ta lång tid om inte en kris totalt ändrar det politiska tänket runt detta.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Med det sagt, om alla energislag bär sina egna kostnader fullt ut, inkl hårdvaran för anslutning på nätet.
Och inga gräddfiler med subventioner, prisgarantier som sponsras av andra, och inget ridande på att andra energislag skall ställa upp endast som backup.
Ja funkar vågkraft, solceller, termiska elgeneraktorer (framtid), etc., då är det toppen.
Men gissningsvis så är SMR den mest kapabla tekniken.
Det pratas om att SMR är dåliga på att utnyttja bränslestavarna, låter det vara osagt men nämner det som en frågeställning.
Men en generation två som kanske till och med kan återanvända gamla bränslestavar vore riktigt bra.

Samma med nätkostnader, skattereduktioner med mera, det skall vara rättvist om man skall få en sund hållbar elframtid.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tyskland valde ju mystiskt nog att dra ner på den ryska gasen efter att försommarvärmen hade kommit, inte direkt i vintras. Men det hade säkert enbart med byråkratiska processer att göra, inte att dom hade frusit :arsele av sig om dom hade dragit ner på den tidigare.

Datahallarna i tex Gävle/Sandviken-området drifttas ju i detta nu, och kommer att byggas ut rejält i närtid. Men redan nu så är det precis på gränsen att dom får den effekt dom behöver. Och det hindrar andra verksamheter att etablera sig, såna som faktiskt ger inhemska jobb.

INGEN pratar ju om att vi ska minska konsumtionen, eller minska energibehovet, vi ska bara konsumera oss ur det, genom att skrota det vi har och köpa nytt. Tom MP har ju slagit in på det spåret.

Men nu börjar ju faktiskt vissa säga att vi inte ens löser problemen med elbilar, för dom mineralerna kommer att ta slut. Vad kommer då dom ekonomiska drivkrafterna försöka slå mynt av? DN har en artikel om just det: https://www.dn.se/ekonomi/kommer-elbilshajpen-att-stoppa-utslappen-i-tid/
Forskarna har räknat på bilarnas livscykelutsläpp, från produktion till skrotning.

– Framemot 2045 kommer produktionen av batterierna att spela en betydligt större roll för totalutsläppen, därför måste nog också deras klimatpåverkan regleras. I dag är utsläppen relativt stora i batteritillverkning, men det finns bra möjligheter att minska dem.

– Det går att få utsläppen från avgasrören att närma sig noll till 2045, men då måste man reglera nybilsförsäljningen senast 2030, säger Chalmersforskaren Johannes Morfeldt.
Annars kan det leda till det som kallas koldioxidläckage:

– Om ett land snabbt vill introducera elbilar för att få ned utsläppen, kan det innebära att de i stället ökar i ett annat land, säger Johannes Norfeldt.

Frågan uppstår: har en vanlig svensk bilägare råd att bli så klimatvänlig som de nationella målen kräver? Det går nog att utgå ifrån att det kommer en diskussion om att det också måste till ekonomiska morötter.
Fritt översatt, kommer medelsvensson har råd att bara skrota bort sina bilar för att rädda världen, eller kommer dom att säljas till andra länder, utan krav, där man tar bort all reningsutrustning i bilarna, eftersom dom stannar annars, och då smutsar ner ännu mer? Och när batterierna skapar för mycket problem, då ryker dom också.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är ingen expert på miljöfrågor, men läste några av Lorentz Twats inlägg på Twitter igår och kom fram till att han och jag tänker olika när det gäller energifrågor. Möjligen beroende på att jag är elkraftingenjör i grunden och han uppenbarligen inte är det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är inte heller någon miljöexpert, men jag vet att skulle jag bara ha tillgång till el när det blåser eller solen skiner skulle jag vara riktigt tjejsur...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alltså.....Vilken alternativ verklighet lever han i... ? :brinnerup:glömdet

"STOCKHOLM. Prioriteringen av cyklister fortsätter. Snart förlorar biltrafiken på Skanstullsbron ett av två körfält – istället får gående och cyklande mer plats. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) lovar att det inte kommer att påverka bilisternas framkomlighet.

– Men det påverkar deras upplevelse av framkomlighet
, säger han."


 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltså.....Vilken alternativ verklighet lever han i... ? :brinnerup:glömdet

"STOCKHOLM. Prioriteringen av cyklister fortsätter. Snart förlorar biltrafiken på Skanstullsbron ett av två körfält – istället får gående och cyklande mer plats. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) lovar att det inte kommer att påverka bilisternas framkomlighet.

– Men det påverkar deras upplevelse av framkomlighet
, säger han."


Det är lugnt, i nästa steg förbjuder dom ICE fordon på bron för att den har fått infarkt, och sedan är det ingen trängsel igen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alltså.....Vilken alternativ verklighet lever han i... ? :brinnerup:glömdet

"STOCKHOLM. Prioriteringen av cyklister fortsätter. Snart förlorar biltrafiken på Skanstullsbron ett av två körfält – istället får gående och cyklande mer plats. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) lovar att det inte kommer att påverka bilisternas framkomlighet.

– Men det påverkar deras upplevelse av framkomlighet
, säger han."



Kan inte cyklisterna istället bara uppleva att deras väg är bredare så slipper kommunen slösa pengar på ombyggnad?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är ingen expert på miljöfrågor, men läste några av Lorentz Twats inlägg på Twitter igår och kom fram till att han och jag tänker olika när det gäller energifrågor. Möjligen beroende på att jag är elkraftingenjör i grunden och han uppenbarligen inte är det.

Lille Lorentz är sannerligen ingen favorit hos mig heller...men kraftfulla uttalanden och åsikter trots total avsaknad av kunskap är väl snarare ett karaktärsdrag som samtliga politiker besitter...?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top