Jag läste en annan artikel om detta och är likt dig förbluffad över att detta inte har synats tidigare och att ingen har klagat högljutt. De som drivit igenom detta brukar ju själva stå på barrikaderna och skrika rakt ut så fort något anses orättvist, odemokratiskt eller icke-feministiskt. Men när en institution inrättas enbart för att föra deras egen talan...då är det helt plötsligt OK att lägga alla former av demokrati åt sidan...då ska folket minsann tuktas av en bättre vetande elit i bästa DDR-anda...
Här en annan klimatpolitisk nyhet som också har flugit lite under radarn (och i just denna artikel inte så lite saltad av en journalist med en ganska uppenbar agenda):
Likt en snöplog i motvind baxade EU på tisdagen avgörande klimatlagar i mål. EU blir först i världen med historiska åtgärder som klimattullar. Klimatkrisen har fått ett genombrott på EU-nivå och ses nu som en gemensam ödesfråga, från höger till vänstern. Men tuffare klimatlagar kommer också att...
www.svt.se
Om allt detta blir verklighet så kommer ju ordet transportkostnad att bli ganska röda siffror i varje företags budget. Det blir ju till exempel väldigt svårt för undertecknad att fortsätta sitt arbete, för jag har tydligen flugit 631 gånger de sista tio åren om jag lite snabbt kollar SAS-appen...