Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Möjligt jag har bara varit i Boden på sommaren men det var så han sa .Sen var det rätt nära havet när det blåste
Jag googlar fram någon som slår hål på den där myten minst fem gånger varje vinter, jag borde spara länken.

Den här gången blev det tyvärr sveriges sämsta tidning, men samma information finns på SMHI och ett dussin andra sidor också.

Halkan är inte halkigare söderut heller, vinden kyler inte mer i söder, osv osv...

Det har kommit mellan 50 och 90cm snö här senaste tre dagarna, jag pratade med en som just kom hem från Tåme skjutfält, där har det snöat ännu mer, men det har inte varit något snökaos i lokalmedia

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag googlar fram någon som slår hål på den där myten minst fem gånger varje vinter, jag borde spara länken.

Den här gången blev det tyvärr sveriges sämsta tidning, men samma information finns på SMHI och ett dussin andra sidor också.

Jo har med sett den. Men är det myt med värme med ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo har med sett den. Men är det myt med värme med ?

Att värmen är varmare var? Vid 40 graders värme kan du ha 50 gram vatten per kubikmeter luft, dessutom kanske i direkt kontakt med din hud. Vid -20 grader är du nere under 2 gram/m^3, och det är utanför dina kläder.
Men det spelar ingen roll för det är inte ens högre relativ luftfuktighet i Skåne än i Norrbotten i Januari, det är större lokala variationer inom länen än mellan Skåne och Norrbotten.
absolutfukt-temp-mattnad.png

View attachment 479252

RH-jan-1996-2020.png

Fast jag glömde att vattnet förstås också kanske är fuktigare ju längre söderut man kommer.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Att värmen är varmare var? Vid 40 graders värme kan du ha 50 gram vatten per kubikmeter luft, dessutom kanske i direkt kontakt med din hud. Vid -20 grader är du nere under 2 gram/m^3, och det är utanför dina kläder.
Men det spelar ingen roll för det är inte ens högre relativ luftfuktighet i Skåne än i Norrbotten i Januari, det är större lokala variationer inom länen än mellan Skåne och Norrbotten.
View attachment 479255

View attachment 479252

View attachment 479253

Fast jag glömde att vattnet förstås också kanske är fuktigare ju längre söderut man kommer.
Kan ju vara att vi var nära havet och det brukar blåsa där vet ju bara vad han sa och han var kanske ovanligt frusen av sej .

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan ju vara att vi var nära havet och det brukar blåsa där vet ju bara vad han sa och han var kanske ovanligt frusen av sej .

Nej, han hade precis som alla andra garanterat bara sämre med kläder när han befann sig i Skåne.

Det är ju inte direkt så att det aldrig blåser i Norrland.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Snart så.
Mmm. Såna där "genobrott" har man väl läst om med jämna mellanrum sedan början av 90-talet. Alltid 30-40 år bort. Även "för första gången lyckats framställa mer energi än..." snackade de om för ganska länge sedan, även om man då säkert bara pratade om magnetfältet som höll plasman men inte lasern som tände, tiden var kortare etc.

Fusionskraft är häftigt, men jag har med åldern blivit skeptisk till att jag kommer se fungerande kommersiella fusionskraftverk under min egen livstid, främst för att jag själv blivit så hiskeligt mycket äldre än när jag först läste om det :gnissla Självklart ska vi forska på det, men det för kommande generationer, kanske mina barnbarn om jag någonsin får några. Eller deras barn.

ITER som är nästa jätte super-duper anläggning ska tas i full drift 2035. Om tidplanen håller. Och som mest gå plus (500-300=200MW) under 10 minuter. Till en enorm kostnad. Och fortfarande inte färdigt att användas på riktigt på många år.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

notrightrider

Clap your hands if you're working too hard.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det var väl bara reportern som var hemma? Resten var gästarbetare, influgna för att göra jobb som de lokala inte hinner med.

Förändring är den enda konstanten.

Det är ungefär så det ser ut i Skellefte nuförtiden. Och i Boden, hela Malmfälten och Pajala…Batterier och grönt stål ska fram.

Jag noterar för övrigt att debattörer och självutnämnda experter långt ut på politikens högerkant nu börjar opponera sig mot den energiåtgång som är under uppbyggnad. Så klart, är man populistiskt lagd så har man nog mer att vinna på att tjata vidare om ett elområde och marginella kostnadssänkningar söder om Mälardalen…

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är ungefär så det ser ut i Skellefte nuförtiden. Och i Boden, hela Malmfälten och Pajala…Batterier och grönt stål ska fram.

Jag noterar för övrigt att debattörer och självutnämnda experter långt ut på politikens högerkant nu börjar opponera sig mot den energiåtgång som är under uppbyggnad. Så klart, är man populistiskt lagd så har man nog mer att vinna på att tjata vidare om ett elområde och marginella kostnadssänkningar söder om Mälardalen…
Vet inte om det handlar om populism. Ett statligt bolag med statliga bidrag ska göra ”stål utan kol” som man inte ens vet om man kan sälja sedan och som kräver enorma mängder el som vi inte har. Tror det kan vara sunt att granska ett söndersubventionerat projekt som det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vet inte om det handlar om populism. Ett statligt bolag med statliga bidrag ska göra ”stål utan kol” som man inte ens vet om man kan sälja sedan och som kräver enorma mängder el som vi inte har. Tror det kan vara sunt att granska ett söndersubventionerat projekt som det.

Dom kan ju om inte annat parkera Hybrit brevid Stålverk 80.

Vi hade kunnat tillverka Hybritstål, och med lämpliga politiska styrmedel tvingat svensk industri att köpa stålet och på så sätt få avsättning för det.
Vi hade kunnat klappa oss för bröstet att vi är miljövänligare än alla andra.

Men det kräver massor med billig energi, och/eller tvingande lagar för industrin att använda ett stål som är så dyrt att deras produkter blir osäljbara.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Två decimeter är i alla fall definitionen på SNÖSMOCKA, enligt den statliga televisionen...

Det blåser 28 sekundmeter nere i söder, borde inte elpriset droppa som en het potatis?
Nä visst ja, det fanns inte ens vindkraftverk... ;)

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras