Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Allt är förnybart, det är bara fråga om vilken tidshorisont man har.
E=mc2
Stämmer, men så brukar inte MP definiera det.
Tror den allmänna uppfattningen är att fossilfritt är det som inte förbränner något innehållande kol. (dvs trä, gas, olja mm)
Är koldioxid som är det hemska, enl MP.
Det som skitar ned under andra faser (tex tillverkningen) är ej relevant enl MP, vilket är en märklig syn.
Man bör se på hela live-cycle

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det som skitar ned under andra faser (tex tillverkningen) är ej relevant enl MP, vilket är en märklig syn.
Man bör se på hela live-cycle

Jag såg något program om ett annat stort infrastrukturprojekt hur jävla mycket CO2 betong släpper ut, hur många ton väger foten på en vindmölla?

Dessutom tycker jag att Cementa på Gotland ska sluta sälja till vindkraftsprojekt för att spara på mängden brytbar kalk tills vi tänker göra något vettigt av den. (IE bygga kärnkraft)

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Det är ju lustigt, men kärnkraft är väl lika förnybar som vind- och solkraft? Blir ju kontrollerbart avfall från alla. Vindkraftblad går till exempel inte att återvinna utan hamnar i deponi. Svår nöt att knäcka att separera kolfiber, resin, cellplaster etc. Uttjänta solcellspaneler är väl inte direkt komposterbara heller, även om det verkar gå framåt med återvinningen av dem.

Gemensamt för dessa tre är väl att avfallet inte släpps ut fritt i atmosfären, utan kan samlas, förvaras och kontrolleras. Det är väl lite det som menas med ”förnybart”, dvs inget CO2 utsläpp under själva elproduktionen. Tänker jag dårå.
Medhåll, kärnkraft är förnybar, fast mer än vindkraft då det fonderas pengar till deponi av kärnavfall och nedmontering av verket - det fins inga sådana krav på vind.
= leder till snedvriden konkurens (och kommer leda till att skattebetalarna får bekosta förfallna vindkraftverk från vind-företag som konkat...för att smita undan ansvaret för att spara pengar)

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Dessutom tycker jag att Cementa på Gotland ska sluta sälja till vindkraftsprojekt för att spara på mängden brytbar kalk tills vi tänker göra något vettigt av den. (IE bygga kärnkraft)
Vettigt !
Ja vind är kass från många synvinklar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kärnkraft räknas inte som förnybar. Det uran som finns är det som finns.

Sedan är det bara semantik, man skulle tex inte behöva bry sig om förnybarheten i något som kommer att räcka i snudd på en oändlighet.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Sedan är det bara semantik, man skulle tex inte behöva bry sig förnybarheten i något som kommer att räcka i snudd på en oändlighet.

Uranet kommer att räcka tills det finns något annat, vi kan upparbeta "använt" kärnbränsla och utnyttja resten av det och på köpet så får resterna kortare halveringstid.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Sedan är det bara semantik, man skulle tex inte behöva bry sig om förnybarheten i något som kommer att räcka i snudd på en oändlighet.
Men det gäller ju för alla metaller som används i solceller, elektronik och batterier också, det går inte att stampa ut oändligt med sånt. Möjligen om man kan återvinna 100%, men då krävs det ju att befintliga prylar återvinns i samma takt som man behöver göra nya.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Men det gäller ju för alla metaller som används i solceller, elektronik och batterier också, det går inte att stampa ut oändligt med sånt. Möjligen om man kan återvinna 100%, men då krävs det ju att befintliga prylar återvinns i samma takt som man behöver göra nya.
Yes. Men det är inte lika intressant att titta på.

"Bränslet" förnyas sett ur praktisk mening för människan. Då är det förnybart.

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag såg något program om ett annat stort infrastrukturprojekt hur jävla mycket CO2 betong släpper ut, hur många ton väger foten på en
Lite olika beroende på höjd.
Men generellt kan man säga att det går år 600 ton betong till ett landbaserat fundament.
Imponerande gjutningshantverk i alla fall, oavsett vad man tycker om slutprodukten.

DJI_0655s.JPG

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Medhåll, kärnkraft är förnybar, fast mer än vindkraft då det fonderas pengar till deponi av kärnavfall och nedmontering av verket - det fins inga sådana krav på vind.
= leder till snedvriden konkurens (och kommer leda till att skattebetalarna får bekosta förfallna vindkraftverk från vind-företag som konkat...för att smita undan ansvaret för att spara pengar)
Jag tycker rätt ska vara rätt oavsett vad man tycker om de olika produktionsslagen.
Kan hända att det varit olika hantering av vindkraftsprojekt i begynnelsen, men numera avsätts det alltid pengar till avveckling och återställning.
Ville bara flika in med det.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tycker rätt ska vara rätt oavsett vad man tycker om de olika produktionsslagen.
Kan hända att det varit olika hantering av vindkraftsprojekt i begynnelsen, men numera avsätts det alltid pengar till avveckling och återställning.
Ville bara flika in med det.

