Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har ni tänkt rätt?

Avdraget är ju inte den pengasumma man får tillbaka utan det sänker ju beloppet som skatten du ska betala beräknas på. För resor till/från jobb får man ju dessutom bara göra avdrag om beloppet överstiger 11000 kr.

Det är stor skillnad på 'resor i tjänsten' och 'resor till/från jobbet och hemmet'.

Den förstnämnda får du plocka ut 18,50kr per mil i rese-ersättning, skattefritt från din arbetsgivare, om du kör med privat bil.

Det sistnämnda får du göra 'reseavdrag' på, över en viss nivå, i din skattedeklaration.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Skall man resonera om risker och sannolikheter skulle jag tro att sannolikheten för det du nämner är större än att klimatproblemen avslutar det mänskliga projektet. Jag tror i grunden att det finns en majoritet människor som besitter tillräcklig intelligens, bildning och vettiga åsikter för att förstå hur farligt det är när fundamentalister, idealister och alarmister ensidigt får sätta agendan. Problemet är att förnuftet inte får något utrymme i dagens debatt. I stället har vi ett diskussionsklimat där media och sociala medier enbart bidrar till att förstärka de mest extrema positionerna och att skapa polarisering och konflikter. I slutändan ser människor att de bara har att välja mellan fundamentalisterna eller dess fundamentalistiska motståndare. Förlorare är förnuftet, en faktabaserad verklighetssyn, förmågan till framåtskridande genom upplysning och i slutändan mänskligheten.
Ungefär det jag menar. Har jag fattat det rätt att dom dessutom hyllar nån tolvåring med aspergers som om det vore ett helgon?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är stor skillnad på 'resor i tjänsten' och 'resor till/från jobbet och hemmet'.

Den förstnämnda får du plocka ut 18,50kr per mil i rese-ersättning, skattefritt från din arbetsgivare, om du kör med privat bil.

Det sistnämnda får du göra 'reseavdrag' på, över en viss nivå, i din skattedeklaration.

Ahha det var alltså jag som tänkte fel...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ungefär det jag menar. Har jag fattat det rätt att dom dessutom hyllar nån tolvåring med aspergers som om det vore ett helgon?

Ett av många tecken på att klimatfrågan blivit religion. Nu är hon 16 år och hennes engagemang är säkert genuint och välvilligt, men hon är likväl ett barn och säger inget nytt som ingen annan sagt förut. Hon blir ytterligare ett redskap i fundamentalisternas strävan att göra religion av en fråga som är så viktig att den istället borde drivas av förnuft, fakta och en vuxen syn på världen. Med denna fundamentalistiska syn är alla medel tillåtna för att helga det högre ändamålet, religionen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Man har ju läst om diverse hinder när det gäller infrastrukturen och elnätets kapacitet. Juridiska frågor när det kommer till samfällighetsföreningar, radhusområden, bostads och hyreshus.

Om man nu skulle tro att det är möjligt att t ex bygga snabbladdningskapacitet lägst gator och torg, i flerbilsgarage och enskilda garage. Elkapaciteten lär inte finnas där för gemene bilägare om var och varannan kör elbil och ska ladda dem vid ungefär samma tider på dygnet.

Kärnkraftverk läggs ner och älvarna vill man inte bygga ut mer. Solceller och vindkraft lär knappast täcka det bortfallet. Importerad kolkraft släpper ut föroreningar i något annat land, men drabbar ekosystemet likväl.

Sist men inte minst verkar inte t ex Tesla 3 bli så billig som det var sagt. Läser man testen i expressen mellan raderna blir man allt annat än imponerad. Ställa intervallet på vindrutetorkarna på en touchskärm där man måste släppa blicken från vägen. Det är ju obotligt hjärndött.

https://www.expressen.se/motor/biltester/test-snygga-tesla-model-3-ar-raketsnabb-och-riktigt-dyr/

Det är klart att elbolagen vill jobba för _ännu_ dyrare el. Men som skrivits tidigare så kommer energiuttaget öka med mellan 5-10% om vi ersätter varenda kilometer körd av Sveriges elbilar. Det blir mer variation i energi-uttaget mellan en mild och bister vinter.
En bostad drar mångdubbelt mer el än en genomsnittlig bil. Varför tror du inte det dyker upp en alarmistisk varningsklocka när politikerna pratar om att vi måste öka bostadsbyggandet?

