Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
För alla. Luftföroreningar leder till mer sjukdomar, tex cancer, KOL mm och påverkar personer med tex astma, vilket leder till mer sjukskrivningar (dvs mindre skatteinkomster och högre sjukersättningar) och längre vårdköer/högre vårdkostnader (så att du får vänta några timmar extra när du har vurpat med hojen och kommer in med foten lös i en påse).

Nja, om du har en amerikansk pickis med en 5-6liters V8'a och mest köar, med lite fullgasrepor mellan rödljusen så kommer du kanske 28 mil på 56 liter. I en mindre bil som drar 0,5, och som du enbart pendlar landsväg med, så kommer du 118 mil på samma mängd bränsle. Vilken bil sliter mest på asfalten, den som köar på tomgång, eller den som faktiskt kör?

Det är ju inte alls säkert, om vi inte tankade bilen, hur skulle produktiviteten påverkas då? Nettoproduktivitet om man så vill?

Frågan rörde ju varför man ska betala mer i skatt om man tankar 56 liter istf 46 liter och L. Mäkinen menar på att det är för att man gör att produktiviteten sjunker mer.

Jag menar på två saker:
1. Att det som du tar upp i sista stycket då missas. Person A kanske tar sig x mil på 56 liter och person B <x mil på 46 liter. Ingen hänsyn tas till hur mycket nytta man har fått ut per tankad liter.
2. En person tankar 56 liter och tar sig till jobbet som kärnfysiker/forskare inom nanoteknologi/utvecklare av ny förbränningsteknik osv. Dennes bidrag kommer alla till gagn, även vården som snabbare och bättre kan ställa diagnos och ge effektivare mediciner för de med cancer, KOL och astma tex.

Så jag vill bara uppmärksamma skillnaden på att oavsett om man tankar 56 eller 46 liter så kan dessa litrar bidra med olika nytta i samhället som på sitt lilla sätt kanske gör oss mer produktiva.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Återskapa? Du menar att resurserna försvinner någonstans, till månen eller mars? ;-) Jorden som planet kommer ju inte att försvinna än på ett tag, däremot "människan". /uppbyggd med rymdstoft

Nä, de blir oftast svårare att dra nytta av en gång till inom rimlig tid.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är ju inte alls säkert, om vi inte tankade bilen, hur skulle produktiviteten påverkas då? Nettoproduktivitet om man så vill?

Frågan rörde ju varför man ska betala mer i skatt om man tankar 56 liter istf 46 liter och L. Mäkinen menar på att det är för att man gör att produktiviteten sjunker mer.

Jag menar på två saker:
1. Att det som du tar upp i sista stycket då missas. Person A kanske tar sig x mil på 56 liter och person B <x mil på 46 liter. Ingen hänsyn tas till hur mycket nytta man har fått ut per tankad liter.
2. En person tankar 56 liter och tar sig till jobbet som kärnfysiker/forskare inom nanoteknologi/utvecklare av ny förbränningsteknik osv. Dennes bidrag kommer alla till gagn, även vården som snabbare och bättre kan ställa diagnos och ge effektivare mediciner för de med cancer, KOL och astma tex.

Så jag vill bara uppmärksamma skillnaden på att oavsett om man tankar 56 eller 46 liter så kan dessa litrar bidra med olika nytta i samhället som på sitt lilla sätt kanske gör oss mer produktiva.
Att personen tankar 56 liter ger inget mervärde för samhället gentemot om denne hade valt att ta sig till arbetet på mindre mängd bränsle.
Såvitt jag kan se finns det inget orsakssamband mellan att kärnfysiker åker Suburban och att gatsoparen åker elbil till sitt jobb. De flesta väljer färdsätt (och därigenom förbrukning) på andra parametrar än vad de ska göra när resan är över.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att personen tankar 56 liter ger inget mervärde för samhället gentemot om denne hade valt att ta sig till arbetet på mindre mängd bränsle.
Såvitt jag kan se finns det inget orsakssamband mellan att kärnfysiker åker Suburban och att gatsoparen åker elbil till sitt jobb. De flesta väljer färdsätt (och därigenom förbrukning) på andra parametrar än vad de ska göra när resan är över.

Det var inte det som diskuterades.

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vi bör satsa på att försöka slå isär CO2-molekylen på kemisk/mekanisk/alkemisk väg så är prolemet löst för all framtid för då kan vi reglera CO2-halten i atmosfären själva, för även om vi tar bort alla kol/olja så har vi överproduktion.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kan du utveckla vad du menar? Du skrev att det var något fel i att den som tankar mer än den som tankar lite därigenom betalar mer skatt. Missförstår jag det?

Jag frågade varför man ska betala mer i bränsleskatt om man tankar 56 istf 46 liter.

Pratar vi mervärde så är det väl bättre att tanka 56 liter och köra till jobbet och bidra till samhället på det sättet än att tanka 46 liter och hälla ut i skogen. Antalet liter säger inget om nyttigheten som litrarna bidrar med samhällsekonomiskt i nästa steg sas.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nä, de blir oftast svårare att dra nytta av en gång till inom rimlig tid.

Darwinism i all sin mångfald, enfald och/eller nötskal! En Romulan om 50 miljoner år lär upptäcka en fossilerad Suzuki Bandit bredvid en guldmask av Tutankhamon. Haha...

Så länge land har/får ledare som Twittler lär inte något speciellt nytt överaskande hända med det framtida klimatet. "Det går aldrig!" <tm_Örebro>

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag frågade varför man ska betala mer i bränsleskatt om man tankar 56 istf 46 liter.

Pratar vi mervärde så är det väl bättre att tanka 56 liter och köra till jobbet och bidra till samhället på det sättet än att tanka 46 liter och hälla ut i skogen. Antalet liter säger inget om nyttigheten som litrarna bidrar med samhällsekonomiskt i nästa steg sas.
Ok, då kör vi skatt per tankning istället, en hundring rakt av. Du tankar hojen, pytsar i 14 liter, då landar vi på 7kr/l i skatt. Sen kommer jag med min gamla Cheva-buss och pytsar i 200 liter, eftersom jag har svetsat dit en jättetank, 50 öre litern i skatt :tummenupp Sen åker jag hem och tankar min hoj från bussen tills soppan är slut :hihi

Tänk om den som åker till jobbet med sin bil för att forska på nanoteknik bor i Nordkorea, och målet med nanotekniken är att slå ut västvärlden? Eller förbränningsteknik för att kunna skicka interkontinentala robotar över hela jorden? Den som cyklar kanske är på väg till Uppsala universitetssjukhus och är en av världens främsta hjärnkirurger som räddar några liv om dagen?

Ja, jag har betat av några code of conduct-kurser genom åren ;)

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
I Sverige har man hybris, det är ju helt sjukt, man tror att vårat lilla land har en global betydelse. Givetvis var det en svensk som påbörjade detta trams med koldioxid och global uppvärmning. Men det är även intressant vad de sa i Rio på miljökonferensen -92, hur de måste göra för att folk ska köpa bluffen, detta är dock ej med i dokumentären, men den som söker skola finna.
https://www.youtube.com/watch?v=oYhCQv5tNsQ
Hoppa till 13:20 om man vill höra om koldioxid. 49:50 om journalistiken/propagandan kring ämnet. 1:04:55 om hur de motarbetar utvecklingen i 3 e världen.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Wohooo och konspirationsteorierna frodas...

En anonym "Youtubefilm" övertrumfar givetvis den samlade klimatforskningen i Världen... :fyllisar

Varför det är viktigt att just VI vidtar åtgärder är för att 1. Vi kan göra det och 2. Vi kommer att sälja dessa lösningar till hela världen eftersom vi 3 har städat framför den egna dörren. Vi har en kort väg att vandra men den kommer att vara mycket lönsam.

Täck lite längre än vad näsan räcker...

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Wohooo och konspirationsteorierna frodas...

En anonym "Youtubefilm" övertrumfar givetvis den samlade klimatforskningen i Världen... :fyllisar

Varför det är viktigt att just VI vidtar åtgärder är för att 1. Vi kan göra det och 2. Vi kommer att sälja dessa lösningar till hela världen eftersom vi 3 har städat framför den egna dörren. Vi har en kort väg att vandra men den kommer att vara mycket lönsam.

Täck lite längre än vad näsan räcker...

Jag köper inte riktigt det där fullt ut. Det finns lösningar som man är medveten om ina dra länder, men man väljer att inte implementera då det påverkar konkurrenskraften.

Ett dilemma mellan moral och plånbok, men i de östra delarna av världen är det valet lätt...

Sitter för tillfället i HK. Man är väl medveten om att båttrafiken har störst negativ påverkan på luftkvaliteten. Man kräver miljöbränsle för fartyg vid kaj, men inte för de som ligger ankrade strax utanför staden. Varför inte? Tja, blir kraven för ”tuffa” så väljer rederierna att skifta trafiken via andra hamnar inom the great bay area, vilket påverkar handelsindustrin som sysselsätter en stor del av befolkningen i stan.

Så kör ni på elhojar och tusenprocentig skatt på bränsle så fortsätter resten av världen att se efter sin egen befolkning först.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag köper inte riktigt det där fullt ut. Det finns lösningar som man är medveten om ina dra länder, men man väljer att inte implementera då det påverkar konkurrenskraften.

Ett dilemma mellan moral och plånbok, men i de östra delarna av världen är det valet lätt...

Sitter för tillfället i HK. Man är väl medveten om att båttrafiken har störst negativ påverkan på luftkvaliteten. Man kräver miljöbränsle för fartyg vid kaj, men inte för de som ligger ankrade strax utanför staden. Varför inte? Tja, blir kraven för ”tuffa” så väljer rederierna att skifta trafiken via andra hamnar inom the great bay area, vilket påverkar handelsindustrin som sysselsätter en stor del av befolkningen i stan.

Så kör ni på elhojar och tusenprocentig skatt på bränsle så fortsätter resten av världen att se efter sin egen befolkning först.

Riktigt så är det inte, och ett exempel är ju Kina där efterfrågan på framtida miljölösningar är med svenska mått oändlig.

Det är lätt att tro att resten av världen struntar i miljön men det är fel.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Riktigt så är det inte, och ett exempel är ju Kina där efterfrågan på framtida miljölösningar är med svenska mått oändlig.

Det är lätt att tro att resten av världen struntar i miljön men det är fel.

Så är det inte heller...

Jag har varit med och sålt lösningar i Kina (luftmonitorer), men det är en sådan försvinnande liten del i sammanhanget att det kan försummas.

Varit i New Delhi efter Dewalhi? Klev in på ett sjukhus där med gula moln hängandes i atriumet. Klart som korvspad de vet vilka lösningar som finns, men de ger själva fan inget när det ställs emot kronor och ören.

Det är lixom inte så att dessa delar av världen vill ha skitig luft och giftigt vatten. De är heller inte opålästa i dessa frågor.

Detta är val man gör aktivt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Så hur mycket pengar ska vi slänga på åtgärder för att minska våra koldioxidutsläpp i Sverige när vi släpper ut ungefär 1 promille globalt sett.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Så hur mycket pengar ska vi slänga på åtgärder för att minska våra koldioxidutsläpp i Sverige när vi släpper ut ungefär 1 promille globalt sett.

Alla!! Befolkningen skall straffas till döds och deras samvete skall driva dem till depressionens kant. Endast så kan man behålla kontrollen över proletariatet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi bör satsa på att försöka slå isär CO2-molekylen på kemisk/mekanisk/alkemisk väg så är prolemet löst för all framtid för då kan vi reglera CO2-halten i atmosfären själva, för även om vi tar bort alla kol/olja så har vi överproduktion.

Vad är det för fel på blommor och träd? inte tillräckligt high Tech?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad är det för fel på blommor och träd? inte tillräckligt high Tech?

När de dör eller exploateras så avger de det lagrade CO2... typ som att tömma tanken även om miljöreligiösa anser att det tillhör kretsloppet men vi människor/djur avger CO2 bara genom att andas eller fisa så även om slutar att använda uppvärming genom bio/fossilbränslen så ökar CO2 koncentrationen....
"Avskjutning till hanterbar utsläppsnivå måhända, förmodligen så diskuteras det i MPV-kretsar ändå med hänvisning till röda khmerernas experimentverksamhet." Viss ironi kan förekomma i föregående mening. ;)

Men det vore ju bra om nån kunnig kan verifiera min teori om CO2, mitt kemiintresse slutade vid alkoholtillverkning.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...