Alltid?
Menar du 16 kap 3 paragrafen i Miljöbalken? Länsstyrelsen kan kan åberopa det därifrån men måste inte. Känner inte till att det är tvång att avsätta säkerhet/pengar för återställning men det kanske det är numera?

Det är dock inga konstigheter med att det är verksamhetsutövare/ägare som ansvarar för att faktiskt återställa, så det finns redan i förutsättningarna när det gäller anmälningspliktig eller tillståndpliktig verksamhet enligt Miljöbalken(nu uttalar jag mig tvärsäkert fast det var ett tag sen jag var inne i denna match så jag kan mycket väl ha fel numera).

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Alltid?
Menar du 16 kap 3 paragrafen i Miljöbalken? Länsstyrelsen kan kan åberopa det därifrån men måste inte. Känner inte till att det är tvång att avsätta säkerhet/pengar för återställning men det kanske det är numera?

Det är dock inga konstigheter med att det är verksamhetsutövare/ägare som ansvarar för att faktiskt återställa, så det finns redan i förutsättningarna när det gäller anmälningspliktig eller tillståndpliktig verksamhet enligt Miljöbalken(nu uttalar jag mig tvärsäkert fast det var ett tag sen jag var inne i denna match så jag kan mycket väl ha fel numera).
"Alltid" kan vara en överdrift också, men skulle faktiskt bli oerhört förvånad om ett projekt startas idag utan att dessa pengar avsätts, jag tror att de misstagen redan är gjorda.
Jag kan korrigera mig själv med att säga att det gäller alla projekt som jag har haft kontakt med.
Och ansvar är ju en sak, och att pengarna verkligen finns när det är dags är en annan sak.
Och den delen är som jag ser det löst i dagens projekt.
Men det kan säkeligen finnas avvikelser, men jag skulle bli förvånad om sådana projekt kan startas idag.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
"Alltid" kan vara en överdrift också, men skulle faktiskt bli oerhört förvånad om ett projekt startas idag utan att dessa pengar avsätts, jag tror att de misstagen redan är gjorda.
Yes det gör det nog "alltid". Tänkte om det var något nytt som gjorde att säkerheten ALLTID skulle finnas upfront.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Yes det gör det nog "alltid". Tänkte om det var något nytt som gjorde att säkerheten ALLTID skulle finnas upfront.
Helt rätt, det är ingenting nytt, bara att man är mer noggrann med detta nu.
Så det är som du säger ingen "tvång", och det misstaget har ju gjorts i några projekt, inte bara vindkraft.
Och det har blivit riktigt tråkiga "surdegar" av det, helt förståeligt.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Jag kan korrigera mig själv med att säga att det gäller alla projekt som jag har haft kontakt med.
Och ansvar är ju en sak, och att pengarna verkligen finns när det är dags är en annan sak.
Och den delen är som jag ser det löst i dagens projekt.
Men det kan säkeligen finnas avvikelser, men jag skulle bli fårvånad om sådana projekt kan startas idag.
Avsätts i vindbolagets böcker eller externt hos länstyrelsen eller annan oberoende part?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är nog samma regler för alla industriprojekt som kräver miljötillstånd. Ett miljötillstånd innefattar krav på avsättning av medel för avveckling och återställning.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu pratas det om att stänga av elen igen: https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-forbered-dig-for-bortkoppling-av-elen/

Det som gör mig riktigt orolig är det här:
Ebba Busch och Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar, uppmanar befolkningen att förbereda sig på frånkoppling av elen, som också kallats planerade strömavbrott och som innebär att elbolagen på order av Svenska kraftnät stänger av elen för vissa kunder för att avvärja en kris eller ohållbar situation.

– Det här är en situation som Sverige aldrig varit i, vi vet inte om vi behöver göra det, men vi kan behöva det, säger Carl-Oskar Bohlin.

– Den som i vanliga fall kan klara sig själv måste också kunna göra det i en kris, även vid en bortkoppling av elen, fortsätter han.

Han räknar upp en rad råd om hur man ska agera vid en bortkoppling. Det är samma råd som gäller vid ett vanligt strömavbrott och handlar dels om att tappa upp vatten och lyssna på P4. Han radar även upp en rad saker som kan vara bra att ha hemma.

– En radio som är oberoende av yttre strömförsörjning, vatten, möjlighet att laga mat och att ha mat som inte förfars kan vara lämpligt, säger Carl-Oskar Bohlin.
Mat som inte förfars, dvs torrvaror. Hur länge hade dom tänkt stänga av strömmen varje gång egentligen? Tänker dom säga till på förhand så att man kan äta ur kyl och frys, eller kommer dom att ersätta varje hushåll för förstörd mat? På 2h, som det har pratats om, hinner ingen mat förstöras, och vanliga kyl/frysskåp, tom med några år på nacken, hinner inte bli varma inuti på den tiden.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka