Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Onekligen verkar Brooklyn vara ett rött skynke för vissa...
Han kan möjligen vara den mest "med flit feltolkade" och "halmgubbade" personen på SH.
Ett visst feltolkande och halmgubbande får man nog vänta sig på forum som detta men tålamodet Brooklyn verkar ha är som någon skrev nästan outtömligt. :)
Det skiljer väl lite i de mothugg han får här då vissa är sakliga och vissa bara är i troll-skrift.

Själv håller jag med honom om en del och inte med om annat.
Vilket för övrigt gäller alla människor i världen för mig. :)
Trots det skulle jag gärna ta en öl och tjabba lite med många här på SH. :fyllisar
Haha, ja man kan verkligen inte hålla med alla om allt men visst hade det varit trevligare om diskussioner handlade om diskussionsämnet och inte om vem som diskuterar. Som man dessutom inte känner...

Ibland får jag intrycket av att "diskussion" för många innebär att de själva skall lägga fram en åsikt, åtföljt av applåder från en underdånig läsekrets. Har någon en avvikande åsikt blir man kränkt och med Sancho Panza i släptåg rider man till storms mot inte bara Den Misshaglige, utan även alla andra som vågar tycka något annorlunda. :D

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Trots det skulle jag gärna ta en öl och tjabba lite med många här på SH. :fyllisar
Du ser var jag finns till vänster.
Är någonsom älskar MC i göteborg...så är ju Bira gott. Bara att skicka PM
Underförutsättning att nördar ner oss i "Bästa märket", bästa modellen", bästa motorypen och andra superviktiga saker :banana
Varning, jag gillar Honda men är öppen för nya galna ideer :hihi

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Du ser var jag finns till vänster.
Är någonsom älskar MC i göteborg...så är ju Bira gott. Bara att skicka PM
Underförutsättning att nördar ner oss i "Bästa märket", bästa modellen", bästa motorypen och andra superviktiga saker :banana
Varning, jag gillar Honda men är öppen för nya galna ideer :hihi
Hörde av en vän att det redan är slutdiskuterat och klart om vilket som är det bästa märket.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Haha, ja man kan verkligen inte hålla med alla om allt men visst hade det varit trevligare om diskussioner handlade om diskussionsämnet och inte om vem som diskuterar. Som man dessutom inte känner...

Ibland får jag intrycket av att "diskussion" för många innebär att de själva skall lägga fram en åsikt, åtföljt av applåder från en underdånig läsekrets. Har någon en avvikande åsikt blir man kränkt och med Sancho Panza i släptåg rider man till storms mot inte bara Den Misshaglige, utan även alla andra som vågar tycka något annorlunda. :D
Låter ju toppen. Då kanske du slutar kalla folk för okunniga.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så är det väl redan idag, eller?
Alla produktionskällor betalar väl effektavgift sedan drygt 20år tillbaka?
Jag kan ha missförstått det hela, men så uppfattar jag det.
Däremot borde ju till exempel fastighetsskatten tillfalla den kommun som man bygger i, det blir ett sätt att ge tillbaka till bygden.
Som det är nu så rinner ju pengarna iväg, både utanför kommunen och utanför landet.
Mitt fel, rätt namn effektskatt på kärnkraft. Vad jag förstått avskaffades effektskatten på kärnkraft efter nedläggningen av de avsedda kärnkraftverken i Ringhals var klar.

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Mitt fel, rätt namn effektskatt på kärnkraft. Vad jag förstått avskaffades effektskatten på kärnkraft efter nedläggningen av de avsedda kärnkraftverken i Ringhals var klar.
Aha, ok, du menar den punktskatt man riktade mot kärnkraften.
Ja, den var nog en del i avvecklingsbeslutet för några reaktorer, det blev väl en faktor i "vågskålen" tillsammans med det låga elpriset.
Gissningsvis så tänkte man väl att övriga europa skulle stå hyfsat på egna ben vad gäller energi, men så kom Putin med en lysande ide.
Med dagens elpris hade även den där punktskatten varit knappt märkbar, men det är lätt att vara efterklok, och där och då var den en betydligt större del än vad den hade varit idag.
Och den gick väl rätt in i statskassan?
Inte som dagens effektavgift som går riktat till statens elnät?
Men....jag är ingen ekonom, har dock en bestämd åsikt om att dom inte bör blandas in i första skedet av förändringar som dessa, så nu är vi där vi är.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där blir ju liksom syntax error...?

För att ett material ska börja brinna så måste det komma upp i en temperatur som överstiger dess flampunkt, alltså mer eller mindre överhettas...och detta påstås alltså ske på grund av att omgivningens temperatur blir lägre...joråsåatt...

Jag ser i och för sig systemet, för detta verkar inträffa i en väldans massa branscher men bara på ett ställe...elcyklar, vedeldning och tåg...men bara i Hufvudstaden...

Min utsaga är i alla fall inte mer felaktig än att bara skylla på "ett tekniskt fel kopplat till kylan"...
Min spontana tanke är att fukt/vatten kring batteriet fryser,
trycker till batteriet och
så blir det kortis inne i batteriet och då blir det varmt.
Och då brinner det.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ganska många som aldrig postar bilder på sin eller sina hojar. Kanske inte ens har någon. Ändå sitter de här på ett hojforum och postar en massa som inte har med motorcyklar att göra alls.
Några har jag ignorerat och några trådar undviker jag helt.

Det är för övrigt väldigt lite bensin i denna bensintråd.

Mina hojar har ni sett några gånger. Jag är inte ett spöke. :)

View attachment 479409
Det lutande tornet i Paris.
Jag har slutat lägga upp bilder. Läser också allt färre trådar. Läser bara det jag tror jag gillar, jag ser ingen nytta i att läsa, och kommentera, ointressanta trådar.
Numera loggar jag in allt mer sällan eftersom det inte är lika roligt som tidigare. 10 år kanske räcker och nu är det mer än 13 år...
Känner några här och har träffat några till men de flesta motorcyklister jag känner finns inte här...
Men bensin gör jag av med, både på landsväg och bana, och lite Autobahn naturligtvis även om jag inte får sträcka ut med packning.
El använder jag inte mycket. Jag bryr mig om miljön trots ett parti och särskilt en av dess framträdande medlemmar.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har slutat lägga upp bilder. Läser också allt färre trådar. Läser bara det jag tror jag gillar, jag ser ingen nytta i att läsa, och kommentera, ointressanta trådar.
Numera loggar jag in allt mer sällan eftersom det inte är lika roligt som tidigare. 10 år kanske räcker och nu är det mer än 13 år...
Känner några här och har träffat några till men de flesta motorcyklister jag känner finns inte här...
Men bensin gör jag av med, både på landsväg och bana, och lite Autobahn naturligtvis även om jag inte får sträcka ut med packning.
El använder jag inte mycket. Jag bryr mig om miljön trots ett parti och särskilt en av dess framträdande medlemmar.
Känner som dig, det är inte lika roligt längre. Det är så hårda kommentarer från ett litet fåtal personer som tar bort det roliga, diskussioner hamnar långt ifrån ämnet (jo jag vet att det är normalt på internet :) ) men iallafall. Grundsynen på diskussionerna från en liten klick personer är att vara aggressiva, dela ut personliga påhopp och helt enkelt glömma bort det faktum att vi kör motorcykel för att det är roligt och vi har roligt när vi träffar likasinnade...
Jag känner ganska många som har varit aktiva på SH under ett antal år men som slutat vara här på grund av samma sak. SH är i min värld en av de sista forumen på nätet och det hade kanske varit bra att försöka återgå till ett lite roligare sätt att förhålla sig till ibland ganska stora samhällsfrågor...

Vi sjunger alldeles för lite "We shall overcome" och "Kumbaya" här... :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker nog att sticker regelbundet man fram hakan och mästrar andra med attityden att dom är mindre kunniga så får man nog acceptera att man får ett hårt bemötande tillbaka.
Har man då sedan dåligt med kött på benen för sina påståenden och kallar sina opponenter för okunniga istället för att sakligt argumentera och gärna ta fram stöd för sin åsikt så har man ju själv stått för att direkt dra ner hela diskussionen till en sandlådenivå.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Grundsynen på diskussionerna från en liten klick personer är att vara aggressiva, dela ut personliga påhopp och helt enkelt glömma bort det faktum att vi kör motorcykel för att det är roligt och vi har roligt när vi träffar likasinnade...

Det är ju tyvärr lite grann av samma trend som råder i samhället i övrigt och framförallt i politiken just nu. Allt ska polariseras oavsett om man tycker höger, vänster eller något annat. Allt ska beskrivas som svart eller vitt, trots att sanningen ligger någonstans längs en gråskala. Allt ska vara extremt, omskakande och på mediaspråk - rubrikskapande. Ett fåtal debattörer startar detta och alla andra tvingas följa med om de överhuvudtaget vill höras...

Politiken verkar ju ha enormt svårt att hantera detta och rekrytering av framtida politiker kommer att bli en av vårat lands största utmaningar, så hur ska detta hanteras på ett internetforum för sporthojar...?

Skippa alla trådar som inte är direkt relaterade till just sporthojar...? Krav på ägandeskap av just sporthoj för att ens få en användare...?

Jag tror att den bästa lösningen fortfarande är den enskilde medlemmens medvetenhet. Tänk efter på hur personen bakom nicket uppfattas och tänk efter på vem eller vilka som tjänar på ett polariserat debattklimat.

Har man då sedan dåligt med kött på benen för sina påståenden och kallar sina opponenter för okunniga istället för att sakligt argumentera och gärna ta fram stöd för sin åsikt så har man ju själv stått för att direkt dra ner hela diskussionen till en sandlådenivå.

Det är en del av sanningen här på SportHoj, men det finns ju snudd på lika många tillfällen när någon faktiskt bemödar sig att lägga fram vetenskapliga bevis och bara bemöts av "nää - så är det inte alls"...eller någon annan form av god dag yxskaft kommentar...och sedan skenar debatten vidare utan någon som helst notis om just de vetenskapliga bevisen. Så jag kan förstå att många inte längre bemödar sig med detta.

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ämnet:
Det kommer att finnas flytande bränsle, exempelvis HVO och typ Alkylatbensin eller någon annan typ an syntetisk bensin. Det körde tyskarna med redan 1944 och IG Farbe gjorde landvinningar vi alla är glada åt idag.

Den där sista biten om IG Farben kan tolkas på olika sätt...

HVO till dieselbilar, det tror jag med.

Jag brukar tanka alkylat det sista jag gör när jag ställer undan en en hoj.
Dyrt men bra. Jag vet inte vad den kostar nu, men å andra sidan var ju vanlig soppa uppe på samma pris som alkylat var för ett år sedan, så atte...

Men det känns som alla lobbygrupper, intresseorganisationer och övriga krafter drar mot elektricitet.
Det skall jävlar i det ställas om vare sig det är bra, möjligt eller lönsamt.
Det bara skall dithän, känns det som.

Fattar de bestämmande att jag idag gärna kör på en hoj som är lika gammal som jag själv?

Att min Euro 4 CRF 1000 har typ 40 bra år till i sig?
Fattar dom det, eller skiter dom i det?

Jag frågar, därför att miljöhänsyn för mig handlar även om att ta hand om det jag har, att välja kvalitet framför kinaskit och att noga överväga nyinköp.

Hur hårt kommer drevet gå efter hojar med förbränningsmotor?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ämnet:

Den där sista biten om IG Farben kan tolkas på olika sätt...

HVO till dieselbilar, det tror jag med.

Jag brukar tanka alkylat det sista jag gör när jag ställer undan en en hoj.
Dyrt men bra. Jag vet inte vad den kostar nu, men å andra sidan var ju vanlig soppa uppe på samma pris som alkylat var för ett år sedan, så atte...

Men det känns som alla lobbygrupper, intresseorganisationer och övriga krafter drar mot elektricitet.
Det skall jävlar i det ställas om vare sig det är bra, möjligt eller lönsamt.
Det bara skall dithän, känns det som.

Fattar de bestämmande att jag idag gärna kör på en hoj som är lika gammal som jag själv?

Att min Euro 4 CRF 1000 har typ 40 bra år till i sig?
Fattar dom det, eller skiter dom i det?

Jag frågar, därför att miljöhänsyn för mig handlar även om att ta hand om det jag har, att välja kvalitet framför kinaskit och att noga överväga nyinköp.

Hur hårt kommer drevet gå efter hojar med förbränningsmotor?
Tror du det är entusiastfordonen man vill åt? Min bild är att det är Den Stora Massan man vill ska bli elektrisk.

Jag har inte haft gathoj på ett par år och lockas inte jättemycket av det heller men när jag vinglar runt på bana så skiter jag nog i ifall jag måste köra alkylat eller liknande, bara däcken är ju betydligt dyrare än soppan på en helg.

Jag är också ganska ointresserad av att inte klara bullermätningar samt åka med öronproppar så den dag det finns en nåbar elhoj som är kul att snurra runt på så ser jag enbart det som ett lyft.

Men det är väl klart att herr Toyoda inte har helt fel som inte tror på att ALL framtid är elektrisk, bor man i Alaska eller i Gobiöknen så kanske man får ha något fyrhjulsdrivet med 150-literstank länge än.

Jag är svinnöjd med min elpendlarbil men behöver fortfarande en fossil bösbil att dra med och så kommer det nog vara tills jag blir pensionär eller vinner på eurojackpot. Men att vaska 120 liter i månaden (1188 kWh enligt google) på att åka till jobbet när elbilen nöjer sig med under 400 kWh är för mig vansinnigt, då känns det nog bättre att gå tillbaka till oljepanna på vintern och köra upp strömmen istället för att värma bort den. Baserat på påståendet att en modern panna har 90% verkningsgrad och ett olje-elverk ligger på 50-65%

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum