Nja det är inte alls så enkelt. Nog kan såväl producenter som konsumenter räkna. Men de sitter på mer information än vad svennepäron gör och därför gör de andra kalkyler än vad tex tyckarna i kommentarsfälten gör.
El är inte en bristvara och den kommer inte att vara det - ännu på kanske 5-6 år. Detta pga att produktionen ökar hela tiden samtidigt som de stora konsumtionsökningarna ligger rätt många år framåt i tiden. Däremot kommer spotpriset att pendla mer än tidigare år vilket kloka konsumenter parerar genom att ” ” och flytta sin konsumtion till tider med lägre priser. Eller installera solceller/värmepump/isolering osv osv.
Nu har Tyskland mfl europeiska länder förklarat att de kommer att avveckla fossila bränslen ffa från Ryssland.
Tyskland som tidigare varit hårt beroende av rysk gas är nu nere på ca 35% av energibehovet med rysk gas och planerar 0% 2024. Självklart kommer allt detta att ha ett pris men det finns ingenjörer som kommer med lösningar och som jag skrivit tidigare (tror jag) så är en initierad prognos att vi har modern modulär kärnkraft på plats även i Sverige om ca 10 år. Samt ett antal andra lösningar som tillsammans skapar ett både stabilt och redundant system. Under tiden byggs också kraftnätet ut för att klara distribution, kanske främst för prisutjämning. Stora energiflöden kan med fördel ske med vätgas då det är väl lämpat för just förflyttning av energi med små förluster till liten markpåverkan (pipeline).
Om du refererar till mig som kommentarfältstyckare och svennepäron så misstar du dig.
Men min insikt i sammanhanget kommer både från jobb och teknikrelaterat, samt via en insider i elbranschen som bekräftar situationen med elnätet.
Vet du hur Tyskland minskar sitt gasberoende från Ryssland, eller du bara speglar några rubriker och ytliga artiklar?
Mer import av el är det primära svaret.
Och så ser det ut i flera europeiska länder.
Allt baserat på Paris överenskommelsen, och EU’s förbindelse att minska sitt CO2 avtryck för klimatets skull.
Frankrike ser en ökad efterfrågan på sin kärnkraftsel t.ex.
Så en import av el är ”lösningen” för ett antal länder.
Men vem/vilka har sådan överkapacitet att man kan tillgodose alla andra länder som i sig minskar sin egen kapacitet?
Sverige har förresten ett problem med tillgång på el redan till vintern enligt Svenska Kraftnät.
Kan bli frågan om att rotera nedstängning av el i olika regioner då och då.
I Sverige planeras det stängas ner en massa vattenkraft oavsett om de varit i drift upp mot 100 år, bara för att återställa vattenmiljön som det var för 50-100 år sedan.
Det beräknas totalt motsvara en reaktor i kapacitet.
Elbehovet kommer inte att öka plötsligt över ett nyår 10 år bort, det ökar successivt för allt blir inte klart och och tas i drift samtidigt.
Det tog 10 år att bygga den så kallade nordlänken, nya elmotorvägen från norr till söder, och det behövs dras runt en massa kablar till i den digniteten för att möta framtida behov som aviseras, och all projektering och förhandling med markägare etc adderar ett antal år till för eventuell byggnation.
Vindsnurrorna kommer visserligen att öka i antal, men de räddar inte situationen, och framförallt inte på vintern då högtryck är vanligt med knapp vind.
Den praktiska hanteringen av H2 är inte testad i verkliga livet, och dess risker och utmaningar är oerhört stora.
H2 är den minsta molekylen i vår värld, och den tar sig genom i princip allt material i viss mån vilket gör den oerhört svår att lagra.
I liten skala, visst, men till och med som ren gas i bilar så har man inte vågat sig på det än.
Däremot om små modulära kärnkraftverk oväntat blir accepterat och kommer i drift inom 10 år så blir situationen annorlunda.
Men då måste det accepteras politiskt och påbörjas redan idag.
Jag ser själv SMR som en framtid, men det lär ta lång tid om inte en kris totalt ändrar det politiska tänket runt detta.