Blir intressant att se vilken skatt som ska ersätta bränsleskatten om det blir fossilfritt.
Det blir en generell förflyttningsskatt.
Det kommer helt enkelt att bli ssvviinnddyyrrtt att besöka mormor och morfar på hemmet, när alla miljarderna från bränsleskatten skall hämtas in.
Det är bara att räkna på bilismens överbeskattning och på alla kronor som tas in på miljöförstöringens konto, och räkna på hur mycket staten betalar ut för att kompensera för denna miljöförstöring. (Typ noll spänn)
Det är miljarder som styrs rakt in i statsbudgetens alla hål, och som måste hämtas någon annanstans ifrån.
Jag undrar om politikerna ens utvärderat konsekvenserna av sitt jagande efter att vara fossilfria...
Man har kunnat plocka in Easy Money över bilismen i så många decennier att man tar de förhatliga fossilpengarna för givet.
Man kan fråga sig vem som är "fossilberoende" egentligen, och jag ser många "Erk du-moments" i Rosenbad framöver.
"Förflyttningsskatten" kommer staten att kunna differentiera genom positionering.
Vill man till något udda ställe dit några kollektiva transportmedel inte går finns chansen att det bara blir dyrt.
Har du mage att vilja färdas i egen kuppe till och från jobbet, parallellt med kommunala samfärdsmedel som staten tycker att du lika gärna kan använda så blir förflyttningskatten vansinnigt mycket högre.
Här finns också möjligheten att plocka ut en högre avgift för bilar registrerade på företag eftersom det liksom är okay att straffbeskatta företag. (jmfr hur Bonus/Malus-lagen var utformad)
Att företags högre kostnader faller ut i högre konsumentpriser mörkas - och uppskattas, eftersom det driver på den där "inflationen" som politikerna så gärna vill ha upp.
Jag kan tänka mig att man i framtiden
tvingas knappa in sitt resmål i en HAL 3000-liknade online-navigator, och sedan får man fram den preliminära kostanden för förflyttningsskatten, tillsammans med förslag på samhällsnyttigare alternativ. Interaktionen med navigatorn avslutas innan avfärd med en dialogruta:
"Är du säker på att du vill genomföra denna resan så som du registrerat den?"
Ett svårt problem hemma eller på jobbet som du vill kunna bearbeta i lugn och ro?
Glöm det! Planlös körning med påstådd terapeutisk mening lär bli typ det mest föraktliga man kan ägna sig åt.
Köra utan mål? Hu så hemskt!