Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Samtliga partier som nu tar makten har ju lovat rediga prissänkningar vid pump och dessutom att backa av på takten när det gäller reduktionsplikten, men det har nu gått mer än en månad sedan valet och klockan tickar...

Jag vet inte om jag killgissar, men jag hoppas naturligtvis att de håller sitt ord och fixar en redig prissänkning och dessutom att detta vansinne med utspädd bensin stoppas i alla fall på nuvarande nivå. Det är ju precis det man har sagt och nu har man ju majoritet, så det vore väl själva fan om någon jävla flata från Folkpartiet börjar svamla och rösta emot det egna blocket...

Alltså så som MP bedrivit sin politik sedan partiet grundades, typ...?
Till skillnad från Sosseriet kommer nu våra styrande politiker naturligtvis hålla vad de lovat och lyssna på väljarna. :Bugar

Allt som är dåligt är såklart en konsekvens av Sosseriet och allt som kommer att bli bra är tack våra nya styrande! :tummenupp

Det kommer att bli bra! ;)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Allt som är dåligt är såklart en konsekvens av Sosseriet och allt som kommer att bli bra är tack våra nya styrande! :tummenupp

Det vet jag inte om jag håller med om, men många dåliga saker har definitivt kommit ur deras sedvanliga ”allt för makten” strategi, alltså från deras sängkamrat under nästan två mandatperioder.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det vet jag inte om jag håller med om, men många dåliga saker har definitivt kommit ur deras sedvanliga ”allt för makten” strategi, alltså från deras sängkamrat under nästan två mandatperioder.
Du menar att det inte är svart eller vitt? :va

Du verkar lite gammaldags, daterad på modärn svenska, men sån är jag också... ;)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Till skillnad från Sosseriet kommer nu våra styrande politiker naturligtvis hålla vad de lovat och lyssna på väljarna. :Bugar

Det kommer att bli bra! ;)
Du verkar bitter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det kommer det säkert att finnas, men frågan är vilka volymer är tillgängliga och till vilket pris.

Huvudsaken det finns till motorcyklar...

Jag tvingas ju snart köpa elbil ändå, jag har ju lovat att göra det när vi fasar in en nybyggd reaktor på nätet i Sverige...

För ska jag köra på olja föredrar jag att förbränna den under huven och inte i Karlshamn

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Rav4:an är bra Niklas, kör på den. ? Vi tog utan laddning för med våra få mil per år (1500) kan jag inte räkna hem prisskillnaden, förutom att jag inte kan ladda hemma. Och har en fru som ständigt har slut på ström i telefon, hörlurar etc. ”Tvåprocentsdrottningen” som jag kallar henne till kommer inte att reda ut en laddbil ändå ??

Vad är sämst med Toyota? Skärmen. Trist upplösning, lite för liten, känns daterad.

Däremot är det fortfarande föredömligt med riktiga knappar till HELA värmesystemet, inklusive ratt- och stolsvärme.
Jag fick sånt bra inbytespris för min Golf så då körde jag på plug-in modellen, dessutom fick jag den på ca två veckor :)
Jag är extremt nöjd med den. Det enda är att luftvärmepumpen är lite klen när det blir minusgrader men stolsvärmen och rattvärmen kompenserar ju bra. Det står t o m i manualen att den är byggd för att dra så lite ström som möjligt och att man ska använda ratt- och stolsvärme.
Skärmen kändes lite daterad men jag har vant mig och tänker inte på det. Jag vill ändå hålla blicken på vägen istället för på ett snyggt infotainmentsystem så det är i praktiken ingen nackdel. Kör man CarPlay med telefonen så ser googlemaps riktigt bra ut.

Det finns dock två saker som stör mig något kopiöst. Det ena är att graderingen på el- och soppaförbrukningen verkar ha bytt plats. Kör man på el så drar den normalt mellan 2-2,5 kW men mätaren slutar vid 1, dvs den ligger alltid på max så man kan inte finlira.
Bensinförbrukningen är åt andra hållet och har max på 3 L /mil, men jag kör den alltid på 0,5-1, dvs det är en liten "plupp" längs ned som rör sig lite grann, det går alltså inte att finlira här heller :)
Det och att knappen till rattvärmen sitter under/bakom ratten så man måste vrida sig i stolen för att kunna se den... Men förutom det är det en fantastisk bil. Grym att klättra med i terrängen också :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du menar att det inte är svart eller vitt? :va

Du verkar lite gammaldags, daterad på modärn svenska, men sån är jag också... ;)

Jag är definitivt tillräckligt gammal och tjurig för att förstå att allt är en gråskala och dessutom att det finns bra och dåliga sidor på alla håll och kanter i politiken...

Socialdemokratin är en helt underbar politik, men befläckas allt för ofta av ren maktkåthet. Moderaterna skall också beundras för sitt patos, men man har ju så förtvivlat svårt att se allt norr om Dalälven i något annat än ett 70-tals perspektiv...? Sverigedemokraterna har ju 100% rätt i sak när det gäller asyl och invandring, men varför dras all världens idioter, byfånar och touretteaspiranter till just deras politik...? Ja, Anne Frank var säkert en slyna, men man kanske inte säger det rakt ut samtidigt som man försöker övertyga världen om att man inte är nazister...?

Det är väl möjligtvis de där i mitten vars identitet håller på att blekna bort totalt och så naturligtvis MP som jag inte kan med...?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är definitivt tillräckligt gammal och tjurig för att förstå att allt är en gråskala och dessutom att det finns bra och dåliga sidor på alla håll och kanter i politiken...

Socialdemokratin är en helt underbar politik, men befläckas allt för ofta av ren maktkåthet. Moderaterna skall också beundras för sitt patos, men man har ju så förtvivlat svårt att se allt norr om Dalälven i något annat än ett 70-tals perspektiv...? Sverigedemokraterna har ju 100% rätt i sak när det gäller asyl och invandring, men varför dras all världens idioter, byfånar och touretteaspiranter till just deras politik...? Ja, Anne Frank var säkert en slyna, men man kanske inte säger det rakt ut samtidigt som man försöker övertyga världen om att man inte är nazister...?

Det är väl möjligtvis de där i mitten vars identitet håller på att blekna bort totalt och så naturligtvis MP som jag inte kan med...?

Socialdemokratin VAR rätt bra, för länge sedan.
I övrigt håller jag med.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Socialdemokratin VAR rätt bra, för länge sedan.
I övrigt håller jag med.
De var en gång socialdemokrater, men namnet är inte i närheten av politiken de för numer. I mina ögon är socialdemokratin en bra utgångspunkt, bl.a. därför vi har 5 v semester, 40 timmars arbetsvecka, betald barnledighet m.m. Visst missbrukas det för mycket numer, men i grund tycker jag att det är bra. Men det finns inget parti som driver den politiken, även om det är ett som heter så, fast det har tagits över av väldigt många maktkåta idioter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De var en gång socialdemokrater, men namnet är inte i närheten av politiken de för numer. I mina ögon är socialdemokratin en bra utgångspunkt, bl.a. därför vi har 5 v semester, 40 timmars arbetsvecka, betald barnledighet m.m. Visst missbrukas det för mycket numer, men i grund tycker jag att det är bra. Men det finns inget parti som driver den politiken, även om det är ett som heter så, fast det har tagits över av väldigt många maktkåta idioter.

Jo, fast man kan inte leva 100 år på "Ådalen 31"

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
De var en gång socialdemokrater, men namnet är inte i närheten av politiken de för numer.

Precis. I ren desperation över att komma till makten allierar man sig med det överlägset mest arbetar- och glesbygdsfientliga partiet av alla - Miljöpartiet. Parodin fortgår i sju år med en mer eller mindre konstant utarmning av glesbygden. Sedan dyker det upp en annan aktör på "marknaden", med ungefär samma grundläggande sociala synsätt men också med en vilja att styra upp brottsbekämpning, asyl och invandring samt bensin-, diesel- och energipriser.

Då skriver helt plötsligt ens plikttrogna ledarsidor spaltmeter om hur Norrlands inland blivit nazister...

Det är inte bara Miljöpartiet som saknar analysförmåga...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Energimyndighetens senaste lägesrapport om Sveriges energiläge innehåller en varning om begränsad tillgång till diesel och i synnerhet vinterdiesel.

– Det är ett stramt utbud, det kan bli dyrare helt enkelt, säger Anders Wallinder, enhetschef på Energimyndigheten, till TT.

Orsaken är bland annat att nya sanktioner mot rysk olja träder i kraft under december och i februari. En annan faktor är att USA strypt sin oljeexport.

De globala lagren av diesel uppges nu ha sjunkit till alarmerande låga nivåer. Lagren ska vara de lägsta sedan 1982.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Energimyndighetens senaste lägesrapport om Sveriges energiläge innehåller en varning om begränsad tillgång till diesel och i synnerhet vinterdiesel.
Vinterdiesel?
Vad betyder det?
Är det blandat med 10% snöflingor? ?

I Europa så är det något land där strejker lett till att raffinaderierna inte kunnat ta fram mer diesel, då blev det kaos.
Men att det skulle gälla Sverige också ser jag skeptiskt på.
Så länge vi har olja och fungerande egna raffinaderier så bör vi snurra på som vanligt, eller?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det kommer att bli brist på energi och där ingår diesel… Priserna följer tillgången.

Är det någon gång det kan vara klokt att fylla ett gäng jeepdunkar så är det nog nu.

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Vinterdiesel?
Vad betyder det?
Är det blandat med 10% snöflingor? ?

I Europa så är det något land där strejker lett till att raffinaderierna inte kunnat ta fram mer diesel, då blev det kaos.
Men att det skulle gälla Sverige också ser jag skeptiskt på.
Så länge vi har olja och fungerande egna raffinaderier så bör vi snurra på som vanligt, eller?
Ja, det finns vinterdiesel. Inte snöflingor inblandat, men förr, nån gång på tidig "järnålder" var det motorfotogen man blandade i vill jag minnas. Vad de blandar i idag för att den inte ska parrafinera vet jag inte. https://drivkraftsverige.se/uppslagsverk/fakta/drivmedel/dieselbransle/dieselbransle-och-kyla/

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är det ju så att vi inte har någon egen olja utan den kommer sjövägen. Det räcker med ett rykte att inloppet till Gbg är minerat så är det tomt för konsumenterna på några få dagar.
Lägg till störningar i elnätet så att raffinaderierna inte kan köra fullt.

Givet omvärldsläget finns det väldigt få scenarier som inte ligger på bordet. Bränslepriserna är ett extremt litet problem i jämförelse med accelererande hybridkrigföring och en kommande mycket svår energivinter för hela Europa.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år