Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
0,7hk känns inte jättekul. Cool grej men långsamt.

Det är mer än tillåtet i alla fall...
Och det var inte farten jag var ute efter utan att åka omkring på fullgas i stan.
Men visst skulle det vara kul att köra om en miljömupp på Voi också.....

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Va f...?

Jag som tänkte svetsa i helgen...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
"Kan leda till bilförbud i städerna"...???

Tja, han konfirmerar ju än en gång att det är bilen han hatar (inte dess utsläpp) och dessutom att han verkligen ser allt ut Hufvudstadens perspektiv...
Ja, artikeln han länkar till säger inget om det, så det är något han själv hittar på för att så split och skapa hysteri.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Energislagen närmar sig varandra.
Med detta bensinprispris så skulle ett elpris på ca 4,40kr/kWh göra att det inte lönar sig att stoppa i sladden på bilen längre :unsure:
Jag tror att det blir en spännande vinter.......
Bensin: 18*0,8 = 14,40 kr/mil
El: 4,4*2 = 8,80 kr/mil

Nu jämför jag två ungefär lika stora fyrhjulsdrivna bilar vintertid, och räknar snålt på bensinbilen och lägger på lite på elbilen. Blandad körning ger snarare litern på en bensin-SUV.

Så kör man 3000 mil/år så sparar man 5,60*3000 mil = 16.800kr/år.

Skall drivmedelskostnaden motsvara bensinkostnaden måste det upp till minst 7,20 kr/kWh i genomsnitt.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Om dom säger att elpriset är tex 4:40 idag så tillkommer det väll en massa nätavgifter och skatter mm ?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha

Nu jämför jag två ungefär lika stora fyrhjulsdrivna bilar vintertid, och räknar snålt på bensinbilen och lägger på lite på elbilen. Blandad körning ger snarare litern på en bensin-SUV.

Skall drivmedelskostnaden motsvara bensinkostnaden måste det upp till minst 7,20 kr/kWh i genomsnitt.
Ja, det blir nog olika på vilken bil man jämför med.
Jag tog bara mitt egna exempel, och jag kör ju hybrid.
Så det där var bara var min brytpunkt går för att stoppa in sladden.
Ditt exempel är nog mer korrekt om man jämför med en helt elektrisk bil.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Om dom säger att elpriset är tex 4:40 idag så tillkommer det väll en massa nätavgifter och skatter mm ?
Ja, korrekt.
Jag menade 4,40kr/kWh "skattat och klart" det vill säga det som dras ur min börs.
Så på ett spotpris får du lägga till alla dom avgifter som du "drabbas" av, och där är det också lite olika hur elnätsbolagen har konstruerat nätavgiften.
En del får betala för överförd energimängd, medans andra har en fast avgift baserat på storlek på huvudsakringen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Kalkylen löser sig nästa vecka. Bensin blir billigast. Vem kunde tro det för tio år sedan?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Kalkylen löser sig nästa vecka. Bensin blir billigast. Vem kunde tro det för tio år sedan?
Fast hur kan man skriva så?
Priset sätts ju dygnet före vad jag vet :va Så priset för kommande vecka bör ju vara svårt att sätta?
Har inte tillgång till artikeln, men skulle vara intressant att se hur dom har prognostiserat?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Fast hur kan man skriva så?
Priset sätts ju dygnet före vad jag vet :va Så priset för kommande vecka bör ju vara svårt att sätta?
Har inte tillgång till artikeln, men skulle vara intressant att se hur dom har prognostiserat?
Har inte heller läst hela artikeln. Antar att en eller flera gör en guesstimation. Den som kan förutspå framtida marknadspriser blir världens rikaste på ett par dagar.

Vi får se. Finns väl trots allt en del indikationer på att priset kan öka de närmsta två månaderna.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin