Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

notrightrider

Clap your hands if you're working too hard.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Fast hur kan man skriva så?
Priset sätts ju dygnet före vad jag vet :va Så priset för kommande vecka bör ju vara svårt att sätta?
Har inte tillgång till artikeln, men skulle vara intressant att se hur dom har prognostiserat?

Så här räknar Sydsvenskan;

Oro + (ångest) + rubrik x klick = stålars att betala egen elräkning med.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man skulle ha köpt ett gammalt överskotts-elverk.
Snart är det billigare att omvandla diesel till el själv än att köpa el från Ryaverken...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fast hur kan man skriva så?
Priset sätts ju dygnet före vad jag vet :va Så priset för kommande vecka bör ju vara svårt att sätta?
Har inte tillgång till artikeln, men skulle vara intressant att se hur dom har prognostiserat?
Det har tittat på hur terminerna ligger i pris är min bet.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Lite info om kommande vecka kanske man får av att läsa planer för underhåll av kraftverk.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Lite info om kommande vecka kanske man får av att läsa planer för underhåll av kraftverk.
Lite otur framför mål att 2 eller är det 3 kkv står pga reparation när vi (och tyskarna) verkligen hade behövt dom…
Det tog inte lång tid för kärnkraftsmotståndarna att haverera vår elproduktion.
Dom är dock jävligt tysta när det är kallt och inte blåser, vilket ofta sammanfaller på vintern…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite otur framför mål att 2 eller är det 3 kkv står pga reparation när vi (och tyskarna) verkligen hade behövt dom…
Det tog inte lång tid för kärnkraftsmotståndarna att haverera vår elproduktion.
Dom är dock jävligt tysta när det är kallt och inte blåser, vilket ofta sammanfaller på vintern…

Hade vi haft 2 reaktorer till i drift hade det inte ens varit en nyhet.

Men det är ingen fara, det är väl bara att skruva upp uteffekten på vindkraften?

Eller bygga fler vindkraftverk som står stilla när dom behövs och levererar när hela Europa har överskott, då kan vi sälja till varandra för minuspris och hävda att vindkraftsel är billig...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hade vi haft 2 reaktorer till i drift hade det inte ens varit en nyhet.

Men det är ingen fara, det är väl bara att skruva upp uteffekten på vindkraften?

Eller bygga fler vindkraftverk som står stilla när dom behövs och levererar när hela Europa har överskott, då kan vi sälja till varandra för minuspris och hävda att vindkraftsel är billig...
Varför har vi inte startat de där SMR reaktorerna vi började bygga direkt efter valet?
:va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför har vi inte startat de där SMR reaktorerna vi började bygga direkt efter valet?
:va

För att det tar tid att bygga dom?

Varför levererar inte vindkraften som vi har byggt ut i 40 år mer än till lattemaskinerna på MP's kontor?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Vi får se läste att idag skull bli dyrast .Men var lite billigare idag än igår
Dagens rekord gällde nog priset för en helgdag, det var så jag uppfattade det.
Måndag och tisdag kommer nog att bli jobbiga för många, - 15 nattetid även här söderut och mörkt och vindstilla.
Lider med alla som drabbas av detta och försöker att snåla med min egen förbrukning. Låste mitt avtal förra hösten när de startade Karlshamnverket redan i september. 54 öre i två år till.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Finska Olkiluoto verket tog väl bara 18 månader att bygga ifall jag kommer ihåg vad politikerna sa under valet. Så nog borde alla de där SMR-reaktorerna vara i drift redan eller..?
:hihi

Man ändrade ju bygget flera gånger under byggets gång, stoppade bygget periodvis, återstartade med nya underleverantörer osv...

Vi byggde våra kärnkraftverk på 5-7 år, samtliga under en tioårsperiod, visa mig var man har byggt lika myckett effekt på lika kort tid med något annat kraftslag.

Kineserna smäller upp nya reaktorer på mindre än 5 år, men jag vet inte om dom riktigt följer alla säkerhetsstandarder och arbetslagar där...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Finska Olkiluoto verket tog väl bara 18 månader att bygga ifall jag kommer ihåg vad politikerna sa under valet. Så nog borde alla de där SMR-reaktorerna vara i drift redan eller..?
:hihi
Och det var 18 månader sedan valet? Du och fake news alltså. Slutar aldrig att förvånas. Socialdemokraterna ❤️ Falck security

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi byggde våra kärnkraftverk på 5-7 år,
.......................
Kineserna smäller upp nya reaktorer på mindre än 5 år, men jag vet inte om dom riktigt följer alla säkerhetsstandarder och arbetslagar där...
Vi uppfyllde inte våra nuvarande säkerhetsstandarder eller arbetslagar när vi byggde våra.
Har jobbat med en gammal tjomme som svetsade saker i fallande läge på ett av våra kärnkaftverk när det begav sig. Delen lär vara utbytt sen länge, men det finns ju inte med på kartan att en sådan svets skulle få passera i ett nybyggt verk i dagsläget.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi uppfyllde inte våra nuvarande säkerhetsstandarder eller arbetslagar när vi byggde våra.
Har jobbat med en gammal tjomme som svetsade saker i fallande läge på ett av våra kärnkaftverk när det begav sig. Delen lär vara utbytt sen länge, men det finns ju inte med på kartan att en sådan svets skulle få passera i ett nybyggt verk i dagsläget.

Nej, vi inför ju löpande nya föreskrifter som verken är tvugna att uppfylla, ändå ligger dom inte nere mer än 5-10% av tiden, för att underhåll utförs och säkerheten förbättras.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag frågade en kompis som jobbar med detta just nu. Ditt inlägg är felaktigt.

socialdemokraterna ❤️ Fake news

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Dagens rekord gällde nog priset för en helgdag, det var så jag uppfattade det.
Måndag och tisdag kommer nog att bli jobbiga för många, - 15 nattetid även här söderut och mörkt och vindstilla.
Lider med alla som drabbas av detta och försöker att snåla med min egen förbrukning. Låste mitt avtal förra hösten när de startade Karlshamnverket redan i september. 54 öre i två år till.
Jo så kan det var var väl för att skapa rubriker.Vi har timpris så det blir dyrt men som tur kan man styra vissa saker till nattetid och sen så har vi fullt med ved men många kommer nog ge upp snart barnfamiljer där det går åt mycket varmvatten kommer nog undra om det lönar sej köra till arbetet

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Så här räknar Sydsvenskan;

Oro + (ångest) + rubrik x klick = stålars att betala egen elräkning med.
Troligvis är det som du säger.
Och nu ser man måndagens energipris, och......, ja...inte något som ens bör skapa en rubrik.
Rena reapriset framåt natten.
Vet inte vad som är värre, och skapar mer elände....högt energipris eller taskig journalistik :va

notrightrider

Clap your hands if you're working too hard.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Troligvis är det som du säger.
Och nu ser man måndagens energipris, och......, ja...inte något som ens bör skapa en rubrik.
Rena reapriset framåt natten.
Vet inte vad som är värre, och skapar mer elände....högt energipris eller taskig journalistik :va

Dagens media är fantastiskt duktiga på att exploatera vår oro och kapitalisera på våra rädslor.

Finns en anledning till att en sådan här site liksom aldrig slår igenom och blir vårt balsam när väggarna börjar luta inåt:

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras