L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
För att naturresurser inte går att återskapa och kan finnas ett behov av senare.Varför?
För att naturresurser inte går att återskapa och kan finnas ett behov av senare.Varför?
För att naturresurser inte går att återskapa och kan finnas ett behov av senare.
För alla. Luftföroreningar leder till mer sjukdomar, tex cancer, KOL mm och påverkar personer med tex astma, vilket leder till mer sjukskrivningar (dvs mindre skatteinkomster och högre sjukersättningar) och längre vårdköer/högre vårdkostnader (så att du får vänta några timmar extra när du har vurpat med hojen och kommer in med foten lös i en påse).
Nja, om du har en amerikansk pickis med en 5-6liters V8'a och mest köar, med lite fullgasrepor mellan rödljusen så kommer du kanske 28 mil på 56 liter. I en mindre bil som drar 0,5, och som du enbart pendlar landsväg med, så kommer du 118 mil på samma mängd bränsle. Vilken bil sliter mest på asfalten, den som köar på tomgång, eller den som faktiskt kör?
Återskapa? Du menar att resurserna försvinner någonstans, till månen eller mars? ;-) Jorden som planet kommer ju inte att försvinna än på ett tag, däremot "människan". /uppbyggd med rymdstoft
Att personen tankar 56 liter ger inget mervärde för samhället gentemot om denne hade valt att ta sig till arbetet på mindre mängd bränsle.Det är ju inte alls säkert, om vi inte tankade bilen, hur skulle produktiviteten påverkas då? Nettoproduktivitet om man så vill?
Frågan rörde ju varför man ska betala mer i skatt om man tankar 56 liter istf 46 liter och L. Mäkinen menar på att det är för att man gör att produktiviteten sjunker mer.
Jag menar på två saker:
1. Att det som du tar upp i sista stycket då missas. Person A kanske tar sig x mil på 56 liter och person B <x mil på 46 liter. Ingen hänsyn tas till hur mycket nytta man har fått ut per tankad liter.
2. En person tankar 56 liter och tar sig till jobbet som kärnfysiker/forskare inom nanoteknologi/utvecklare av ny förbränningsteknik osv. Dennes bidrag kommer alla till gagn, även vården som snabbare och bättre kan ställa diagnos och ge effektivare mediciner för de med cancer, KOL och astma tex.
Så jag vill bara uppmärksamma skillnaden på att oavsett om man tankar 56 eller 46 liter så kan dessa litrar bidra med olika nytta i samhället som på sitt lilla sätt kanske gör oss mer produktiva.
Att personen tankar 56 liter ger inget mervärde för samhället gentemot om denne hade valt att ta sig till arbetet på mindre mängd bränsle.
Såvitt jag kan se finns det inget orsakssamband mellan att kärnfysiker åker Suburban och att gatsoparen åker elbil till sitt jobb. De flesta väljer färdsätt (och därigenom förbrukning) på andra parametrar än vad de ska göra när resan är över.
Det var inte det som diskuterades.
Kan du utveckla vad du menar? Du skrev att det var något fel i att den som tankar mer än den som tankar lite därigenom betalar mer skatt. Missförstår jag det?
Nä, de blir oftast svårare att dra nytta av en gång till inom rimlig tid.
Ok, då kör vi skatt per tankning istället, en hundring rakt av. Du tankar hojen, pytsar i 14 liter, då landar vi på 7kr/l i skatt. Sen kommer jag med min gamla Cheva-buss och pytsar i 200 liter, eftersom jag har svetsat dit en jättetank, 50 öre litern i skatt Sen åker jag hem och tankar min hoj från bussen tills soppan är slutJag frågade varför man ska betala mer i bränsleskatt om man tankar 56 istf 46 liter.
Pratar vi mervärde så är det väl bättre att tanka 56 liter och köra till jobbet och bidra till samhället på det sättet än att tanka 46 liter och hälla ut i skogen. Antalet liter säger inget om nyttigheten som litrarna bidrar med samhällsekonomiskt i nästa steg sas.
Wohooo och konspirationsteorierna frodas...
En anonym "Youtubefilm" övertrumfar givetvis den samlade klimatforskningen i Världen...
Varför det är viktigt att just VI vidtar åtgärder är för att 1. Vi kan göra det och 2. Vi kommer att sälja dessa lösningar till hela världen eftersom vi 3 har städat framför den egna dörren. Vi har en kort väg att vandra men den kommer att vara mycket lönsam.
Täck lite längre än vad näsan räcker...
Jag köper inte riktigt det där fullt ut. Det finns lösningar som man är medveten om ina dra länder, men man väljer att inte implementera då det påverkar konkurrenskraften.
Ett dilemma mellan moral och plånbok, men i de östra delarna av världen är det valet lätt...
Sitter för tillfället i HK. Man är väl medveten om att båttrafiken har störst negativ påverkan på luftkvaliteten. Man kräver miljöbränsle för fartyg vid kaj, men inte för de som ligger ankrade strax utanför staden. Varför inte? Tja, blir kraven för ”tuffa” så väljer rederierna att skifta trafiken via andra hamnar inom the great bay area, vilket påverkar handelsindustrin som sysselsätter en stor del av befolkningen i stan.
Så kör ni på elhojar och tusenprocentig skatt på bränsle så fortsätter resten av världen att se efter sin egen befolkning först.
Riktigt så är det inte, och ett exempel är ju Kina där efterfrågan på framtida miljölösningar är med svenska mått oändlig.
Det är lätt att tro att resten av världen struntar i miljön men det är fel.
Så hur mycket pengar ska vi slänga på åtgärder för att minska våra koldioxidutsläpp i Sverige när vi släpper ut ungefär 1 promille globalt sett.
Vi bör satsa på att försöka slå isär CO2-molekylen på kemisk/mekanisk/alkemisk väg så är prolemet löst för all framtid för då kan vi reglera CO2-halten i atmosfären själva, för även om vi tar bort alla kol/olja så har vi överproduktion.
Vad är det för fel på blommor och träd? inte tillräckligt high Tech?
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |