Tål vårat elnät mer slumpkraft då?
Jättebra, enkel och basal fråga som slumpkraftsförespråkarna såklart borde ha stenkoll på innan man bygger en endaste kW i slumpkraft till.
Vissa menar att den redan är fullt utnyttjad som reglerkraft.
Visst, vattenkraft går att använda som reglerkraft för slumpkraften, inom rimliga gränser, men man kan inte ändra flödena hur mycket som hels, så då återstår att släppa samma mängd vatten förbi turbinerna utan att producera el.
Då tillför alltså inte vindkraften något, utan tvingar oss bara att vaska el från en annan mera pålitlig källa när det blåser
Precis igen. Men det har de också rimligtvis stenkoll på. På marginalen hur mycket produktionsbortfall/vattenspill ger en nyinstallerat MW vindkraft? Och i mina öron är en endaste spilld kWh ett otroligt slöseri med resurser. Då kunde man lika gärna skitit i att bygga den effekten vind. Vattenkraften står ju redan på plats.
Det är så enkla basala saker ur ett teknisk perspektiv, frågor som ska ställas och som behöver ett svar. Skiter man i det så skiter man i det. Men då får vi ett elsystem som är lika robust som vispgrädde, och värst av allt, vi får familjer, pensionärer och sedan tidigare människor som har det tufft ekonomisk i ännu större knipa. Helt vanliga människor. Nu ska de oroa sig över julklappar till barnen, må dåligt och bli deprimerade för att de inte vet hur månaden ska gå ihop osv. Detta har kunnat undvikas. Uruselt skött av de som ska göra Sverige till en bättre plats för dess invånare. De, med sina fina löner, har gjort precis tvärt om.
Att folk inte är argare borde förvåna mig, men det gör det inte lägre. Jag är iaf arg för att jag ser att människor lider. Jag vill att de ska må bra. De förtjänar bättre.
Men det är väl jag som är toxisk.