Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Åtminstone min elnätsleverantör har informerat om att de nya elmätarna som nu håller på att rullas ut kommer ge möjlighet till till-/frånkoppling på distans. Det är även ett av funktionskraven för smarta elmätare som regeringen tog beslut om i september 2018.

Däremot verkar denna fjärrbrytare endast fungera på anläggningar upp till max 63A, enligt nätägaren.

Kan för övrigt konstatera att den fjärrstyrda elmätaren är av kinesiskt fabrikat.
Intressant, men det är nog bara något som är på gång, inte blivit spritt än i skala.
Dock undrar jag hur demokratin skall säkras om staten kan med ett enkelt stänga av vem som helst hur som helst.
Tänk på hur man nyligen i Kanada stängde konton till inte bara demonstranter utan även deras anhöriga och vänner för att kväva demonstrationer. Rättsvidrigt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Intressant, men det är nog bara något som är på gång, inte blivit spritt än i skala.
Dock undrar jag hur demokratin skall säkras om staten kan med ett enkelt stänga av vem som helst hur som helst.
Tänk på hur man nyligen i Kanada stängde konton till inte bara demonstranter utan även deras anhöriga och vänner för att kväva demonstrationer. Rättsvidrigt.
Nu är det inte staten som stänger av... eller vad menar du alls med din jämförelse?

Grundlagen gäller.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
MSB och SÄPO har säkert koll ;)
I annat fall har vi kanske en potentiell säkerhetspolitisk skandal att se fram emot.
Varför kommer jag att tänka på Transportstyrelsen-skandalen för några år sedan…
Den säkerhetsmässigt största skandalen i svensk historia, mer omfattande hemlig data än vad Stig Bergling kunde komma över.
Data skickade till ryska allierade, förvisso via IBM (men ej säkerhetsklassifierad personal) på gammalt rysk militäranläggning i Serbien.
Data skickade via email. Okrypterat. Två gånger dessutom.
Ännu har ingen i beslutsfattning fått ta ansvar för det.

Raderad medlem 51742

Guest
Syftet med just fjärravstängningen verkar ju främst vara att elnätsägarna enklare skall kunna slå på/av strömmen beroende på om man är kund och betalar sin elräkning eller inte. Gissar att anledningen till att riksdagen lagstiftar om detta och inte låter det vara upp till varje elnätsägare är dels att skapa en enhetlig standard, dels att skapa möjlighet till mer flexibel och precis frånkoppling vid störningar i elnätet, vilket då förstås har betydelse ur ett beredskapsperspektiv.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Syftet med just fjärravstängningen verkar ju främst vara att elnätsägarna enklare skall kunna slå på/av strömmen beroende på om man är kund och betalar sin elräkning eller inte. Gissar att anledningen till att riksdagen lagstiftar om detta och inte låter det vara upp till varje elnätsägare är dels att skapa en enhetlig standard, dels att skapa möjlighet till mer flexibel och precis frånkoppling vid störningar i elnätet, vilket då förstås har betydelse ur ett beredskapsperspektiv.
Iofs, men det har ju varit enkelt att skicka en tekniker att bryta det fysiskt också.
Det kan ju inte vara särskilt många fall det har varit nödvändigt, inte i sammanhanget tänker jag.
Eller någon kanske kan tillföra lite kunskap här?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Varför kommer jag att tänka på Transportstyrelsen-skandalen för några år sedan…
Den säkerhetsmässigt största skandalen i svensk historia, mer omfattande hemlig data än vad Stig Bergling kunde komma över.
Data skickade till ryska allierade, förvisso via IBM (men ej säkerhetsklassifierad personal) på gammalt rysk militäranläggning i Serbien.
Data skickade via email. Okrypterat. Två gånger dessutom.
Ännu har ingen i beslutsfattning fått ta ansvar för det.
Ja skandal men ingen vågar gräva i det. (hållhakar på varandra om jag tippar) Jag som jobbat 10+ år i försvarsmakten med att bygga upp landets uthållighet, detta är extra dåligt då det även röjs säkerhetskänslig persondata. Är jag o mina kompisar med på listan?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Ja skandal men ingen vågar gräva i det. (hållhakar på varandra om jag tippar) Jag som jobbat 10+ år i försvarsmakten med att bygga upp landets uthållighet, detta är extra dåligt då det även röjs säkerhetskänslig persondata. Är jag o mina kompisar med på listan?
Ja, omfattningen på detta är enorm.
Och jag ville inte gå in på alla detaljer här (utanför trådens ämne dessutom).
Riksmedia har varit noga med att sopa allt under mattan, förminska det.
Men som framkommit var bl.a. att viss militär personal med hemadresser var med i datan…
Jag önskar att detta aldrig behöver riskera dig eller någon annan som eventuellt fanns med i datan.
Men omfattningen av skadan är på sådan nivå att livstidsstraff med vatten och bröd för de mest skyldiga vore fullständigt adekvat.
Ja hållhakar garanterat, annars hade dåvarande politisk opposition med andra kunnat driva detta.
Nu är det väl dessutom så att man har genomfört lagändring så att om man skriver något t.ex. på internet eller liknande, som det heter ”kan skada Sveriges relationer med andra länder eller parter” så är detta straffbart.
Även om det redan är kända fakta.
Gissa varför den lagändringen är gjord…
Det går dessutom i strid mot lagen för visselblåsare.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
”Ingen vågar gräva i det”…

Vad är inte uppgrävt i detta? Finns en hel Wikipediasida om det med utförlig beskrivning. :)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
”Ingen vågar gräva i det”…

Vad är inte uppgrävt i detta? Finns en hel Wikipediasida om det med utförlig beskrivning. :)
Menar man inte blame gamet och AnSvaReTt tror du, den enda som fick kicken var väl den minst skyldiga GD:n samt Anna Johansson ifall jag inte minns fel? Jobbet initierades väl av förre GD och med en massa höjdares goda minne som jag läst.

Jag har inte läst på nu, jag drog allt ur röva.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Tja, det finns givetvis mycket att läsa, missförstå inte detta.
Men det har inte direkt varit riksmedias stora fokus med tanke på omfattningen.
Men som BrooklynS hänvisar till, Wikipedia etc.
Vad jag kommer ihåg på rak arm så var det GD på Transportstyrelsen som fick kicken (en dam jag inte har namnet i minne nu), men hon fick välja det eller gå. Hon gjorde det dåliga valet.
Sedan klandrades Ygeman och fick gå. Men stannade trots det bara i ”fryshuset” och har sedan återkommit till arenan igen.
Stefan Löfvens statssekreterare fick kicken på en måndagsmorgon efter ett hastigt tillkallat söndagsmöte mellan ministrarna. För att skydda Löfven från att tvingas vittna i Konstitutionsutskottet.
Hon fick som plåster på såren miljonbelopp av partiets kassa samt fått fina tjänster sedan dess.

Att det inte drivits hårdare krav på utredning och ansvar indikerar som vanligt att det finns skit på många håll och kanter som vill tysta ned det.

Men detta är off topic gott folk ?

Nu tillbaka till Miljöpartiet och bränslepolitik ?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fick en tanke i helgen, och gjorde en spaning på det...

Skulle tanka bilen och såg att soppan kostade 18.36 vilket i min värld betydde "ca 18 spänn..." och min första tanke var "att det var ju billigt..."

Min andra tanke var "Vafan sitter jag och tänker, det är ju svindyrt ju!!!!!"

Jag har redan glömt att soppan "nyss" kostade 12-14 spänn men att jag hade i minnet att den varit uppe på 22 spänn litern. Jag konstaterade att minnet är verkligen kort...

Min spaning på detta är då att vi levt i en bubbla väldigt länge, minst 10 år med sjukt låga räntor, elektricitet som inte kostat nånting och låga priser för bränslet.
Nu sitter vi med skägget i brevlådan och tänker att "-Fan...jag borde ha amorterat mer på huslånet, borde ha investerat i sol- och bergvärme när det var billigt, borde inte ha köpt ny bil och x antal motorcyklar, borde inte ha .............. (sätt in valfri "kapitalinvestering")

Då slog det mig att vi fortfarande sitter i en bubbla, bara en dyrare bubbla än under de senaste 10 åren. Vad är det som säger att vi inte om 10-15 år tittar tillbaka och tänker att "-Fan vad billigt det var med elen och bränslet 2026, jag borde ha amorterat mer på huslånet och investerat i sol- och bergvärme och gett f-n i att köpa ny bil och x antal motorcyklar..."

Ja, ni fattar...

Frågan är: Sitter vi bara i en ny bubbla, som vi om 15 år när allting exploderar igen, kommer att tänka att "hur bra vi hade det 2025"...?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
borde inte ha köpt ny bil och x antal motorcyklar, borde inte ha .............. (sätt in valfri "kapitalinvestering")
Mäh....det blir ju som Emil i Lönneberga och sockerdrickan :LOL:
När ska man köpa roliga saker då?
Och hela världen bygger ju på att vi konsumerar, "tillväxt" är jätteviktigt har jag hört.

Nä....men seriöst så fattar jag poängen, har dock inget svar.
Så jag passar på när jag har råd, och med "råd" så menar jag egna pengar, inte någon långivares.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Mäh....det blir ju som Emil i Lönneberga och sockerdrickan :LOL:
När ska man köpa roliga saker då?
Och hela världen bygger ju på att vi konsumerar, "tillväxt" är jätteviktigt har jag hört.

Nä....men seriöst så fattar jag poängen, har dock inget svar.
Så jag passar på när jag har råd, och med "råd" så menar jag egna pengar, inte någon långivares.

Sockerdricka är också viktigt! :D

Det är det sistnämnda som är min poäng. Fastän jag har pengar på kontot så kanske jag inte har "råd" iallafall om man nu skulle leva ett åtminstone lite mer planerat liv? Vi lever ur hand i mun och då blir vi också förvånade (och förbannade) när det plötsligt händer en massa saker i omvärlden som påverkar oss. Vi är ju så lättkränkta plus att vi alltid tycker att det är politikernas fel.
Visst, de är lika kortsiktiga som vi andra människor men istället för att bara skylla på politikerna kanske vi också skulle ta lite eget ansvar och börja leva lite mer långsiktigt?
Bara en tanke :)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Fastän jag har pengar på kontot så kanske jag inte har "råd" iallafall om man nu skulle leva ett åtminstone lite mer planerat liv?
Ja, helt rätt.
Men om man har en buffert för lite oförutsedda utgifter så tycker jag det viktiga är att man inte "går back" varje månad.
Då dräneras ju ändå kapitalet, och på sikt är man pank.
Och bufferten har man för oförutsedda utgifter, för att kunna fortsätta att leva skuldfri och okänslig för ränteläget.
Så, absolut har vi ett eget ansvar för att planera ekonomin, vilket vi generellt blivit allt sämre på.
Man blir ju lite fundersam när man kan köpa ett USB minne på Mediamarkt på avbetalning, och en Pizza med Klarna? :va

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Ja, helt rätt.
Men om man har en buffert för lite oförutsedda utgifter så tycker jag det viktiga är att man inte "går back" varje månad.
Då dräneras ju ändå kapitalet, och på sikt är man pank.
Och bufferten har man för oförutsedda utgifter, för att kunna fortsätta att leva skuldfri och okänslig för ränteläget.
Så, absolut har vi ett eget ansvar för att planera ekonomin, vilket vi generellt blivit allt sämre på.
Man blir ju lite fundersam när man kan köpa ett USB minne på Mediamarkt på avbetalning, och en Pizza med Klarna? :va
Det var ju någon gök i Lyxfällan för något år sen som köpte pizza på avbetalning...då har det gått långt...
Nästa steg är att man kan hyra pizzan, och sen såklart prenumerera på den... :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var ju någon gök i Lyxfällan för något år sen som köpte pizza på avbetalning...då har det gått långt...
Nästa steg är att man kan hyra pizzan, och sen såklart prenumerera på den... :D

Jag satt på en pub en gång och drack öl och vid bordet brevid var det en som tog ett SMS lån för att pengarna var slut och han ville ha ett par öl till...

Japp, han köpte sälert fyllekäket på 12 månaders avbetalning om 29:- plus uppläggnings och aviavgifter...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Energiministern Ebba är ju ute och tycker att folk skall prata med sin bank och sitt elbolag ifall man inte har råd med elen just nu.
Nu är jag inte riktigt i den sitsen, men jag funderar lite på hur man skulle göra om man hamnade där.
Har ni några bra råd om hur jag skulle formulera mig till Eon om jag vill att de skall sänka min elnätsavgift...?

Det skulle räcka ifall de tog bort 3/4 delar av elnätsavgiften för att räkningen skulle bli humanare. Nu betalar jag ju lika mycket till Eon för överföringen som jag betalar till mitt andra bolag som producerar elen.
Låt mig höra era bästa tips hur jag kan följa Ebbas råd...

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Energiministern Ebba är ju ute och tycker att folk skall prata med sin bank och sitt elbolag ifall man inte har råd med elen just nu.
Nu är jag inte riktigt i den sitsen, men jag funderar lite på hur man skulle göra om man hamnade där.
Har ni några bra råd om hur jag skulle formulera mig till Eon om jag vill att de skall sänka min elnätsavgift...?

Det skulle räcka ifall de tog bort 3/4 delar av elnätsavgiften för att räkningen skulle bli humanare. Nu betalar jag ju lika mycket till Eon för överföringen som jag betalar till mitt andra bolag som producerar elen.
Låt mig höra era bästa tips hur jag kan följa Ebbas råd...
Du kan väl säga att med rådande omständigheter med oroligheter och höjda räntor så måste jag tyvärr betala mindre för elen nu

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka