Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om ingen vill ha överskottet på sommaren (underförstått betalar dåligt för energin) borde samma elleverantör inte få sälja dyrt på vintern.

Ladda batterier kanske men då måste det nog hända något radikalt på batterisidan för accarna som finns idag är knappast miljövänliga

Ehh, jo, det är precis så det ska fungera, du får väl ställa om dina solpaneler till att leverera när det behövs som bäst och då få bra betalt?

Solceller är egentligen bara vettigt i länder som kör mycket AC, produktionen sammanfaller väl med behovet av AC

I länder som behöver mycket uppvärmning är dom ganska värdelösa

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Ehh, jo, det är precis så det ska fungera, du får väl ställa om dina solpaneler till att leverera när det behövs som bäst och då få bra betalt?

Solceller är egentligen bara vettigt i länder som kör mycket AC, produktionen sammanfaller väl med behovet av AC

I länder som behöver mycket uppvärmning är dom ganska värdelösa
Eon släpper inte ut sina kunder på nätet, är det så det ska fungera menar du?
Investera 100k och ha gratis el på sommaren på dagarna när det inte regnar.
Jag tycker inte det.

Begriper väl att det är spotpriset som styr vad man får betalt men kunderna får ju inte ens sälja.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eon släpper inte ut sina kunder på nätet, är det så det ska fungera menar du?
Investera 100k och ha gratis el på sommaren på dagarna när det inte regnar.
Jag tycker inte det.

Begriper väl att det är spotpriset som styr vad man får betalt men kunderna får ju inte ens sälja.

Du får själv skaffa lagring så att du kan utnyttja det du (över)producerar på dagen nattetid.

Det är du som producerar något som ingen vill köpa (inte när du producerar det)

Annars kan du köra upp tempen i varmvattenberedaren på dagen, köra diskmaskin och tvättmaskin, dammsuga OSV dagtid

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Du får själv skaffa lagring så att du kan utnyttja det du (över)producerar på dagen nattetid.

Det är du som producerar något som ingen vill köpa (inte när du producerar det)

Annars kan du köra upp tempen i varmvattenberedaren på dagen, köra diskmaskin och tvättmaskin, dammsuga OSV dagtid
Aa absolut, kan klippa servisen från nätägaren med…
Jag märker att jag inte når fram med mitt inlägg.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Aa absolut, kan klippa servisen från nätägaren med…
Jag märker att jag inte når fram med mitt inlägg.

Näe, inte alls faktiskt.

Du producerar el som ingen har bett om att få köpa, och nu är du arg för att ingen köper den?
Du skapar ett problem (överskott vid fel tidpunkt) men vill att någon annan ska lösa det?

Är det för att du inte kollade upp det innan du investerade pengar du är arg?

Jag tycker absolut att du ska gå offgrid med den inställningen, då kanske du lär dig hur värdelöst det är att producera när det inte finns efterfrågan och inte producera när efterfrågan är som högst.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tål vårat elnät mer slumpkraft då?
Jättebra, enkel och basal fråga som slumpkraftsförespråkarna såklart borde ha stenkoll på innan man bygger en endaste kW i slumpkraft till.
Vissa menar att den redan är fullt utnyttjad som reglerkraft.

Visst, vattenkraft går att använda som reglerkraft för slumpkraften, inom rimliga gränser, men man kan inte ändra flödena hur mycket som hels, så då återstår att släppa samma mängd vatten förbi turbinerna utan att producera el.
Då tillför alltså inte vindkraften något, utan tvingar oss bara att vaska el från en annan mera pålitlig källa när det blåser
Precis igen. Men det har de också rimligtvis stenkoll på. På marginalen hur mycket produktionsbortfall/vattenspill ger en nyinstallerat MW vindkraft? Och i mina öron är en endaste spilld kWh ett otroligt slöseri med resurser. Då kunde man lika gärna skitit i att bygga den effekten vind. Vattenkraften står ju redan på plats.

Det är så enkla basala saker ur ett teknisk perspektiv, frågor som ska ställas och som behöver ett svar. Skiter man i det så skiter man i det. Men då får vi ett elsystem som är lika robust som vispgrädde, och värst av allt, vi får familjer, pensionärer och sedan tidigare människor som har det tufft ekonomisk i ännu större knipa. Helt vanliga människor. Nu ska de oroa sig över julklappar till barnen, må dåligt och bli deprimerade för att de inte vet hur månaden ska gå ihop osv. Detta har kunnat undvikas. Uruselt skött av de som ska göra Sverige till en bättre plats för dess invånare. De, med sina fina löner, har gjort precis tvärt om.

Att folk inte är argare borde förvåna mig, men det gör det inte lägre. Jag är iaf arg för att jag ser att människor lider. Jag vill att de ska må bra. De förtjänar bättre.

Men det är väl jag som är toxisk.

Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Näe, inte alls faktiskt.

Du producerar el som ingen har bett om att få köpa, och nu är du arg för att ingen köper den?
Du skapar ett problem (överskott vid fel tidpunkt) men vill att någon annan ska lösa det?

Är det för att du inte kollade upp det innan du investerade pengar du är arg?

Jag tycker absolut att du ska gå offgrid med den inställningen, då kanske du lär dig hur värdelöst det är att producera när det inte finns efterfrågan och inte producera när efterfrågan är som högst.
Man behöver inte sälja till nätägaren…
Just saying…
Men den jäveln släpper inte ut sina kunder på nätet.
Jag vet inte hur jag ska vara tydligare än så.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Man behöver inte sälja till nätägaren…
Just saying…
Men den jäveln släpper inte ut sina kunder på nätet.
Jag vet inte hur jag ska vara tydligare än så.
Vad händer med elen menar du vid överproduktion? Eller har EON nekat till anslutning av din anläggning som helhet? Den är inte i drift?
Är det gammalt lokalnät där du bor?

Men det är så här det är. Vi behöver inte alls mer el. Vi har redan ett överskott på årsbasis. vi behöver planerbar effekt som ger oss energi när vi behöver den. Vad ska industrin med mer vindkraft till om det inte blåser...

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Vad händer med elen menar du vid överproduktion? Eller har EON nekat till anslutning av din anläggning som helhet? Den är inte i drift?

Men det är så här det är. Vi behöver inte alls mer el. Vi har redan ett överskott på årsbasis. vi behöver planerbar effekt som ger oss energi när vi behöver den. Vad ska industrin med mer vindkraft till om det inte blåser...
Äntligen någon som (nästan) förstår.
Eon nekar anslutning i vissa områden häromkring
Det står mig naturligtvis fritt att släppa ut överproduktion på nätet det kan inte eon göra något åt.
Det är inget fel på nätet. Det är nätägaren som inte går i takt med Staten som jag ser det.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Äntligen någon som (nästan) förstår.
Eon nekar anslutning i vissa områden häromkring
Det står mig naturligtvis fritt att släppa ut överproduktion på nätet det kan inte eon göra något åt.
Det är inget fel på nätet. Det är nätägaren som inte går i takt med Staten som jag ser det.
Jaha.
Du nekas anslutning. Och anledningen är att de säger att nätet inte klarar av ev överproduktion.
Då är jag med.

Måste vara ett gammalt nät som behöver förstärkas någonstans.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

Bara väntar på de små kärnkraftverken man kan installera hemma i garaget

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
I verkligheten ligger Sverige år efter år i världstoppen vad gäller objektiva kriterier såsom folkhälsa, livslängd, utbildningsnivå, välfärdsstandard, tillväxt, innovationsförmåga och realinkomster - men också i de subjektiva kriterierna som upplevd livskvalitet osv.

Kan vara värt att slåss lite för - även på ett MC-forum.
Fast det du skriver stämmer inte, vi som land VAR i världstoppen men halkar nu allt mer efter.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Bara Frankrike får fart på sin kärnkraft blir det bättre. Hälften står still och det är ett bortfall som också kraftigt påverkar priserna.
Fakta är...att politiker har misskött sig ÄVEN där, så underhåll som skulle normalt utförs stoppades "de ska ju ändå läggas ned".
Nu när de upptäkte att det alls inte blåser överallt hela tiden och att beroende till vind och Putin är kass...behöver man fixa till reaktorerna för att kunna brassa på järnet igen.
Inget konstigt.

Men förblindade miljönissar tar stoppen till intäkt för att "kolla så dåligt kärnkraft levererar"
Dumskallar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du måste ha stängt av radion och slutat köpa kvällstidningarna -86

Gå in på SVT.se, folk ligger i korridorerna på sjukhus och har fått grytlock att kasta i backen som larm (för man glömde att installera patientlarm med en sängs mellanrum i korridorerna)

Gravida i inlandet tvingas åka 20-40mil för att föda barn

Vuxna läggs in på barnavdelningar på sjukhusen för att det är platsbrist

Stadsmissionen delar ut julmat och julklappar till barnfamiljer

Häkten och fängelser är överbelagda och underbemannade.

Vi slog nytt rekord i både skjutningar och dödade i skjutningar i år

OSV

Det var vad jag klickade mig igenom IDAG, men varje dag ser likadan ut i princip...

Sverige ligger i topp, på många listor, men inte dom smickrande

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Gå in på SVT.se, folk ligger i korridorerna på sjukhus och har fått grytlock att kasta i backen som larm (för man glömde att installera patientlarm med en sängs mellanrum i korridorerna)

Gravida i inlandet tvingas åka 20-40mil för att föda barn

Vuxna läggs in på barnavdelningar på sjukhusen för att det är platsbrist

Stadsmissionen delar ut julmat och julklappar till barnfamiljer

Häkten och fängelser är överbelagda och underbemannade.

Vi slog nytt rekord i både skjutningar och dödade i skjutningar i år

OSV

Det var vad jag klickade mig igenom IDAG, men varje dag ser likadan ut i princip...

Sverige ligger i topp, på många listor, men inte dom smickrande
Det är BroklynS som tycker att allt är toppen i Sverige, inte jag…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du måste ha stängt av radion och slutat köpa kvällstidningarna -86
Slutade läsa kvällstidningar just 1986, helt korrekt. Det har varit ett mycket bra beslut såhär i efterhand.

P1 lyssnar jag på varje dag och läser ett flertal morgontidningar.

Min uppmaning till er är att ta reda på hur rankingarna ser ut, i princip valfritt erkänt institut.
Det sprids som vanligt en massa skit och "alternativa fakta" men här går det ju att kontrollera.

Sverige framstår även 2022 som ett av världens absolut bästa länder att bo i - alla kategorier.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är BroklynS som tycker att allt är toppen i Sverige, inte jag…
Det är fristående internationella institut som tycker det. Samt i förekommande fall även medborgare i andra länder när det är röstningar av typen "vilket land skulle du vilja bo i"...

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin