Känns som du pratar om energier och effekter om vartannat. Effekter som dessutom inte finns idag, de hamnar på marginalen. Elnätet är nog inte så intresserad av hur mycket en genomsnittlig resa drar utan mer intresserad av hur mycket effekt som måste kunna överföras från punkt A till punkt B oavsett om något i punkt C endast drar 90% av den effekt den abonnerar på/det finns kablage för. De sista 10 procenten kan inte användas i punkt B.
Säg såhär då ist. Det finns ca 5 miljoner bilar i trafik i Sverige. Räknat på 0,5 stycken(enfas/16 A/3,7 kW) laddare per bil så blir effekten som måste finnas tillgänglig nästan 10 GW. Produktionen av el i Sverige ligger just nu på ca 20 GW.
Jag säger inte att det kommer bli ett problem, men jag vågar inte säga att det inte kommer bli ett problem.
Jepp, jag pratar om både energi och effekt, för båda behövs.
Det jag personligen vill att folk ska fundera på är vad det innebär.
I fallet ovan, när hälften av Sveriges bilflotta vill ladda samtidigt. Det betyder (om ni tittar på den sista bilden i inlägget strax ovanför) att dessa bilar har gjort av med 20 mils räckvidd, och behöver 20 mils räckvidd till. Alla samtidigt. För om du inte gjorde av med 20 mil igår så ligger de ju kvar i "tanken".
För att jämföra med bensinbilar så innebär det att bilister på samma dag tankar låt oss säga 60l i tanken samma dag på året. Genomsnittlig körsträcka är 1200 mil per år, med en förbrukning på 0,5l/mil är det alltså 60/600=1/10. Samma scenario innebär att en tiondel av hela Sveriges årsförbrukning av bensin ska tankas på en och samma dag. Och dessutom fördelas så att allas närmaste mack har denna mängd. Kan detta teoretiskt hända? Självklart. Men i praktiken, nej.
Men om vi tittar på vad det innebär om detta specialfall då faktiskt inträffar?
För i genomsnitt kommer dessa bilar behöva göra en sån laddning var 10:e resa, med en arbetsvecka på 5 dagar kommer det i snitt utföras en sådan laddning varannan vecka.
Jo detta kommer isåfall inträffa när väldigt många vill resa hyfsat långt samtidigt.
När inträffar det? Jo när väldigt många är lediga samtidigt. Dvs vid storhelger och semester.
Vad innebär det? Jo att industrier och arbetsplatser inte körs, för folk är ju lediga.
Vad är det som förbrukar mest energi och tar ut mest effekt samtidigt? Jo industrier och arbetsplatser.
Om vi bygger ut järnvägen kommer det att leda till effektbrist för att den behöver både mycket energi och hög effekt samtidigt som alla andra stora förbrukare behöver det.
Om vi bygger ut stora industrier så kommer det att leda till effektbrist för då behövs energi och effekt samtidigt som alla andra industrier, för det är då folk jobbar.
Elbilar kommer i största utsträckning att ta ut energi och effekt när andra förbrukare _inte_ tar ut stor mängd energi och effekt.
Kommer det att innebära att att bara funkar så ingen behöver lyfta ett finger? Nej det kommer att behövas satsningar på infrastruktur. Men inte på långa vägar så mycket som skvallerpressen vill ge sken av.