Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag vill inte heller betala för experimentet.

Jag ville bara säga att kunder sannolikt är det minsta problemet. Det sitter allt för många aktivister på samhällsposter där dom hanterar andra människors pengar. Tänk bara när Hellden kommer på att alla cykelställ i Stockholm är tillverkade av CO2-stål, så kommer han byta ut dessa mot "kolfria" stål. Hur nu ett kolfritt stål ser ut...

Sen år 2035 förbjuder Hellden cyklar av "kolstål" innanför tullarna...
de får väl göra nåt syntetiskt stål för de ska väl inte tömma jorden på järnmalm

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Jag ville bara säga att kunder sannolikt är det minsta problemet. Det sitter allt för många aktivister på samhällsposter där dom hanterar andra människors pengar. Tänk bara när Hellden kommer på att alla cykelställ i Stockholm är tillverkade av CO2-stål, så kommer han byta ut dessa mot "kolfria" stål. Hur nu ett kolfritt stål ser ut...

Update: Hell-den sitter inte i Stockholms Stadshus längre. Han är i Riksdagen för MP, och planerar att rulla ut sitt tänk över hela landet.

Du kan se honom som vår nästa infrastrukturminister.
Kom ihåg var du läste det först.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Schweiz agerar!

Man har definierat 4 olika nivåer av inskränkningar i elanvändningen som kan komma att behöva kicka in.

Elbilar begränsas i första hand till 100 km/h på motorväg där riktiga bilar får köra 120 som vanligt.

I nästa trappsteg så förbjuds elbilar att köra helt och hållet.

På nivå 3 stängs en hel del "onödiga" strömkrävande verksamheter ned: det blir till exempel inte tillåtet att operera biltvättar längre.

Nivå 4 innebär stopp för en massa saker: bland annat fritidsaktiviteter och idrottsevenmang som exempelvis skidliftar och konstbelysning av anläggningar.

Tyskland sägs titta på en liknade trappa att stänga ner landet gradvis vid behov.

Sverige? Dammsug på nätterna, please.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Update: Hell-den sitter inte i Stockholms Stadshus längre. Han är i Riksdagen för MP, och planerar att rulla ut sitt tänk över hela landet.

Du kan se honom som vår nästa infrastrukturminister.
Kom ihåg var du läste det först.
Utanstrukturminister säger min inre ordvitsare.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Schweiz agerar!

Man har definierat 4 olika nivåer av inskränkningar i elanvändningen som kan komma att behöva kicka in.

Elbilar begränsas i första hand till 100 km/h på motorväg där riktiga bilar får köra 120 som vanligt.

I nästa trappsteg så förbjuds elbilar att köra helt och hållet.

På nivå 3 stängs en hel del "onödiga" strömkrävande verksamheter ned: det blir till exempel inte tillåtet att operera biltvättar längre.

Nivå 4 innebär stopp för en massa saker: bland annat fritidsaktiviteter och idrottsevenmang som exempelvis skidliftar och konstbelysning av anläggningar.

Tyskland sägs titta på en liknade trappa att stänga ner landet gradvis vid behov.

Sverige? Dammsug på nätterna, please.
Hårda piller av Schweizarna :unsure:

Energi borde ju inte vara något problem globalt sett.....när det är tillåtet att bränna upp kilowattimmar....rätt ner i meningslösheten :va
Och det här är ju bara en av alla värdefulla och framtidssäkra investeringar - Bitcoin.
Hur många andra kryptovalutor finns det?

Bitcoin.jpg

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Vi får se vad slutpriset blir och vad marknaden säger. Din gissning på cirka dubbla stålpriset för grönt stål är långt från min. Jag gissar 5-10x pris. Stål som dessutom redan nu är snordyrt. Sustainability betalar inga fakturor.

Tror det blir svårt att sälja om inte skattebetalarna står för nästan hela kakan. Nästa fråga är hurvida det ens är praktiskt möjligt att genomföra på kort eller medellång sikt.

Vill vara tydlig med att jag bara spekulerar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag ville bara säga att kunder sannolikt är det minsta problemet.

Mycket riktigt. Har man inte varit väldigt tydlig med att det mesta - både det som kommer upp ur gruvor och ut ur stålverk - redan ÄR sålt eller tingat...?

H2 Green Steel är rimligtvis genomräknat några gånger om och med tanke på vilka investerare som finns med på tåget så tror jag inte att det blev röda siffror på sista raden...Jag tror inte heller att LKAB skulle bemöda sig med att flytta en hel stad om de inte är helt säkra på att de har kunder till sin produkt för en mycket lång tid framöver...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mycket riktigt. Har man inte varit väldigt tydlig med att det mesta - både det som kommer upp ur gruvor och ut ur stålverk - redan ÄR sålt eller tingat...?

H2 Green Steel är rimligtvis genomräknat några gånger om och med tanke på vilka investerare som finns med på tåget så tror jag inte att det blev röda siffror på sista raden...Jag tror inte heller att LKAB skulle bemöda sig med att flytta en hel stad om de inte är helt säkra på att de har kunder till sin produkt för en mycket lång tid framöver...

Menar du att man flyttar Kiruna för att göra "grönt" stål?

Jag trodde att det var för att det under väldigt lång tid innan grönt stål ens var uppfunnet har bedrivits gruvdrift där, och staden riskerade att falla ner i gruvan

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Lotta Gröning slaktar varje svensk regering sedan 1992:

"Den svenska elkrisen är ett av det största politiska fiaskon vi har tvingats uppleva. Det närmast genant av politikerna att skylla krisen på Putin. Oavsett regering har ansvariga politiker tillsammans skapat detta el-elände.

Hur tänkte regering Löfven/Andersson/Bolund när de satte upp löften om ett fossilfritt samhälle uppbyggt på el till 2045?

Varifrån skulle elen komma och hur skulle vi medborgare ha råd att köpa den?

Hur gick tankarna när de flesta partierna hyllade Tysklands beslut att avveckla kärnkraften och Sverige dessutom följde efter? "

Läs den!
Det är en no bullshit sammanfattning av hur vårt noggrant uppbyggda energiförsörjningssystem förötts av alla färgers politiker under 30 års tid.
Demonteringen är så grundligt genomförd att det lämnar dörren öppen för allehanda spekulationer om att skeendet kan ha varit avsiktligt och planerat.

Men nej. Det är värre än så.
Det är dumhet, oförstånd och blek godtrogenhet som lett oss in i den situation vi befinner oss nu. Våra politiker har skapat detta samhället. Utan att förstå det. Utan att i efterhand vilja erkänna det. Och utan plan hur vi skall kunna ta oss ur situationen.

Och nej, det handlar inte om vad januariräkningen kommer att ligga på, eller hur hushållen skall klara denna vintern.

Det är värre än så.
Det handlar om fundamentet som nationen vilar på. Företagen, vår viktiga basindustri - grunden för vår välfärd.

Och nej, det handlar inte bara om just denna vintern. Sikta på 10 vintrar framåt innan någon påtaglig förändring kan vara på plats.
Vad finns kvar då, av det Sverige vi känner idag?

Läs Lotta Gröning och se felbesluten som lett fram till dagens situation uppradade som tennsoldater bakom kejsaren som trodde sig vara välklädd, rustad och bäst i världen på precis allt.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Intressant debatt om ni är intresserade av hur forskarvärlden tänker:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Lotta Gröning har naturligtvis rätt i sak och det är intressant att hon vågar sätta fingret spikrakt på ett av de stora problemen - präktigheten hos politiker från det lilla skitlandet Sverige som får sitta med de stora grabbarna vid bordet i Bryssel…

Hon har naturligtvis också rätt i sak om att detta varken är ett höger- eller vänsterproblem. Båda sidor och allt därmellan är synnerligen medskyldiga till ett antal saker som i efterhand var…inte så smarta.

Dock - hon kastar ju ganska många igelkottar i kondomfabriken. Jag har faktiskt lite svårt att respektera henne, för hon har ju snart representerat varje politisk färg som finns. Hon har ju bl.a. en historia som väldigt röd ledarskribent här uppe, innan hon helt plötsligt skulle bli någon sorts vallokomotiv för någon helt annan. Det känns väldigt mycket ”hellre politisk karriär än politisk övertygelse”, så hon är ju faktiskt väldigt mycket medskyldig till det hon skriver om…

Å andra sidan är det kanske detta som behövs…? Få våra genomusla politiker att nyktra till, lägga ned pajkastningen och faktiskt försöka göra något åt saken…?

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Lotta Gröning har naturligtvis rätt i sak och det är intressant att hon vågar sätta fingret spikrakt på ett av de stora problemen - präktigheten hos politiker från det lilla skitlandet Sverige som får sitta med de stora grabbarna vid bordet i Bryssel…

Hon har naturligtvis också rätt i sak om att detta varken är ett höger- eller vänsterproblem. Båda sidor och allt därmellan är synnerligen medskyldiga till ett antal saker som i efterhand var…inte så smarta.

Dock - hon kastar ju ganska många igelkottar i kondomfabriken. Jag har faktiskt lite svårt att respektera henne, för hon har ju snart representerat varje politisk färg som finns. Hon har ju bl.a. en historia som väldigt röd ledarskribent här uppe, innan hon helt plötsligt skulle bli någon sorts vallokomotiv för någon helt annan. Det känns väldigt mycket ”hellre politisk karriär än politisk övertygelse”, så hon är ju faktiskt väldigt mycket medskyldig till det hon skriver om…

Å andra sidan är det kanske detta som behövs…? Få våra genomusla politiker att nyktra till, lägga ned pajkastningen och faktiskt försöka göra något åt saken…?

Gröning var en röding, helt klart.

Peter Kadhammar är en annan kameleont jag ömsom kan irritera mig på, ibland tycka riktigt illa om - men ofta läsa med intresse ändå.

Dagens politiker som slår ifrån sig om den förtida skrotningen av fungerande kärnkraft med det patetiska "det skedde på kommersiella grunder" måste dock dras fram i allmän åsyn. Och steglas. I allmän åsyn.
Dom häckar inte på någon elefantkyrkogård - inte alla.
Flera av dem är fortfarande aktiva politiker med potential att sänka skeppet alldeles - som dom lösa kanoner dom är, rullandes runt på däck utan kontroll.

Vi glömmer så lätt. Jag är tacksam för varje journalist och skribent som förmår att rensa undan dimridåerna som läggs ut för att vi inte skall se var det gick fel.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant debatt om ni är intresserade av hur forskarvärlden tänker:

När jag ser de kommande elbehoven kombinerat med hur politiskt styrda dom är så blir jag väldigt dessilusionerad.

Det är tydligen så att man behöver göra sig själv helt oberoende av det svenska elnätet innan dom gjort oss till ett u-land där man inte längre har råd till investeringarna.

Last edited:

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hörni,

Tråden firar 5 år om några månader, och har rört sig som en clown i en svajmast. On acid.

Jag själv är självklart delansvarig. Fattas bara annat när man är en pladdare.

Men, det fanns en tanke från början!

Ja, eller "vill förbjuda" försäljningen av fossila bränslen om 12 år.

https://www.expressen.se/nyheter/miljopartiet-vill-forbjuda-bensin/

Stora ord från ett parti som inte längre ryms i riksdagen enligt somliga opinionsundersökningar.
...och andra menar att dom aldrig platsat där överhuvudtaget.

Hur realistiskt är förslaget? Egentligen?
Visst - MP och "realistiskt" upplevs ibland som... ...olja och vatten, typ.
Men ändå?

På dieselsidan finns det några olika ickefossila alternativ som idag främst används som inblandningskomponent i flera olika hybridbränslen

Exempel: http://ecopar.se/ (inte ens ECOPAR A accepteras av MP, trots dess renhet eftersom ursprunget är likvifierad, processad fossil naturgas)

http://www.ecobransle.se/

De ansträngningar och resultat vi sett hittills har legat på dieselsidan.

Läs gärna igenom vad Preem har att säga om "Framtidens bensin"

https://preem.se/framtidensbensin

...och försök att extrahera en hel mening i texten som verkligen handlar om "framtidens bensin".

Jag kör bland mycket annat hojar som är 30 år gamla, och mer ändå.
Dom gör sitt jobb lika bra som när dom var nya, det finns delar att få tag i, och hojarna är sannerligen inte ivägen för någon när vi är ute på körningar.

Så vad skall sådana hojar köras på om 12 år?
Har hojarna funkat i 30 år, så skall dom nog funka 12 år till. Blir det Miljöpartiet som sätter P för något inte ens jag lyckats köra sönder under alla år...?

Hur är det med dom hojar som säljs nya nu - klassade i senaste miljöklass och allt? Vad skall dom rulla på om bara 12 år?

I dag finns inget helt fossilfritt bränsle i pumparna som funkar för bensinfordon.
Mig veterligen finns det inget på forskningsstadiet heller. Tusan vet om det ens finns en tråd att börja nysta i.

Etanol 100? Som jag ser det politiskt omöjligt att släppa löst i samhället.

Metanol? Chalmers forskar på effektiv framställning, men redan för 7 år sedan trodde man att ett genombrott låg "10 år bort". Det gör det än i dag...

https://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Metanol-ersatter-vatgas-som-framtidens-bransle.aspx

Hur ser lösningen ut för de motorcyklar som rullar idag? ...som faktiskt rullar ut nya ur försäljningslokalerna?

Bilar skulle till nöds kunna gaskonverteras genom att häva in en stor gastank i bagaget. Om man kan kringgå helfordonsgodkännandet.
Motorcyklar?

Redan för 10 år sedan fanns det CNG-konverterade BMW K 1200 RS godkända för gatbruk i Tyskland:

c932b5cc7bd804231681cfb3a8774ca5.jpg

https://www.motorline.cc/motorrad/n...esen-Harley-&-BMW-mit-CNG-Antrieb-147993.html

Snygg installation, men trots jättebazookorna så rymde dom bara gas för 6 - 8 mils körning. Hur skulle en gashoj se ut som klarar 30 mil mellan tankningarna?

Är det så att vi måste se bakåt i framtiden?

gengas%20001.jpg

Fotocred: Göran på http://nortonsingles.se/gammal/d982fba5-74a9-4841-bc7f-4523cb46fd14-29.html

Ja, jag vet att det är valår i år och de olika partierna kämpar järnet med att profilera sig.
Men hur tänker dom?

Vad är det tänkt att vi skall driva våra fordon på i framtiden?

Som det har utvecklat sig under dessa snart 5 år verkar alla dead-set på att framtiden skall vara elektrisk.

Vad hände med alternativen?

Ett fåtal biltillverkare kör på längs vätgasspåret - alltså vätgas som direlt drivmedel i förbränningsmotorer.

Processen att framställa vätgas kräver el som insats.

Forskningen kring E-bränslen / "syntetbensin" verkar vara haltade .
Porsche höll detta spåret under många år, men nu vete tusan...

Formel 1 har väl beslutat att hela griden skall drivas på syntetsoppa från och med 2026-års säsong? Nå, hur går det med det?

Argumenten emot syntetbränsle har bland annat varit att det "blir mycket dyrare" än fossil bensin vid pump, och visst - det svider.
Men, när nu dino-soppan i sig har blivit nästan dubbelt dyr som när tråden startade, och vi kör ändå...?

"Det krävs elekricitet att framställa syntetiska bränslen, och det är en onödig omväg att gå."

Tja, kanske. Men, är det inte en onödig omväg att fragmentera fungerande bilar och motorcyklar och försöka använda resterna att bygga nya elbilar av...?

Bara undrar.
Vore inte e-bränsleanläggningar ett utmärkt komplement till den intermittenta vind- och solkraften? När vi har sådant överskott i nätet att taxan närmar sig noll och vindkraften flöjlas för att ingen vill ta hand om strömmen, vore det då inte bra att kunna producera syntetsoppa mot cistern, och för vidare distribution? Vi har ju faktiskt ett fullt utbyggt nät för att hantera fossilt, flytande bränsle.

Glöms syntetbränslet bort i elhypen som råder?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Det "gröna" stålet bygger på att någon annan bygger elkraft åt dem i den grad de önskar. Problemet är att ingen vill ha vindsnurror utanför fönstret att göra vätgas med och det tar 5-20 år att bygga kärnkraftverk. Dessutom vill ingen ha kärnkraftverk hemmavid heller verkar det som.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det "gröna" stålet bygger på att någon annan bygger elkraft åt dem i den grad de önskar. Problemet är att ingen vill ha vindsnurror utanför fönstret att göra vätgas med och det tar 5-20 år att bygga kärnkraftverk. Dessutom vill ingen ha kärnkraftverk hemmavid heller verkar det som.

Titta på Niklas länk från Luleå så ser du att LKAB dessutom vill ha billig el och tycker att vindkraft är billigast. Jag antar att det nya stålverket bara ska gå de dagar då det blåser.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det tål att påminnas om korrelationen mellan energi och välstånd i ett land.

Ifall någon inte förstod vad jag menade med att politikerna gör oss till ett u-land.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Lotta Gröning slaktar varje svensk regering sedan 1992:

"Den svenska elkrisen är ett av det största politiska fiaskon vi har tvingats uppleva. Det närmast genant av politikerna att skylla krisen på Putin. Oavsett regering har ansvariga politiker tillsammans skapat detta el-elände.

Hur tänkte regering Löfven/Andersson/Bolund när de satte upp löften om ett fossilfritt samhälle uppbyggt på el till 2045?

Varifrån skulle elen komma och hur skulle vi medborgare ha råd att köpa den?

Hur gick tankarna när de flesta partierna hyllade Tysklands beslut att avveckla kärnkraften och Sverige dessutom följde efter? "

Läs den!
Det är en no bullshit sammanfattning av hur vårt noggrant uppbyggda energiförsörjningssystem förötts av alla färgers politiker under 30 års tid.
Demonteringen är så grundligt genomförd att det lämnar dörren öppen för allehanda spekulationer om att skeendet kan ha varit avsiktligt och planerat.

Men nej. Det är värre än så.
Det är dumhet, oförstånd och blek godtrogenhet som lett oss in i den situation vi befinner oss nu. Våra politiker har skapat detta samhället. Utan att förstå det. Utan att i efterhand vilja erkänna det. Och utan plan hur vi skall kunna ta oss ur situationen.

Och nej, det handlar inte om vad januariräkningen kommer att ligga på, eller hur hushållen skall klara denna vintern.

Det är värre än så.
Det handlar om fundamentet som nationen vilar på. Företagen, vår viktiga basindustri - grunden för vår välfärd.

Och nej, det handlar inte bara om just denna vintern. Sikta på 10 vintrar framåt innan någon påtaglig förändring kan vara på plats.
Vad finns kvar då, av det Sverige vi känner idag?

Läs Lotta Gröning och se felbesluten som lett fram till dagens situation uppradade som tennsoldater bakom kejsaren som trodde sig vara välklädd, rustad och bäst i världen på precis allt.
Det "roliga" är att vi var ganska fossilfria då, 1992, när vi fortfarande hade bra stabil (fossilfri) kärnkraft. Förutom transporter då. Nu har vi en del elbilar som vi inte har fossilfri el så det räcker för att ladda dessa... Det har inte blivit bättre totalt sett.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Titta på Niklas länk från Luleå så ser du att LKAB dessutom vill ha billig el och tycker att vindkraft är billigast. Jag antar att det nya stålverket bara ska gå de dagar då det blåser.

Japp, men först måste dom byta elektroder och knacka ur den stelnade smältan ur ugnarna, för dom måste ju stänga av direkt det slutar blåsa....

Det blir nog bra det här.

Samma sak med att göra syntetbränslen med slumpkraft.
Det är ju en elintensivprocess som man helst inte startar och stoppar nyckvis.

Vätgas-spjälkning med elektrolys är väl den som påverkas minst, om man kan hålla igång resten av processen (rening/komprimering) en stund efter att det har slutat blåsa.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning