Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ett faktum som många gånger förbises är att det främst är den ekonomiska konstruktionen som föranleder prissvängningar. Alternativet hade varit att vid temporär effektbrist släcka Tyskland/Skåne/Stockholm eller var man nu vill dra gränsen. Nu regleras det med marknadsekonomi istället, dvs stora förbrukare flyttar om möjligt sin konsumtion till tider med billigare energi. Incitament finns också till investeringar för minskad energiförbrukning.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Man har faktiskt byggt en nordsydlig stor stamledning från norr till söder, som dubblade den gamla kapaciteten i nätet, varav den sydligaste delen kallas för Sydlänken.
Den slutar öster om Trelleborg, och där kopplats till en lika ny kabel ner till Tyskland.
Stamledningen började byggas för 16 år sedan, och var klar för 6 år sedan.
Från början av färdigställandet så exporterade man el till Tyskland, men den första konsumenten i Skåne blev påkopplad först förra hösten.
Alltså 5 år efter att ledningen var färdigbyggd…

Dock måste det tydligt nämnas att det inte var klok politik och planering som initierade denna nya ledning.
Det var på den tiden danskarnas klagomål till Sverige och EU om att de fick betala det dubbla i pris mot vad skåningarna gjorde.
Då kläcktes idén om elzoner och ”temporärt” förhöjda nätavgifter (för att bekosta den nordsydliga nya stamledningen).
Som ett sätt att införa denna nya ordning och prispolitik i elbranschen.
Så skåningarna med högst nätavgifter fick betala för att bli extra hårt konkurrensutsatta och därmed se sina elpriser rusa till skyarna…
Betala för sin egen undergång så att säga.
Danskarna fick förresten inte sitt importpris sänkt till skånsk nivå, det blev skåningarnas pris som höjdes halvvägs.

Sydvästlänken är två folksagor i en: dels Kejsarens nya kläder med inbyggda flaskhalsar från start, och dels Mäster Skräddares dilemma med tummetotten.

Den var inte ens projekterad att hantera den grundläggande bristen i det svenska elnätet - bristen på överföringskapacitet mellan nord och syd.
Istället skulle den balansera ut ojämnheter mellan delområde 3 och 4.

Inte ens det klarar den. Av olika anledningar så blev överföringskapaciteten 33% lägre än vad som var beställt - och Svenska Kraftnäts megainvestering hjälper idag istort sätt bara Tyskland med deras omställning från kärnkraft.
Med våra skattepengar...

De tre funktionaliteter som togs bort under Sydvästlänk-projektets gång var ödriftsförmåga, dödnätsstart och multiterminalfunktion. De två första kan behövas när elnätet är utsatt för svåra påfrestningar. Multiterminalfunktionen, som ger möjlighet att styra effektflödet i tvärgående riktning, blev överflödig då planen på en länk till Norge skrotades (2013).

"Det bidde en tumme" och grundproblemet är kvar - helt opåverkat.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Var det inte ett jätte strömavbrott i norr någon gång 1988+ vet att jag var på väg upp till kristineberg o det var inte en lampa som lös på hela natten under 60-70 mil vill minnas det var någon ställverk som löste o sedan blev det som ett smatterband av automat lösa ställverk ända nedåt Stockholm, har för mej mer eller mindre hela Norrland blev becksvart mitt i vintern.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Var det inte ett jätte strömavbrott i norr någon gång 1988+ vet att jag var på väg upp till kristineberg o det var inte en lampa som lös på hela natten under 60-70 mil vill minnas det var någon ställverk som löste o sedan blev det som ett smatterband av automat lösa ställverk ända nedåt Stockholm, har för mej mer eller mindre hela Norrland blev becksvart mitt i vintern.
Tänker du på det 1983?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
I dagsläget är Sverige det land som exporterar mest el i Europa, vilket kan öka kraftigt efter valet. Märkligt, anser en elexpert.

I ett läge där risken är stor för att Sydsverige kommer drabbas av effektbrist och nedstängningar av elnätet fortsätter Sverige att exportera stora mängder el. Trots detta kan exporten snart öka ytterligare med en fördubblad exportkapacitet från Skåne till Tyskland motsvarande en utbyggnad från ett till två kärnkraftverk.

Svenska kraftnät förbereder just nu byggandet av Hansa Power Bridge, en drygt 30 mil lång sjökabel från Skåne till Nordtyskland. Den nya likströmskabeln utökar kapaciteten för den svenska elexporten till Tyskland från 600 till 1 300 MW.

Den nya kraftledningen har fått klartecken av Mark- och miljödomstolen och nu återstår bara regeringens godkännande. På Energimarknadsinspektionen uppmanar man till ett ja.

Ett av syftena med Hansa Power Bridge är att ”kunna exportera ett överskott av förnybar elproduktion från Norden och därmed ersätta fossilbaserad produktion på kontinenten”.

Ett hån

Stefan Yard, elexpert och professor emeritus på Ekonomihögskolan i Lund, är skeptisk inför planerna.

– Det känns ju som ett hån i dessa dagar av skyhöga elpriser. Det märkliga är att Svenska kraftnät ligger så långt framme i utbyggnaden av utlandsförbindelserna när man misslyckats kapitalt med att bygga viktiga förbindelser inom Sverige, säger han till Sydsvenskan.

Byggstarten för den nya likströmsledningen är planerad till 2024 och den nya förbindelsen kan tas i drift under 2025.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Pris uppstår när köpare/säljare möts, priset eller prishistoriken är inte upphov till att de möts.

Den främsta orsaken till allt större prissvängningar, som jag ser det, är att kurvan av produktionen mer och mer blir på måfå och on/off till sin karaktär iom mer intermittent kraft. Och mer så relativt till helheten iom minskad planerbar kraft.
Produktionskurvan matchar helt enkelt allt mindre och mindre behovskurvan. Det är det där gamla tråkiga med utbud och efterfrågan.

Så här säger EI:

Pss som när folk ska köpa potatis på marknaden på torget. Ena dagen är det 1000 personer som vill köpa potatis men handlarna har bara fått in 7 potatisar, inte ens alla handlare har varsin att sälja. De vet att de kommer få dem sålda, efterfrågan överstiger vida utbudet, så de höjer priserna. Nästa dag är det igen 1000 personer som vill köpa potatis, nu har handlarna ist 7 ton potatis fördelade dem emellan att sälja. Vill handlarna ha något sålt och inte stå där med en jävla massa potatis så lär de sänka priset, utbudet överstiger vida efterfrågan. Det köps mindre när potatisen kostar mer och det köps mer när potatisen kostar mindre.
För elenergi till skillnad från potatis så gäller ju dessutom att det hela tiden måste vara balans mellan produktion och förbrukning, vilket än förvärrar än prissvängningarna när produktionen är intermittent och inte tar hänsyn till efterfrågan.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Pris uppstår när köpare/säljare möts, priset eller prishistoriken är inte upphov till att de möts.

Den främsta orsaken till allt större prissvängningar, som jag ser det, är att kurvan av produktionen mer och mer blir på måfå och on/off till sin karaktär iom mer intermittent kraft. Och mer så relativt till helheten iom minskad planerbar kraft.
Produktionskurvan matchar helt enkelt allt mindre och mindre behovskurvan. Det är det där gamla tråkiga med utbud och efterfrågan.

Så här säger EI:

Pss som när folk ska köpa potatis på marknaden på torget. Ena dagen är det 1000 personer som vill köpa potatis men handlarna har bara fått in 7 potatisar, inte ens alla handlare har varsin att sälja. De vet att de kommer få dem sålda, efterfrågan överstiger vida utbudet, så de höjer priserna. Nästa dag är det igen 1000 personer som vill köpa potatis, nu har handlarna ist 7 ton potatis fördelade dem emellan att sälja. Vill handlarna ha något sålt och inte stå där med en jävla massa potatis så lär de sänka priset, utbudet överstiger vida efterfrågan. Det köps mindre när potatisen kostar mer och det köps mer när potatisen kostar mindre.
För elenergi till skillnad från potatis så gäller ju dessutom att det hela tiden måste vara balans mellan produktion och förbrukning, vilket än förvärrar än prissvängningarna när produktionen är intermittent och inte tar hänsyn till efterfrågan.
Fast i det här fallet handlar det ju mer om att torghandlarna har insett att om dom åker över gränsen och säljer så får dom mer betalt, för på andra sidan gränsen har dom gjort golfbanor av alla potatisåkrar. Vi får inte åka dit och köpa, så vi får antingen svälta, eller betala massor för vår egen potatis för att locka någon enstaka potatishandlare att stanna kvar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Marknadsekonomi… när det var låga priser ville många ha rörligt.
Baksidan är ju att det följer marknaden och därför är fast pris ett sätt för den priskänslige att försäkra sig mot höga priser (och förstås betala lite för det).

Det förvånande är väl att folk 2022 fortfarande värmer sina villor med direktel trots att det lyfts upp som ett stort förbättringsområde redan på 1970-talet.

Och då skall STATEN kompensera för det… och politikerna bjuder förstås över varandra då det är valår. Ingen verkar tänka en endaste millimeter på varför det faktiskt fungerar som det gör…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast i det här fallet handlar det ju mer om att torghandlarna har insett att om dom åker över gränsen och säljer så får dom mer betalt, för på andra sidan gränsen har dom gjort golfbanor av alla potatisåkrar. Vi får inte åka dit och köpa, så vi får antingen svälta, eller betala massor för vår egen potatis för att locka någon enstaka potatishandlare att stanna kvar.

Vilken vara gäller inte detta?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vilken vara gäller inte detta?
Problemet här är ju att dom har lagt ner sin egen produktion, och vi glatt säljer ut det vi producerar själva, vilket slår undan benen på både svensk ekonomi och svenska företag. Det är lite som att jag säljer min bil, och snackar med grannfrun som glatt lånar ut deras bil permanent, bara jag betalar soppan, medan hennes man får sparken för att han inte kan ta sig till jobbet.

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Och då skall STATEN kompensera för det… och politikerna bjuder förstås över varandra då det är valår. Ingen verkar tänka en endaste millimeter på varför det faktiskt fungerar som det gör…

Jag har ”direktel” här nere i Skåne, bor i ett stenhus från 1930 som jag har bytt fönster/dörrar samt tilläggsisolerat. Gör av med ca 11500kwh totalt på ett år. Kan inte se hur jag kan få ner förbrukningen nått nämnvärt mer vare sig med jord/bergvärme och/eller installera luft/vatten. Så från att ha haft fast elpris i 10 år sen jag flytta hit och legat ganska exakt på 1krona kwh inkl alla avgifter abonnemang etc så kommer det kosta mig mellan 4-8kronor kwh ink avgifter. Ganska saftig höjning i procent räknat. Hur värmer du upp ditt hus och hur många kwh gör du av med på ett år? 2 vuxna 2 barn i skolålder.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Poängen är varför ingen tycks fundera på varför det ser ut som det gör. Ingen klagade ifjol liksom.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Problemet här är ju att dom har lagt ner sin egen produktion, och vi glatt säljer ut det vi producerar själva, vilket slår undan benen på både svensk ekonomi och svenska företag. Det är lite som att jag säljer min bil, och snackar med grannfrun som glatt lånar ut deras bil permanent, bara jag betalar soppan, medan hennes man får sparken för att han inte kan ta sig till jobbet.
Jag ser såklart också ett stort problem med att vi inte har tillräcklig elproduktion och ser helst att den utökas, att andelen planerbar energiprod. ökar och att infrastrukturen blir bättre.

Alternativet är att staten sätter ett pristak och ersätter folk med deras egna skattepengar. Vissa gillar det, jag inte. Ett annat alternativ är att koppla bort oss från den utländska elmarknaden. Risken med det är naturligtvis komplett blackout när elen inte räcker, vilket den inte gör vissa dagar. Det kan även leda till att prisvolatiliteten ökar dock kommer nog snittpriset sjunka. Prisvolatilitet är inget jätteproblem för privatpersoner men en katastrof för energikrävande industrier.

Vad är ditt förslag?

Mitt förslag är att ta bort alla statliga styrmedel och lämna elmarknaden fri och tillgänglig för alla aktörer med löften om långsiktiga villkor. Det ger incitament för nyinvesteringar. Även sänkt skatt för företag ökar incitamenten. Alla avregleringar för företag ger incitament. På kort sikt kan vi inte göra något. Bita i det sura äpplet och rösta rätt nästa månad. Subventioner av el kommer bara förvärra situationen. Statlig elproduktion är mycket dyrare och ineffektivare än privat dito. Sverige hade kunnat ta täten och vara en supermakt inom energiproduktion om vi kunnat få fler att vilja producera el i Sverige.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har ”direktel” här nere i Skåne, bor i ett stenhus från 1930 som jag har bytt fönster/dörrar samt tilläggsisolerat. Gör av med ca 11500kwh totalt på ett år. Kan inte se hur jag kan få ner förbrukningen nått nämnvärt mer vare sig med jord/bergvärme och/eller installera luft/vatten. Så från att ha haft fast elpris i 10 år sen jag flytta hit och legat ganska exakt på 1krona kwh inkl alla avgifter abonnemang etc så kommer det kosta mig mellan 4-8kronor kwh ink avgifter. Ganska saftig höjning i procent räknat. Hur värmer du upp ditt hus och hur många kwh gör du av med på ett år? 2 vuxna 2 barn i skolålder.
Ved är bra när elen är för dyr.

Raderad medlem 51742

Guest
Tycker ofta det blir en märklig diskussion om marknad vs. vad staten skall göra, i synnerhet i politiska diskussioner kring olika mer eller mindre avreglerade pseudomarknader där staten redan har samtliga fingrar och åtminstone ena fotens tår djupt nere i syltburken. Marknadsmekanismer tenderar att vara överlägset bra på att få tillgång att möta efterfrågan på effektivast möjliga sätt, men det innebär inte att marknaden på något magiskt sätt löser all världens problem, lika lite som vi kan skylla på marknaden för allt ont som sker, bara för att det finns inslag av marknadsmekanismer inom olika områden.

En marknad verkar utifrån de förutsättningar som finns och har ingen inbyggd moral som löser målkonflikter eller talar om vilka sekundära effekter av marknadens funktion som är positiva eller negativa, utan optimerar kort och gott utifrån största möjliga skapade värde givet de förutsättningar som finns. Förr gjordes av många marknadsliberaler det axiomatiska antagandet att människor alltid agerar rationellt på en marknad, vilket senaste decenniernas forskning inom bl.a. beteendeekonomi och psykologi visat inte stämmer, vilket gör att det inte längre är lika självklart att avfärda någons till synes irrationella beteende på en marknad med att denne borde vetat bättre och får skylla sig själv när det egentligen är betydligt mer komplext än så.

Det är också att negligera det faktum att vissa aktörer på ett avgörande sätt kan påverka förutsättningarna och styra hur marknaden utvecklas. Dit hör exempelvis kartellbildningar och monopol, men i framför allt stater i och med att de sätter upp spelreglerna och ofta även andra typer av begränsningar och förutsättningar på ett avgörande sätt.

Detta gör att det blir lika fel att beskylla marknaden för allt som att beskylla staten för allt som är fel. I teorin kan man förstås tänka sig en helt fri elmarknad som den Tegel1432 föreslår men det är kanske mer av ett tankeexperiment. I praktiken lär vi ha någon typ av statliga regleringar som påverkar marknaden och det innebär också att det man bör lägga fokus på i kritiken är de ageranden staten gör på marknaden och dess effekter snarare än som det så ofta blir att man bara kritiserar marknaden som fenomen eller staten som fenomen, vilket inte leder någonstans.

Exempelvis kan man kritisera politiska beslut som lett till nedläggning av kärnkraft snarare än att skylla på att det är marknadens beslut. Likaså kan man kritisera beslut om indelning av elprisområden, utökandet av överföringskapacitet till andra länder (som har både för- och nackdelar som Tegel1432 tar upp ovan) och annat. Allt detta och mer är saker som tas upp i denna tråd, men ibland låter det som att utgångspunkten för det man kritiserar är att det är antingen marknaden eller politiken som styr, medan det snarare är så att politiska beslut påverkar marknaden indirekt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Detta klippet var intressant, när vattenånga nåt stratosfären stannar denna kvar i flera år innan den faller som regn. O på den höjden är tydligen vanlig vattenånga den absolut kraftigaste växthus gasen som finns.

Förklarar detta vulkan utbrottet helt enkelt den värme bölja vi ser på vissa ställen, är det så är det ju en naturlig förändring som inget har med det vi gör.

Vulkanens rekordstora vattenexplosion kan påverka jordens temperatur​

2022-08-04 09:46
TT
  • 220803-tongavulkan-c2f24d9a-a001nl.jpg
Vulkanutbrottet i havet utanför önationen Tonga i januari skickade upp rekordmycket vatten i atmosfären, visar en studie av Nasa. Så mycket att det tillfälligt kan påverka jordens medeltemperatur.

Utbrottet från undervattensvulkanen Hunga den 15 januari var så kraftig att den registrerades världen över. När havsvattnet mötte den heta lavan bildades samtidigt en explosion av sällan skådat slag.
Nu visar beräkningar från den amerikanska rymdstyrelsen Nasa att molnet, som nådde minst 35 kilometers höjd, innehöll mer vatten än vad som någonsin tidigare uppmätts.
Hela 146 miljoner ton vatten skickades upp i atmosfären.
”Vi har aldrig sett något liknande”, säger Luis Millán, en av forskarna bakom studien, som publicerats i Geophysical Research Letter, i ett pressmeddelande.

Kan höja temperaturen på jorden​

Den extrema mängd vattenånga har till och med möjlighet att påverka medeltemperaturen på jorden, om än tillfälligt. Och det till det varmare.

sdlUWCKjNkHPwE-nl.jpg

Vanligtvis leder utbrott till en sänkning av temperaturen, som efter vulkanen Pinatubos i Filippinerna 1991, vars stora mängd svaveldioxid och aska sänkte jordens medeltemperaturen med en halv grad. Vattenångorna orsakat av Hunga väntas tvärtom fånga upp värme och höja temperaturen. Effekten försvinner dock så fort ångan sipprar ut ur stratosfären.

Registrerades världen över​

Undervattensvulkanen Hungas utbrott den 15 januari var det största sedan 1883 och orsakade enorm förödelse på den lilla önationen Tonga sex mil därifrån. Bredbandskabeln som gav internet till öriket slogs ut och askan förgiftade både dricksvattnet och förstörde skördar.

sdlKvmLI9VuygI-nl.jpg

Smällen, som var hundratals gånger kraftigare än atombomben som släpptes över Hiroshima i Japan, registrerades världen över och ljudvågen gick tre varv runt jorden.
Utbrottet utlöste även tsunamier som nådde hela vägen till Nya Zeeland och orsakade översvämningar i Kalifornien.
Ja, NASA borde vara tillräckligt förtroendeingivande även för den mest inbitne klimatförnekaren! :tummenupp

How Do We Know Climate Change Is Real?

There is unequivocal evidence that Earth is warming at an unprecedented rate. Human activity is the principal cause.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag försöker att förstå resonemanget?
Förklara hur vindkraften skulle påverka elpriset dramatiskt i denna bild?
Och var ligger motstridigheten angående tekniska flaskhalsar mellan norr och söder (SE1 och SE4) i det?
Vad gäller allt som styr elpriset har jag inte helt koll på alla parametrar och handelsavtal, men när det gäller just den tekniska biten blir jag lite nyfiken på resonemanget.
Kika på datan i bilderna.
Inte mycket skiljer sig, så priserna borde ligga ganska jämnt.
Jag ser inte att produktion, elflöde mellan regioner, eller priser på olika marknader skiljer tillräckligt mellan exemplen.
Men ändå åker priset i SE4 berg och dalbana utan tydliga produktionsvolymer, flöden mellan regioner och länder.
Inte heller ändrar sig spotpriset i olika länder på ett sätt som borde följa exportflöde.
Men ändå så varierar priset SE4 märkligt.

Ett exempel nu ikväll ser ungefär likadant ut, fast med något lägre total konsumtion och faktiskt nästan dubblad vindkraftsproduktion (vet dock ej vilken region den fördelas på).
Men från i morse så var priset i SE4 nere på 1kr/kWh, men är nu uppe i över 5kr/kWh.
Svårt att relatera till svepande förklaringar om varken flaskhalsar eller marknadspriser (som i sig borde finna förklaringar i datan men inte gör det).
Datan som jag ser, både spotpriser i olika närliggande länder, elmängder och elflöden, borde gå att relatera till spotpriset i SE4.
Men det verkar inte gå att finna några korrelaterande faktorer som gör priset i SE4 begripligt.

På ren svenska, svepande förklaringar går inte att bekräfta i datan.
Det leder till enda kvarvarande slutsatsen att priserna sätts på andra premisser som inte är offentliggjorda.
Eller i alla fall till stor del.
Ett tips: fundera på vem som faktiskt beslutar om spotpriserna

Tillägg: jag uppskattar att vi försöker förstå varandra, men ren data är tydligen svår att få fram. Detta från Svenska Kraftnät är det mest konsekventa verktyg vi har

Bifogat

• 6C45E2EC-D6E1-436E-AD9F-98F301775D1B.png
    6C45E2EC-D6E1-436E-AD9F-98F301775D1B.png
    501.9 KB · Visningar: 11
  • 5EFE2D11-B6ED-4EC9-90F0-B645826B67F2.jpeg
    5EFE2D11-B6ED-4EC9-90F0-B645826B67F2.jpeg
    301.3 KB · Visningar: 11
  • A27B98AA-B1F5-4C7D-943C-7BCEF2B1F61B.png
    A27B98AA-B1F5-4C7D-943C-7BCEF2B1F61B.png
    487.3 KB · Visningar: 10
  • 663A21FF-B89F-4A65-890D-464B020873E2.png
    663A21FF-B89F-4A65-890D-464B020873E2.png