Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, fast det beror på vilket kvalitet kliman har.
Alla bilar är inte lika duktiga på att hantera olika förhållanden.
Vilen bil kör du?
Antar att den är välbyggd...

För mig är det viktigt att enkelt kunna slå på/av stolsvärmen (frusen är man efter vissa förfrysskador i min tidiga karriär)

Har haft bilar med automatisk klimatanläggning sedan 1991. Har funkat utan tjorv på de flesta, möjligen kan man få dra på lite extra fläkt ibland på bilar från Japan när det kryper nedåt -25. Sista tre åren Tesla och Toyota och ändrar i stort sett aldrig någonting. Sitsvärmen automatisk i Teslan, behöver aldrig röra den (som Saab 1973-1989).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Japp, det ska vara som på Japanska bilar från 80-90 talet.
Alla köpte samma panel till värmereglagen och byggde in på ungefär samma plats i instrumentbrädan, det spelade ingen roll vilket japanskt märke du körde, sträckte du ut handen och hittade reglagepanelen visste du vilket reglage som gjorde vad...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Men det där med knappar till värmen - hur ofta håller ni på och trycker på dessa? AUTO trycker man in när man köper bilen, sedan rör man dem inte…

Värme i ratt och stol - på och av samt inställning av temperatur beroende på klimat och framförallt var man precis kommer ifrån. Jag vill i alla fall ha lite olika inställningar beroende på om jag hoppar in i bilen en lite ljummen höstdag eller om jag precis kommer tillbaka stelfrusen från naturen när det är minus tjugofem i januari. Och jag har i alla fall inte kört någon bil där en auto-inställning fungerat såpass dugligt utan att man själv inte dragit upp eller ned temperaturen...

Eller när man hoppar in helt nedsnöad i februari eller plaskvåt i april - det kan vara skönt att ha fläkt, defrost och liknande funktioner under enkel och lättmanövrerad kontroll. Jag har återigen inte träffat på någon auto-funktion som på ett dugligt sätt får bilens rutor att inte se ut som ett bastufönstrer...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Moderna bilar har för klen AC kompressor. Max kyla kör jag ofta några minuter. Men visst, det pillas inte hela tiden på kliman, den står oftast på Auto. Eftersom min fru är frusen så har hon rövvärmen på alltid, så den knappen används frekvent.

Varför krångla till det? Jag älskar teknik och prylar, men tekniken ska serva mig, inte tvärt om.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske inte riktigt den väg jag valt eller kommer att välja...?

"Många svenskar bävar nu inför en kall vinter och skyhöga elräkningar. En som inte gör det är Linda Elvingson och hennes familj. De har stängt av all värme och varmvatten"

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nu när det talas om att reduktionsplikten sänks framöver. Ni i "expertpanelen", kommer detta även gälla bensin så att vi med våra MC får några års till respit? Killgissningar även välkomna ?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Killgissningen här är att vi får se hur propositionen ser ut först och sedan se om den går igenom. Vi väntar på budgeten!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Nu när det talas om att reduktionsplikten sänks framöver. Ni i "expertpanelen", kommer detta även gälla bensin så att vi med våra MC får några års till respit? Killgissningar även välkomna ?
Bensin och diesel kommer att finnas i många många år till, tror jag. Inget jag oroar mig över direkt. ?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Hur ser det ut i resten av Europa? Det vettiga vore att vi håller samma takt.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Jovisst, men tänkte på hur mycket sprit som det är sagts framöver som kommer att blandas i soppan. View attachment 477557
Samma lite oro där, det där är som när jag satt med i ett klimatmöte i en intresseorganisation för ett energislag, där det pratades om ”modiga målsättningar” som företag satte, trots att alla vet att det inte går att återvinna kompositmaterial alls typ.

Vid mer än 10% inblandning är de flesta bensinfordon maxtypade idag. Garantier=borta tex om jag tankar mer etanol i vår nya bil. Skulle innebära att mängder av fordon bli värdelösa och obrukbara. Helt otänkbart i dagsläget. Men det är ett modigt mål, absolut! ?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Samtliga partier som nu tar makten har ju lovat rediga prissänkningar vid pump och dessutom att backa av på takten när det gäller reduktionsplikten, men det har nu gått mer än en månad sedan valet och klockan tickar...

Jag vet inte om jag killgissar, men jag hoppas naturligtvis att de håller sitt ord och fixar en redig prissänkning och dessutom att detta vansinne med utspädd bensin stoppas i alla fall på nuvarande nivå. Det är ju precis det man har sagt och nu har man ju majoritet, så det vore väl själva fan om någon jävla flata från Folkpartiet börjar svamla och rösta emot det egna blocket...

Helt otänkbart i dagsläget. Men det är ett modigt mål, absolut! ?

Alltså så som MP bedrivit sin politik sedan partiet grundades, typ...?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Mk1 och överladdad?
Nope, ND (mk4) med ökat flöde (bytt grenrör, första catten borta och ljuddämparen ersatt med närmast ett tomt rör).
Samt annan mjukvara i motorn, tunad för min spec)
Väldigt likt hur man trimmar en MC som med catt är rent av kvävd.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nope, ND (mk4) med ökat flöde (bytt grenrör, första catten borta och ljuddämparen ersatt med närmast ett tomt rör).
Samt annan mjukvara i motorn, tunad för min spec)
Väldigt likt hur man trimmar en MC som med catt är rent av kvävd.
Äsch, jag trodde du hade nått coolt ?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...