Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Exakt. Otroligt dåligt att bygga sitt resonemang på en momentan situation, som gynnar sitt eget resonemang.

Broklyn, kolla hur mycket vinkraften ger då det behövs effekt, då det är kallt.
Väldigt lite!!!
Vind är kass då effekten varierar över tid.
Inget man kan bygga långsiktig leverans och pris på.

Du pratar med forumets bästa körsbärsplockare nu men det är väl bara att använda samma retorik...
I onsdags kväll stod vindkraften endast för 8.3% av elkraften. Trots att vattenkraften höll igen pga isläggningen.

Det där med isläggningen som anledning för högt elpris i område 1 kan man ju också kontrollera via den där länken. Lustigt nog verkar vattenkraften alltid stå för ca 8-10 MW/dygn. Jag kan inte se någon antydan till förändring under den här så kallade isläggningen i Luleåälven.

el.png

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Öh... ja det var precis nu. Självklart är det en momentan situation vilket också var precis det jag sade.

Vindkraften i Norrbotten - som jag vet att Hannuse känner till väl - har sin bästa produktion januari till mars, dvs då det är som kallast.

Jag har inte någonstans påstått att man skall bygga långsiktig leverans och pris på detta...

Klarar ni ens av att följa ett resonemang överhuvudtaget?
Man kan välja att vara tydlig eller inte…
Och vindproduktion i jan-mars, skilj på energi och effekt.
Fakta är att vind INTE kan leverera effekt då den som bäst behövs.
Förutom statistik över tid, kolla senaste veckan!!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hahaha, det verkar ju som om ni inte ens läser det jag skriver utan tror att "den där fan sa nåt bra om vindkraft, han är säkert vegan och miljöpartist också!"

Jag pekar på att det är en myt att vindkraft inte ger effekt vintertid. Jag säger inte att vindkraft skall ersätta allt annat... Men vi skall hålla oss ifrån myter.

Vi behöver massor av baskraft, ffa i södra Sverige - och då pratar vi kärnkraft eftersom det är svårt att se hur något annat skulle kunna utgöra planerbar baskraft där. Sedan behöver vi MER planerbar baskraft även i norra Sverige, men det är inte lika akut.
Vindkraft kommer också behövas MEN det kräver mer reglerkraft och då kan inte vattenkraften agera baskraft i lika hög utsträckning som idag utan behöver kunna ha tillräckligt med effekt för att kunna parera effektsvängningarna i vindkraften. Vattenkraft går till skillnad mot kärnkraft att reglera relativt snabbt.

Men - som så ofta besannas det gamla ordstävet: Att diskutera på sporthoj är som att läsa en tidning när det blåser... särskilt på fredags- och lördagskvällarna av någon anledning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan välja att vara tydlig eller inte…
Och vindproduktion i jan-mars, skilj på energi och effekt.
Fakta är att vind INTE kan leverera effekt då den som bäst behövs.
Förutom statistik över tid, kolla senaste veckan!!
Jag har över huvudtaget inte diskuterat dessa begrepp, de är helt i din egen fantasi. Det ENDA jag visade på var att vindkraften JUST NU ger exemplifierad effekt. 17 december, ca 15 minusgrader i Markbygden (för att ta ett exempel, vindkraft finns på många ställen), 2m/s enligt SMHI.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Kärnkraft KAN inte stänga ned "så fort vindkraften jobbar tillräckligt".
Kärnkraften kan inte vara reglerkraft, det är BASKRAFT. Av eller på - antingen går reaktorn eller så inte.

Om den kan producera billigare tvingas den stänga ned... Ekonomisk garanti för att stå stilla... ja herrejösses, var får du allt ifrån? "Ämnet är för omfattande att beskriva kortfattat", ja sannerligen, och väldigt svårförståeligt verkar det vara också. :fyllisar
Du är religiös förstår jag?
Att vara troende måste vara skönt, så mycket lättare att inte behöva bry sig om sådant som fakta och fysikaliska förutsättningar!
:fyllisar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Öh... ja det var precis nu. Självklart är det en momentan situation vilket också var precis det jag sade.

Vindkraften i Norrbotten - som jag vet att Hannuse känner till väl - har sin bästa produktion januari till mars, dvs då det är som kallast.

Jag har inte någonstans påstått att man skall bygga långsiktig leverans och pris på detta...

Klarar ni ens av att följa ett resonemang överhuvudtaget?

Det låter väldigt konstigt, min erfarenhet är att de kallaste dagarna i januari brukar vara väldigt vindstilla.

SMHI stödjer förvisso påståendet att januari är en blåsig månad, men jag vill ändå tro att de är de varma januaridagarna som är blåsiga inte de kalla.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det låter väldigt konstigt, min erfarenhet är att de kallaste dagarna i januari brukar vara väldigt vindstilla.

SMHI stödjer förvisso påståendet att januari är en blåsig månad, men jag vill ändå tro att de är de varma januaridagarna som är blåsiga inte de kalla.
Min erfarenhet är att det nästan alltid blåser på 400-500m höjd... det där med "vindstilla" är precis nära marken, särskilt när det råder inversion vid stark kyla. Sådant framgår om man tittar på vindkartor osv och det är ju det som kraftbolagen har till grund för sina beräkningar. Inte tyckare på SH.

EDIT: https://vbk.lansstyrelsen.se

En bra hemsida om man vill se hur det ser ut med vindkraft. Även lite förutsättningar, det finns också olika lager med riksintressen osv osv. Jag har suttit en del med bla Vattenfall och diskuterat förutsättningar för vindkraftsetableringar på olika platser.

