MP…
Jag läste precis en mer lokal variant av valpropaganda i ett annonsblad och jag vet inte riktigt vad man ska säga…?
Förutom de vanliga brandtalen om klimatet, fossilberoendet och att inte äta kött så är ju deras program i princip en ren kopia på de mest vänsterextrema varianterna. Det snackas vitt och brett om utbyggnader och satsningar på än det ena än det andra.
Skola, vård och omsorg ska allihopa få en massa fler miljarder och bemanningen ska ökas. Lönerna ska upp samtidigt som arbetstiden naturligtvis ska ner. Vi ska inte gå med i NATO och vi ska tydligen inte heller ha kärnkraft i närområdet, men vi ska storinvestera i alternativa energikällor samtidigt som vi ger bort en massa fler miljarder till ökad asylinvandring såväl som bistånd. Och så lite mer dravel om utbyggd kollektivtrafik, på orter där det knappt finns folk…
Men…
…precis som man frågar sig med de mest vänsterextrema varianterna…
…vem ska betala för kalaset…?
Återigen den vite blekfete medelålders mannen, som snart inte har råd att åka till jobbet…?
Nu tror jag inte att väldigt många häromkring köper budskapet, men det är nästan lite pinsamt att gå till val med ett program som uppenbarligen saknar ekonomisk täckning, om inte skatten höjs sådar 20-30 procentenheter…