Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ganska nära 100% skulle jag tro... :)
Ett tag trodde många av mina kamrater att jag inte hade B-kort för de såg mig aldrig bakom ratten. Föredrar fortfarande att sitta i sadeln framför bakom ratten. Och det, liksom en annan forummedlen, även om det regnar.
Men med en banhoj går det inte att undvika bil med krok för att dra släp. :rodnar
 

Raderad medlem 51742

Guest
Detta har jag förbryllat mig över att det inte fått mer reaktioner sedan det beslutades för några år sedan. Nästan så man undrar om politikerna (förutom MP) själva ens är medvetna om skiten, med tanke på hur det låtit i valrörelsen.

Kombinationen klimatpolitiskt ramverk, klimatlag och klimatpolitiskt råd innebär alltså att det är olagligt för en regering att bedriva något annat än miljöpartistisk klimatpolitik och att en särskild institution befolkad av aktivister som inte kan avsättas demokratiskt är satta att bevaka att det efterlevs.

 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Detta har jag förbryllat mig över att det inte fått mer reaktioner sedan det beslutades för några år sedan. Nästan så man undrar om politikerna (förutom MP) själva ens är medvetna om skiten, med tanke på hur det låtit i valrörelsen.

Kombinationen klimatpolitiskt ramverk, klimatlag och klimatpolitiskt råd innebär alltså att det är olagligt för en regering att bedriva något annat än miljöpartistisk klimatpolitik och att en särskild institution befolkad av aktivister som inte kan avsättas demokratiskt är satta att bevaka att det efterlevs.

Borde såklart läggas ner.

Har de något som helst ansvar för konsekvenserna av det de lägger fram? Följer man ens upp deras uppdrag på något sätt?
Klimatpolitiska rådets uppdrag är att utvärdera regeringens politik och de underlag den bygger på. Vi ska även bidra till en ökad diskussion om klimatpolitiken i samhället.
Bra. Hur stark är korrelationen mellan temp och CO2 mellan 0-1? Vilka underlag finns på det?
Gör dom det? Bra formulerat annars, vi har en diskurs där man ska tycka på ett visst sätt, ökar den diskursen så klarar de av sitt uppdrag. Är det ok att diskutera huruvida det här AGW-klimathotet ens existerar tex?
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Om vi gasar på tillräckligt mycket NU så kanske vi med lite tur får tillräckligt med CO2 i luften så att dom glömmer bort vad dom tänkte, och bara blir förvirrade.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kombinationen klimatpolitiskt ramverk, klimatlag och klimatpolitiskt råd innebär alltså att det är olagligt för en regering att bedriva något annat än miljöpartistisk klimatpolitik och att en särskild institution befolkad av aktivister som inte kan avsättas demokratiskt är satta att bevaka att det efterlevs.

Jag läste en annan artikel om detta och är likt dig förbluffad över att detta inte har synats tidigare och att ingen har klagat högljutt. De som drivit igenom detta brukar ju själva stå på barrikaderna och skrika rakt ut så fort något anses orättvist, odemokratiskt eller icke-feministiskt. Men när en institution inrättas enbart för att föra deras egen talan...då är det helt plötsligt OK att lägga alla former av demokrati åt sidan...då ska folket minsann tuktas av en bättre vetande elit i bästa DDR-anda...

Här en annan klimatpolitisk nyhet som också har flugit lite under radarn (och i just denna artikel inte så lite saltad av en journalist med en ganska uppenbar agenda):


Om allt detta blir verklighet så kommer ju ordet transportkostnad att bli ganska röda siffror i varje företags budget. Det blir ju till exempel väldigt svårt för undertecknad att fortsätta sitt arbete, för jag har tydligen flugit 631 gånger de sista tio åren om jag lite snabbt kollar SAS-appen...
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja sa ju detta under pandemin. Klimatfacism heter det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det som också lyser igenom i några av de ovan länkade artiklarna är denna Bror Duktig mentalitet som EU's politiker i allmänhet och svenska politiker i synnerhet vill visa upp jämt och ständigt. Jag är osäker på vad detta egentligen bottnar i...? Har det sitt ursprung i någon slags känsla av underlägsenhet eller lillebrorskomplex som uppstod då Europa faktiskt räddades undan nazismen av USA...? Har den svenska varianten något slags ursprung i vårt lands svek under andra världskriget som sedan vändes till att bli självutnämnda fredsmäklare under 60- och 70-tal...?

Vad var det nu ungrarna kallade oss...? Självgoda och "moralistiskt överlägsna"...?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det som också lyser igenom i några av de ovan länkade artiklarna är denna Bror Duktig mentalitet som EU's politiker i allmänhet och svenska politiker i synnerhet vill visa upp jämt och ständigt. Jag är osäker på vad detta egentligen bottnar i...? Har det sitt ursprung i någon slags känsla av underlägsenhet eller lillebrorskomplex som uppstod då Europa faktiskt räddades undan nazismen av USA...? Har den svenska varianten något slags ursprung i vårt lands svek under andra världskriget som sedan vändes till att bli självutnämnda fredsmäklare under 60- och 70-tal...?

Vad var det nu ungrarna kallade oss...? Självgoda och "moralistiskt överlägsna"...?
Sveriges ryggradslösa beteende under ww2 har absolut en stor del i hur svensk politik sett ut under efterkrigstiden.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sveriges ryggradslösa beteende under ww2 har absolut en stor del i hur svensk politik sett ut under efterkrigstiden.


En hållning man ansåg sig tvingad att hålla eftersom vi ensidigt lagt ner det där med krig.

Jämför gärna med dagens situation där vi tvingas krypa för turkarna eftersom 40 års regeringar av alla färger negligerat sitt ansvar att kunna freda landet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag läste en annan artikel om detta och är likt dig förbluffad över att detta inte har synats tidigare och att ingen har klagat högljutt. De som drivit igenom detta brukar ju själva stå på barrikaderna och skrika rakt ut så fort något anses orättvist, odemokratiskt eller icke-feministiskt. Men när en institution inrättas enbart för att föra deras egen talan...då är det helt plötsligt OK att lägga alla former av demokrati åt sidan...då ska folket minsann tuktas av en bättre vetande elit i bästa DDR-anda...

Här en annan klimatpolitisk nyhet som också har flugit lite under radarn (och i just denna artikel inte så lite saltad av en journalist med en ganska uppenbar agenda):


Om allt detta blir verklighet så kommer ju ordet transportkostnad att bli ganska röda siffror i varje företags budget. Det blir ju till exempel väldigt svårt för undertecknad att fortsätta sitt arbete, för jag har tydligen flugit 631 gånger de sista tio åren om jag lite snabbt kollar SAS-appen...
Men snälla, du kan ju inte flyga sådär!!! Du måste åka tåg och när det inte går så är det segelbåt som gäller. Du hinner säkert i tid till iallafall två race per år... :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men snälla, du kan ju inte flyga sådär!!! Du måste åka tåg och när det inte går så är det segelbåt som gäller. Du hinner säkert i tid till iallafall två race per år... :D

Dom sexhundra SAS-flygningarna är bara med ett bolag under de senaste tio åren. Betänk att jag har hållit på i drygt tjugofem år...

Jag känner förvisso inte många andra som levt som en tattare eller veckopendlare under 25 år, men jag känner många som gör eller har gjort det under perioder av sina liv. Både sådana som flyger ut från Kallax och sådana som flyger in till Kallax, för ungefär en veckas jobb på en ort som inte är deras hemort.

Pandemin visade med önskvärd tydlighet att många resor kan ersättas med Teams-möten och andra former av elektronisk kommunikation. Men långt ifrån alla resor går att rationalisera bort, av olika anledningar. Jag tror därför att kraftiga prisökningar på flygbiljetter i klimatets namn kommer att bli en svår nöt för närligslivet och särskilt för vår landsände, vare sig man flyger in eller ut.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dom sexhundra SAS-flygningarna är bara med ett bolag under de senaste tio åren. Betänk att jag har hållit på i drygt tjugofem år...

Jag känner förvisso inte många andra som levt som en tattare eller veckopendlare under 25 år, men jag känner många som gör eller har gjort det under perioder av sina liv. Både sådana som flyger ut från Kallax och sådana som flyger in till Kallax, för ungefär en veckas jobb på en ort som inte är deras hemort.

Pandemin visade med önskvärd tydlighet att många resor kan ersättas med Teams-möten och andra former av elektronisk kommunikation. Men långt ifrån alla resor går att rationalisera bort, av olika anledningar. Jag tror därför att kraftiga prisökningar på flygbiljetter i klimatets namn kommer att bli en svår nöt för närligslivet och särskilt för vår landsände, vare sig man flyger in eller ut.
...samtidigt som det behövs 10 000 tals människor till alla industrier som byggs här uppe... Vad ska man locka dem med? "Närheten till Stockholm, bara 18 timmar med tåg..."
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
...samtidigt som det behövs 10 000 tals människor till alla industrier som byggs här uppe... Vad ska man locka dem med? "Närheten till Stockholm, bara 18 timmar med tåg..."

Närheten till Stockholm behöver inte vara den stora rekryteringsfaktorn som vissa tror.

Det är inte från Stockholm inflyttarna kommer. Snarare Holland, Polen, Tyskland, Estland, Italien, Storbritannien osv. Men visst är infrastrukturen viktig och flyget tillhör faktiskt de områden som kommer att fasa ut fossila bränslen först. 2030 skall alla flygplatser drivas fossilfritt (Svedavias är redan i mål), själva flygplanen följer därpå. Så flygandet kommer inte att vara en sådan miljöbov i framtiden. Blir det dyrare att flyga? Inte alls säkert. Finns ”80-sidiga pdf” osv om man är intresserad och har lite Google-fu kunskaper… :)

Framtiden är inte särskilt långt borta!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Lyd eller lägg ner verksamheten. Det är ju bara några fina stollar som hittar på saker och sen tvingar andra att lyda.

Att något ska drivas fossilfritt från år x är för att politiker bestämt det, ofta indirekt via regleringar som gör det omöjligt att ta en annan väg. Smart va. Istf för att säga att du måste använda bränsle x så reglerar man de alternativa fula bränslena/dess produktion och utbud osv med skatter, regleringar på utsläpp och allt möjligt jox. Sen när du själv köper en elbil så kan man peka och säga att det sker helt frivilligt av "marknaden".

Det är inte flygplatser som bestämmer KLIMATPOLITIKEN men de drabbas av konsekvenserna av den likt alla andra fredliga själar.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Smart va. Istf för att säga att du måste använda bränsle x så reglerar man de alternativa fula bränslena/dess produktion och utbud osv med skatter, regleringar på utsläpp och allt möjligt jox.
Utan att ta ställning i just den här debatten så är det ändå så det måste fungera.
Vi styrs ju helt och hållet av pengar, cash is king.
Vi gör det som gynnar oss (alternativt drabbar oss minst) ekonomiskt.
Det finns natuligvis undantag i liten skala, men det är inte många som som gör investeringar i den "gröna omställningen" om man inte räknar med att gynnas av det ekonomiskt, oavsett om det gäller att köpa elbil, etablera en vindkraftspark eller bygga en anläggning för fossilfritt stål.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Utan att ta ställning i just den här debatten så är det ändå så det måste fungera.
Vi styrs ju helt och hållet av pengar, cash is king.
Vi gör det som gynnar oss (alternativt drabbar oss minst) ekonomiskt.
Det finns natuligvis undantag i liten skala, men det är inte många som som gör investeringar i den "gröna omställningen" om man inte räknar med att gynnas av det ekonomiskt, oavsett om det gäller att köpa elbil, etablera en vindkraftspark eller bygga en anläggning för fossilfritt stål.
Måste och måste, det är så vi fungerar som människor. Vi påverkas av incitament. Om det behövs regleringar för att vi ska köpa x så innebär det att alternativen upplevs som mer värdefulla, annars hade vi köpt x helt frivilligt.

Och hur blir det då med tillväxt och värdeskapande, används resureserna på bästa sätt om vi via politrucker leds in på en väg som vi inte annars hade tagit. Det är inte att använda resurser på ett effektivt sätt(apropå hållbarhet). Det är ju det vi gör helt fritt, vi tar knappa resurser och försöker skapa så mycket värde som möjligt för andra. Lyckas vi så blir vi rika. Det är att skapa värde, att tillfredställa folks behov.

Vilka felinvesteringar görs, vad hade vi haft råd med ist, vad är det vi går miste om? Vi ser vad vi får men vi ser inte vad vi hade kunnat få, vad som hade blivit istället.
Bastiat skriver om det i boken "That Which is Seen and that Which is Not Seen".
FrEdEric Bastiat is well known for his 'broken window' parable. While other economists were looking at how maintaining a standing army, launching public works projects, and even destroying things, as a way to spur the economy, Bastiat showed in this classic economics essay just how wrong this thinking is -- or at least, how it is incomplete. 'What is seen' is plain enough: the broken window. 'What is not seen' requires some imagination and curiosity, but is nonetheless real: the things not purchased because the money had to be used for the window, and other unintended consequences.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det finns ett mänskligt beteende som heter 10x faktorn. Så fort nånting är 10 x bättre eller 10x billigare så går vi dit, så funkar vi människor.
Jag är helt säker på att den gröna omställningen hade skett helt automatiskt och dessutom snabbare totalt sett om en massa så kallade "gröna" politiker låtit människorna själva komma fram till en lösning. Vi tycker om utveckling, vi tycker om nya sätt att göra saker på, vi tycker om att lära oss nya saker, det är inpräntat i våra gener även om vi säger att vi inte tycker om förändring :)
Kolla t ex på Anders Hansens filmer om hjärnan och belöningssystemet, och hur mobiltelefonen fuckar upp det hela :)

Vad det gäller just omställning och 10x faktor så tycker jag att Tony Sena förklarar det ganska väl. Jag har lagt upp den här tidigare men den är värd att se igen:

 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag har provat att tänka positivt på detta med fossilfritt fortsakaffande, men det urartar strax i en olustig känsla av illamående. Jag älskar bensinlukt, och avgaslukt, i synnerhet från tvåtaktsmotorer.

Jag har ett gäng rc-bilar, nästan alla är el-drivna, dvs batteridrivna. Det är kul att leka med justeringar på hjulvinklar och fjädring, sen testa hållningen på asfalt och i terräng. Men det gäller inte motorcykeln.

När jag tänker på en varm sommardag med hojen, med dubbade feta terrängdäck, och dammet/leran som naturligt dekorerat hela hojen, så utgör ljudet och lukten minst 50% upplevelsen. Utan fossilbränslen och en förbränningsmotor går det inte, det kan inte bara låta "Bzz-vzzziii", det måste låta "Brraaaaaaa-braaa", och ryka lite. Det går bara inte annars :cry:

Visst, trafiken på E4an och yrkestrafik m fl, blir säkert toppen med el-drivet. Men låt hojar och sportbilar vara. Dom är inte så många i förhållande.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top