Allt är förnybart, det är bara fråga om vilken tidshorisont man har.Hur? Vad är skillnaden? Vilket energislag är fossilfritt men inte förnybart? Vad betyder egentligen ”förnybart”?
E=mc2
Allt är förnybart, det är bara fråga om vilken tidshorisont man har.Hur? Vad är skillnaden? Vilket energislag är fossilfritt men inte förnybart? Vad betyder egentligen ”förnybart”?
Stämmer, men så brukar inte MP definiera det.Allt är förnybart, det är bara fråga om vilken tidshorisont man har.
E=mc2
Det som skitar ned under andra faser (tex tillverkningen) är ej relevant enl MP, vilket är en märklig syn.
Man bör se på hela live-cycle
Medhåll, kärnkraft är förnybar, fast mer än vindkraft då det fonderas pengar till deponi av kärnavfall och nedmontering av verket - det fins inga sådana krav på vind.Det är ju lustigt, men kärnkraft är väl lika förnybar som vind- och solkraft? Blir ju kontrollerbart avfall från alla. Vindkraftblad går till exempel inte att återvinna utan hamnar i deponi. Svår nöt att knäcka att separera kolfiber, resin, cellplaster etc. Uttjänta solcellspaneler är väl inte direkt komposterbara heller, även om det verkar gå framåt med återvinningen av dem.
Gemensamt för dessa tre är väl att avfallet inte släpps ut fritt i atmosfären, utan kan samlas, förvaras och kontrolleras. Det är väl lite det som menas med ”förnybart”, dvs inget CO2 utsläpp under själva elproduktionen. Tänker jag dårå.
Vettigt !Dessutom tycker jag att Cementa på Gotland ska sluta sälja till vindkraftsprojekt för att spara på mängden brytbar kalk tills vi tänker göra något vettigt av den. (IE bygga kärnkraft)
Kärnkraft räknas inte som förnybar. Det uran som finns är det som finns.
Sedan är det bara semantik, man skulle tex inte behöva bry sig förnybarheten i något som kommer att räcka i snudd på en oändlighet.
Men det gäller ju för alla metaller som används i solceller, elektronik och batterier också, det går inte att stampa ut oändligt med sånt. Möjligen om man kan återvinna 100%, men då krävs det ju att befintliga prylar återvinns i samma takt som man behöver göra nya.Kärnkraft räknas inte som förnybar. Det uran som finns är det som finns.
Sedan är det bara semantik, man skulle tex inte behöva bry sig om förnybarheten i något som kommer att räcka i snudd på en oändlighet.
Yes. Men det är inte lika intressant att titta på.Men det gäller ju för alla metaller som används i solceller, elektronik och batterier också, det går inte att stampa ut oändligt med sånt. Möjligen om man kan återvinna 100%, men då krävs det ju att befintliga prylar återvinns i samma takt som man behöver göra nya.
Lite olika beroende på höjd.Jag såg något program om ett annat stort infrastrukturprojekt hur jävla mycket CO2 betong släpper ut, hur många ton väger foten på en
Jag tycker rätt ska vara rätt oavsett vad man tycker om de olika produktionsslagen.Medhåll, kärnkraft är förnybar, fast mer än vindkraft då det fonderas pengar till deponi av kärnavfall och nedmontering av verket - det fins inga sådana krav på vind.
= leder till snedvriden konkurens (och kommer leda till att skattebetalarna får bekosta förfallna vindkraftverk från vind-företag som konkat...för att smita undan ansvaret för att spara pengar)
Jag tycker rätt ska vara rätt oavsett vad man tycker om de olika produktionsslagen.
Kan hända att det varit olika hantering av vindkraftsprojekt i begynnelsen, men numera avsätts det alltid pengar till avveckling och återställning.
Ville bara flika in med det.
"Alltid" kan vara en överdrift också, men skulle faktiskt bli oerhört förvånad om ett projekt startas idag utan att dessa pengar avsätts, jag tror att de misstagen redan är gjorda.Alltid?
Menar du 16 kap 3 paragrafen i Miljöbalken? Länsstyrelsen kan kan åberopa det därifrån men måste inte. Känner inte till att det är tvång att avsätta säkerhet/pengar för återställning men det kanske det är numera?
Det är dock inga konstigheter med att det är verksamhetsutövare/ägare som ansvarar för att faktiskt återställa, så det finns redan i förutsättningarna när det gäller anmälningspliktig eller tillståndpliktig verksamhet enligt Miljöbalken(nu uttalar jag mig tvärsäkert fast det var ett tag sen jag var inne i denna match så jag kan mycket väl ha fel numera).
Yes det gör det nog "alltid". Tänkte om det var något nytt som gjorde att säkerheten ALLTID skulle finnas upfront."Alltid" kan vara en överdrift också, men skulle faktiskt bli oerhört förvånad om ett projekt startas idag utan att dessa pengar avsätts, jag tror att de misstagen redan är gjorda.
Helt rätt, det är ingenting nytt, bara att man är mer noggrann med detta nu.Yes det gör det nog "alltid". Tänkte om det var något nytt som gjorde att säkerheten ALLTID skulle finnas upfront.
Avsätts i vindbolagets böcker eller externt hos länstyrelsen eller annan oberoende part?"Alltid" kan vara en överdrift också, men skulle faktiskt bli oerhört förvånad om ett projekt startas idag utan att dessa pengar avsätts, jag tror att de misstagen redan är gjorda.
Jag kan korrigera mig själv med att säga att det gäller alla projekt som jag har haft kontakt med.
Och ansvar är ju en sak, och att pengarna verkligen finns när det är dags är en annan sak.
Och den delen är som jag ser det löst i dagens projekt.
Men det kan säkeligen finnas avvikelser, men jag skulle bli fårvånad om sådana projekt kan startas idag.
Det görs normalt sett idag som en bankgaranti.Avsätts i vindbolagets böcker eller externt hos länstyrelsen eller annan oberoende part?
Mat som inte förfars, dvs torrvaror. Hur länge hade dom tänkt stänga av strömmen varje gång egentligen? Tänker dom säga till på förhand så att man kan äta ur kyl och frys, eller kommer dom att ersätta varje hushåll för förstörd mat? På 2h, som det har pratats om, hinner ingen mat förstöras, och vanliga kyl/frysskåp, tom med några år på nacken, hinner inte bli varma inuti på den tiden.Ebba Busch och Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar, uppmanar befolkningen att förbereda sig på frånkoppling av elen, som också kallats planerade strömavbrott och som innebär att elbolagen på order av Svenska kraftnät stänger av elen för vissa kunder för att avvärja en kris eller ohållbar situation.
– Det här är en situation som Sverige aldrig varit i, vi vet inte om vi behöver göra det, men vi kan behöva det, säger Carl-Oskar Bohlin.
– Den som i vanliga fall kan klara sig själv måste också kunna göra det i en kris, även vid en bortkoppling av elen, fortsätter han.
Han räknar upp en rad råd om hur man ska agera vid en bortkoppling. Det är samma råd som gäller vid ett vanligt strömavbrott och handlar dels om att tappa upp vatten och lyssna på P4. Han radar även upp en rad saker som kan vara bra att ha hemma.
– En radio som är oberoende av yttre strömförsörjning, vatten, möjlighet att laga mat och att ha mat som inte förfars kan vara lämpligt, säger Carl-Oskar Bohlin.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|