Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Närheten till Stockholm behöver inte vara den stora rekryteringsfaktorn som vissa tror.

Exakt. Stockholm har väl inte direkt ett överskott på de yrkeskategorier som faktiskt behövs till den industri som nu växer fram i Norr- och Västerbotten...? Jag har då inte sprungit på vare sig gruvingenjörer eller gruvarbetare och letar man kompetens specifik för fordonsindustrin så är mitt intryck att det är mycket lättare att få tag på dugligt folk på västkusten. Eller helt enkelt utomlands.

Det är väl möjligtvis här Stockholm kommer in i bilden på grund av knutpunkten Arlanda, då folk är intresserade av Arlanda men inte nödvändigtvis centrala Stockholm. Det finns ju ganska många som mäter avstånd till diverse orter i Sverige som "tid från Arlanda" och det är nog fler än en av mina pendlingskollegor som har åkt till just Arlanda för ett möte och sedan tagit nästa flyg hem, bara för att Arlanda var det närmaste alternativet för norrbottningen, jöttebårrjaren och skåningen tillsammans.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Exakt. Stockholm har väl inte direkt ett överskott på de yrkeskategorier som faktiskt behövs till den industri som nu växer fram i Norr- och Västerbotten...? Jag har då inte sprungit på vare sig gruvingenjörer eller gruvarbetare och letar man kompetens specifik för fordonsindustrin så är mitt intryck att det är mycket lättare att få tag på dugligt folk på västkusten. Eller helt enkelt utomlands.

Det är väl möjligtvis här Stockholm kommer in i bilden på grund av knutpunkten Arlanda, då folk är intresserade av Arlanda men inte nödvändigtvis centrala Stockholm. Det finns ju ganska många som mäter avstånd till diverse orter i Sverige som "tid från Arlanda" och det är nog fler än en av mina pendlingskollegor som har åkt till just Arlanda för ett möte och sedan tagit nästa flyg hem, bara för att Arlanda var det närmaste alternativet för norrbottningen, jöttebårrjaren och skåningen tillsammans.
Det är inte för inte som Arlanda är Sveriges största arbetsplats sett till antalet människor (ca 15000) som arbetar där. Tror att Stockholm är mer avhängigt av Arlanda än tvärtom faktiskt.

Kanske Arlanda kom först - och Stockholm byggdes därefter för att supporta flygplatsen? Får örla iväg och läsa lite i historieböckerna nu tror jag då Googlingen "vad kom först, Arlanda eller Stockholm?" gav dåliga resultat faktiskt.:fattartil
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Visst, trafiken på E4an och yrkestrafik m fl, blir säkert toppen med el-drivet. Men låt hojar och sportbilar vara. Dom är inte så många i förhållande.


Du tror du kan få politiker och beslutande tjänstemän att förstå det resonemanget?

Samtidigt som the usual retards får för sig att köra in till stan och brAAAPPa lite mellan huskropparna?

Well, lycka till med det hörru.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Du tror du kan få politiker och beslutande tjänstemän att förstå det resonemanget?
Det beror helt på hur man bemöter dom. Så är problemet "the usual retards" ? För då handlar det väl bara om att ge dessa ungdomar lite utbildning. Man kör inte in i stan med en högljudd hoj utan att provocera några tanter i kommunhuset.

Finns det nåt parti som förespråkar den klassiska motorsporten, kanske lite mer åt entusiasthållet då modern motorsport endast handlar om hastigheter och prestanda, något dagens eldrivna tävlingsfordon faktiskt har i överflöd.

En annan fundering är; om nu elfordonen kommer dominera, och bensinen endast tankas i vissa pumpar, då blir det ju mycket mer bensin över till mig som gillar förbränning. Eller?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Finns det nåt parti som förespråkar den klassiska motorsporten, kanske lite mer åt entusiasthållet då modern motorsport endast handlar om hastigheter och prestanda, något dagens eldrivna tävlingsfordon faktiskt har i överflöd.

Den här frågan är mycket intressant, men jag kan inte påstå att jag någonsin sett en svensk politiker aktivt lobba FÖR motorsport, oavsett vilken nivå av motorsport vi talar om.

Vad MP tycker behöver man väl knappast fråga ens om man tänker introducera en könsneutral enhetscup endast öppen för HBTQ-personer på valfri Cake-hoj. Fler möjligheter finns kanske längre till höger, men det är ju inte direkt någon politiker som står på barrikaderna för att rädda nedläggningshotade banor, till exempel...Jag har för mig att jag sett bilder på Ebba Busch tillsammans med någon donna från bilsporten, men detta handlade nog mer om att få likes på Instagram än om politik...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag har provat att tänka positivt på detta med fossilfritt fortsakaffande, men det urartar strax i en olustig känsla av illamående. Jag älskar bensinlukt, och avgaslukt, i synnerhet från tvåtaktsmotorer.

Jag har ett gäng rc-bilar, nästan alla är el-drivna, dvs batteridrivna. Det är kul att leka med justeringar på hjulvinklar och fjädring, sen testa hållningen på asfalt och i terräng. Men det gäller inte motorcykeln.

När jag tänker på en varm sommardag med hojen, med dubbade feta terrängdäck, och dammet/leran som naturligt dekorerat hela hojen, så utgör ljudet och lukten minst 50% upplevelsen. Utan fossilbränslen och en förbränningsmotor går det inte, det kan inte bara låta "Bzz-vzzziii", det måste låta "Brraaaaaaa-braaa", och ryka lite. Det går bara inte annars :cry:
Håller med om att vibrationer, lukt och buller (samt att växla själv) är en stor del i känslan.
Men jag inser att el är framtiden.
Kör nedcabbat (Miata ND) så ofta jag kan även på vintern, underbart!
Kommer sakna den känslan.
Får väl köpa den sista årsmodellen av Miata och köra tills det blir alltför dyrt med soppa.
Tänk om det blir rea på bensin då tillgången är större än efterfrågan...
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Svidande kritik mot reduktionsplikten.



Läs hela! Här är några godbitar;

Riksrevisionen konstaterar att en så hög andel gör att bränslet inte längre uppfyller EU:s kvalitetskrav för drivmedel. Detta påpekades redan av flera remissinstanser när den ursprungliga propositionen skulle läggas fram år 2017.

Grundproblemet är dock att mängden biomassa är liten. Sverige ensamt importerar exempelvis i dagsläget en tredjedel av den globala produktionen av biodrivmedlet HVO. Om svenska bränsletillverkare ska köpa mer, är det inte säkert att det räcker.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Svidande kritik mot reduktionsplikten.



Läs hela! Här är några godbitar;
Och anledningen till att t ex EU grumsar om att Sverige nu sänker reduktionsplikten?
Är man konspriatoriskt lagd kunde man tänka sig att man ser det som en konkurrensfördel att Sverige har högre bränslekostnader. Svenska politiker behöver vakna och inse att andra länders förhandlare ser till sina länders intresse.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Läste artikeln. Det är oacceptabelt. Göra bensinen till 'skitbensin' får dom göra hemma, inte utsätta mina fordon för sånt.

Kan man inte stämma dom för sabotage?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har det kollektiva klimatavtrycket från elbilar ökat en del: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fartyg-brinner-i-nederlanderna-3-000-bilar-ombord

Fartyg brinner i Nederländerna – minst en död​

Uppdaterad idag 07:43Publicerad idag 07:00
Ett fraktfartyg har fattat eld utanför Nederländernas kust. Minst en person är död och flera har skadats i branden, rapporterar AFP.
23 sjömän har tvingats lämna fartyget, som fraktar runt 3 000 bilar. En del av dem ska ha hoppat överbord och plockats upp av fartyg som kommit till undsättning, skriver den nederländska tidningen de Gelderlander. Andra kunde hämtas av kustbevakningens helikoptrar.
Fartyget befinner sig cirka tre mil från Ameland, meddelar landets kustbevakning. Det Panamaflaggade fartyget Fremantle Highway var på väg från tyska Bremerhaven till Port Said i Egypten.

Misstanken: Startade i elbil​

Enligt kustbevakningens talesperson finns misstankar om att elden bröt ut i en elbil, skriver nederländska Gelderlander. Branden är så stor att man beslutat att inte placera brandmän ombord på fartyget. I stället försöker man släcka elden från havet.
– Vi försöker också förhindra skeppet från att sjunka, men det lutar redan betydligt, sade samma talesperson till tidningen.
Det är ju trots allt ganska ovanligt att fordon med förbränningsmotorer självantänder när dom står parkerade... Och det här var nya bilar får man anta, som inte har varit utsatta för det skumpiga och värmeväxlande livet i ett fordon. Men det beror antagligen på att fartyget gick på olja, hade det bara varit eldrivet så hade det här aldrig hänt :rolleyes:
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Nu jobbar jag med sjöfart/båtar. De bränder jag har varit med om under dessa 12 år är en handfull. 1 gång har det varit lasten på båten som orsakat branden i övriga fall alltså båten som börjat brinna. Destinationen gör ju också att man undra hur många elbilar var det på den båten? Jag menar Egypten!? Hur många elbilar säljs det där?
Så jag tar den uppgiften med en nypa salt tills någon kan bekräfta den.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu jobbar jag med sjöfart/båtar. De bränder jag har varit med om under dessa 12 år är en handfull. 1 gång har det varit lasten på båten som orsakat branden i övriga fall alltså båten som börjat brinna. Destinationen gör ju också att man undra hur många elbilar var det på den båten? Jag menar Egypten!? Hur många elbilar säljs det där?
Så jag tar den uppgiften med en nypa salt tills någon kan bekräfta den.
Det räcker väl med att en elbil en gång börjar brinna för att det ska bli en brand? Och det säljs runt 200 000 bilar per år i Egypten, 3000 elbilar är 1,5% av det, det låter väl ganska rimligt? Om det nu var enbart elbilar på båten vill säga.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag bettar min femma på att det börjar med en elbil.
Det finns nog anledning till att Kustbevakningen säger som de gör och för att en bränsledriven bil skulle nog ha blivit släckt innan det blivit ett ohanterligt problem.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu jobbar jag med sjöfart/båtar. De bränder jag har varit med om under dessa 12 år är en handfull. 1 gång har det varit lasten på båten som orsakat branden i övriga fall alltså båten som börjat brinna.
Jag bettar min femma på att det börjar med en elbil. Det finns nog anledning till att Kustbevakningen säger som de gör och för att en bränsledriven bil skulle nog ha blivit släckt innan det blivit ett ohanterligt problem.

Lägg ihop era resonemang så är det väl ganska uppenbart vad som hänt. Båtar lastade med bränsledrivna bilar börjar normalt inte brinna och har mycket möjligt ett brandskydd dimensionerat utifrån detta. Nu fraktar man helt plötsligt elbilar...och helt plötsligt är branden utom kontroll...

Brandrisken relaterad till allehanda elfordon är uppenbart underskattad, eller kanske till och med nedtystad av de som har ekonomiska intressen i sådana...?

Tävlingsklassen MotoE har ju redan haft ett antal debackel med flertalet explosioner och bränder och dessutom en halv säsongs fördröjning av hela klassen eftersom allt i hela depån råkades brinna upp under en försäsongstest. Och rallycrossen har beslutat att stryka nästa VM-tävling eftersom hela Sebastian Loeb's team brann upp häromsistens. Och brandmän världen över uttrycker sin oro över vad som egentligen händer vid trafikolyckor med elfordon.

Men det politiskt korrekta etablissemanget har värsta sortens Peltor Heavy Duty kåpor på. Elbilsbluffen får inte ifrågasättas. "Zero carbon" har blivit det nya "tänk på baaarnen"...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är ju trots allt ganska ovanligt att fordon med förbränningsmotorer självantänder när dom står parkerade...

Det fina med en förbränningsmotor är ju att det krävs bränsle, syre, kompression och tändning innan något händer. Saknas en av dem så händer det liksom inget...

Med elfordon verkar ju ingen riktigt veta vad som händer inuti batterierna. Har batteriet skadats av ett stenskott eller rent av för att kunden råkat köra över ett gupp...? Har kunden själv bytt till vinterdäck och då råkat hissa upp bilen bara i det ena hörnet...? Aja baja. Då kan batteriet ha spruckit...Då måste bilen parkeras i karantän i ett specialbyggt skyddsrum...
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det räcker väl med att en elbil en gång börjar brinna för att det ska bli en brand? Och det säljs runt 200 000 bilar per år i Egypten, 3000 elbilar är 1,5% av det, det låter väl ganska rimligt? Om det nu var enbart elbilar på båten vill säga.


Det mesta man behöver veta står i artikeln - som är redig och koncis:

Het Panamese schip, de Fremantle Highway, was op weg vanuit het Duitse Bremerhaven naar Port Said in Egypte. Het vervoert 2857 auto’s, waaronder 25 elektrische wagens. De kustwacht vermoedt dat de brand uitbrak in een elektrische auto.


...till skillnad från svensk praomedia.
Tidningen har alltså fått uppgifter ur fartygets manifest: 2857 fordon ombord, varav 25 elektriska. Kustbevakningen misstänker att branden startade i ett elektriskt fordon.

Ser man till uppgiften att flera besättningarmedlemmar vårdas för andningsbesvär kan misstänka att det var något mer än gamla bildäck som generade röken. På bildäck...

Faktor X i denna händelse är den höga andelen begagnade fordon som skeppas till denna delen av världen. Man skulle kunna misstänka att huvuddelen av det som lastats är begagnade bilar - och då faktiskt även begagnade elbilar som av någon eller några anledningar inte längre är attraktiva på den europeiska kontinenten.

See...? Här finns utrymme för lite vad som helst ombord. Kravet för att få lastas är att grejerna startar och kan köras ombord för egen maskin.

Jag vet inte hur det såg ut på den aktuella båten, men för destinationer på den västafrikanska kusten är ofta alla lastade fordon begagnade. Med väldigt stora B:n...

Läckande bensintank på någon bil?
Droppande common rail på något tyngre fordon? Skadat batteripack på en elbil?
...kanske rent av vid ombordkörningen på båten? Det kan gå rätt vilt till där.

Det som inte rullar på egen hand stackas så högt det går och som Wasserschutzpolizei accepterar.

2003_12_x1_2.jpg

nedladdning (10).jpeg

images (9).jpeg

Det är märkligt att det inte händer mer än det gör...


Edit:

Kan passa på att korrigera mig själv. Båten tydligen lastad med uteslutande nya fordon - Mercedes.
Gegen Mitternacht meldete der Autotransporter Fremantle Highway, der als Fracht knapp 3000 Mercedes-Neuwagen, darunter Elektroautos, nach Ägypten bringen sollte, dass sich ein Feuer an Bord schnell ausbreite.






Tragiskt att ännu ett sådant här vackert fartyg riskerar att förstöras...
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Är väl totalt färra bränder med elbilar jämfört med fossilbilar. Problemet är som fler sagt, det är svårare att släcka
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Finns väl en orsak till att transportörer har restriktioner vid frakt av lipo-batterier med kapacitet över ett blygsamt antal Ah......

Det är lätt att bli "fartblind" när man upptäckt ny spännande teknik och gärna vill dra det så långt det går till att börja med...

Men man måste ha klart för sej att de som tillverkar denna nya teknik inte primärt gör det av alla fantastiska miljöskäl utan för att det gäller att rida på vågen och tjäna pengar innan myndigheterna förstått verkligheten och inför restriktioner...

Enl en undersökning kan CO² avtrycket för tillverkning av ett EV batteri i Teslastorlek vara 80% högre än för en hel fosilbil pga att det går åt väldigt mycket el för att smälta metaller.

Då har man ändå inte tagit med hur smutsig uttvinningen av ingående metaller och mineral oftast är...

Det behöver inte vara ett problem, beroende på vilken typ av el som används, men betänker man att mycket batterier i dag tillverkas i Kina, (och mer lär det bli när de strypt sin export av sällsynta jordarts metaller), så är det ganska "dirty bussines"...

Med tiden kommer vi kommer gå mer åt det elektriska men i denna utvecklingsfas måste man ändå vara kritisk och skrapa mer på ytan innan man sväljer alla sköna förklaringar...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Än så länge ”clickbait”, tills det framkommer att det verkligen VAR en brand i en ”elbil” som orsakade katastrofen. Hittills har det påståendet ju varit falskt 100% av gångerna. Kanske detta blir första gången det stämmer?

”Någon misstänker att det började i en elbil”… mer än så vet vi ju inte.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Än så länge ”clickbait”, tills det framkommer att det verkligen VAR en brand i en ”elbil” som orsakade katastrofen. Hittills har det påståendet ju varit falskt 100% av gångerna. Kanske detta blir första gången det stämmer?

”Någon misstänker att det började i en elbil”… mer än så vet vi ju inte.
Du menar alltså att en elbil/elfordon aldrig har brunnit?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top