När det sen gäller effekt-uttaget (flest bilar laddar samtidigt) så kommer det naturligt att till absolut största del ske när vi har effekt-överskott, för största delen av befolkningen ligger och sover och drar därmed ingen annan effekt.

Det behövs inte snabbladdare (som drar mycket effekt) i samfälligheter, bostadsföreningar och dylikt. Tyvärr tror väldigt många, p.g.a ren okunskap, att man måste använda ett halvt kärnkraftverk varje gång man laddar sin bil.
Kan du köra en maskin tvätt samtidigt som du lagar mat och värmepumpen till huset är igång samtidigt? Då kan du också ladda en bil på natten.
Kan du dra igång motorvärmaren samtidigt som andra drar igång sina? Då kan du ladda en bil.
Har där suttit en traditionell lampa i din gatubelysning som blivit utbytt mot en LED-lampa? Då kan du ladda en bil.

Det är klart att vi måste öka energi-produktionen i Sverige. För vi behöver bygga mer bostäder. Och sen ökar vi en i förhållande liten skvätt till för att ta hand om elbils-boomen när vi ändå är igång.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Insåg att det kanske är många som läst artiklar om hur hela Sveriges elnät kommer att haverera när elbilarna marscherar in.
Tänkte skriva ner lite fakta, så även någon som inte kan/är insatt i hur el och elbilar funkar kan upptäcka felaktiga artiklar i framtiden:

En genomsnittlig elbil drar ca 2kWh energi per mil. Större bilar drar mer, mindre bilar drar mindre.
En genomsnittlig omgång tvätt+torktumling drar ca 6kWh per omgång. Nya effektiva maskiner drar mindre, äldre drar mer.
En omgång tvätt är alltså lika mycket som 3 körda mil.
Den genomsnittliga pendlingen i Sverige är ca 2 mil.

För att ta igen den genomsnittliga körsträckan med elbil krävs det alltså att du kör igenom 2/3-delar av ett tvättprogram under natten. Och inte nog med det, du drar ut effekt-uttaget på ca 8h istället för 1h. När i stort sett inget annat i varken hushållen i landet eller affärer eller industrier drar någon ström.

Det behövs _inte_ ett halvt kärnkraftverk per elbil.
Vi kommer _inte_ behöva importera halva Tysklands kolkraft.
Vi kommer behöva bygga ut elproduktionen lite grann.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
"Den genomsnittliga pendlingen i Sverige är ca 2 mil"...?

Dina beräkningar baserar sig på något slags genomsnitt som inte är applicerbart på mig, mina grannar och mina vänner. Varje fall är specifikt. Vad jag, mina grannar och mina vänner gör med våra bilar har inte nödvändigtvis något gemensamt med andra delar av Sverige eller något slags genomsnitt av Sveriges befolkning.

Det är EN av anledningarna till att det är svårt att diskutera utifrån en gemensam ståndpunkt. De flesta svenskar har helt enkelt inte någon aning om hur det faktiskt fungerar i en stor del av Sverige. Ta det där med snö och snörök. Avstånden. Vägstandarden. Trafikintensiteten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Helt klart måste framtiden fungera för alla, inte exkludera kanske 2 miljoner som pendlar betydligt längre.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
"Den genomsnittliga pendlingen i Sverige är ca 2 mil"...?

Dina beräkningar baserar sig på något slags genomsnitt som inte är applicerbart på mig, mina grannar och mina vänner. Varje fall är specifikt. Vad jag, mina grannar och mina vänner gör med våra bilar har inte nödvändigtvis något gemensamt med andra delar av Sverige eller något slags genomsnitt av Sveriges befolkning.
Perfekt, nu börjar vi titta på fakta! Och har en faktabaserad dialog :yoparty

I mitt fall så fyller jag på med 10mil om dagen. Det är det jag gör av med och därmed behöver ladda på.
Det är fyra gånger mer än genomsnittet.
Dvs tar bort 4 andra genomsnitts bilister som inte laddar sin bil och inte belastar elnätet samtidigt som mig.

Jag har fått ställa ner laddströmmen till absolut lägsta möjliga och sätta start-tid till strax efter midnatt. Då blir den klar precis lagom till avfart hemifrån. Behöver jag köra längre en dag så ökar jag strömstyrkan och/eller tidigarelägger starttiden för laddning.

Har el-ledningarna brunnit upp? Nope. Har jag tagit ut mer effekt än om spis+tvättmaskin/torktumlare drar om de går samtidigt? Nope. Har elnätet i Sverige som av konsekvens havererat? Nope. För högsta effekt-uttag ligger inte på natten, det är då det är som lägst.

Hur långt kör du om dagen?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Insåg att det kanske är många som läst artiklar om hur hela Sveriges elnät kommer att haverera när elbilarna marscherar in.
Tänkte skriva ner lite fakta, så även någon som inte kan/är insatt i hur el och elbilar funkar kan upptäcka felaktiga artiklar i framtiden:

Nu har jag ingen djupare faktakunskap att komma med, men nog inser man att det är rätt mycket som skall till för att infrastrukturen och elnätets kapacitet ska fungera enligt de visioner som presenteras.

På ett individplan verkar allt för många går runt i någon villfarelse att man kan köra runt gratis i en elbil. Bara koppla upp den i ett eluttag helst någon annans så att debiteringen hamnar hos dem istället. Ur ett samhällsperspekiv måste staten få in skatter och det bortfall som på sikt försvinner om man nu utgår från att vi inte kör på fossila bränslen inom en inte allt för avlägsen framtid. Då kommer man att ta in dem på ett eller annat sätt. Det kan vi nog vara väldigt säkra på. Sedan verkar det vara brist på vissa ämnen som man tillverkar batterierna av idag, men det kanske man löser vad vet jag. Kommer energin från kolkraftverk lär i alla fall inte el-bilarna vara särskilt miljövänliga trots allt. I länder med vind, sol och vattenkraft det är väl där man skulle kunna säga att man inte släpper ut något i luften.

Det är många saker som skall lösas och jag hoppas att de som sitter på de verkliga kunskaperna i hur jordens resurser kan användas för att få ett hållbart samhälle vet vad de gör. Att det inte är en uppsjö lobbyister som målar upp utopier som vi ska betala för. Där det finns opportunister som vill åt det de kan.

Ta dessa dataserverhallarna som internet-giganterna använder sig av. De slukar enormt mycket energi och såklart kan de säga att de är klimatsmarta om de förlägger dem någonstans där energin kommer från vattenkraft. T ex vid någon älv i norra Sverige. Det var väl en kritisk artikel om det här om dagen i DN.

Det här läste jag här om dagen i lokaltidningen. Vid samma tidpunkt läste jag Tesla testen ovan som jag länkade. Tyvärr hamnade de lite felvända, men det går att läsa dem hoppas jag.

Man kan ju hoppas att det finns någon form av samordning så att man verkligen försäkrar sig om att det finns kapacitet till allt man företar sig. Får uppfattningen att det är lite si och så med det.
 

Bifogat

  • IMG_9406.JPG
    IMG_9406.JPG
    1.4 MB · Visningar: 31
  • IMG_9404.JPG
    IMG_9404.JPG
    1.3 MB · Visningar: 26
  • IMG_9405.JPG
    IMG_9405.JPG
    1.2 MB · Visningar: 38
  • IMG_9403.JPG
    IMG_9403.JPG
    1.3 MB · Visningar: 48
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Insåg att det kanske är många som läst artiklar om hur hela Sveriges elnät kommer att haverera när elbilarna marscherar in.
Tänkte skriva ner lite fakta, så även någon som inte kan/är insatt i hur el och elbilar funkar kan upptäcka felaktiga artiklar i framtiden:

En genomsnittlig elbil drar ca 2kWh energi per mil. Större bilar drar mer, mindre bilar drar mindre.
En genomsnittlig omgång tvätt+torktumling drar ca 6kWh per omgång. Nya effektiva maskiner drar mindre, äldre drar mer.
En omgång tvätt är alltså lika mycket som 3 körda mil.
Den genomsnittliga pendlingen i Sverige är ca 2 mil.

För att ta igen den genomsnittliga körsträckan med elbil krävs det alltså att du kör igenom 2/3-delar av ett tvättprogram under natten. Och inte nog med det, du drar ut effekt-uttaget på ca 8h istället för 1h. När i stort sett inget annat i varken hushållen i landet eller affärer eller industrier drar någon ström.

Det behövs _inte_ ett halvt kärnkraftverk per elbil.
Vi kommer _inte_ behöva importera halva Tysklands kolkraft.
Vi kommer behöva bygga ut elproduktionen lite grann.

Känns som du pratar om energier och effekter om vartannat. Effekter som dessutom inte finns idag, de hamnar på marginalen. Elnätet är nog inte så intresserad av hur mycket en genomsnittlig resa drar utan mer intresserad av hur mycket effekt som måste kunna överföras från punkt A till punkt B oavsett om något i punkt C endast drar 90% av den effekt den abonnerar på/det finns kablage för. De sista 10 procenten kan inte användas i punkt B.

Säg såhär då ist. Det finns ca 5 miljoner bilar i trafik i Sverige. Räknat på 0,5 stycken(enfas/16 A/3,7 kW) laddare per bil så blir effekten som måste finnas tillgänglig nästan 10 GW. Produktionen av el i Sverige ligger just nu på ca 20 GW.

Jag säger inte att det kommer bli ett problem, men jag vågar inte säga att det inte kommer bli ett problem.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Känns som du pratar om energier och effekter om vartannat. Effekter som dessutom inte finns idag, de hamnar på marginalen. Elnätet är nog inte så intresserad av hur mycket en genomsnittlig resa drar utan mer intresserad av hur mycket effekt som måste kunna överföras från punkt A till punkt B oavsett om något i punkt C endast drar 90% av den effekt den abonnerar på/det finns kablage för. De sista 10 procenten kan inte användas i punkt B.

Säg såhär då ist. Det finns ca 5 miljoner bilar i trafik i Sverige. Räknat på 0,5 stycken(enfas/16 A/3,7 kW) laddare per bil så blir effekten som måste finnas tillgänglig nästan 10 GW. Produktionen av el i Sverige ligger just nu på ca 20 GW.

Jag säger inte att det kommer bli ett problem, men jag vågar inte säga att det inte kommer bli ett problem.
Jepp, jag pratar om både energi och effekt, för båda behövs.

Det jag personligen vill att folk ska fundera på är vad det innebär.

I fallet ovan, när hälften av Sveriges bilflotta vill ladda samtidigt. Det betyder (om ni tittar på den sista bilden i inlägget strax ovanför) att dessa bilar har gjort av med 20 mils räckvidd, och behöver 20 mils räckvidd till. Alla samtidigt. För om du inte gjorde av med 20 mil igår så ligger de ju kvar i "tanken".

För att jämföra med bensinbilar så innebär det att bilister på samma dag tankar låt oss säga 60l i tanken samma dag på året. Genomsnittlig körsträcka är 1200 mil per år, med en förbrukning på 0,5l/mil är det alltså 60/600=1/10. Samma scenario innebär att en tiondel av hela Sveriges årsförbrukning av bensin ska tankas på en och samma dag. Och dessutom fördelas så att allas närmaste mack har denna mängd. Kan detta teoretiskt hända? Självklart. Men i praktiken, nej.

Men om vi tittar på vad det innebär om detta specialfall då faktiskt inträffar?
För i genomsnitt kommer dessa bilar behöva göra en sån laddning var 10:e resa, med en arbetsvecka på 5 dagar kommer det i snitt utföras en sådan laddning varannan vecka.

Jo detta kommer isåfall inträffa när väldigt många vill resa hyfsat långt samtidigt.
När inträffar det? Jo när väldigt många är lediga samtidigt. Dvs vid storhelger och semester.
Vad innebär det? Jo att industrier och arbetsplatser inte körs, för folk är ju lediga.
Vad är det som förbrukar mest energi och tar ut mest effekt samtidigt? Jo industrier och arbetsplatser.

Om vi bygger ut järnvägen kommer det att leda till effektbrist för att den behöver både mycket energi och hög effekt samtidigt som alla andra stora förbrukare behöver det.
Om vi bygger ut stora industrier så kommer det att leda till effektbrist för då behövs energi och effekt samtidigt som alla andra industrier, för det är då folk jobbar.

Elbilar kommer i största utsträckning att ta ut energi och effekt när andra förbrukare _inte_ tar ut stor mängd energi och effekt.
Kommer det att innebära att att bara funkar så ingen behöver lyfta ett finger? Nej det kommer att behövas satsningar på infrastruktur. Men inte på långa vägar så mycket som skvallerpressen vill ge sken av.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Glöm inte att kärnkraften läggs ner.

En väl fungerande, och modern, kärnkraft hade antagligen varit det bästa vinterkomplementet i solfattiga norden.
Detta iaf fram till att batterier, eller andra tekniker, kan lagra solenergi från sommar till vinter.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om den mest förekommande, och lättast tillgängliga, energikällan också är billigast per kWh är det då inte en självklarhet att den kommer vara dominerande? :va

Jag skulle bli förvånad om inte en huvuddel av energibehovet 2030 kom från solkraft.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sex myter kring bilar och klimat. Inget nytt utan sådant som redan varit framme för diskussioner och debatter. Tyvärr vill de inte ligga rätt heller, men de är läsbara.

Vi kommer nog att köra runt med fossilbränslen efter 2030 och sannolikt även efter 2040. Det verkar ju rätt korkat att skrota bort bilar som har en lång livslängd kvar. Tids nog kommer de att hamna på skroten i vilket fall som helst. Då kan man ju uppmuntra alternativen och kanske hålla öppet för mer än en lösning.

IMG_9415.JPG IMG_9416.JPG
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
En väl fungerande, och modern, kärnkraft hade antagligen varit det bästa vinterkomplementet i solfattiga norden.
Detta iaf fram till att batterier, eller andra tekniker, kan lagra solenergi från sommar till vinter.
Precis. Att stänga ner något utan att tillhandahålla ett gångbart alternativ är ju helt orealistiskt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Sex myter kring bilar och klimat. Inget nytt utan sådant som redan varit framme för diskussioner och debatter. Tyvärr vill de inte ligga rätt heller, men de är läsbara.

Vi kommer nog att köra runt med fossilbränslen efter 2030 och sannolikt även efter 2040. Det verkar ju rätt korkat att skrota bort bilar som har en lång livslängd kvar. Tids nog kommer de att hamna på skroten i vilket fall som helst. Då kan man ju uppmuntra alternativen och kanske hålla öppet för mer än en lösning.

Troligtvis ja. Men _om_ vi ställer om merparten av fordonsparken till elbilar så har vi därmed skaffat oss möjligheten att låta de som av ett eller annat skäl inte kan gå över till eldrift köra på etanol, HVO eller liknande biobränsle. De flesta nyare bilar har väl möjlighet att köra på det med liten eller ingen modifiering? Hojarna vet jag vi kan bestycka om, byta slangar osv för att det ska funka. Så kan vi låta den delen av fordonsparken naturligt gå hädan när tiden är inne, ha nisch-tillverkning av fordon där det verkligen inte går att ersätta.

Att försöka få över hela fordonsparken på det spåret var dömt att misslyckas redan i tankestadiet, för det hade krävts i storleksordningen 3ggr den odlingsbara mark vi har idag. Fullständigt ohållbart.
Men däremot en bråkdel av fordonsparken? Jepp, det kan vi fixa.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top