Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ämnet:


Den där sista biten om IG Farben kan tolkas på olika sätt...

HVO till dieselbilar, det tror jag med.

Jag brukar tanka alkylat det sista jag gör när jag ställer undan en en hoj.
Dyrt men bra. Jag vet inte vad den kostar nu, men å andra sidan var ju vanlig soppa uppe på samma pris som alkylat var för ett år sedan, så atte...

Men det känns som alla lobbygrupper, intresseorganisationer och övriga krafter drar mot elektricitet.
Det skall jävlar i det ställas om vare sig det är bra, möjligt eller lönsamt.
Det bara skall dithän, känns det som.

Fattar de bestämmande att jag idag gärna kör på en hoj som är lika gammal som jag själv?

Att min Euro 4 CRF 1000 har typ 40 bra år till i sig?
Fattar dom det, eller skiter dom i det?

Jag frågar, därför att miljöhänsyn för mig handlar även om att ta hand om det jag har, att välja kvalitet framför kinaskit och att noga överväga nyinköp.

Hur hårt kommer drevet gå efter hojar med förbränningsmotor?
Det förefaller vara ganska sannolikt att det i första hand är biobränslen som är den utstakade riktningen. Nyförsäljning växande andel el, men det beror ju också på att kunderna efterfrågar det med tanke på låga driftskostnader osv i ett längre perspektiv, inte minst med tanke på att många relativt enkelt kan göra el själva med hjälp av solceller.

Och det är nog inte heller denna gång som det är vi i vår del av världen som drabbas hårdast även om det ibland framställs på det viset.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker nog att sticker regelbundet man fram hakan och mästrar andra med attityden att dom är mindre kunniga så får man nog acceptera att man får ett hårt bemötande tillbaka.
Har man då sedan dåligt med kött på benen för sina påståenden och kallar sina opponenter för okunniga istället för att sakligt argumentera och gärna ta fram stöd för sin åsikt så har man ju själv stått för att direkt dra ner hela diskussionen till en sandlådenivå.
Hur man argumenterar beror endast på en själv, inte på andra.

Personangrepp och tillmälen hör helt enkelt inte hemma i diskussioner, oavsett om de är digitala eller IRL. Tycker någon att en annan har fel/säger fel saker/är jättedum så kan ingen hindra denne någon från att tycka det, men det ger inte alls några frikort till ansvarslöst beteende och personangrepp. Vare sig digitalt eller IRL.

Så enkelt är det faktiskt. :)

Dessutom borde det ju vara så att vi inom gruppen hojåkare borde kunna hålla sams eftersom det finns gott om starka intressen/oförstående myndigheter osv som gärna såge att vi försvann helt eftersom vi bara är till besvär i trafikbilden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur man argumenterar beror endast på en själv, inte på andra.

Personangrepp och tillmälen hör helt enkelt inte hemma i diskussioner, oavsett om de är digitala eller IRL. Tycker någon att en annan har fel/säger fel saker/är jättedum så kan ingen hindra denne någon från att tycka det, men det ger inte alls några frikort till ansvarslöst beteende och personangrepp. Vare sig digitalt eller IRL.

Så enkelt är det faktiskt. :)

Dessutom borde det ju vara så att vi inom gruppen hojåkare borde kunna hålla sams eftersom det finns gott om starka intressen/oförstående myndigheter osv som gärna såge att vi försvann helt eftersom vi bara är till besvär i trafikbilden.

Bra! Lägg det på minnet för framtiden kompis!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Känner som dig, det är inte lika roligt längre. Det är så hårda kommentarer från ett litet fåtal personer som tar bort det roliga, diskussioner hamnar långt ifrån ämnet (jo jag vet att det är normalt på internet :) ) men iallafall. Grundsynen på diskussionerna från en liten klick personer är att vara aggressiva, dela ut personliga påhopp och helt enkelt glömma bort det faktum att vi kör motorcykel för att det är roligt och vi har roligt när vi träffar likasinnade...
Jag känner ganska många som har varit aktiva på SH under ett antal år men som slutat vara här på grund av samma sak. SH är i min värld en av de sista forumen på nätet och det hade kanske varit bra att försöka återgå till ett lite roligare sätt att förhålla sig till ibland ganska stora samhällsfrågor...

Vi sjunger alldeles för lite "We shall overcome" och "Kumbaya" här... :)
Tack för den bilden av Birgit Friggebo.... :banana
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag börjar nu mer ofta svara med sen lägger jag ner och struntar i att posta i denna typ av trådar då jag inser att det kanske inte ger så mycket. Jag har en ganska övertygad om att det borde få råda nån form av suntförnuft men icke, det verkar bara bli värre och värre och rent av sandlådenivå inom politiken. Tyvärr så verkar det vara pengarna som styr och då är det bra att skylla på miljön för att hålla uppe konsumtionen.

Lösningen är ju egentligen väldigt enkel, vi måste göra av med mindre energi och enklast är konsumera mindre men hur vi ska komma dit är nog en svårare nåt att knäcka.

Jag tror på elfordon under förutsättning att man kan få till hyfsat snabb laddning, hyfsade körsträckor och producera och distribuera nog med el över hela landet, men att fram till dess skrota bort bra fungerande bilar och tillverka elbilar kan knappast vara klokt för miljön, men jag kan ju ha fel.

Vet där det gjorts påtvingade miljösatsningar som inte kan ge nåt annat än mer utsläpp och miljöpåverkan i slutänden än om man inte gjort nåt, hade samma X antal massa pengar lagts på en annan del av den verksamheten hade det gjort stor miljönytta och minskat utsläpp och detta behöver man inte vara speciellt utbildad för att räkna ut. Men det är lagen som säger att så här ska det vara och lagen står över sunt förnuft speciellt då det gäller milö.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Med tanke på hur hårt kunddrevet går efter gamla tvåtaktshojar idag så gissar jag att drevet kommer gå hårt efter förbränningsmotordrivna fordon länge.

Det politiska drevet kanske också förstås...


Ja, att lyfta fram just tvåtaktare som något som skall bevaras känns ju lite som att begå harakiri med en smörkniv framför Riksdagshuset.
Det kommer bli söligt...
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men vi "måste" väl ställa om? Det tycker jag mig ha hört iaf.

Hårt gissar jag eftersom jag får uppfattningen att de som styr drevet/bestämmer om det blir ett drev anser att vi "måste" ställa om.

"Måste", ja - det är intressant.

Eftersom samhället håller full gas mot stupet och är villkorat mot en tillväxt som gör att ingen ekvation över huvud taget kan fås att gå ihop så krävs det distraktion.

"Elektrifieringen av samhället" är en sådan distraktion/fokusförvandlare som går hand i hand med 'Den hållbara Tillväxten" som vi alla skall bekänna oss till.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tror du det är entusiastfordonen man vill åt? Min bild är att det är Den Stora Massan man vill ska bli elektrisk.

Jag har inte haft gathoj på ett par år och lockas inte jättemycket av det heller men när jag vinglar runt på bana så skiter jag nog i ifall jag måste köra alkylat eller liknande, bara däcken är ju betydligt dyrare än soppan på en helg.

Jag är också ganska ointresserad av att inte klara bullermätningar samt åka med öronproppar så den dag det finns en nåbar elhoj som är kul att snurra runt på så ser jag enbart det som ett lyft.

Men det är väl klart att herr Toyoda inte har helt fel som inte tror på att ALL framtid är elektrisk, bor man i Alaska eller i Gobiöknen så kanske man får ha något fyrhjulsdrivet med 150-literstank länge än.

Jag är svinnöjd med min elpendlarbil men behöver fortfarande en fossil bösbil att dra med och så kommer det nog vara tills jag blir pensionär eller vinner på eurojackpot. Men att vaska 120 liter i månaden (1188 kWh enligt google) på att åka till jobbet när elbilen nöjer sig med under 400 kWh är för mig vansinnigt, då känns det nog bättre att gå tillbaka till oljepanna på vintern och köra upp strömmen istället för att värma bort den. Baserat på påståendet att en modern panna har 90% verkningsgrad och ett olje-elverk ligger på 50-65%


Men när vi nått en tipping point, där fordon med förbränningsmotor inte längre är normen, vem kommer tillhandahålla infrastrukturen i form av tankställen?

Det byggs upp laddstationer högt och lågt just nu, som egentligen inte är lönsamma ännu så länge - sett i blixtbelysning.
Men man investerar för framtiden.
Man litar hårt på att det är så det kommer bli. Kanske man rent av bygger fast sig...?

När vi är över krönet för förbränningsmotorn, vem kommer att ta kostnaden för att hålla tankinfrastrukturen och distributionen igång?