Om och var de skall projekteras är fortfarande en politisk fråga i första hand, och jag har inga större åsikter vare sig för eller emot. Däremot så ser jag absolut vindkraftens roll i energisystemet.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min erfarenhet är att det nästan alltid blåser på 400-500m höjd... det där med "vindstilla" är precis nära marken, särskilt när det råder inversion vid stark kyla. Sådant framgår om man tittar på vindkartor osv och det är ju det som kraftbolagen har till grund för sina beräkningar. Inte tyckare på SH.

Det blåser alltid högt upp, visst men vi är väl ändå överens om att vindkraft är intermittent? Jag skulle gissa att det är samma dagar som när det blåser mindre på marken så blåser det även mindre på 4-500 meters höjd.

Men i genomsnitt är det ju ett bra tillskott. Och vilken tur att vi hade vindkraftverken när kärnkraftverken skulle underhållas. :crash

Elproduktion.png

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vi är absolut överens om det, det är ju därför vindkraften MÅSTE kombineras med reglerkraft och mer vindkraft kräver också mer reglerkraft vilket ofta glöms bort i diskussionerna. Matar man bara in ännu mer intermittent/icke planerbar kraft utsätts elsystemet för effektsvängningar som till slut blir för stora. Häromdagen var det mycket nära att frekvensen droppade under gränsen för frånkoppling i EO4...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tänkte inte vara sämre så köpte en dieselvärmare att ha ute i verkstan så nu står den och värmer på luftvärmepumpen får vila

Är det en Kina dieselvärmare? I såna fall rekomenderar folk att man köper till en "Afterburner"

Nej, det har ingenting med förbränningen att göra, och den kommer inte att skjuta eldsflammor, det är en ny smartare styrenhet som tydligen har en massa fiffiga funktioner, bland annat en smartare nerstängningsprocedur som ska bränna ur sot varje gång man stänger av.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi är absolut överens om det, det är ju därför vindkraften MÅSTE kombineras med reglerkraft och mer vindkraft kräver också mer reglerkraft vilket ofta glöms bort i diskussionerna. Matar man bara in ännu mer intermittent/icke planerbar kraft utsätts elsystemet för effektsvängningar som till slut blir för stora. Häromdagen var det mycket nära att frekvensen droppade under gränsen för frånkoppling i EO4...

När kopplar den ur? Vilken frekvens?
På kontrollrummet idag så låg vi så lågt att mätaren nuddade rött 49.9Hz, ett tag senare var vi uppe på 50.6
Vi ligger fortfarande lågt, men det stiger kanske allt eftersom O3 går upp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Några valda dagar för vindkraftverkens dagsproduktion.

1/12: 775 MW
3/12: 1609 MW
5/12 4042 NW
7/12: 1350 MW
12/12: 5086 MW
14/12: 1835 MW
15/12 4462 MW
16/12 4918 MW
17/12 5032 MW

Det är lätt att planera med den variationen....

1/12 Polarbröd bakar inte i dag, SSAB stänger ner smältverket

5/12 Fan vi måste spjälka vätgas och köra dumplast och värma upp någon sjö.....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tydligen skulle spillvattnet från Barsbäck kunna förse hela Malmö och Lund med värme men det fick de inte för då skulle man bli beroende av dem .Var nån anställd på Barsebäck som berättade det

Det var ju ännu ett beslot som togs för att inte kärnkraften skulle framstå för bra, att vi inte skulle få utnyttja spillvärmen för uppvärmning, för att det skulle vara för farligt och det skulle kunna cirkulera radioaktivt vatten hemma i elementen.... (enligt motståndarna till fjärrvärmeinkoppling)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Är det en Kina dieselvärmare? I såna fall rekomenderar folk att man köper till en "Afterburner"

Nej, det har ingenting med förbränningen att göra, och den kommer inte att skjuta eldsflammor, det är en ny smartare styrenhet som tydligen har en massa fiffiga funktioner, bland annat en smartare nerstängningsprocedur som ska bränna ur sot varje gång man stänger av.
Jo är en kinavärmare ska kolla upp det med afterburner men verka funka bra effekten stämmer inte men verkar hyffsat snål

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det blåser alltid högt upp, visst men vi är väl ändå överens om att vindkraft är intermittent? Jag skulle gissa att det är samma dagar som när det blåser mindre på marken så blåser det även mindre på 4-500 meters höjd.

Men i genomsnitt är det ju ett bra tillskott. Och vilken tur att vi hade vindkraftverken när kärnkraftverken skulle underhållas. :crash

View attachment 479357
Så här ser min sammanställning ut för 2021.
Om någon funderar på om vindkraft levererar konstant så kan vi utreda det vidare.

22732A5B-F8D0-4490-8767-D440A08F79A5.jpeg

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Indiska soltecknet har ingen rotationsriktning, kan vara vänt åt båda hållen.
Dock är det inte ”vridet”
I Vasastan Stockholm finns den här dörren. Kors åt båda hållen, gissar att den är från innan kriget.

Själv har jag en ASEA-katalog från 1924. Den har hakkorset på framsidan, skulle lägga ut en bild om jag bara hittade den. Många roliga pryttlar som såldes på den tiden.

1671316030076.png

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
I Vasastan Stockholm finns den här dörren. Kors åt båda hållen, gissar att den är från innan kriget.

Själv har jag en ASEA-katalog från 1924. Den har hakkorset på framsidan, skulle lägga ut en bild om jag bara hittade den. Många roliga pryttlar som såldes på den tiden.

View attachment 479359
Ja, den här instruktionen för oljefyllda transformatorer är från 1928.
I slutet av 30-talet började man att fasa ut den loggan.
Men, instruktionsboken är välskriven, gäller fortfarande och är mer informativ än det som levereras idag ?

8CE9337F-84FE-45B7-83AD-DF2D3117CF96.jpeg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ännu mer kritik mot Ebbas lögner…

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten