Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Du verkar helt missat mitt förtydligande om att det handlar om bolagen som säljer elen till ditt hem. Långt ifrån alla av de bolagen producerar el eller står för någon form av infrastruktur. De förmedlar. Alla argument och uppgifter du lägger fram som svar på mitt inlägg avser elproducenter. Där har jag inga invändningar just nu. Inom förmedlingsbranschen är det stenhård konkurrens. Inom produktionsbranschen gissar jag att konkurrensen är lägre.
Ytterligare en sak att väga in i ekvationen är att bland de rena elhandelsbolagen råder i princip fri etableringsrätt och låga trösklar, medan en elproducent måste ta hänsyn till mängder av olika begränsningar som gör det svårare för nya aktörer att komma in och konkurrera såsom lagkrav, miljötillstånd, kommunala översiktsplaner, kapacitet i elnät osv.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Du verkar helt missat mitt förtydligande om att det handlar om bolagen som säljer elen till ditt hem. Långt ifrån alla av de bolagen producerar el eller står för någon form av infrastruktur. De förmedlar. Alla argument och uppgifter du lägger fram som svar på mitt inlägg avser elproducenter. Där har jag inga invändningar just nu. Inom förmedlingsbranschen är det stenhård konkurrens. Inom produktionsbranschen gissar jag att konkurrensen är lägre.
Nejdå, jag håller helt med dig om förmedlingsbolagen.
Jag nämnde det tidigare också, men kanske inte betonade det tillräckligt.
Men förmedlingsbolagen kan inte hålla ut om många av kunderna har fasta priser då detta blir ren förlust för de bolagen.
Elbolagen som faktiskt producerar el har däremot normalt en fin vinst när de säljer till spotmarknaden.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Nej, jag vet inte var du fick det från?
Flaskhalsarna är tekniska, det vill säga brist på överföringskapacitet i elnätet i kombination med tillgång och efterfrågan rent geografiskt.
Det beror på utformningen av nätet, och har både med ledningsarea att göra på stamnätet, men i vissa fall är även regionnätet.
Stora tryckpunkter (ställverk) i stamnätet är inblandade även när det gäller att ta hänsyn till det "största dimensionerade felet", och den roterande massan som behövs för stabil drift.
Det beror alltså också på hur man räknar när man vill ha hög driftsäkerhet, det finns ingen gemensam standard för detta, utan det finns många olika sätt att avväga "el av god kvalitet".
Den avvägning som SvK gjorde skapade dessa elområden då, 2011, och det är någonting som man lägger en hel del fokus på nu.
Det händer mycket med det som kallas "efterfråganflexibilitet", ända ner till privatkunder.
Vi kanske kommer att se andra parametrar i begreppet "el av tillräckligt god kvalitet" i framtiden?
Det är stor skillnad om man räknar på en upptid på 99,99% eller 99,9% när det gäller vilka kurvor man kan gena i.
Jag utgick från att ditt och BrooklynS svar var riktat till min fråga om flaskhalsar då jag fick tolka vad ni åsyftade.
Och jag kunde inte tolka det som bara en sidan om fråga om priset.
Men fortfarande.
Om det bara var tekniska förklaringar så borde vi sett mer av rekordpriser etc redan för 1,5 år sedan (ja flera år tillbaka faktiskt) för det skiljer inte särskilt mycket i elsystemet från då till nu.
Och som jag nämnt tidigare, produktionskostnaden för elen är inte plötsligt 5kr/kWh, utan här flödar stora pengar i ren vinst.
Nu är det dock så att Svenska Kraftnät och deras motsvarigheter i det andra landet tar en stor del av vinsten för den elen som går på export/import, men mesta elen produceras inrikes.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ok, men då har den biten sin förklaring.
Men priserna är knutna till den gemensamma handelsytan, så man får titta på hur priserna på gas och kol på kontinenten mm varierar.
Men rent tekniskt så är det helt korrekt ungefär samma elnät sedan flera år tillbaka i tiden, och det ser man om man tittar på prisskillnaderna mellan elområdena.
Prisskillnaderna finns där, men märks ju mindre när elpriset är lågt, för då har det inte varit kännbart för oss som kunder.
Och självklart är elproduktion vinstdrivande verksamhet idag, den ägs av många aktörer som gärna vill ha avkastning.
Det är klart att man vill producera när man får rejäl vinstmarginal.
Däremot skulle det vara mer intressant att se hur de PPA:er är utformade för dom uppe i norr, som producerar trots att spotpriset är ca 1öre/kWh.
Men dom ligger ju på en annan marknadsyta.

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Flaskhalsar mellan norr till söder. Jodå såååå atte.

Bifogat

• E9EAF8E1-F260-4861-8DD4-BDFD369D8D57.png
    E9EAF8E1-F260-4861-8DD4-BDFD369D8D57.png
    1 MB · Visningar: 26

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Flaskhalsar mellan norr till söder. Jodå såååå atte.
Eller så finns det flaskhalsar, men Vattenfall är så kåta på att tjäna pengar, så att dom hellre säljer den lilla el som produceras i södra Sverige till Tyskland, för att dom får mer betalt där. Alternativen är att svensk industri investerar i gasgeneratorer, eller höjer priserna för att ha råd med elen. Inget av alternativen känns riktigt bra.

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Ja, det är faktiskt en av anledningarna, helt korrekt.
Du måste förstå min frustration som skåning i en eluppvärmd villa att man blir lite trött på dom däringa nissarna som bestämmer att det verkar rimligare med miljardvinster till elproducenterna än rimliga elhandelspriser för sin skattebetalande befolkning. Bara momsen från en kwh som kostar 450öre istället för 45öre blir ju lite stålar till staten så dom har ju ingen superbrådis att lösa det heller.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ja, det är faktiskt en av anledningarna, helt korrekt.

Ingen kan säga att man varit ovetande om bristen i överföringskapacitet, kritiska noder och allmän instabilitet i det svenska nätet:

Utgångsläget var en situation med ett underskott i elproduktion i södra Sverige vilket uppvägdes av överföring från norra Sverige via sex stycken 400-kV-ledningar samt genom import från Norge. Ett ställverksfel i Hamra utanför Enköping medförde att två stycken 400-kV-ledningar slogs ut. De återstående fyra ledningarna hade inte kapacitet att överföra tillräcklig effekt, varför spänningen snabbt sjönk i hela södra Sverige. För att klara situationen skulle delar av nätet behövt kopplas bort för att återställa balans mellan produktion och förbrukning, men förloppet gick så snabbt att detta inte lyckades, och på cirka tre sekunder hade södra Sverige mörklagts.[1][2]

Det är snart 40 år sedan vi fick den stora varningen med ett helt mörklagt halvt Sverige.

Vad som hänt sedan dess?
Utredningar, kommissioner, betänkanden.

Ah! Du menar vad som hänt sedan dess?
Inte mycket, hörru.

En massa varm luft har passerat politikers läppar sedan dess.
Nästan så mycket att det skulle kunna driva en sådan där vindsnurra på ett biltak.

Men inte riktigt ändå...

Försök flytta er tillbaka till det tidiga 80-talet och det tryck vi upplevde utifrån på vår nation med ubåtskränkningar, det som uppdagades i Norge med Arne Treholt och de mycket påtagliga misstankarna om en minst lika högt uppsatt och djupt dold mullvad inom svensk politik.

Här fick vi genom en bildlig och bokstavlig kalldusch en tydlig signal på hur sårbar själva kärnan i vårt välstånd och produktionsförmåga är.

Att man genom en veritabel "flick of a switch" kan mörklägga halva landet, och att inga alternativa vägar finns.

Där.
Då.
Skulle man agerat.

Inte aldrig.

Vi dras fortfarande - 40 år senare, med samma brister i överföringskapacitet, och samma farliga upplägg med ett fåtal sköra och underdimensionerade kopplingspunkter.

Idag betalar vi alla söder om strecket för politikernas tillkortakommanden via sanslösa elräkningar, men vad värre är: politikerna låtit landet ligga öppet för ny utslagning vår enerigförsörjning på precis samma sätt som 1983!

40 år av att inte ta ansvar för landet.
40 år av att inte vilja skapa framtiden.
40 år av att inte agera.
40 år av ingenting.

Vi har haft 11 olika regeringar sedan ställverket utanför Enköping small.

Ingen av dem har ägnat problemet tillräcklig uppmärksamhet.

Fan, till och med ordet "redundans" hann bli både modeord och sedan falla ner i pinsamhetslådan för överanvända uttryck utan att budskapet nådde fram.

Vi fick till och med en påminnelse hur ohyggligt skört vårt nät är 20 år senare, när ställverket på grusåsen i Öxnevalla small och stora delar av Sverige och Danmark lades i mörker.

Screenshot_20220819-070903.png

Bara 20 år sedan nu, och ingen verkar ens vilja minnas händelsen.

Hur som helst: inga reella åtgärder vidtagna på 40 år, trots handfasta påminnelser.

En stor jävla skam att ni låter det pågå!

Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
1660887248553.png
1660887271481.png
Det som skulle så dramatiskt kunna sänka elpriset från igår kväll i SE4 vore om vindkraften gick på full kraft.
Nu gör den inte det, samt att exporten via SE4 har ökat en hel del.
Det trotsar alla förklaringar om tekniska flaskhalsar.
Och om vi i stället kikar på prisbilden som förklaring då?
Priserna har visserligen gått ner i både Danmark och Litauen.
En hel del i Litauen, men inte så mycket i Danmark.
Men exporten ökade trots det, vilket i sig borde betyda mer ansträngt pris i SE4.
Men om vi betraktar ovan summering av Danmark, Litauen, och total export från SE4 som en mer eller oförändrat läge från de sista dagarna, så borde priset i SE4 ligga fortsatt mycket högre.
Men nu gör det inte det utan sjönk drastiskt till 1kr/kWh.
Det trotsar åter igen förklaringen om tekniska flaskhalsar.

Edit: Jag säger inte att det INTE finns flaskhalsar, men jag ifrågasätter deras signifikans på elpriset.

Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Ingen kan säga att man varit ovetande om bristen i överföringskapacitet, kritiska noder och allmän instabilitet i det svenska nätet:

Det är snart 40 år sedan vi fick den stora varningen med ett helt mörklagt halvt Sverige.

Vad som hänt sedan dess?
Utredningar, kommissioner, betänkanden.

Ah! Du menar vad som hänt sedan dess?
Inte mycket, hörru.

En massa varm luft har passerat politikers läppar sedan dess.
Nästan så mycket att det skulle kunna driva en sådan där vindsnurra på ett biltak.

Men inte riktigt ändå...

Försök flytta er tillbaka till det tidiga 80-talet och det tryck vi upplevde utifrån på vår nation med ubåtskränkningar, det som uppdagades i Norge med Arne Treholt och de mycket påtagliga misstankarna om en minst lika högt uppsatt och djupt dold mullvad inom svensk politik.

Här fick vi genom en bildlig och bokstavlig kalldusch en tydlig signal på hur sårbar själva kärnan i vårt välstånd och produktionsförmåga är.

Att man genom en veritabel "flick of a switch" kan mörklägga halva landet, och att inga alternativa vägar finns.

Där.
Då.
Skulle man agerat.

Inte aldrig.

Vi dras fortfarande - 40 år senare, med samma brister i överföringskapacitet, och samma farliga upplägg med ett fåtal sköra och underdimensionerade kopplingspunkter.

Idag betalar vi alla söder om strecket för politikernas tillkortakommanden via sanslösa elräkningar, men vad värre är: politikerna låtit landet ligga öppet för ny utslagning vår enerigförsörjning på precis samma sätt som 1983!

40 år av att inte ta ansvar för landet.
40 år av att inte vilja skapa framtiden.
40 år av att inte agera.
40 år av ingenting.

Vi har haft 11 olika regeringar sedan ställverket utanför Enköping small.

Ingen av dem har ägnat problemet tillräcklig uppmärksamhet.

Fan, till och med ordet "redundans" hann bli både modeord och sedan falla ner i pinsamhetslådan för överanvända uttryck utan att budskapet nådde fram.

Vi fick till och med en påminnelse hur ohyggligt skört vårt nät är 30 år senare, när ställverket på grusåsen i Öxnevalla small och stora delar av Sverige och Danmark lades i mörker.

View attachment 475282

Bara 10 år sedan nu, och ingen verkar vilja ens minnas händelsen.

Hur som helst: inga reella åtgärder vidtagna på 40 år, trots handfasta påminnelser.

En stor jävla skam att ni låter det pågå!
Man har faktiskt byggt en nordsydlig stor stamledning från norr till söder, som dubblade den gamla kapaciteten i nätet, varav den sydligaste delen kallas för Sydlänken.
Den slutar öster om Trelleborg, och där kopplats till en lika ny kabel ner till Tyskland.
Stamledningen började byggas för 16 år sedan, och var klar för 6 år sedan.
Från början av färdigställandet så exporterade man el till Tyskland, men den första konsumenten i Skåne blev påkopplad först förra hösten.
Alltså 5 år efter att ledningen var färdigbyggd…

Dock måste det tydligt nämnas att det inte var klok politik och planering som initierade denna nya ledning.
Det var på den tiden danskarnas klagomål till Sverige och EU om att de fick betala det dubbla i pris mot vad skåningarna gjorde.
Då kläcktes idén om elzoner och ”temporärt” förhöjda nätavgifter (för att bekosta den nordsydliga nya stamledningen).
Som ett sätt att införa denna nya ordning och prispolitik i elbranschen.
Så skåningarna med högst nätavgifter fick betala för att bli extra hårt konkurrensutsatta och därmed se sina elpriser rusa till skyarna…
Betala för sin egen undergång så att säga.
Danskarna fick förresten inte sitt importpris sänkt till skånsk nivå, det blev skåningarnas pris som höjdes halvvägs.

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Som elkraftsingenjör, med större delen av mitt arbetsliv i elnätet, så..........
...........kan jag inte annat än hålla med.
Väl skrivet!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tänker på elavbrott nästan varje gång jag åker mc eftersom jag passerar Hamra. Avbrottet 1983 minns jag inte, men jag läste om det efteråt.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
View attachment 475279
View attachment 475280
Det som skulle så dramatiskt kunna sänka elpriset från igår kväll i SE4 vore om vindkraften gick på full kraft.
Nu gör den inte det, samt att exporten via SE4 har ökat en hel del.
Det trotsar alla förklaringar om tekniska flaskhalsar.
Och om vi i stället kikar på prisbilden som förklaring då?
Priserna har visserligen gått ner i både Danmark och Litauen.
En hel del i Litauen, men inte så mycket i Danmark.
Men exporten ökade trots det, vilket i sig borde betyda mer ansträngt pris i SE4.
Men om vi betraktar ovan summering av Danmark, Litauen, och total export från SE4 som en mer eller oförändrat läge från de sista dagarna, så borde priset i SE4 ligga fortsatt mycket högre.
Men nu gör det inte det utan sjönk drastiskt till 1kr/kWh.
Det trotsar åter igen förklaringen om tekniska flaskhalsar.

Edit: Jag säger inte att det INTE finns flaskhalsar, men jag ifrågasätter deras signifikans på elpriset.
Jag försöker att förstå resonemanget?
Förklara hur vindkraften skulle påverka elpriset dramatiskt i denna bild?
Och var ligger motstridigheten angående tekniska flaskhalsar mellan norr och söder (SE1 och SE4) i det?
Vad gäller allt som styr elpriset har jag inte helt koll på alla parametrar och handelsavtal, men när det gäller just den tekniska biten blir jag lite nyfiken på resonemanget.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Konsekvensen av flaskhalsar är ju också mindre när behovet i fel ände av linan är mindre. Mellanskillnaden mellan behov av flöde och maxkapacitetsflöde genom flaskhalsarna torde vara mindre nu än i vinter. Behovet i tex se4 kommer att öka när vi går mot kallare och mörkare tider men arean på kablarna är vad de är. Förbrukning nu är 14 GW, vi får väl som sagt se i vinter när förbrukningen är kanske 20 GW hur det ser ut då.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
1983, när det stora avbrottet var, hade ändå södra Sverige egen elproduktion....

Hur stor del av landet skulle bli strömlöst om det hände i dagsläget?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
1983, när det stora avbrottet var, hade ändå södra Sverige egen elproduktion....

Hur stor del av landet skulle bli strömlöst om det hände i dagsläget?
Allt som är ihopkopplat, tror jag. Det blir överbelastning på resten och en massa skydd protesterar.
Jag har förstås läst att det inte kan hända igen...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Allt som är ihopkopplat, tror jag. Det blir överbelastning på resten och en massa skydd protesterar.
Jag har förstås läst att det inte kan hända igen...

Jag har en känsla av att brytpunkten kanske har förflyttats norrut sedan dess..

Jag läste för skojs skull (tro det eller ej) en snustorr rapport om hur en CME med åtföljande EMP skulle slå mot elnätet i Sverige, tydligen är vi rätt bra skyddade här, även om inget modernt land skulle klara ett Carringtonevent utan att det skulle ta år att laga.

Canada fick ju provsmaka CME 1989, då hela Quebec och bitar av norra USA svartnade.

Det som var lite skrämmande då, och har blivit värre sedan dess är antalet satelliter som knockades, och nu har vi skjutit upp tusentals fler, och gjort oss beroende av dom.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin