Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja man skulle kunna säga att kärnkraftsfrågan nästan blivit religiös, fast egentligenbara bara från ett håll. Ena sidan är klimatreligiösa och andra sida har fattat vad som händer när man låter klimatreligion gå före fakta och gammalt hederligt sunt förnuft.

De som fattat poängen och vill ha kärnkraften kvar istf att stänga ner den och ersätta med slumpkraft har insett konsekvensena av klimathysteripolitiken, den som de som sitter på makten har fört som nu lett oss hit där vi nu står.
De som fattat poängen har kämpat emot dumheterna av ren medmänsklighet - ja ibland närmast religiöst. De hade rätt, kanske ska vi lyssna mer på dom?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ytterligare ett inlägg, denna gång från PREEM, om att det inte bara är ett penndrag för att lösa situationen med dieselpriserna:


Under året har reduktionsplikten varit i centrum för den politiska debatten. Fokus har legat på framtida nivåer för inblandning av biodrivmedel, men utöver den uppenbara klimateffekten har det ingenstans framförts vilka bredare samhällseffekter en kraftigt sänkt reduktionsplikt kan få.

Regeringen har i budgeten för 2023 aviserat en sänkning av reduktionsplikten till ”EU:s lägstanivå”. I dagsläget är det oklart vilka nivåer som faktiskt åsyftas, men under valrörelsen indikerades nivåer så låga som 6 procent. Som jämförelse ligger årets reduktionsnivå för diesel på 30,5 procent.

Så sent som i augusti 2021 stod 7 av 8 partier i riksdagen bakom en höjd ambitionsnivå inom reduktionsplikten. Det förhöjda drivmedelspriset under året har dock fått politiken att reagera.

Prishöjningen på drivmedel har i huvudsak drivits upp av ett allt dyrare råoljepris och en rejält försvagad krona jämfört den amerikanska dollarn. Trots detta har politiken riktat in sig på en nedjusterad reduktionsplikt som ett medel för att sänka priset. En kraftigt sänkt reduktionsplikt riskerar emellertid att inte ge den priseffekt som regeringen hoppas. Faktum är att det kan leda till utbudsbrist på diesel, vilket i sin tur skulle innebära direkt negativa konsekvenser för svenska hushåll och företag. Även Energimyndigheten delar, i sin senaste lägesrapport, bedömningen att det finns en begränsad tillgång på diesel, i synnerhet så kallad ”vinterdiesel”. På internationell nivå har denna bild bekräftats av Internationella Energirådet (IEA) som nyligen understrukit utmaningen med dieselbrist inför vintern, särskilt i USA.

Inom EU är vinterdiesel, eller arktisk diesel, enbart ett krav i ett fåtal länder i nordligaste Europa, däribland Sverige, men inte i exempelvis Danmark. Den huvudsakliga skillnaden mellan vinterdiesel och annan diesel är att den är producerad för att klara särskilda köldnivåer.

Efter att riksdagen 2018 röstade för en reduktionsplikt har det skett stora förändringar i raffinaderibranschen och utbudet av drivmedel. Sedan dess har produktionskapaciteten av vinterdiesel i Nordeuropa minskat avsevärt, med nära en femtedel. Och prognoser visar på att produktionskapaciteten kommer att minska ytterligare. Denna minskning sker i takt med en dalande efterfrågan, delvis drivet av reduktionsplikten.

Om politiken väljer att kraftigt sänka reduktionsplikten kommer efterfrågan på vinterdiesel återigen att växa i Sverige, med upp till 1,5 miljarder liter varje år. Detta sker alltså parallellt med att produktionskapaciteten minskat, bland annat genom att raffinaderierna i Slagen (Exxon, Norge) och Naantali (Neste, Finland) stängts ner, och att Preems raffinaderi i Lysekil nu byggs om.

Redan idag syns en tydlig uppgång i priset på vinterdiesel. Mellan åren 2018 till 2022 har mellanskillnaden till vanlig diesel nära fördubblats. Skillnaden accelererade kraftigt i samband med Rysslands invasion av Ukraina, och förväntas stiga ytterligare vid ökad efterfrågan.

Denna obalans mellan produktionskapacitet och efterfrågan gör att Sverige ställs inför ett ovälkommet vägval, att antingen:

  • Öka utomeuropeisk import. När vi själva inte har tillräcklig produktionskapacitet i Nordeuropa behöver vi titta ut i världen och köpa in produkter från andra regioner. Historiskt sett har Ryssland varit ett alternativ, men detta alternativ är av självklara skäl inte aktuellt, varför vi måste leta oss ännu längre bort.
  • Betala ett högre pris än konkurrerande marknader. När efterfrågan är högre än utbudet kommer kampen om produkterna att öka, och med det priset. Det innebär att vi framöver kan tvingas betala mer för den fossila dieseln än vi gör idag.
  • Ransonera leveranserna. En tillräckligt hög efterfrågan över tid skulle kunna innebära att Sverige inte lyckas köpa in tillräckliga mängder vinterdiesel för att täcka behovet.
Alla dessa tre vägval är ovälkomna, och oavsett vilken väg Sverige väljer riskerar vi en försämrad konkurrenskraft, högre transportkostnader för hushåll och företag eller rentav brist på drivmedel. Det kan i sin tur hämma den svenska ekonomiska aktiviteten och spä på en redan ansträngd ekonomi. Samtidigt som vår energisäkerhet och oberoende försämras.

Ett bristande utbud är tyvärr ingen dystopisk framtidsskildring. Efter Rysslands invasion av Ukraina har ransonering av drivmedel funnits som en potentiell risk. Och så nyligen som hösten 2021 upplevde Storbritannien drivmedelsransonering och att pumpar till och med gick torra när drivmedel inte kunde transporteras från raffinaderier till stationer.

I en krissituation, likt den vi upplever nu, är det viktigt att vända på alla stenar för att hitta en lösning. Att kortsiktigt justera reduktionsplikten kan ge vissa positiva effekter, men det är även förknippat med risker. Effekten på Sveriges klimatutsläpp, och det faktum att vi kan missa våra svenska och europeiska klimatmål är uppenbar, men innan regeringen tar beslut om reduktionsplikten är det viktigt att fler negativa följdeffekter beaktas och här måste ovan risker värderas högt. Tittar vi ett par år framåt i tiden är det emellertid helt avgörande för Sverige att efterfrågan på förnybara drivmedel ökar, och här har reduktionsplikten spelat en viktig roll tidigare och borde göra så även framöver.

deda5023-c3e3-4b8f-8e36-e7651a5efc9f




Magnus Heimburg
vd och koncernchef Preem

Men det är klart, vad vet väl oljebolagen själva om bränsle...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja man skulle kunna säga att kärnkraftsfrågan nästan blivit religiös, fast egentligenbara bara från ett håll. Ena sidan är klimatreligiösa och andra sida har fattat vad som händer när man låter klimatreligion gå före fakta och gammalt hederligt sunt förnuft.

De som fattat poängen och vill ha kärnkraften kvar istf att stänga ner den och ersätta med slumpkraft har insett konsekvensena av klimathysteripolitiken, den som de som sitter på makten har fört som nu lett oss hit där vi nu står.
De som fattat poängen har kämpat emot dumheterna av ren medmänsklighet - ja ibland närmast religiöst. De hade rätt, kanske ska vi lyssna mer på dom?
Själva grunden här är att "religionen" trumfar fakta när det gäller säkerhet.

"Klimatreligiösa" som du av oklar anledning blandar in i detta, handlar om helt andra saker, nämligen oförmågan att ta till sig forskningsläget eftersom x eller y youtubers eller "debattörer" hävdar att klimatproblemet är en bluff. Åt detta finns väldigt lite att göra, men kärnkraften är definitivt ett CO2-vänligt kraftslag och kunde man bara se till verkligheten så hade detta varit en ickefråga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sådana kopplingar har väl redan avhandlats, både i denna tråd och på andra ställen...?

Det torde idag vara helt klarlagt att hela den europeiska "fredsrörelsen" (dvs anti-USA/anti-NATO) samt stora delar av miljörörelsen och framförallt de högerpopulistiska partierna varit och ibland fortfarande är finansierade av först Sovjet inkl satelliter och sedan Ryssland. Syfte att splittra enigheter, hindra samarbete och politiska relationer med USA och inom EU.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske inte så konstigt, hur mycket olja eldar Karlshamnsverket upp nu?

662 MW = 72 miljoner kubikmeter i timmen om man lite naivt antar 100% drift och 100% verkningsgrad.

Återigen, kanske var lite dumt att stänga kärnkraftverken.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hade vi haft gott om billig el hade vi kunnat producera mera HVO/Etanol billigare och fått folk att köra på det istället.

Men det viktiga är att stänga kärnkraften, som släpper ut mindre CO2 än vindkraften....
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Själva grunden här är att "religionen" trumfar fakta när det gäller säkerhet.

"Klimatreligiösa" som du av oklar anledning blandar in i detta, handlar om helt andra saker, nämligen oförmågan att ta till sig forskningsläget eftersom x eller y youtubers eller "debattörer" hävdar att klimatproblemet är en bluff. Åt detta finns väldigt lite att göra, men kärnkraften är definitivt ett CO2-vänligt kraftslag och kunde man bara se till verkligheten så hade detta varit en ickefråga.
Jag beundrar dig för hur du lyckas bemöta ganska toxiska påhopp med ett sådant lugn.
Jag finner det här blame gamet som pågått under några år som otroligt uttröttande, det leder ju ingen vart. Om nu båten tar in vatten så är det väl för fan bara att ösa medan man löser grundproblemet istället för att ägna oceaner av tid till att diskutera om det var den som ville ha hålet borrat eller om det var den som faktiskt borrade som var dummast?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag beundrar dig för hur du lyckas bemöta ganska toxiska påhopp med ett sådant lugn.
Jag finner det här blame gamet som pågått under några år som otroligt uttröttande, det leder ju ingen vart. Om nu båten tar in vatten så är det väl för fan bara att ösa medan man löser grundproblemet istället för att ägna oceaner av tid till att diskutera om det var den som ville ha hålet borrat eller om det var den som faktiskt borrade som var dummast?

Jag skulle tvinga dom som ville ha hålet och dom som borrade att ösa, medans jag påpekade hur jävla dumma i huvudet dom är.
Behövs det skulle jag piska dom att ösa fortare.

Skulle det ändå behövas skulle jag ösa, men jag skulle fortsätta att tala om hur jävla dumma i huvudet dom är

.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag beundrar dig för hur du lyckas bemöta ganska toxiska påhopp med ett sådant lugn.
Jag finner det här blame gamet som pågått under några år som otroligt uttröttande, det leder ju ingen vart. Om nu båten tar in vatten så är det väl för fan bara att ösa medan man löser grundproblemet istället för att ägna oceaner av tid till att diskutera om det var den som ville ha hålet borrat eller om det var den som faktiskt borrade som var dummast?
Toxiska påhopp? På BrooklynS? Eller menar du att han är religiös i denna fråga?

Han har väl på intet sätt stått på barrikaderna och skrikit om att kärnkraften ska stängas? Han skrev ju så sent som i inlägg 8355 att "...vi haft en bättre sits om de idag stängda reaktorerna i södra Sverige varit i drift...". Det förefaller vara helt rätt. Han fattar det här till skillnad mot dom som inte gör det, de som lett oss hit i intermittenkraftens namn där inget annat gäller.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag beundrar dig för hur du lyckas bemöta ganska toxiska påhopp med ett sådant lugn.
Jag finner det här blame gamet som pågått under några år som otroligt uttröttande, det leder ju ingen vart. Om nu båten tar in vatten så är det väl för fan bara att ösa medan man löser grundproblemet istället för att ägna oceaner av tid till att diskutera om det var den som ville ha hålet borrat eller om det var den som faktiskt borrade som var dummast?
Eftersom jag vet att "blame game" är något som vissa krafter vill ha och därmed underblåser är det enklare att ställa sig utanför. Jag tror också på att det behövs några som faktiskt för fram en annan bild än den som valsar runt på sociala medier och som handlar om hur dåligt samhälle vi har, hur usla våra politiker är och hur dåligt demokratin fungerar. "Bara ett STARKT och AUKTORITÄRT styre får bestämma så kommer ju allt att ordna sig..."

I verkligheten ligger Sverige år efter år i världstoppen vad gäller objektiva kriterier såsom folkhälsa, livslängd, utbildningsnivå, välfärdsstandard, tillväxt, innovationsförmåga och realinkomster - men också i de subjektiva kriterierna som upplevd livskvalitet osv.

Kan vara värt att slåss lite för - även på ett MC-forum.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Toxiska påhopp? På BrooklynS? Eller menar du att han är religiös i denna fråga?

Han har väl på intet sätt stått på barrikaderna och skrikit om att kärnkraften ska stängas? Han skrev ju så sent som i inlägg 8355 att "vi haft en bättre sits om de idag stängda reaktorerna i södra Sverige varit i drift...". Det förefaller vara helt rätt.
Tja, jag hade en moster som var grönavågare och gav mig en barnbok 1979 om den hemska kärnkraften. Redan då läste jag på litegrann och har sedan dess ansett att kärnkraft är bra, rent och säkert. Men åsiktskorridoren även på SH är smal och halmgubbarna många. Det stora problemet är nog att många utgår från att det finns två sorters människor som kan sorteras in i antingen höger eller vänster och då är åsiktspaketet färdigt. Säger någon att vindkraft är väl bra det med då anses denne också vara woke, miljöpartist, fordonshatare, vegan och batikhäxa (oavsett kön, om det nu ens går att fastställa). Säger någon att man är för kärnkraft så är man samtidigt nazist, incel, redneck, våldsbenägen och har gått Livets Hårda Skola, inklusive livstids kvarsittning.

