Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Den loggan var passé ungefär samtidigt med att de flesta vände bort Hitler och fram med Churchill så när det byggdes både O1, O2 och B1,B2 så var den sedan länge redan borta.

Sen ska man väl komma ihåg att loggan il det att hr. Hitler med anhang approprierade den kunde finnas i såväl familjen von Rosens familjevapen som på andra ställen där de funnits långt innan NSDAP skapade sin partisymbol.

Det finns bilder på en rätt så slank Hermann Göring under tidigt 20-tal lutandes sig mot en öppen spis/eldstad på ett av familjen von Rosens ställen/gods där svastikan är väl synlig och det som sagt innan kanske Göring tog den med sig till hr. Hitler med anhang?

En slank Herman Göring....?

Revisionist! Hädare!
Der Dicke har alltid varit fet.
Det är en av grundvalarna vi bygger vårt samhälle på.

Äsch, jag tramsar.
Fascinerade historia med honom och Carin Foch / v Kantzow.
Märkligt hur Göring kunde hålla igång sitt missbruk och ändå finnas kvar i den absoluta makteliten.

Ja, den här instruktionen för oljefyllda transformatorer är från 1928.
I slutet av 30-talet började man att fasa ut den loggan.
Men, instruktionsboken är välskriven, gäller fortfarande och är mer informativ än det som levereras idag ?

View attachment 479363

"ASEA fasade ut..." :D

Sorry, jag trodde inte mitt lilla inpass med loggan skulle dra iväg så mycket.

Som som sagt: hur länge efter 2030 kan man räkna att det finns flytande bränsle att köpa rimligt enkelt till alla våra förbränningsmotordrivna åkdon?

Behöva gå tillbaka till att handla soppa i glasdamejeanner på apoteket känns lite opraktiskt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Revisionist! Hädare!

Äsch, jag tramsar.
Märkligt hur Göring kunde hålla igång sitt missbruk och ändå finnas kvar i den absoluta makteliten.

Som som sagt: hur länge efter 2030 kan man räkna att det finns flytande bränsle att köpa rimligt enkelt till alla våra förbränningsmotordrivna åkdon?

Behöva gå tillbaka till att handla soppa i glasdamejeanner på apoteket känns lite opraktiskt.

Det kommer att finnas flytande bränsle, exempelvis HVO och typ Alkylatbensin eller någon annan typ an syntetisk bensin. Det körde tyskarna med redan 1944 och IG Farbe gjorde landvinningar vi alla är glada åt idag.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89

Revisionist! Hädare!

Äsch, jag tramsar.

”Kriget är slut när Göring passar i Göbbels byxor” - är ett uttryck min farmor lärde mig, det var vad som muttrades under krigsåren när någon spekulerade i att det snart är slut. Lite roligt faktiskt ?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ännu fler som är allt annat än nöjda med lögnar-Ebba...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast det där med att kräva elstöd istället för att dra ned 10% på elförbrukningen… har iaf jag svårt att förstå det vettiga med. Oavsett om det är i Skåne eller Kiruna.

Lösningen är att göra av med mindre energi, inte att fortsätta värma med direktel…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vet inte om man har befogenhet att kräva någonting alls men om jag får kräva nåt inom energiområdet så kräver jag mer elproduktion vintertid. Fossilfri.

Sen föredrar jag sänkta skatter framför bidrag. Men när vi bara har 8 nyanser av rött i riksdagen så är det väl för mycket begärt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast det där med att kräva elstöd istället för att dra ned 10% på elförbrukningen… har iaf jag svårt att förstå det vettiga med. Oavsett om det är i Skåne eller Kiruna.

Lösningen är att göra av med mindre energi, inte att fortsätta värma med direktel…

Du kanske kan börja jobba som konsult med goda energiråd åt våra industrier?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du kanske kan börja jobba som konsult med goda energiråd åt våra industrier?

Industrierna är något annat, de har helt andra förutsättningar och det är just därför som vi konsumenter inte skall fortsätta göra av med el i samma utsträckning som vi gjort. Och med ”elprisstöd” kommer vi att göra det och då kommer priserna att fortsatt bli onödigt höga…

Fimpa fasadbelysningen! :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Var det inte Ebba själv som inte ville sluta suga...? Och sedan ändrade hon sig...?

View attachment 479370

Populism kommer alltid att vara populism.

Det märkliga är ju att folk fortsätter att gå på de enkla tricken, vilket medför att populistpartier kommer att fortsätta att låtsas som att det finns enkla lösningar på svåra problem.

”10 kronor lägre bränslepris” - hur kan det alls komma sig att någon gick på detta?

• Gilla
Reaktioner: DaK

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82

Mjo, 10%...vi har sänk vår förbrukning ca 30%(basvärme och kör varmvattenberedaren 2t/dygn), förra december så var räkningen på ca 3000, nu säger Piteå Energis prognos att årets kommer hamna på ca 8000...jag måste ha kraftig fasadbelysning...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Populism kommer alltid att vara populism.

Det märkliga är ju att folk fortsätter att gå på de enkla tricken, vilket medför att populistpartier kommer att fortsätta att låtsas som att det finns enkla lösningar på svåra problem.

”10 kronor lägre bränslepris” - hur kan det alls komma sig att någon gick på detta?

Vilket svenskt parti är inte populistiskt?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag vill bara påminna om att vi skulle sluta värma våra hus med olja, riva ut pannan och dom vattenburna elementen och installera direktverkande el för inte allt för länge sedan.
Efter det skulle vi sluta stödelda med ved för miljöns skull.

Det funkade, våra utsläpp minskade radikalt, och vi var lovade god eltillgång till lågt pris i framtiden.

Sedan dess har det stängts flera reaktorer och enbart byggts ut slupmkraft.

Jag KAN inte dra ner mer på min elförbrukning, för jag har aldrig slösat.
Jag har alltid fyllt både tvättmaskin och diskmaskin helt fulla innan jag kör dom, jag tar inte 45minuters duschar och jag har INGEN onödig belysning igång (faktum är attt folk som har tänkt besöka mig har kört förbi för att det ser ut som ingen är hemma) och den belysning jag har är LED.

Vad ska jag dra ner på?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
De politiker som kommer fram i rampljuset under en valrörelse fungerar ju ungefär som försäljare - de säger precis det du vill höra för att köpa deras produkt...

Jag är inte ett dugg förvånad över att stora delar av glesbygden föll för brunskjortans löften om tio kronor lägre bränslepris. Om något så visar det vilka frågor som är prioriterade i glesbygden. Glesbygden har knappt några människor alls från icke skidåkande nationer och de få som finns springer definitivt inte omkring och skjuter på varandra, så asyl- och invandringfrågan som är gigantisk i storstädernas förorter är rimligtvis en icke-fråga i glesbygden. Samma sak med många andra så kallade viktiga frågor som anses avgöra val.

Energipolitiken och just det här med bränslepriser gör däremot skillnad, på riktigt och för snudd på varje enskild glesbygdsbo. Därför är det knappast konstigt att de röstar för det mest lukrativa alternativet på detta område och ännu mindre konstigt att de blir upprörda när de inser att dessa löften sviks. Betänk dessutom att dessa människor precis gått igenom två mandatperioder med en direkt glesbygdsfientlighet och konstanta kostnadsökningar orsakade av Miljöpartiet. Då ter sig deras val och deras reaktion på sveket som ännu mindre konstig.

Man kan raljera hur mycket som helst om att skaffa elbil och även om att minska sin elförbrukning (hur fan de båda nu ska gå ihop...), men faktum är fortfarande att elbilen faller bort för många på grund av investeringskostnaden eller på grund av användningsområden och glesbygden är dessutom det ställe där väldigt många redan eldar andra saker än ren elström.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Det är väl ganska enkelt varför folk gick på det eller hur? Det är liksom ingen naturlag att Sverige skall ha högre reduktionsplikt på soppan samt högre skatter och moms än övriga EU/Världen och det går så klart att ändra på detta med ett penndrag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Mjo, 10%...vi har sänk vår förbrukning ca 30%(basvärme och kör varmvattenberedaren 2t/dygn), förra december så var räkningen på ca 3000, nu säger Piteå Energis prognos att årets kommer hamna på ca 8000...jag måste ha kraftig fasadbelysning...

Har du minskat med 30% så får du dispens för fasadbelysningen… ;)

Men oavsett så är det rätt väg att gå att försöka minska förbrukningen, ffa det maximala effektbehovet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl ganska enkelt varför folk gick på det eller hur? Det är liksom ingen naturlag att Sverige skall ha högre reduktionsplikt på soppan samt högre skatter och moms än övriga EU/Världen och det går så klart att ändra på detta med ett penndrag.

Jaså det är bara att ändra med ett penndrag? Det står ju fullständigt klart att det inte är det och det är ju det som ligger till grund för kritiken mot regeringen - som förstås har insett samma sak som den förra regeringen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vilket svenskt parti är inte populistiskt?

Precis.

Sosseriet är ju inte mycket bätte på den punkten och det här med att just nu spotta ur sig KU-anmälningar verkar ju minst sagt märkligt, när man själva blev upprörda över sådana under den förra mandatperioden och dessutom instiftade någon slags policy om att "vi ska minsann själva vara restriktiva med KU-anmälningar"...

Joråsåatt...

Sedan denna konstanta höger-vänster pajkastning i energifrågan...Det är dags att börja inse att båda sidor har gjort några ganska grova tabbar, precis som det antyds i artikeln av Lotta Gröning för några sidor sedan. Kappvändaren Gröning är definitivt inte min favorit, men hon har ju rätt i sak.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jaså det är bara att ändra med ett penndrag? Det står ju fullständigt klart att det inte är det och det är ju det som ligger till grund för kritiken mot regeringen - som förstås har insett samma sak som den förra regeringen.
Givetvis är det det. Andra eu-länder kommer undan med precis det. Som en grävmaskinist sa; "Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse."

Problemet är att vi har en lång tradition av att låta egennyttiga, undfallande flatlöss lajva regering och riksdag.
Jag ser ingen ändring ifråga om det.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...