Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det "gröna" stålet bygger på att någon annan bygger elkraft åt dem i den grad de önskar. Problemet är att ingen vill ha vindsnurror utanför fönstret att göra vätgas med och det tar 5-20 år att bygga kärnkraftverk. Dessutom vill ingen ha kärnkraftverk hemmavid heller verkar det som.

Det säger jag inte emot, elförsörjningen blir sannerligen en utmaning för ett antal nyetableringar.

Det jag vänder mig emot är antydningar om att grönt stål kommer att bli så dyrt att det inte går att sälja. Dessa antydningar går tvärt emot prognoserna från gruvindustri såväl som stålindustrin.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det säger jag inte emot, elförsörjningen blir sannerligen en utmaning för ett antal nyetableringar.

Det jag vänder mig emot är antydningar om att grönt stål kommer att bli så dyrt att det inte går att sälja. Dessa antydningar går tvärt emot prognoserna från gruvindustri såväl som stålindustrin.

Precis! Stålet kommer gå att sälja men vi i norr kommer få avsevärt högre elpriser.

Några hektar skog har hoppat upp i prioritering på min önskelista, så man kan vara självförsörjande och oberoende av fluktuerande priser på olika energislag.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det "roliga" är att vi var ganska fossilfria då, 1992, när vi fortfarande hade bra stabil (fossilfri) kärnkraft. Förutom transporter då. Nu har vi en del elbilar som vi inte har fossilfri el så det räcker för att ladda dessa... Det har inte blivit bättre totalt sett.

Den gamla goda tiden, när Volvo 740 med katalysator var miljöbil…

I vilket fall som, du satte precis fingret på Den Stora Elbilsbluffen. Vi skrotar våra perfekt fungerande fossilbilar. Vi masskonsumerar laddningsbara alternativ fulla av tveksamt framställda metaller som om vi vore tokiga. Vi laddar dem med ström från Karlshamnsverket och vi kör glatt vidare till det där sushistället som har den äkta varan färskt influgen från Japan.

Bättre miljö…?

Joråsåatt…

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Nog ingår väl att "någon annan" investerar i elkraften i beräkningarna gruvor och stålmakare använder? Ska den biten med blir priset ett annat, men de räknar med att inte behöva räkna in det.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nog ingår väl att "någon annan" investerar i elkraften i beräkningarna gruvor och stålmakare använder? Ska den biten med blir priset ett annat, men de räknar med att inte behöva räkna in det.

Ja, på den punkten skiljer nog deras inställning inte nämnvärt från bageriet eller verkstadsföretaget i södra Sverige, eller från gemene privatperson. För det är väl ingen som har räknat med att själv bekosta kärnkraftverket och de förstärkningar i överföringen som behövs…?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, på den punkten skiljer nog deras inställning inte nämnvärt från bageriet eller verkstadsföretaget i södra Sverige, eller från gemene privatperson. För det är väl ingen som har räknat med att själv bekosta kärnkraftverket och de förstärkningar i överföringen som behövs…?
I mina ögon skiljer elkostnaden i ett bageri sig ifrån förbrukningen jag hört nämnas av stålmakarna. Att starta en verksamhet som helt snedvrider all förbrukning i landet är andra bullar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I mina ögon skiljer elkostnaden i ett bageri sig ifrån förbrukningen jag hört nämnas av stålmakarna. Att starta en verksamhet som helt snedvrider all förbrukning i landet är andra bullar.

Ja det är tur do, inte stänger ner över helgen för det skulle nog blinka i lyset hos grannarna när dom startar upp...

Grannarna norge och finland alltså...

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Schweiz agerar!

Man har definierat 4 olika nivåer av inskränkningar i elanvändningen som kan komma att behöva kicka in.

Elbilar begränsas i första hand till 100 km/h på motorväg där riktiga bilar får köra 120 som vanligt.

I nästa trappsteg så förbjuds elbilar att köra helt och hållet.

På nivå 3 stängs en hel del "onödiga" strömkrävande verksamheter ned: det blir till exempel inte tillåtet att operera biltvättar längre.

Nivå 4 innebär stopp för en massa saker: bland annat fritidsaktiviteter och idrottsevenmang som exempelvis skidliftar och konstbelysning av anläggningar.

Tyskland sägs titta på en liknade trappa att stänga ner landet gradvis vid behov.

Sverige? Dammsug på nätterna, please.
Jag är ganska säker på att min schweiziske kompis berättat´att "man" kan stänga av icke-kritiska storförbrukare i bostäder från centralt håll på något sätt för att minska last på elnätet vid behov, varmvattenberedare t.ex. Vet inte hur det funkar dock eller om det är 100% sant.
Men i så fall betyder det i min värld att man redan har folk igång som tänker på detta vilket i sin tur borde göra stegen kortare till åtgärderna du nämner.

En annan sak jag grubblar på som jag i vanlig ordning säkert ska steglas för är verkningsgrader. En bensinmotor ligger väl runt 25%, diesel på runt 30%, oljekraftverk över 50% och min pelletspanna på påstådda 90% verkningsgrad.

Borde inte en oljepanna också ligga runt 90% i så fall?
En liter bensin lär innehålla ca 9kWh energi, min elbil drar 1,6kWh per mil sommartid och lite över 2kWh per mil när det är tio minus och jag har toppluva när jag kör.

Det verkar finnas något koncensus om att elbaserad uppvärmning är ok men att ladda en bil är fult men vore det inte bättre att få ut 8,1 kWh ur en oljepanna än 2kWh ur en Toyota Corolla när det saknas el och vi ändå anser det nödvändigt att komplettera med fossilkraft?

Argumentet funkar inte så bra på de som har bergvärme tror jag för de får väl ut typ 5kW på en instoppad men på luftvärmepumpar i kyla verkar det vara en no-brainer eller?

Och ifall man faktiskt menar allvar med att man vill få ner energiförbrukning så borde man fortsätta att uppmana alla som kan att jobba hemma, dels blir det färre transporter och dessutom så räcker det att duscha varannan dag när man sitter och trycker i sin ensamhet hemma med business-on-top-klädseln som heller inte behöver tvättas lika ofta.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja folk sitter och fryser, och då har vi sparat 6%

Är det fortfarande is i ishallarna?
Är det fortfarande varmt i fotbollshallarna?

I lokaltidningen står det på ena sidan hur vi ska spara på elen genom att koka maten med locket på kastrullen och snabbt genom duschen mm.
På andra sidan i tidningen står det att skidklubben kör snökanonerna för fullt....
Så känns som att elbristen bara gäller vissa saker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och ifall man faktiskt menar allvar med att man vill få ner energiförbrukning så borde man fortsätta att uppmana alla som kan att jobba hemma, dels blir det färre transporter och dessutom så räcker det att duscha varannan dag när man sitter och trycker i sin ensamhet hemma med business-on-top-klädseln som heller inte behöver tvättas lika ofta.

Jo, allt arbete som gick att utföra hemma under pandemin går att fortsätta att göra hemma för miljön/energibesparingar.

Jag hörde igår uttrycket "Zoom-mullet" när man fixar till frisyren framtill men har ett skatbo baktill
I lokaltidningen står det på ena sidan hur vi ska spara på elen genom att koka maten med locket på kastrullen och snabbt genom duschen mm.
På andra sidan i tidningen står det att skidklubben kör snökanonerna för fullt....
Så känns som att elbristen bara gäller vissa saker.

Jo, vi har ingen elbrist så länge vi konstfryser is inomhus att åka skridskor på heller.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eller så är det tvärtom....

Det är naturligtvis en balans.

På en naturlig marknad finns det alltid ett jämnviktspris med en balans mellan tillgång och efterfrågan.
Tillgången på energi har minskat med nedstängda kärnkraftverk, följt av stängd/sprängd gasledning från Ryssland, det har pressat upp priserna tills konsumtionen minskat för ett nytt jämnviktspris.

El är en produkt som i de flesta fall är svår att snabbt dra ner konsumtionen och då blir det så här. De som var inblandade i nedläggningen av kärnkraften borde kölhalas.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning