Så tror jag det är för många av dem man talar med:
Det är kanske inte klimatforskarna man misstror, det är mer våra svenska politiker som upplevs som opålitliga.
Precis - det är lätt som Svedberg med sina beska droppar tidigare att vara snudd på aggressiv för att alla inte tycker som honom i det han säger, och då blir det i mitt tycke raljant. Bara för att jag inte slutar köra hoj är jag en klimatförnekare? Eller vad menas?
För några år sedan var dieseln ett miljöbränsle (och jag bara skakade på huvudet åt dårskapen), till att bli paria, men nu helt plötsligt är dieseln lite ok igen pga urean? Men helst ska vi köra på el. Vad ändrar sig de styrande sig till nästa gång? Bensin kanske är bättre? Eller kärnkraft?
Politikerna upplevs inte bara som opålitliga, de är opålitliga, då de flesta av dem alltid strävar efter att ha makt - det är liksom jobbet deras. Att få bestämma - och det verkar som att det gäller till (nästan) vilket pris som helst. Löften är inte mycket värt när mandaten är fördelade och makten ska delas ut.
Man kan såklart tänka själv och fatta kloka beslut, men många beslut fattas utefter hur skatter och subventioner läggs. De flesta vill naturligtvis inte betala mer än de behöver för stunden.
Själv kör jag hoj, och bil (för nöjes skull ibland tom), men åker inte på långa utlandssemestrar. Jag köper inte en massa onödig plastskit, jag köper få klädesplagg och skor, men när jag köper så försöker jag handla av tillverkare som tänker på miljön, arbetarna och kvaliteten (ex. Patagonia). Har mina t-shirts etc av hög kvalitet i många år istället för HM-skit som är tillverkade av barn i nån håla i Sydostasien. Jag håller min konsumtion relativt låg, av flera skäl. Miljön är ett, men är också inte så förtjust i en massa prylar helt enkelt, varje sak ska fylla ett verkligt syfte. Mobilen använder jag till den inte fungerar längre, inte bara för att det kommit en ny. Datorn är inne på sitt sjätte år, und so weiter.
Vad jag försöker säga är att det nog inte är så himla svart och vitt som vissa vill påstå. Bara för att jag kör motorfordon, betyder det inte att jag är en ignorant egoist som skiter i planeten, min och mina barns framtid.