hannuse
När resan är målet
Fick min Mazda CX-60 förra veckan, lång leveranstid och ljudsystemet från Boose fick jag backa påDet finns väl flera så kallade plug-in hybrider som enligt uppgift går sex-åtta-tio mil på el.
Alla Volvo som heter T6 Recharge.
Toyota RAV-4.
Flera alternativ från Mercedes, men otroligt nog ingen fyrhjulsdriven kombi…
Flera alternativ från Kia.
Dock - jag shoppade ny bil under sommaren och jag tror inte det fanns en enda plug-in hybrid med kortare leveranstid än nio månader.
Den ska gå 63km på el, men ser att redan nu är det bra precis 50km i verkligheten.
Men bra knuff i motorn, även bensinmotorn, så det är lite lovande, och i kombination med att den får dra 2500kg.
Jag kör i regel mellan 11 och 15mil i "ett svep" och då blir bränsleförbrukningen 0,45-0.50 l/mil tillsammans med ca 17kWh el, men det förutsätter att jag kan ladda innan jag påbörjar nästa etapp, vilket inte alltid är självklart.
Kör som regel med farthållaren och då med inställningsvärdet 5km/h över skyltad hastighet, då vet jag att jag har mariginal.
En annan fördel med bilen är att den kan ladda tvåfasigt, det vill säga med 7,2kW, så därför har jag skaffat en laddbox som är portabel (CTEK) och kan ladda fullt på ca 2,5 timmar om det finns en byggkoppling tillgänglig.
Hybrid kan ju vara både det sämsta av två världar, men samtidigt det bästa, och det enda som fungerar rent praktiskt för mitt körmönster i alla fall.
Men har jag inte räknat helt tokigt så ligger brytpunkten för elpriset på 5-6kr/kWh, där blir milkostnaden likställd med bensin i dagsläget.