MSB och SÄPO har säkert koll
I annat fall har vi kanske en potentiell säkerhetspolitisk skandal att se fram emot.
Tyvärr sitter det för många ”inte VÅRT ansvar”-lirare på viktiga poster ännu…
MSB och SÄPO har säkert koll
I annat fall har vi kanske en potentiell säkerhetspolitisk skandal att se fram emot.
Intressant, men det är nog bara något som är på gång, inte blivit spritt än i skala.Åtminstone min elnätsleverantör har informerat om att de nya elmätarna som nu håller på att rullas ut kommer ge möjlighet till till-/frånkoppling på distans. Det är även ett av funktionskraven för smarta elmätare som regeringen tog beslut om i september 2018.
Däremot verkar denna fjärrbrytare endast fungera på anläggningar upp till max 63A, enligt nätägaren.
Kan för övrigt konstatera att den fjärrstyrda elmätaren är av kinesiskt fabrikat.
Nu är det inte staten som stänger av... eller vad menar du alls med din jämförelse?Intressant, men det är nog bara något som är på gång, inte blivit spritt än i skala.
Dock undrar jag hur demokratin skall säkras om staten kan med ett enkelt stänga av vem som helst hur som helst.
Tänk på hur man nyligen i Kanada stängde konton till inte bara demonstranter utan även deras anhöriga och vänner för att kväva demonstrationer. Rättsvidrigt.
Varför kommer jag att tänka på Transportstyrelsen-skandalen för några år sedan…MSB och SÄPO har säkert koll
Syftet med just fjärravstängningen verkar ju främst vara att elnätsägarna enklare skall kunna slå på/av strömmen beroende på om man är kund och betalar sin elräkning eller inte. Gissar att anledningen till att riksdagen lagstiftar om detta och inte låter det vara upp till varje elnätsägare är dels att skapa en enhetlig standard, dels att skapa möjlighet till mer flexibel och precis frånkoppling vid störningar i elnätet, vilket då förstås har betydelse ur ett beredskapsperspektiv.Intressant, men det är nog bara något som är på gång, inte blivit spritt än i skala.
Dock undrar jag hur demokratin skall säkras om staten kan med ett enkelt stänga av vem som helst hur som helst.
Tänk på hur man nyligen i Kanada stängde konton till inte bara demonstranter utan även deras anhöriga och vänner för att kväva demonstrationer. Rättsvidrigt.
Ta en längre fundering, ser du ingen ”möjlighet” här för skrupellösa individer?Nu är det inte staten som stänger av... eller vad menar du alls med din jämförelse?
Grundlagen gäller.
Iofs, men det har ju varit enkelt att skicka en tekniker att bryta det fysiskt också.Syftet med just fjärravstängningen verkar ju främst vara att elnätsägarna enklare skall kunna slå på/av strömmen beroende på om man är kund och betalar sin elräkning eller inte. Gissar att anledningen till att riksdagen lagstiftar om detta och inte låter det vara upp till varje elnätsägare är dels att skapa en enhetlig standard, dels att skapa möjlighet till mer flexibel och precis frånkoppling vid störningar i elnätet, vilket då förstås har betydelse ur ett beredskapsperspektiv.
Ja skandal men ingen vågar gräva i det. (hållhakar på varandra om jag tippar) Jag som jobbat 10+ år i försvarsmakten med att bygga upp landets uthållighet, detta är extra dåligt då det även röjs säkerhetskänslig persondata. Är jag o mina kompisar med på listan?Varför kommer jag att tänka på Transportstyrelsen-skandalen för några år sedan…
Den säkerhetsmässigt största skandalen i svensk historia, mer omfattande hemlig data än vad Stig Bergling kunde komma över.
Data skickade till ryska allierade, förvisso via IBM (men ej säkerhetsklassifierad personal) på gammalt rysk militäranläggning i Serbien.
Data skickade via email. Okrypterat. Två gånger dessutom.
Ännu har ingen i beslutsfattning fått ta ansvar för det.
Ja, omfattningen på detta är enorm.Ja skandal men ingen vågar gräva i det. (hållhakar på varandra om jag tippar) Jag som jobbat 10+ år i försvarsmakten med att bygga upp landets uthållighet, detta är extra dåligt då det även röjs säkerhetskänslig persondata. Är jag o mina kompisar med på listan?
Menar man inte blame gamet och AnSvaReTt tror du, den enda som fick kicken var väl den minst skyldiga GD:n samt Anna Johansson ifall jag inte minns fel? Jobbet initierades väl av förre GD och med en massa höjdares goda minne som jag läst.”Ingen vågar gräva i det”…
Vad är inte uppgrävt i detta? Finns en hel Wikipediasida om det med utförlig beskrivning.
Mäh....det blir ju som Emil i Lönneberga och sockerdrickanborde inte ha köpt ny bil och x antal motorcyklar, borde inte ha .............. (sätt in valfri "kapitalinvestering")
Mäh....det blir ju som Emil i Lönneberga och sockerdrickan
När ska man köpa roliga saker då?
Och hela världen bygger ju på att vi konsumerar, "tillväxt" är jätteviktigt har jag hört.
Nä....men seriöst så fattar jag poängen, har dock inget svar.
Så jag passar på när jag har råd, och med "råd" så menar jag egna pengar, inte någon långivares.
Ja, helt rätt.Fastän jag har pengar på kontot så kanske jag inte har "råd" iallafall om man nu skulle leva ett åtminstone lite mer planerat liv?
Det var ju någon gök i Lyxfällan för något år sen som köpte pizza på avbetalning...då har det gått långt...Ja, helt rätt.
Men om man har en buffert för lite oförutsedda utgifter så tycker jag det viktiga är att man inte "går back" varje månad.
Då dräneras ju ändå kapitalet, och på sikt är man pank.
Och bufferten har man för oförutsedda utgifter, för att kunna fortsätta att leva skuldfri och okänslig för ränteläget.
Så, absolut har vi ett eget ansvar för att planera ekonomin, vilket vi generellt blivit allt sämre på.
Man blir ju lite fundersam när man kan köpa ett USB minne på Mediamarkt på avbetalning, och en Pizza med Klarna?
Det var ju någon gök i Lyxfällan för något år sen som köpte pizza på avbetalning...då har det gått långt...
Nästa steg är att man kan hyra pizzan, och sen såklart prenumerera på den...
Du kan väl säga att med rådande omständigheter med oroligheter och höjda räntor så måste jag tyvärr betala mindre för elen nuEnergiministern Ebba är ju ute och tycker att folk skall prata med sin bank och sitt elbolag ifall man inte har råd med elen just nu.
Nu är jag inte riktigt i den sitsen, men jag funderar lite på hur man skulle göra om man hamnade där.
Har ni några bra råd om hur jag skulle formulera mig till Eon om jag vill att de skall sänka min elnätsavgift...?
Det skulle räcka ifall de tog bort 3/4 delar av elnätsavgiften för att räkningen skulle bli humanare. Nu betalar jag ju lika mycket till Eon för överföringen som jag betalar till mitt andra bolag som producerar elen.
Låt mig höra era bästa tips hur jag kan följa Ebbas råd...
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|