Hade dessa samtal skett över en tält-öl ute på en hojtur hade de låtit annorlunda, den saken är klar. :)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tja, jag hade en moster som var grönavågare och gav mig en barnbok 1979 om den hemska kärnkraften. Redan då läste jag på litegrann och har sedan dess ansett att kärnkraft är bra, rent och säkert. Men åsiktskorridoren även på SH är smal och halmgubbarna många. Det stora problemet är nog att många utgår från att det finns två sorters människor som kan sorteras in i antingen höger eller vänster och då är åsiktspaketet färdigt. Säger någon att vindkraft är väl bra det med då anses denne också vara woke, miljöpartist, fordonshatare, vegan och batikhäxa (oavsett kön, om det nu ens går att fastställa). Säger någon att man är för kärnkraft så är man samtidigt nazist, incel, redneck, våldsbenägen och har gått Livets Hårda Skola, inklusive livstids kvarsittning.

Hade dessa samtal skett över en tält-öl ute på en hojtur hade de låtit annorlunda, den saken är klar. :)
Precis. Eftersom vi alla på något sätt förhoppningsvis vill göra det bästa möjliga, fast problemet är kanske först att komma överens om vad det är.

Då är min ingång i det hela egentligen två saker.
Intermittent kraft kan inte ersätta planerbar kraft hur som helst.
Vi har lag ner planerbar kraft och byggt ut intermittent kraft. Som en delmängd på det stora hela har det lett oss hit där vi står idag med ett känsligt och ostabilt elsystem och dyra elpriser.

Då är det väl läge att bara stoppa, sluta köra helt på den inslagna vägen tills vi får lite kontroll på hur vi ska göra nu(vilket vi egentligen redan har). Så bygg inte ut den intermittenta kraften en enda kw till(just nu) och stäng inte ner en enda reaktor till.

Fast det är som sagt bara min ingång i det hela, med avsikt att få det så bra som möjligt för Sverige och alla Svenssons.

Och bryr man sig om CO2 kan man titta här.
De självutnämnda miljökämparna(kärnkraft NEJ, intermittent kraft JA) har inte rätt, iaf inte om de slåss mot koldioxid.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Precis. Eftersom vi alla på något sätt förhoppningsvis göra det bästa möjliga, fast problemet är kanske först att komma överens om vad det är.

Då är min ingång i det hela egentligen två saker.
Intermittent kraft kan inte ersätta planerbar kraft hur som helst.
Vi har lag ner planerbar kraft och byggt ut intermittent kraft. Som en delmängd på det stora hela har det lett oss hit där vi står idag med ett känsligt och ostabilt elsystem och dyra elpriser.

Då är det väl läge att bara stoppa, sluta köra helt på den inslagna vägen tills vi får lite kontroll på hur vi ska göra nu(vilket vi egentligen redan har). Så bygg inte ut den intermittenta kraften en enda kw till(just nu) och stäng inte ner en enda reaktor till.

Fast det är som sagt bara min ingång i det hela, med avsikt att få det så bra som möjligt för Sverige och alla Svenssons.

Och bryr man sig om CO2 kan man titta här.
De självutnämnda miljökämparna(kärnkraft NEJ, intermittent kraft JA) har inte rätt, iaf inte om de slåss mot koldioxid.
Just precis. :)

Lägg också till att den planerbara kraften i första hand måste byggas ut i södra Sverige och att varje MW intermittent kraft också låser en MW reglerkraft. Och att vi hänger ihop med nordeuropas nät vilket ger både fördelar och nackdelar men vi skall komma ihåg att priset också är en balanseringsmekanism för att fördela ut den effekt som finns tillgänglig.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Precis. Eftersom vi alla på något sätt förhoppningsvis göra det bästa möjliga, fast problemet är kanske först att komma överens om vad det är.

Då är min ingång i det hela egentligen två saker.
Intermittent kraft kan inte ersätta planerbar kraft hur som helst.
Vi har lag ner planerbar kraft och byggt ut intermittent kraft. Som en delmängd på det stora hela har det lett oss hit där vi står idag med ett känsligt och ostabilt elsystem och dyra elpriser.

Då är det väl läge att bara stoppa, sluta köra helt på den inslagna vägen tills vi får lite kontroll på hur vi ska göra nu(vilket vi egentligen redan har). Så bygg inte ut den intermittenta kraften en enda kw till(just nu) och stäng inte ner en enda reaktor till.

Fast det är som sagt bara min ingång i det hela, med avsikt att få det så bra som möjligt för Sverige och alla Svenssons.

Och bryr man sig om CO2 kan man titta här.
De självutnämnda miljökämparna(kärnkraft NEJ, intermittent kraft JA) har inte rätt, iaf inte om de slåss mot koldioxid.
Om man lyssnar på industri och energiproducenter måste vi göra allt vi kan.
Bygga ut vind, vatten, sol men också kärnkraft.
De första tre pga av att kärnkraft kommer ta tid och vi behöver öka energiproduktionen väsentligt innan den är på plats.

Det enda man kan glädjas åt är att nuvarande regering iaf har tillåtit utbyggnad/nyproduktion av kärnkraft.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man lyssnar på industri och energiproducenter måste vi göra allt vi kan.
Bygga ut vind, vatten, sol men också kärnkraft.
De första tre pga av att kärnkraft kommer ta tid och vi behöver öka energiproduktionen väsentligt innan den är på plats.

Det enda man kan glädjas åt är att nuvarande regering iaf har tillåtit utbyggnad/nyproduktion av kärnkraft.
Japp! Och jag tror att till och med förra regeringen öppnade för kärnkraft, så fort mp hade stängt dörren efter sig...

Ingen högoddsare, men det kommer att ta tid så de tre första är lägre hängande frukter - och måste kombineras med MINSKNING av energiförbrukning både här och var. Vilket med fördel tex görs med småskalig solproduktion.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man lyssnar på industri och energiproducenter måste vi göra allt vi kan.
Bygga ut vind, vatten, sol men också kärnkraft.
De första tre pga av att kärnkraft kommer ta tid och vi behöver öka energiproduktionen väsentligt innan den är på plats.

Det enda man kan glädjas åt är att nuvarande regering iaf har tillåtit utbyggnad/nyproduktion av kärnkraft.

Vi har byggt kärnkraftsverk på 5 år tidigare.

Visa mig den vindkraftspark som levererat lika mycket som ett kärnkraftverk på kortare tid.

Det tar flera år att drifta en vinkraftspark också
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bara MKB och den rättsliga biten förutom detaljplan osv handlar om flera år innan man ens kan börja med markarbeten. Därför är det väl ganska troligt att man i första hand bygger där det fanns redan tidigare.
Men det här handlar om flera decenniers planering framåt och då stänger man inga dörrar i onödan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tål vårat elnät mer slumpkraft då?

Redan nu jujjar dom med vattenflödena i våra älvar så att dom spolas som toaletter varje gång det mojnar.
Fiskrom har ingen möjlighet till att utvecklas utan torkar antingen ut eller spolas nerströms.
Folk som har bryggor och båtar hittar dom ena dagen liggandes på klippor, nästa dag nersköljda till grannkommunen.

Visst, vattenkraft går att använda som reglerkraft för slumpkraften, inom rimliga gränser, men man kan inte ändra flödena hur mycket som hels, så då återstår att släppa samma mängd vatten förbi turbinerna utan att producera el.
Då tillför alltså inte vindkraften något, utan tvingar oss bara att vaska el från en annan mera pålitlig källa när det blåser
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Vet e fan vad man ska ha vindmöllorna och solpanelerna till egentligen…
I mitt hörn i Sverige släpper inte Eon ut småproducenter på nätet alltid med hänvisning till överföringskapacitet…
Alltså är nätet underdimensionerat redan för alla kan ju få betala för 25A i mätarsäkring om dom vill så länge de inte har solpaneler på taket förstås.
Åt vilket håll det flyter 25A i ledningen kan ju inte spela någon roll eller?…
Sen gömmer de sig bakom att alla solpanelsabb. är upp till 63A, det är ett fåtal småhus som har gänga 3 i mätarskåpet så det är bara svepskäl.

Om ingen vill ha överskottet på sommaren (underförstått betalar dåligt för energin) borde samma elleverantör inte få sälja dyrt på vintern.

Ladda batterier kanske men då måste det nog hända något radikalt på batterisidan för accarna som finns idag är knappast miljövänliga
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top