Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Självklart går det om man vill. Sen kan man ju bli itutad att det är svårt pga x,y och z när x, y och z alltihop bara är rent imaginära och byråkratiska hinder som inte är värda mer än papperet de är skrivna på. Bara ignorera och gå vidare.
Det är ingen naturlag att det är svårt att ta bort skatt. Svårare än så är det inte.

"Fom 1 jan 2023 är skattesats på bensin och diesel exakt noll(0) kr.
/Uffe"

Klart.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Självklart går det om man vill. Sen kan man ju bli itutad att det är svårt pga x,y och z när x, y och z alltihop bara är rent imaginära och byråkratiska hinder som inte är värda mer än papperet de är skrivna på. Bara ignorera och gå vidare.
Det är ingen naturlag att det är svårt ta bort skatt. Svårare än så är det inte.

"Fom 1 jan 2023 är skattesats på bensin och diesel exakt noll(0) kr.
/Uffe"

Klart.
Bah, knyckige Uffes sluttande axlar är inte bara ett, utan två sluttande plan. Ömklig, napoleonkonplex.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har du minskat med 30% så får du dispens för fasadbelysningen… ;)

Men oavsett så är det rätt väg att gå att försöka minska förbrukningen, ffa det maximala effektbehovet.
Så de kan krana ut än mer på den minskade förbrukningen. Nu har de fått smak på "övervinsterna". Äntligen har det fjantordet fått en reell betydelse.

En intäkt staten vant sig vid, behåller den. Har hitintills inte haft fel om det.

Jag både imponeras av och föraktar din okuvliga tilltro till stat och myndigheters påstått goda uppsåt.

Vad är du för en? Jag gissar att du är någon vi förmodligen känner till bakom nicket. En "tjenndis", typ. Att man vill vara anonym har jag all förståelse för. Det är jag helst också, men nyfiken är jag, det erkännes.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så de kan krana ut än mer på den minskade förbrukningen. Nu har de fått smak på "övervinsterna". Äntligen har det fjantordet fått en reell betydelse.

En intäkt staten vant sig vid, behåller den. Har hitintills inte haft fel om det.

Jag både imponeras av och föraktar din okuvliga tilltro till stat och myndigheters påstått goda uppsåt.

Vad är du för en? Jag gissar att du är någon vi förmodligen känner till bakom nicket. En "tjenndis", typ. Att man vill vara anonym har jag all förståelse för. Det är jag helst också, men nyfiken är jag, det erkännes.

Eftersom priset på energi (inkl el) styrs av tillgång och efterfrågan så är det ju alltid en bra idé att minska på efterfrågan i första hand när priset går upp. Exempelvis en sänkning av hastigheten med 10 km/h kan ge 15% minskad förbrukning på en vanlig bil. Lätt förtjänta pengar.

Och det där med enkla penndrag finns naturligtvis inte, i så fall hade det ju hänt för länge sedan. Politiker är inte sadister, däremot måste de följa de regler de själva beslutat om.
Vi har likt de flesta länder tagit beslut om hur vi avser att minska de nationella utsläppen. Varje land har då gjort på olika sätt för att det skall bli både realistiskt och inte innebära nedläggning av industrier osv. I Sverige har man då bl.a. valt att öka reduktionsplikten - men inte att lägga ned stålindustrin som annars hade varit ett snabbt sätt att drastiskt minska fossila utsläpp i Sverige. Det finns ju massor av fler exempel men tar man bort en sak måste man ju lägga dit något annat lika mycket värt och det är ju där det börjar bli svårt på riktigt, vilket även den nya regeringen har insett.

När det kommer till elpriset så är det en mer komplicerad sak där priset handlas på en nordeuropeisk poolmarknad per dygn där produktionskostnaden för den sista kWh bestämmer priset för perioden. Behövs inte de sista kWh kan priset bli hälften eller tiondelen av det pris som det blir när absolut max kramas ut.

Till detta läggs skatter på både produktionen och överföringen samt moms i slutändan.

Därför vidhåller jag att populistiska utfästelser är dåliga, och de som blir offer för dem borde ha gjort en enkel faktakoll innan man röstar på grund av dem.

Goda uppsåt handlar det inte om. Det offentliga (stat, kommun osv) har enligt regeringsformen och övriga författningar getts ett stort antal uppdrag att lösa i samhället. För att detta skall ske under demokratiska former finns ett system med förtroendevalda politiker som styr både centralt och lokalt. Dessa politiker är du och jag - vissa kämpar sig in i regeringen, någon annan är revisorsuppleant i Bjurholms kommun och allt däremellan. Väldigt få har betalt för sitt engagemang utan det är oftast kommunalråden, riksdagsledamöterna och Regeringen.

Därför tycker jag att man skall spara på sitt förakt för politiker, generellt gör de så gott de kan och är de värdelösa så kan man rösta bort dem - så vettigt folk bör ställa upp som lokalpolitiker någon period i alla fall.

Tillbaka till energifrågan: Vi har ett krig i Europa där HELA Europas energisystem kommer att läggas om inom några år. Rysk gas fasas ut med enorma konsekvenser på kort sikt för hela EU men på lite längre sikt är det såklart bra. Men det innebär också att vi kommer att ha höga priser denna vinter och kanske även nästa vinter.

Bara Frankrike får fart på sin kärnkraft blir det bättre. Hälften står still och det är ett bortfall som också kraftigt påverkar priserna.

Så Ulf och Ebba har det inte så enkelt att förklara varför det som de sa innan valet inte stämde. Men det förstod väl alla ändå. Eller?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det gör ju uppvärmningen av kåkarna billigare i Sverige. Nu kan man elda med polsk diesel ännu billigare.

Det kan man. EU har idag också enats om ett pristak på rysk gas, trots Ungerns tidigare krångel.

Men jag undrar förstås hur man avser att sänka inflationen med expansiv politik, det blir intressant att se om ökad konsumtion verkligen ger minskad inflation…

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det kan man. EU har idag också enats om ett pristak på rysk gas, trots Ungerns tidigare krångel.

Men jag undrar förstås hur man avser att sänka inflationen med expansiv politik, det blir intressant att se om ökad konsumtion verkligen ger minskad inflation…
Frågan man ska ställa sig är varför politikerna inte gick ut med stenhårda skattesänkningar under ”deflationen” vi haft sedan 2008. Istället för att ha negativa räntor kunde man sänka skatten rejält.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Bara Frankrike får fart på sin kärnkraft blir det bättre. Hälften står still och det är ett bortfall som också kraftigt påverkar priserna.
Menar du att om Frankrike får fart på alla sina kärnkraftverk så är det här eländet över?
I så fall hamnar beslutet att lägga ner sex kkv i Sverige nästan i kategorin åtalbart…
Det är i princip knäpptyst om vad de rödgröna ställt till med och nu skriver du att Fransmännen ska lösa det här. Det känns inte så troligt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fundera några svängar till om det är så enkelt att det är ”de rödgröna” som ställt till det för hela Europa… även om de knappast kan komma undan sitt ansvar.

Helt klart hade vi haft en bättre sits om de idag stängda reaktorerna i södra Sverige varit i drift, men det finns många fler faktorer som ligger bakom dagens energipriser.

Som så ofta så finns det inga enkla snabba lösningar…

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
De rödgröna kan inte lastas för att det går åt h-vete i hela europa men de kan definitivt lastas för den nuvarande situationen i sverige. Att låta ett gäng gröna fanatiker panikstyra sverige är inte- och kommer aldrig att vara, en bra lösning.

Läs speciellt Åsa Romsons kommentar:

”Miljöpartiet och Socialdemokraterna är överens om att kärnkraften ska ersättas med sol, vind och annan förnybar energi. Vattenfalls planer på ny kärnkraft avbryts och den gamla kärnkraften får tuffare krav”, skrev Miljöpartiet i ett pressmeddelande i samband med överenskommelsen.

Det beslutet var också något som Miljöpartiets dåvarande språkrör Åsa Romson återkom till i flera intervjuer i media.

”Vi ska säkerhetsställa att det stängs kärnkraftreaktorer under den här mandatperioden och det kommer också att bli så.”

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Du förstår väl att sänkt moms minskar inflationen?

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
"priset handlas på en nordeuropeisk poolmarknad per dygn där produktionskostnaden för den sista kWh bestämmer priset för perioden."

Det där kan väl ändå inte stämma. Inte fan kan det kosta så mycket att producera den sista kWh, det måste vara det pris man lyckas sälja det sista producerade för. Hela cirkusen är totalt idiotisk.

Basala varor som alla behöver ska kosta det den kostar att tillverka plus ett påslag för underhåll och utbyggnad.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Även Företagarförbundet har genomskådat Ebbas lögner…

c9eecb8d562f432713ab3c40f95d50f4.jpg

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
"priset handlas på en nordeuropeisk poolmarknad per dygn där produktionskostnaden för den sista kWh bestämmer priset för perioden."

Det där kan väl ändå inte stämma. Inte fan kan det kosta så mycket att producera den sista kWh, det måste vara det pris man lyckas sälja det sista producerade för. Hela cirkusen är totalt idiotisk.

Basala varor som alla behöver ska kosta det den kostar att tillverka plus ett påslag för underhåll och utbyggnad.
Jo ungefär så. Fast per timme, om vi pratar spot.

Och det handlar inte nödväntigtvis om kostnaden för producenten utan om vad producenten är villig att sälja till för pris, de hänger såklart ihop, det är dyrt att producera med olja och gas tex, mest pga politik, och då kommer producenten vilja ha mer betalt såklart.

Så volymen täcks först med billigaste kraftslagen, eller egentligen de kraftslag som producenterna som ligger billigt till i utbudskurvan producerar med.
Men priset blir inte per automatik dyrt för att någon är beredd att köpa en viss volym till ett visst pris. Det måste såklart matchas mot ett utbud(spris).

Sedan gäller marginalprissättning för den volym den timmen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Nej, det är såklart priset för den sista kWh, inte produktionskostnaden, jag skrev fel i hastigheten. Tillgång/efterfrågan eller marknadspris. Varsågod och svälj.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
De rödgröna kan inte lastas för att det går åt h-vete i hela europa men de kan definitivt lastas för den nuvarande situationen i sverige. Att låta ett gäng gröna fanatiker panikstyra sverige är inte- och kommer aldrig att vara, en bra lösning.

Läs speciellt Åsa Romsons kommentar:

”Miljöpartiet och Socialdemokraterna är överens om att kärnkraften ska ersättas med sol, vind och annan förnybar energi. Vattenfalls planer på ny kärnkraft avbryts och den gamla kärnkraften får tuffare krav”, skrev Miljöpartiet i ett pressmeddelande i samband med överenskommelsen.

Det beslutet var också något som Miljöpartiets dåvarande språkrör Åsa Romson återkom till i flera intervjuer i media.

”Vi ska säkerhetsställa att det stängs kärnkraftreaktorer under den här mandatperioden och det kommer också att bli så.”

Absolut, de kommer inte undan.

Det gör inte heller Fälldin eller den borgerliga regeringen på nittiotalet som slog spikarna i kistan...

När det gäller kärnkraft så är det som med NATO att det blivit en närmast religiös fråga, nästan helt avknoppad från den sk "verkligheten"...

Ett mycket tydligt exempel är Tyskland 2011.

Orkesterledaren heter Putin och man får säga att de långsiktiga politiska insatserna betalat sig bra för honom...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Såklart var det Putins fel, hela miljöpartiet är väl infiltrerat av ryska spetsnazagenter.

Det är inte helt okänt i övriga europa att putin stöttade Energiwende på olika sätt, vilket ledde till att Tyskland la ner sina kärnkraftverk för att istället bli beroende av rysk gas.

Inte nog med det, man använde glatt Chernobyl som exempel på hur farlig kärnkraft var.
Chernobyl var en helt och hållet "man-made" katastrof, orsakad av ryskt säkerhetstänk, militär styrning av civila projekt och genomgående rysk korrumption och vanskötsel.

La ryssarna ner sin kärnkraft efter Chernobyl?

(det andra skräckexemplet på farlig kärnkraft man använde var Fukushima, och det är klart med dom ständiga jordbävningarna och tsunamivågorna som drabbar Tyskland så förstår man ju direkt att det absolut är en situation som skulle kunna uppstå.)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Såklart var det Putins fel, hela miljöpartiet är väl infiltrerat av ryska spetsnazagenter.

Sådana kopplingar har väl redan avhandlats, både i denna tråd och på andra ställen...?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man måste väl ändå begära mer av de som ska leda landet? Att ryssarna lobbar är ingen ursäkt för att vara en idiot?

Skulle min personal komma hem och ha använt kassan till att köpa guld av zigenare på en rastplats skulle jag först och främst klandra personalen inte zigenaren.
Detsamma borde gälla våra politiker.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...