Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vem ska betala ja?

Ur minnet. För fem år sedan fanns ingen av de fyra första stödtjänsterna(korrigera gärna någon som orkar kolla upp). Stödtjänsterna handlas upp av SvK med skattemedel till miljardkostnader.

Varför har vi klarat oss utan dem tidigare? Vilket/vilka kraftslag borde dessa kostnader konteras på, om något? Är det så att allt fler åtgärder behövs för att hålla elsystemet rullande, åtgärder som lämnas åt SvK och skattebetalarna?
Kan någon förklara hur dessa stödtjänsterna fungerar tekniskt och hur de realiseras i verkligheten?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Kan någon förklara hur dessa stödtjänsterna fungerar tekniskt och hur de realiseras i verkligheten?
Du skriver ett avtal med SvK om att tillhandahålla någon av tjänsterna.
En teknisk utrustning måste naturligtvis installeras, som kan ”prata” med SvK:s system.
Vid behov så kommer din anläggning att aktiveras/påverkas automatiskt utifrån dom parametrar som finns i systemet.
Den som levererar stödtjänsterna får betalt för att ligga i beredskap.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fast riktigt så är det ju inte. Eller vad menar du med brinna ner?
Vi skickar inte något till någon för att de betalar bättre, vi skickar något för att någon betalar. Andra skickar också något till oss om vi behöver och betalar för det.
Det har ju flaggats för att vi kommer att ha ett underskott i vinter, när det är kallt och betydligt sämre effekt i solpanelerna, och att förbrukare skulle behöva stängas av eller kraftigt begränsas.
Staten behöver inte kravställa något. Ta bort alla krav utom de mest basala och sänk skatten till så nära noll som möjligt så kommer det regna investeringar över oss.
Så ta bort BBR, lägga ner Elsäkerhetsverket och låta marknaden sköta det själv?

Vi kanske borde ta bort körkortskrav för yrkeschaufförer också, för att göra det lättare att starta företag? Och självklart ta bort besiktningen av företagsbilar och bussar! Tänk vad mycket tid och pengar det tar för alla företag, och det där sköter marknaden bättre själv.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det har ju flaggats för att vi kommer att ha ett underskott i vinter, när det är kallt och betydligt sämre effekt i solpanelerna, och att förbrukare skulle behöva stängas av eller kraftigt begränsas.

Så ta bort BBR, lägga ner Elsäkerhetsverket och låta marknaden sköta det själv?

Vi kanske borde ta bort körkortskrav för yrkeschaufförer också, för att göra det lättare att starta företag? Och självklart ta bort besiktningen av företagsbilar och bussar! Tänk vad mycket tid och pengar det tar för alla företag, och det där sköter marknaden bättre själv.
Om du läser inlägget du citerade så ser du att jag tycker man ska ta bort alla regler utom de mest basala. Det är en subjektiv term som, för mig, omfattar säkerhetsregler.

Varsågod att göra nästa halmgubbe.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
MP…

Jag läste precis en mer lokal variant av valpropaganda i ett annonsblad och jag vet inte riktigt vad man ska säga…?

Förutom de vanliga brandtalen om klimatet, fossilberoendet och att inte äta kött så är ju deras program i princip en ren kopia på de mest vänsterextrema varianterna. Det snackas vitt och brett om utbyggnader och satsningar på än det ena än det andra.

Skola, vård och omsorg ska allihopa få en massa fler miljarder och bemanningen ska ökas. Lönerna ska upp samtidigt som arbetstiden naturligtvis ska ner. Vi ska inte gå med i NATO och vi ska tydligen inte heller ha kärnkraft i närområdet, men vi ska storinvestera i alternativa energikällor samtidigt som vi ger bort en massa fler miljarder till ökad asylinvandring såväl som bistånd. Och så lite mer dravel om utbyggd kollektivtrafik, på orter där det knappt finns folk…

Men…

…precis som man frågar sig med de mest vänsterextrema varianterna…

…vem ska betala för kalaset…?

Återigen den vite blekfete medelålders mannen, som snart inte har råd att åka till jobbet…?

Nu tror jag inte att väldigt många häromkring köper budskapet, men det är nästan lite pinsamt att gå till val med ett program som uppenbarligen saknar ekonomisk täckning, om inte skatten höjs sådar 20-30 procentenheter…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Numera är det alltid någon annan, någon annan som bä skulden, någon annan som ska betala etc.
Det har ju redan börjat läggas ner företag pga elpriserna, nu senast såg jag Rottneros. I slutänden blir det naturligtvis arbetarklassen som får betala, och till arbetarklassen hör även hela medelklassen, även den sk övre medelklassen med sina lånade fjädrar kommer betala, troligen rent av mest av alla.

Nu tycker dom att det ska byggas solceller och vindsnurror samtidigt som det redan börjar visa sig att dessa tenderar att producera ström när ingen behöver den och vi har redan upplevt negativa elpriser pga det men ändå ska det byggas mer intermittent elproduktion.

Jag ska iofs också fixa solenergi men det blir nog off grid så att Farmanbar inte får makt över den.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Numera är det alltid någon annan, någon annan som bä skulden, någon annan som ska betala etc.
Det har ju redan börjat läggas ner företag pga elpriserna, nu senast såg jag Rottneros. I slutänden blir det naturligtvis arbetarklassen som får betala, och till arbetarklassen hör även hela medelklassen, även den sk övre medelklassen med sina lånade fjädrar kommer betala, troligen rent av mest av alla.

Nu tycker dom att det ska byggas solceller och vindsnurror samtidigt som det redan börjar visa sig att dessa tenderar att producera ström när ingen behöver den och vi har redan upplevt negativa elpriser pga det men ändå ska det byggas mer intermittent elproduktion.

Jag ska iofs också fixa solenergi men det blir nog off grid så att Farmanbar inte får makt över den.

Solceller fungerar kanonbra, i länder som kräver AC.
Lyser solen blir det varmt och AC'n startar, blir det mulet behövs inte AC'n längre.
Men man behöver rätt stort tak med solceller för att kyla boendeytan under.

Vindkraft (utan egen lagring) är bara dumt på alla nivåer.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag har alltid undrat vad som skiljer arbetarklass, medelklass och övre medelklass…

Golvläggaren som gick tvåårigt byggnadsprogram på gymnasiet, har jobb upp över öronen och tjänar 50+ i månaden måste väl ändå tillhöra arbetarklassen…? Han arbetar ju i alla fall tolv-fjorton timmar om dygnet…?

Hans tjej som gick fem år humanistisk universitetsutbildning för att jobba som dagisfröken och kanske jobba sex timmar om dagen för 25 i månaden betecknas däremot ”medelklass”…?

Vad är då övre medelklass…? Tillhör man övre medelklassen om man lånar fem miljoner till sin lägenhet i Den Stora Staden…? Tillhör man någon slags undre medelklass om man bara lånar femhundra tusen till en likadan lägenhet i By Hålan…? Pengar som ingen sett förutom numret på pappret, så att säga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har alltid undrat vad som skiljer arbetarklass, medelklass och övre medelklass…

Golvläggaren som gick tvåårigt byggnadsprogram på gymnasiet, har jobb upp över öronen och tjänar 50+ i månaden måste väl ändå tillhöra arbetarklassen…? Han arbetar ju i alla fall tolv-fjorton timmar om dygnet…?

Hans tjej som gick fem år humanistisk universitetsutbildning för att jobba som dagisfröken och kanske jobba sex timmar om dagen för 25 i månaden betecknas däremot ”medelklass”…?

Vad är då övre medelklass…? Tillhör man övre medelklassen om man lånar fem miljoner till sin lägenhet i Den Stora Staden…? Tillhör man någon slags undre medelklass om man bara lånar femhundra tusen till en likadan lägenhet i By Hålan…? Pengar som ingen sett förutom numret på pappret, så att säga.

Klass mäts i prylar, sen att banken äger dom flesta av dom gör ingen skillnad.

Boende är också en klassmarkör, det är finare att ha fem miljoner i lån på en trea i hägersten än att bo i en herrgård i Svenneljunga som är fullt betald...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ja, övre medelklassen är dom som har tillräckligt hög lön för att låna pengar på banken och sätta upp en fasad av lånade fjädrar och därefter tror sig vara rikare än grannen som kör en lite fulare som kanske är kontant betald.

Övre medelklassen finns alltså egentligen inte mer än i huvudet på en lång rad människor som tror sig vara det själva.

Ser jag mig omkring bland mina vänner så är det inte de mest välbeställda som kör de finaste bilarna, bor i de finaste husen etc.
Skulle jag inte kollat vissa egenföretagare bland mina bekanta skulle jag aldrig gissat att dom tar ut en miljon om året i utdelning utöver sin lön.
De där människorna som är miljonärer på riktigt och kanske rent av ekonomiskt oberoende ser oftast betydligt alldagligare ut än de LOare som kategoriserar sig som övre medelklass.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skillnaden handlar inte så mycket om inkomster som värderingar, bildningskultur och hälsa...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
:rofl Ja, just det ja så sant. Om man inte tycker rätt så är man med automatik en trasproletär i ögonen på den Öfre medelklassen och tycker man inte rätt så saknar man bildningskultur och då spelar det ingen roll ifall man är ekonomiskt oberoende och övfremedelklassnubben inte kan ta ledigt en dag från jobbet.

För den s.k. övre medelklassen är helt enkelt bara en kostym av fjädrar man själv tagit på sig.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Boende är också en klassmarkör, det är finare att ha fem miljoner i lån på en trea i hägersten än att bo i en herrgård i Svenneljunga som är fullt betald...
För att inte prata om vilken sida om kommungränsen folk bor. En villa i Sjöbo är typ 1 mille billigare än villan 50m bort i Ystad kommun.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
:rofl Ja, just det ja så sant. Om man inte tycker rätt så är man med automatik en trasproletär i ögonen på den Öfre medelklassen och tycker man inte rätt så saknar man bildningskultur och då spelar det ingen roll ifall man är ekonomiskt oberoende och övfremedelklassnubben inte kan ta ledigt en dag från jobbet.

För den s.k. övre medelklassen är helt enkelt bara en kostym av fjädrar man själv tagit på sig.
Så kan det absolut vara, men det har inte med inkomsten att göra.

Det var precis samma typ av diskussion när den välbeställda borgarklassen började etableras under tidigt 1800-tal, många gånger hade de väldigt mycket mer pengar än knapadeln, men överklass? Icke.

Sedan kan man naturligtvis fråga sig om klassbegreppet överhuvudtaget är relevant i dagens samhälle. Vissa tycker det, andra (som jag själv tex) inte.

Som du antyder så handlar det kanske mer om vilka som tycker att man har en handlingsfrihet i sitt liv i form av valmöjligheter, flexibilitet, ekonomi osv och vilka som inte tycker att man har det.

Men tittar vi på begrepp som folkhälsa, upplevd livskvalitet osv så lever i högsta grad "klasserna" kvar med starka skiljelinjer däremellan. Kanske väl så viktigt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så kan det absolut vara, men det har inte med inkomsten att göra.

Det var precis samma typ av diskussion när den välbeställda borgarklassen började etableras under tidigt 1800-tal, många gånger hade de väldigt mycket mer pengar än knapadeln, men överklass? Icke.

Sedan kan man naturligtvis fråga sig om klassbegreppet överhuvudtaget är relevant i dagens samhälle. Vissa tycker det, andra (som jag själv tex) inte.

Som du antyder så handlar det kanske mer om vilka som tycker att man har en handlingsfrihet i sitt liv i form av valmöjligheter, flexibilitet, ekonomi osv och vilka som inte tycker att man har det.

Men tittar vi på begrepp som folkhälsa, upplevd livskvalitet osv så lever i högsta grad "klasserna" kvar med starka skiljelinjer däremellan. Kanske väl så viktigt.

Jag betraktar övre medelklassen som proletärer vilka inte vill erkänna sig som proletärer utan har ett mentalt behov av att distansera sig från sin egen klass, arbetarklassen.

Vad gäller hälsa och hälsosamt liv så tycker jag inte att de som kallar sig övre medelklass särskiljer sig på något sätt. Det är väl generellt sett bara de absolut allra sämst ställda som har svårt att leva hälsosamt. Samma personer som sällan ens har förstånd att skapa sig en hälsosam livsstil ens om de skulle vunnit en miljard.

Nu som småbarnsförälder har jag ju dessutom kommit in i ett antal för mig helt nya idrottsklubbar och jag upplever inte att de aktiva där verkar särskilja sig klassmässigt vare sig ekonomiskt eller kulturellt. De verkar helt enkelt huvudsakligen bestå av vanliga arbetare.

På crossbanan har jag väl däremot sett en tydlig övervikt av egenföretagare men fortfarande uppenbara arbetare som ofta verkligen ser ut som arbetare med smutsiga fingrar och inte det minsta gör anspråk på att tillhöra någon högre klass.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
MP har löst finansieringen: https://www.dn.se/sverige/marta-stenevi-mp-vill-ha-boter-for-foretag-som-slapper-ut-2030/

Nu längtar Miljöpartiet efter ett samtal från Socialdemokraterna. Märta Stenevi tog ju MP ut ur regeringen i november 2021 när deras budget röstades ner av riksdagen. Men nu vill hon alltså tillbaka till maktens centrum och hoppas få sällskap av både Centern och Vänstern – bara Magdalena Andersson ringer.

– Jag tycker att det är hög tid att samla det här gänget nu.
Om MP får inflytande över nästa statsbudget kommer partiet driva böter för företag som inte lyckas ställa om till fossilfri produktion 2030.

– Vi vill se en omställningslag där vi också skjuter till resurser för att hjälpa företagen. Vi ska gå från ett system som har varit riggat mot fossila bränslen, till ett där vi fasar ut dem helt.
En annan budgetfråga gäller kapitalskatten. Miljöpartiet vill göra den progressiv.

– I dag har vi samma skatt oavsett om man är en undersköterska som slitit ihop 20 000 på ett ISK-konto eller om man sitter med ett aktiekapital på 200 000. Det bidrar till att öka ojämlikheten i samhället.
Så alla ska beskattas så att dom får lika lite kvar, och det man har gnetat ihop ska också skattas bort. Nu återstår väl bara att sjunga Internationalen på partimötena.

Jag är väldigt nyfiken på vad dom ska bygga vägar av i framtiden, om allt fossilt ska bort. Ska dom byggas av betong? Plank? Återvunnen kartong? Kullersten?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
MP har löst finansieringen: https://www.dn.se/sverige/marta-stenevi-mp-vill-ha-boter-for-foretag-som-slapper-ut-2030/

Så alla ska beskattas så att dom får lika lite kvar, och det man har gnetat ihop ska också skattas bort. Nu återstår väl bara att sjunga Internationalen på partimötena.

Jag är väldigt nyfiken på vad dom ska bygga vägar av i framtiden, om allt fossilt ska bort. Ska dom byggas av betong? Plank? Återvunnen kartong? Kullersten?

Att producera 1 ton betong ger 700-800 kg CO2, eller drygt 1000 kubikmeter CO2, så kullersten får det nog bli då.

Det tar alltså ganska lång tid innan ett vindkraftverk med kolossalt betongfundament ger plus på CO2-kontot.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år