Och, om politikerna lackar ur på oss som inte imponeras av elmaskiner, utan vill ha chans att mellangasa vid nerväxling - hur sårbara är vi då?

Man behöver inte ens hålla i bilan själv och därmed riskera att dra på sig väljarnas missnöje. Det räcker att erbjuda bensinbolagen att exvis dela kostnaden för sanering och återställande av mark för de mackar som läggs ner före 31/12 2032.

1/1 2033 och framåt så landar all kostnad på cisternägaren.

Och ja, by the way: att lämna förorenade massor till SAKAB kommer att kosta 7-falt mer efter årsskiftet, och varje macknedläggning skall efter det datumet ha en surveyergrupp utsedd av Miljöinspektionen som skall följa varje nedläggning i detalj.
Kostnaden för detta belastar cisternägaren.

...och, för att säkerställa att ingen smiter undan sitt ansvar genom att helt enkelt konka när det inte bär sig längre kommer staten att kräva att 5% av bolagets omsättning fonderas hos respektive Länstyrelse i avvecklingsfonder.
Eventuellt överskott från dessa fonder skall delas ut för att förbättra laddinfrastrukturen i samhället.
...utifrån ett feministiskt perspektiv.

Möjligheterna att döda förbränningsmotorn är oändliga.

Vem argumenterar för vår sak?
"Vår sak" skulle i så fall vara att få lite balans i ambitionerna att elektrifiera allt man ser.
Allt man ser. Och allt man inte förstår sig på.

Vilka vill ha förbränningsmotorn kvar?
Gärna på fossilfritt, koldioxidneutralt bränsle.

Jag tror att den gruppen behöver göra sig hörd ganska så snart.


Edit:

Det finns datum och fantasier i posten.
Det är just bara fria tankar.
Den som hajar till och reagerar med ett "när bestämdes detta?" kan slappna av.
Men, bara lite, lite.
Att du reagerade är bara ett exempel på hur nära verkligheten mina förslag ligger...
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så elstödet för företag ramlar bort, pausas eller görs om...
Hur blir det med enskilda näringsidkare då?
Om XX är registrerad som enskild näringsidkare och står som elnätsabonent på den privata villan, skall Försäkringskassan då ha koll på vad som är vad?
Får de ens slå i registren på den saken?
Min tilltro till att Försäkringskassan lyckas göra rätt här är inte så stor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skillnaden med dagens röda regeringen mot föregående är att numera ska några exkluderas från bidragen.
Men jag antar att det är vad folket vill ha.

Sen är det ju trångsynt att bara titta på elpriset i respektive område för även om område 1 har lågt elpris så kräver det ju mer energi att värma bostäder i område 1 så beloppet på elräkningarna är knappast lägre i norr.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tydligen regler från EU igen som sätter stopp för hur vi får göra i vårt egna land.

Och det där uttalandet av Svantesson är under all kritik. Att de tillåts hålla på sådär. Vi förtjänar bättre, mina pensionärer till föräldrar förtjänar bättre, och de klarar av detta väldigt väldigt bra i jämförelse med många andra.

"...svårt att genomföra. Det är det inte." Det är svårt om man sätter EU före den egna befolkningen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Generellt är det väldigt mycket prat i den här och andra trådar på SH om just bilar, och det stör mig rätt mycket. Men jag är själv med i de trådarna ibland så jag ska väl inte kasta spjut i radhus. :hej

Jag tycker inte det är så kul att posta längre heller, men läser mycket här. Tyvärr så närmar sig SH vanliga sociala medier som jag lämnat för gott för länge sedan just pga den usla samtalsnivån där alla ska dömas omedelbart som antingen vänster- eller högertroll. Hoppas så innerligt att slippa det här, det blir ju trist utan er att tjata med emellanåt.

Kollade igenom mina trådar här för någon dag sen och såg att det första svaret jag fick i min tråd var av Nilax, som jag inte kände alls, men som var en profil här och som tragiskt försvann för tidigt.

Så i mitt semisenilsentimentala offtopicinlägg vill jag önska er God Jul och jag skänker de som inte är med oss längre en tanke. Med bensin eller elektroner i blodet, nu och för alltid, så länge det är liiiite farligt och går fort!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Edit. Fick lite puls där ett tag och tog bort tidigare inlägg. Trodde jag gjort allt utifrån förra årets KMA. SvK verkar har återanvänt första sidan från KMA 2021 i KMA 2022. Ärendenummer, datum, rubrik och underrubrik är från 2021 års version. Kollade av och det är inte samma innehåll i de KMA för 2021 och 2022 som ligger uppe. Dvs det verkar bara vara första sidan som de missat att ändra, all textmassa är ny och för kommande fem år. Så det borde vara rätt.

KMA 2022 nu släppt.

Några tankar?

Plockar ut lite som jag hajade till på.

Visst har vi en del SE1or på forat.
Årsmedelpriserna för el i Sverige minskar kraftigt mellan år 2023 och 2024 med de antaganden som gjorts. Från 2025 ökar årsmedelpriserna i Sverige vilket förklaras med den ökade efterfrågan av el.
Elanvändningen ökar i alla elområden, men SE1 står för den största förändringen där tillkommande industrietableringar leder till mer än en fördubbling av elanvändningen.
I SE1 går priset från 55 EUR/MWh år 2023 till 71 EUR/MWh år 2027. För SE4 är förändringen ist från 98 EUR/MWh år 2023 till 88 EUR/MWh år 2027. Se Figur 11.

Sverige fortsätter vara nettoexportör av el, men överskottet minskar från 28 till
6 TWh under analysperioden och för vissa väderår får Sverige en negativ
elenergibalans år 2027.
Nån som vet när vi senast var nettoimportör sett över ett helår?

> År 2040 ska Sverige ha 100 procent förnybar elproduktion. Detta är ett mål, inte ett stoppdatum som förbjuder kärnkraft och innebär inte heller en stängning av kärnkraft med politiska beslut. I regeringsförklaringen har regeringen aviserat att 100 procent förnybart ska ändras till 100 procent fossilfritt3.

Elproduktion från vindkraft förväntas öka kraftigt under analysåren.
Vindkraft, se Tabell 4 & 5. 19180 MW installerad effekt år 2027.
Kärnkraften(se Tabell 1) ligger år 2027 på 6883 MW(samma som nu).
Solkraften(se Figur 4) ökar procentuell väldigt mycket. Från en produktion på 2 TWh/år 2023 till 5 TWh/år 2027.


I Figur 26 visar de historiskt utfall samt prognos på kapacitetsavgifterna(det är dom vi nu ska få tillbaka). De skriver även att kapacitetsavgifterna är svåra att prognosticera så ta det för vad det är.
1671809867348.png


Risken för effektbrist ökar, se Tabell 9.
LOLE på 0,2 h/år 2023 till 9,6 h/år 2027.
Resultaten visar att risken för effektbrist (förbrukningsfrånkoppling) är under
den av regeringen beslutade tillförlitlighetsnormen fram till år 2027 då den är
över.


Ang rotationsenergi skriver de bla:
Låg rotationsenergi kan göra det svårare att upprätthålla frekvensstabiliteten i
systemet och då blir det mer känsligt för störningar. I Figur 28 visas antal
timmar per år som har en uppskattad rotationsenergi lägre än gränserna 150,
120 respektive 100 GWs (gigawatt-sekunder) under analysperioden.
1671809972960.png
Och här höjer iaf jag på ögonbrynen. Har vi någonsin i historien varit under 100 GWs någon gång? Jag snappar inte upp allt men det borde man ha hört talas om tänker jag. 100 GWs anges nivå för när rotationsenergin är kritiskt låg.
I Figur 28 visas att tillfällen med låg rotationsenergi blir vanligare under analysperioden och är också högre i jämförelse med historiska nivåer. Det är i huvudsak en konsekvens av större andel icke synkrona kraftverk i elsystemet och handeln över HVDC-ledningar med kontinenten. Antalet timmar med rotationsenergi lägre än 150 GWs, då FFR vanligen behöver upphandlas, varierar under analysperioden men är betydlig högre 2027 än 2023. Även tillfällen med rotationsenergi under de två lägre gränsvärdena ökar, men kontinuerligt under hela analysperioden. Det gör också produktionen från vindkraft som är icke-synkront ansluten, samtidigt som en kontinuerlig kapacitetsminskning i kraftvärme och kondenskraftverk sker, se Figur 3 och Tabell 3. Den befintliga synkrona elproduktionen kommer också tidvis att generera mindre elkraft då behovet och elpriset är lågt, vilket innebär en lägre nivå av rotationsenergi i systemet vid dessa tillfällen även när den installerade kapaciteten inte förändras.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är ju lustigt, men kärnkraft är väl lika förnybar som vind- och solkraft? Blir ju kontrollerbart avfall från alla. Vindkraftblad går till exempel inte att återvinna utan hamnar i deponi. Svår nöt att knäcka att separera kolfiber, resin, cellplaster etc. Uttjänta solcellspaneler är väl inte direkt komposterbara heller, även om det verkar gå framåt med återvinningen av dem.

Gemensamt för dessa tre är väl att avfallet inte släpps ut fritt i atmosfären, utan kan samlas, förvaras och kontrolleras. Det är väl lite det som menas med ”förnybart”, dvs inget CO2 utsläpp under själva elproduktionen. Tänker jag dårå.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hur realistiskt är förslaget? Egentligen?

Edit. Fick lite puls där ett tag och tog bort tidigare inlägg. Trodde jag gjort allt utifrån förra årets KMA. SvK verkar har återanvänt första sidan från KMA 2021 i KMA 2022. Ärendenummer, datum, rubrik och underrubrik är från 2021 års version. Kollade av och det är inte samma innehåll i de KMA för 2021 och 2022 som ligger uppe. Dvs det verkar bara vara första sidan som de missat att ändra, all textmassa är ny och för kommande fem år. Så det borde vara rätt.

KMA 2022 nu släppt.

Några tankar?

Plockar ut lite som jag hajade till på.

Visst har vi en del SE1or på forat.

I SE1 går priset från 55 EUR/MWh år 2023 till 71 EUR/MWh år 2027. För SE4 är förändringen ist från 98 EUR/MWh år 2023 till 88 EUR/MWh år 2027. Se Figur 11.


Nån som vet när vi senast var nettoimportör sett över ett helår?




Vindkraft, se Tabell 4 & 5. 19180 MW installerad effekt år 2027.
Kärnkraften(se Tabell 1) ligger år 2027 på 6883 MW(samma som nu).
Solkraften(se Figur 4) ökar procentuell väldigt mycket. Från en produktion på 2 TWh/år 2023 till 5 TWh/år 2027.


I Figur 26 visar de historiskt utfall samt prognos på kapacitetsavgifterna(det är dom vi nu ska få tillbaka). De skriver även att kapacitetsavgifterna är svåra att prognosticera så ta det för vad det är.
View attachment 479503


Risken för effektbrist ökar, se Tabell 9.
LOLE på 0,2 h/år 2023 till 9,6 h/år 2027.



Ang rotationsenergi skriver de bla:

View attachment 479504
Och här höjer iaf jag på ögonbrynen. Har vi någonsin i historien varit under 100 GWs någon gång? Jag snappar inte upp allt men det borde man ha hört talas om tänker jag. 100 GWs anges nivå för när rotationsenergin är kritiskt låg.
Jag tycker som alltid att den är kvalitativ och läsvärd.
Och jag brukar alltid ha den med mig, eftersom den är alltmer dynamisk från att ha varit statisk.
Men jag tycker att den är helt i linje med vad vi kan förvänta oss utifrån de antaganden man bör göra med den information som finns idag.
Vad gäller rotationsenergin så delas den i det nordiska systemet sedan en tid tillbaka, men jag har inte något minne av att vi legat kritiskt till längre tillbaka i tiden.
Vet att december 2020 hade någon/några kritiska timmar där vi var nere mot 100.
Normalt ska systemet ligga över 120, och det kan gå upp mot 300 om vi har många synkrongeneratorer inkopplade.
Men helt klart, kommer vi ner till 100, då darrar nog många på läppen, och tuffa beslut kommer att fattas i ett kontrollrum någonstans.
Färre synkrongeneratorer (läs kärnkraft/vattenkraft/kolkraft/gas) ger mindre roterande massa.
Även import/export av energi är inte längre likställt med tillförd rotationsenergi, eftersom den allt oftare sker med likström (HVDC), och den tekniken "kapar bort" rotationsenergin.
Fan....tråkigt inlägg när vi diskuterar bensin i framtiden, men roterande massa verkar ju också vara någonting som en och annan politiker borde rådgivas om.
Det är ju inte helt självklart att ha kunskap om allt detta, men man bör ju i alla fall omge sig med bra rådgivare, och med bra så tänker jag "systemförståelse".
Personligen tycker jag att debatten missar det rent fysikaliska i energisystemet, framförallt när det kommer till växelstömsnätet som är stommen till vår överlevnad, det är ju faktiskt "Nr 1" på listan, faller det så är det "tack för kaffet".
Men, ny regering - nya tag! :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top