Rydal hålls som Sveriges första vattenkraftsanläggning för elproduktion.
1880-någongång...?
Jag trodde Sundsvall var först, 1901, men det var bara först i Norrland då.
Rydal 1916, men Stämmemad uppfördes 1896
Rydal hålls som Sveriges första vattenkraftsanläggning för elproduktion.
1880-någongång...?
Och politikerna menar väl att det finns alternativ - vindkraft.
Det är ju det man maler på om. Si soch så många Wh läggs ner och si och så många Wh byggs, sett till energiproduktion på årsbasis.
Men vindkraft ersätter inte kärnkraft om man lyfter blicken en centimeter över att att båda kraftslagen kommer att ha levererat en viss mängd energi sett över en viss tidsperiod.
laga ni äta vi Lagan Nissan Ätran Viskan.Det var väl lite det som var tanken med mitt inlägg. Det kommer inte finnas en lösning till nästa vinter så varför göra plågan längre?
Det är lika dumt som för drygt 10 år sen när det östes in pengar i en bilfabrik i Trollhättan. Ryck av plåstret och fundera över framtiden.
Ska man bygga ut vattenkraften bör det väl göras i bäckarna som jag inte minns ramsan om. Vi ska Äta, ni ska diska eller nåt...
Det är ju där nere det saknas kraft. Viskan ligger nära ledningarna, tror jag.
Det måste finnas "fallhöjd" också, det är det som ger energin.
Därav Lule älv men inte Torne älv...
Finns bara en älv i Sverige som flödar norr ut vad jag vet o den går från bullar sjön in i Norge norr ut från dalsland.Mmmm...
"Atlantprojektet" hade kunnat vända på det.
I flera bemärkelser...
Drömmen om Atlanten - P1 Dokumentär
Om de bortglömda planerna på att flodvända flera av norrlandsälvarna, få dem att rinna västerut i stället för österut och skapa ett väldigt Niagarafall ...sverigesradio.se
Tänk Vildhussen. Men typ 100 jämnsköna typer, beväpnade med... ...RÄKNESTICKOR!
För den som inte orkar klicka så handlade om att Sverige i skepnad av planekonomisk balansstat mellan öst och väst helt enkelt planerade att samla ett antal norrlandsälvars flöde och välta över dem så dom mynnade ut i Atlanten på andra sidan kölen istället - allt för att få bättre fallhöjd och utfall på kraftverksbyggena.
Jodå, så kunde man inte bara tänka för 60 år sedan, utan även plöja ner dåtida miljoner i planering och förstudier.
Tanken svindlar idag.
Finns bara en älv i Sverige som flödar norr ut vad jag vet o den går från bullar sjön in i Norge norr ut från dalsland.
Detta har passerat mig fullständigt, lite intressant.
Kan man tänka sig att cashen behövs i det svarta hålet, kallat EU?
Eller så missuppfattar jag detta helt.
Svenska kraftnät får enligt elmarknadsförordningen täcka kostnader från anläggningar och verksamheter som ökar eller upprätthåller överföringskapaciteten mellan elområden. Det kan t.ex. vara investeringar, mothandel, underhåll, reparationer och energiförluster.
Kapacitetsavgifter får också användas till att reducera transmissionsnätstariffen.
Hmmm, vet inte riktigt gällande överföringskapaciteten om det funkat, men min kulram kanske har dåliga batterier!Om flaskhalsinkomster
Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt – i dag och i framtiden.www.svk.se
Det är väl deras ättlingar som planerar höghastighetsjärnväg idag? Förstör naturen för att skapa något som bara politiker efterfrågar. Toppa det med astronomiska kostnader som garanterat kommer att skena.Mmmm...
"Atlantprojektet" hade kunnat vända på det.
I flera bemärkelser...
Drömmen om Atlanten - P1 Dokumentär
Om de bortglömda planerna på att flodvända flera av norrlandsälvarna, få dem att rinna västerut i stället för österut och skapa ett väldigt Niagarafall ...sverigesradio.se
Tänk Vildhussen. Men typ 100 jämnsköna typer, beväpnade med... ...RÄKNESTICKOR!
För den som inte orkar klicka så handlade om att Sverige i skepnad av planekonomisk balansstat mellan öst och väst helt enkelt planerade att samla ett antal norrlandsälvars flöde och välta över dem så dom mynnade ut i Atlanten på andra sidan kölen istället - allt för att få bättre fallhöjd och utfall på kraftverksbyggena.
Jodå, så kunde man inte bara tänka för 60 år sedan, utan även plöja ner dåtida miljoner i planering och förstudier.
Tanken svindlar idag.
Känner som dig, det är inte lika roligt längre. Det är så hårda kommentarer från ett litet fåtal personer som tar bort det roliga, diskussioner hamnar långt ifrån ämnet (jo jag vet att det är normalt på internet ) men iallafall. Grundsynen på diskussionerna från en liten klick personer är att vara aggressiva, dela ut personliga påhopp och helt enkelt glömma bort det faktum att vi kör motorcykel för att det är roligt och vi har roligt när vi träffar likasinnade...
Jag känner ganska många som har varit aktiva på SH under ett antal år men som slutat vara här på grund av samma sak. SH är i min värld en av de sista forumen på nätet och det hade kanske varit bra att försöka återgå till ett lite roligare sätt att förhålla sig till ibland ganska stora samhällsfrågor...
Vi sjunger alldeles för lite "We shall overcome" och "Kumbaya" här...
Läcker din engelska hoj olja, herr Grävling?
Gott nytt år, vi ses på vägarna 2023!
Är väl vad jag vet tillåtet att bygga nya kärnkraftsverk där de gamla lades ned.Och, miljöprövningen av ny kärnkraft i Sverige...? Hur många lagar måste ändras, böjas eller förbises för att uppnå tillåtlighet?
Vem vill sätta sitt namn under det?
Vem vill möta svekdebatten efteråt?
Nä just det. Korkat! Allt för miljöpopulismen. Är det dåligt för landet...skit samma.Varför vet inte våra politiker hur svårt det är att skapa ny kraft? Varför stänger man ner fungerande kraftkällor utan att veta hur man skall lösa ny?
Nej, vårat elnät klarar NTE av så mycket vindkraft som vi idag har. Är inte det uppenbart?Rent generellt så c vårat elnät bra mycket mer av till exempel vindkraft, och detta beror till stor del av att vi är lyckligt lottade med den vattenkraft som vi har.
Vi sitter dessutom ”ihop” med grannländerna när det gäller att dela roterande massa, så det är ganska väl förspänt där.
Vindkraft är möjligt, och med det förtydligandet att den levererar endast energi om det blåser, eftersom det verkar vara en livligt diskuterad punkt.
Kärnkraft är i dagsläget en något mer långdragen process, men inte omöjlig.
Jag tycker personligen att den färska utredningen från WSP är intressant att lyfta in i debatten.
Den visar kortfattat på två scenarion där den första SMR-reaktorn skulle kunna vara på plats 2030, OM Sverige tar på sig en ledande roll i utvecklingen, mer troligt är annars 2035.
Viktigt att ha med sig är att produktionen fortfarande måste byggas i närhet till konsumtionen.
Nej, vårat elnät klarar NTE av så mycket vindkraft som vi idag har. Är inte det uppenbart?
Ej heller EU's elnät...
Våra grannländer (i praktiken EU-länderna) misssköter på liknande sätt sin elproduktion = kaos även för oss.
Även vindkraft måste byggas i närhet till konsumtionen. Det är ett jätteproblem idag!
Dyrt som fan att bygga ledningar och förstör massa natur.
Kärnkraftsverken lades nära större städer - ingen slump!
Vi svenskar var en gång i tiden smarta.
Jag tror att du missuppfattade mig.Nej, vårat elnät klarar NTE av så mycket vindkraft som vi idag har. Är inte det uppenbart?
Ej heller EU's elnät...
Våra grannländer (i praktiken EU-länderna) misssköter på liknande sätt sin elproduktion = kaos även för oss.
Även vindkraft måste byggas i närhet till konsumtionen. Det är ett jätteproblem idag!
Dyrt som fan att bygga ledningar och förstör massa natur.
Kärnkraftsverken lades nära större städer - ingen slump!
Vi svenskar var en gång i tiden smarta.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |