Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Energiministern Ebba är ju ute och tycker att folk skall prata med sin bank och sitt elbolag ifall man inte har råd med elen just nu.
Nu är jag inte riktigt i den sitsen, men jag funderar lite på hur man skulle göra om man hamnade där.
Har ni några bra råd om hur jag skulle formulera mig till Eon om jag vill att de skall sänka min elnätsavgift...?

Det skulle räcka ifall de tog bort 3/4 delar av elnätsavgiften för att räkningen skulle bli humanare. Nu betalar jag ju lika mycket till Eon för överföringen som jag betalar till mitt andra bolag som producerar elen.
Låt mig höra era bästa tips hur jag kan följa Ebbas råd...
Du lär inte få någon sänkt avgift. Tror ministern avser att man skall be om avbetalningsplan eller lån.

Annars funkar ju alltid SMS-lån.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Energiministern Ebba är ju ute och tycker att folk skall prata med sin bank och sitt elbolag ifall man inte har råd med elen just nu.
Nu är jag inte riktigt i den sitsen, men jag funderar lite på hur man skulle göra om man hamnade där.
Har ni några bra råd om hur jag skulle formulera mig till Eon om jag vill att de skall sänka min elnätsavgift...?

Det skulle räcka ifall de tog bort 3/4 delar av elnätsavgiften för att räkningen skulle bli humanare. Nu betalar jag ju lika mycket till Eon för överföringen som jag betalar till mitt andra bolag som producerar elen.

Staten äger ju Vattenfall så jag antar att jag bara behöver hänvisa till Ebba när jag skriver till Vattenfall.

Min bank, Handelsbanken är nog inte delägare i Vattenfall så i mitt fall är det nog ingen ide att försöka förmå Handelsbanken att beordra Vattenfall att sänka elräkningen.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Du lär inte få någon sänkt avgift. Tror ministern avser att man skall be om avbetalningsplan eller lån.

Annars funkar ju alltid SMS-lån.

Alltid.

Man kan till och med se något positivt i de nu skenande energipriserna:

Tack vare program som ”Lyxfällan” så kan nu fler människor få sina eftertraktade 15 minuter i strålkastarljuset.

Win-win i en värld av ankläppar och tatueringar på kredit.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Ta med en falukorv att vifta med samtidigt som du hänvisar till fäbodjä... Ebba. ?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att betala skatter "sen" kanske hade varit rimligt om de kunde lova att årets elpriser är en engångsföreteelse, men jag har inte sett första spadtaget till ett enda nytt kärnkraftverk eller en ny damm.

Raderad medlem 51742

Guest
Att betala skatter "sen" kanske hade varit rimligt om de kunde lova att årets elpriser är en engångsföreteelse, men jag har inte sett första spadtaget till ett enda nytt kärnkraftverk eller en ny damm.
Precis, om vi får räkna med långvarigt mycket höga elpriser är det snarare rimligt att de företag som inte klarar de prisnivåerna går i konkurs - konstgjord andning fungerar inte i längden. Sen är det förstås helt galet att det skall behöva bli så, men rotorsaken måste fixas.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Ha!

Nyanläggning av traditionell vattenkraft kan vi se oss i månen efter.

Vilket ännu ej exploaterat vattendrag skulle offras isf?

Det är bara att se på hur man systematiskt har jävlats med ägarna till den småskaliga vattenkraften under de senaste decennierna.

Och, miljöprövningen av ny kärnkraft i Sverige...? Hur många lagar måste ändras, böjas eller förbises för att uppnå tillåtlighet?

Vem vill sätta sitt namn under det?
Vem vill möta svekdebatten efteråt?

Jag tror på det den dagen jag kan köpa certifierad ny färsk kärnkraftsström i mitt eget uttag.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ha!

Det är bara att se på hur man systematiskt har jävlats med ägarna till den småskaliga vattenkraften under de senaste decennierna.

Och, miljöprövningen av ny kärnkraft i Sverige...? Hur många lagar måste ändras, böjas eller förbises för att uppnå tillåtlighet?

Jag tror på det den dagen jag kan köpa certifierad ny färsk kärnkraftsström i mitt eget uttag.
En i området här har jobbat hela sin yrkesverksamma tid på sydkraft/eon. Stred som en furie för att kraftverken skulle få vara kvar i ån. Förlorade och fick den föga inspirerande uppgiften att exekvera stängningarna.

Allt för ett sportfiske som redan fungerade, eller låg det annat bakom? Ser iaf för bedrövligt ut numera, förutom tappet i elproduktion.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Vi har många vintrar/år som detta framför oss. :(

Rent generellt så klarar vårat elnät bra mycket mer av till exempel vindkraft, och detta beror till stor del av att vi är lyckligt lottade med den vattenkraft som vi har.
Vi sitter dessutom ”ihop” med grannländerna när det gäller att dela roterande massa, så det är ganska väl förspänt där.
Däremot så bör man i dagsläget bygga produktionen där den behövs, och se vilka förutsättningar som finns där.

Vattenkraft är, som "Notrightrider" skriver, omöjligt att bygga idag, på grund av tillståndsprocesser, så där behövs i så fall en lagändring.

Vindkraft är möjligt, och med det förtydligandet att den levererar endast energi om det blåser, eftersom det verkar vara en livligt diskuterad punkt.

Kärnkraft är i dagsläget en något mer långdragen process, men inte omöjlig.
Jag tycker personligen att den färska utredningen från WSP är intressant att lyfta in i debatten.
Den visar kortfattat på två scenarion där den första SMR-reaktorn skulle kunna vara på plats 2030, OM Sverige tar på sig en ledande roll i utvecklingen, mer troligt är annars 2035.
Viktigt att ha med sig är att produktionen fortfarande måste byggas i närhet till konsumtionen.
Men även här, och som tidigare skrivits, - Vem ska ta det beslutet, och hur många lagar och regler måste förändras för att göra det till ett möjligt scenario?

Svenska Kraftnät släppte sin 5-års rapport i nyligen, och den har också sin tydliga kompassnål.
Givetvis bygger den också på antaganden, men vi bör ju beakta att det kan bli så att ”den gröna industrisatsningen” lyfter, och tar fart, och då blir stamnätet inget problem längre (den så kallade flaskhalsen mellan SE1 och SE4).
Elpriserna kommer att jämna ut sig, men vara fortsatt höga sett till historiken.

Prognosen säger att de södergående flödena inom Sverige är på ungefär samma nivå fram till år 2025, för att därefter minska tydligt, framförallt 2027. Under 2027 slutar även Finland att vara nettoimportör av el från Sverige för att istället bli nettoexportör.

Jag är inte ”religiöst” lagd när det kommer till valet av produktionskälla.
Men enligt min högst personliga uppfattning så måste vi bygga det som går att bygga, där det behövs, och varje dag vi väntar så skjuter vi bara problemet framför oss.
Vindkraft är absolut ingen frälsning, och det tar oftast minst 5år från det att man tittar på kartan till den första kilowattimmen finns tillgänglig.
Men vi är där vi är nu, och staten bygger inte produktion, det gör någon kommersiell kraft som behöver långsiktiga och tydliga spelregler.
Därför byggs det mycket vindkraft nu, den går att räkna hem på rimlig tidshorisont med den elmarknadsmodell som finns just nu, och som har en viss tröghet på grund av det antal länder som är inblandade.

Så för att återkomma till trådens start (den består av många frågor, så jag tar den första), så är svaret att 2040 borde vara en realistisk tidpunkt när bensin är helt borta om politiken har ambitionen att gå den vägen.
Då har vi SMR-reaktorer som det står ”Circle K” på istället för en GDS-hall, och där fyller man på med energi, batteriladdning, vätgas, eller….någonting annat.
Och sedan krävs det naturligtvis vissa ombyggnationer i det lokala elnätet, men det har man ju redan bestämt att det är en mindre utmaning.
I och med detta så kan transportsektorn "elektrifieras", och så även de privata transporterna.

Putin sa ju igår att det inte fanns några finansiella gränser för den ryska försvarsmakten när det gäller att lösa sitt uppdrag, och då kanske den vägen kan vara möjlig även i svensk politik?

Så, helt seriöst ser jag inte att det kan ske före 2040….det hemska scenariot att jag inte kan kicka igång min gamla Tenere 34L…..men mina barn kan få problem, för 2040 vettetusan om jag kickar igång en 600cc.....på grund av andra orsaker…

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Ha!

Det var väl lite det som var tanken med mitt inlägg. Det kommer inte finnas en lösning till nästa vinter så varför göra plågan längre?
Det är lika dumt som för drygt 10 år sen när det östes in pengar i en bilfabrik i Trollhättan. Ryck av plåstret och fundera över framtiden.

Ska man bygga ut vattenkraften bör det väl göras i bäckarna som jag inte minns ramsan om. Vi ska Äta, ni ska diska eller nåt...
Det är ju där nere det saknas kraft. Viskan ligger nära ledningarna, tror jag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi har många vintrar/år som detta framför oss. :(

Rent generellt så klarar vårat elnät bra mycket mer av till exempel vindkraft, och detta beror till stor del av att vi är lyckligt lottade med den vattenkraft som vi har.
Vi sitter dessutom ”ihop” med grannländerna när det gäller att dela roterande massa, så det är ganska väl förspänt där.

Förutom att grannarna bara har slumpkraft och istället utnyttjar oss....
Klipper vi exportledningarna söderut så klarar vi oss själva.
Finnarna får igång Ollikollikokko någon gång i år, sedan klara dom sig.
Norrmännen har det dom behöver sedan tidigare...

Polackerna bygger 12 nya reaktorer, men dom var inte så sugna på att utöka överföringen till tyskland, för tyskarna motsatte sig att Polen skulle bygga kärnkraft.
Så Polackerna tycker att det kan räcka att exportera till tyskland genom en Biltema sladdvinda.
Polackerna har avsättning för sin el öster/norrut, och dom har inte klagat.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det var väl lite det som var tanken med mitt inlägg. Det kommer inte finnas en lösning till nästa vinter så varför göra plågan längre?
Det är lika dumt som för drygt 10 år sen när det östes in pengar i en bilfabrik i Trollhättan. Ryck av plåstret och fundera över framtiden.

Ska man bygga ut vattenkraften bör det väl göras i bäckarna som jag inte minns ramsan om. Vi ska Äta, ni ska diska eller nåt...
Det måste finnas "fallhöjd" också, det är det som ger energin.

Därav Lule älv men inte Torne älv...

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Misstänkte det.

Viskan och de andra Hallandsåarna är förmodligen redan fullt utbyggda:

Screenshot_20221230-122103.png

Generellt små fallhöjder och modesta effekter - men en gång mycket viktiga för Sveriges industrialisering.

Rydal hålls som Sveriges första vattenkraftsanläggning för elproduktion.
1880-någongång...?

Skulle man bygga ut någon av dessa vattendrag ytterligare så är alla dom "vettiga platserna" redan plockade likt lågt hängande frukter.
Närheten till etablerad infrastruktur för eldistribution finns förvisso nere vid Ringhals, inte långt från Klosterfjorden, där Viskan mynnar ut.
Men, där saknas fallhöjd.

Att dämma upp hela Viskadalen för att skapa artificiell fallhöjd är ju en variant, men då ödelägger man både jordbruksmark och kulturbygd.

Lite retligt med alla naturvårdsområden och -reservat man inrättat i dalgången, men sådant kan ju upphävas.

Jag vet. Du vet.
Alla vettiga människor vet.

Varför vet inte våra politiker hur svårt det är att skapa ny kraft? Varför stänger man ner fungerande kraftkällor utan att veta hur man skall lösa ny?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Precis, om vi får räkna med långvarigt mycket höga elpriser är det snarare rimligt att de företag som inte klarar de prisnivåerna går i konkurs - konstgjord andning fungerar inte i längden. Sen är det förstås helt galet att det skall behöva bli så, men rotorsaken måste fixas.

Låt dem skjuta upp skatten permanent. Då är det helt rimligt att de som inte klarar prisnivåerna går i konkurs.
Det är inte konstgjord andning.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alltså, det här elkraftstödet på 55 miljarder som "vi" ska få. Det är ju övervinster från Svenska Kraftnät. Nu säger de med den andra munnen att vi kommer att få gigantiska elfakturor som hittills aldrig har setts förut under de närmaste månaderna. Är det inte övervinster i det också? Varför kan man inte bara dra ner på vinsten istället för att krångla med ett elstöd som kanske någon ska få så småningom? Det kommer ju att behövas nästa år också, och det kommer att tas från övervinsterna den här vintern....

Jag fattar ingenting?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Varför vet inte våra politiker hur svårt det är att skapa ny kraft? Varför stänger man ner fungerande kraftkällor utan att veta hur man skall lösa ny?
Det var väl en del i kärnkraftsomröstningen att den skulle läggas ner när det fanns alternativ?
Det är inte utan att man uppfattar det som att det viktigaste för många politiker är att bli återvalda och inte vad de vill göra som är bra. Miljöpartiet hade kunnat vara bra om de tagit till sig vetenskapliga rön och inte varit inkörda på nån bunt idéer som råkade vara populära när de grundades.

Raderad medlem 51742

Guest
Låt dem skjuta upp skatten permanent. Då är det helt rimligt att de som inte klarar prisnivåerna går i konkurs.
Det är inte konstgjord andning.
Skjuta upp skatten permanent? Antar du menar att man avskaffar skatten? I såna fall kan det väl betraktas som en del av en "riktig" åtgärd snarare än konstgjord andning.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det var väl en del i kärnkraftsomröstningen att den skulle läggas ner när det fanns alternativ?

Och politikerna menar väl att det finns alternativ - vindkraft.

Det är ju det man maler på om. Si soch så många Wh läggs ner och si och så många Wh byggs, sett till energiproduktion på årsbasis.
Men vindkraft ersätter inte kärnkraft om man lyfter blicken en centimeter över att att båda kraftslagen kommer att ha levererat en viss mängd energi sett över en viss tidsperiod.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år