Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det visar även på hur sjuk vår elmarknad blivit när företag ger sig in på elproduktion istället för att investera inom sitt eget nischade område.

Jag gillar dock det faktum att dom vill bygga i Stockholm och inte som vanligt bygga all skit uppe i Norrland, på någon annans bakgård.

Grejen är att bygger dom uppe i Norrland så har dom fortfarande kvar överföringsproblemet söderut.
Det är inte Norrland som behöver mera el.

I alla fall så länge vi inte drar igång Hybrit/GreenSteel, men dom ville ju inte ha kärnkraft.

Lösningen är att våra gröna stålverk köper mark och bygger sina egna vindmöllor frikopplade från elnätet och bara jobbar när det blåser.
Det blir nog bra.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Samtidigt har ju Energimyndigheten vaknat: https://www.gd.se/2023-03-03/nu-ska-microsofts-energianvandning-kartlaggas

Energianvändningen i datahallar av typen som Microsoft har på tre ställen i regionen ökar kraftigt. Nu konstaterar Energimyndigheten i en rapport att det saknas metoder för att på ett bra sätt följa utvecklingen av den ökande elanvändningen.
– Det är eftersträvansvärt att olika länder mäter och följer digitaliseringens energianvändning på samma sätt. Den här rapporten är ett första steg mot bättre statistik och kunskap, säger Katarina Näslund, analytiker på Energimyndigheten i ett pressmeddelande.

Microsoft och andra datahallar slukar stora mängder energi och digitaliseringen av Sverige gör att det kommer att krävas ännu större mängder energi även i fortsättningen.
Energimyndigheten har därför på regeringens uppdrag utrett metoder för att följa digitaliseringens energianvändning och publicerar nu en rapport om energianvändning i digitala system, datacenter och kryptovaluta.

Elanvändningen för datahallar, som bland annat Microsofts har i regionen, beräknades under 2022 uppgå till 2,8–3,2 TWh i Sverige. En terawattimme (TWh) är en miljard kilowattimmar, vilket motsvarar ungefär hushållsel till 200 000 hem under ett år.
Samtidigt som digitalisering av samhället är viktig så måste dess energianvändning kartläggas med bättre statistik och kunskap konstaterar Energimyndigheten.
Elanvändningen för utvinning av kryptovaluta beräknas ensamt uppgå till 1–1,5 TWh 2022 vilket utgör cirka 1 procent av Sveriges totala elanvändning.
Jag tycker inte att vi ska bygga mer kärnkraft, vi har ju el!

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Grejen är att bygger dom uppe i Norrland så har dom fortfarande kvar överföringsproblemet söderut.
Det är inte Norrland som behöver mera el.

I alla fall så länge vi inte drar igång Hybrit/GreenSteel, men dom ville ju inte ha kärnkraft.

Lösningen är att våra gröna stålverk köper mark och bygger sina egna vindmöllor frikopplade från elnätet och bara jobbar när det blåser.
Det blir nog bra.
Vi kanske borde införa en elförbrukningsgräns på t ex max 40000kWh/år elförbrukning per skapat arbetstillfälle. Ingen aning om var lämplig gräns är men kan inte vara svårt att hitta en rimlig nivå. Det vore bra för att hålla nere elpriserna och vi når klimatmålen lättare. Vi behöver inte vara bror duktig och fylla landet med vindkraftverk om vi inte vill.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi kanske borde införa en elförbrukningsgräns på t ex max 40000kWh/år elförbrukning per skapat arbetstillfälle. Ingen aning om var lämplig gräns är men kan inte vara svårt att hitta en rimlig nivå. Det vore bra för att hålla nere elpriserna och vi når klimatmålen lättare. Vi behöver inte vara bror duktig och fylla landet med vindkraftverk om vi inte vill.

Eller så kunde man ju ha ett prislista som styrs av företagets löneutbetalningar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns en annan process där man tillsätter perovskit i smältan, som reducerar CO2 utsläppen från ståltillverkning med 90%, så frågan är om dom kommer att behöva någon el alls till sina stålverk...

Det kanske räcker att begränsa utsläppen med 90% till en väldigt liten kostnadsökning?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du vet ju själv hur det ser ut idag där vindkraftverken kanske är vad som tydligast visar hur man slänger upp all skit på bakgården hos de i norr som är för få för att någon ska bry sig.

Jag är vindkraftspositiv. Välplogade vägar mitt i ingenstans som också kan användas för att bärga hem havererade lössnömaskiner. Och garanterat fritt från skidåkare, miljöpartister, norrskensturister, drag queens, inflyttade holländare och annat pack som kan ha synpunkter.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Oerhörd lättnad att eu tog sitt förnuft till fånga och skrotade förbränningsförbudet 2035.
nu kommer tillverkare våga satsa på att utveckla bättre förbränningsmotorer igen ?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nja, EU som myndighet har väl pushat som bara den för att förbjuda allt som heter förbränningsmotor…? Och sedan har Tyskland rannsakat sitt förnuft och satt sig på tvären…?

Så tacka Tyskland för att det fortfarande ska vara möjligt att sälja saker som kallas förbränningsmotor. Inte EU.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dessutom innebär det förstås att ANDRA sätt att minska utsläppen blir ännu mer märkbara, eftersom det är nettoutsläppen som enligt internationellt bindande avtal måste ned… och då är ju förbränningsmotorer en mycket lågt hängande frukt i jämförelse med mycket annat.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag tror att detta kan ha större betydelse än många tror, framförallt för industrier som inte är bilindustri men ändå på ett eller annat sätt blir beroende av komponenter, saker och utveckling från bilindustrin. Motorcyklar och snöskotrar, till exempel.

Detta beslut ger helt enkelt ett andrum som ett stort antal tillverkare välkomnar. Man köper sig tid, istället för att blint lägga alla äggen i en korg och springa full fart i en riktning, utan att ha minsta lilla aning om hur världsläget kommer att påverka vare sig tillgång till fossila bränslen, alternativa bränslen eller exotiska jordartsmetaller till batterier.

Nu ska tysk bilindustri och Tyskland naturligtvis framställas i dålig dager i politiskt korrekt svensk media. Jag skulle snarare kalla detta för ett sunt tillnyktrande. Att en framtid med flera alternativ segrar över paragrafrytteri och inkompetent beslutsfattande har aldrig någonsin varit en dålig ide.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, förbränningsmotorn är inte en lågt hängande frukt. Det är symbolpolitik som gjort att den jagas.

Det är lätt att se avgaser som kommer ur avgasröret från bilen på gatan men tittar man på statistiken över var utsläppen kommer ifrån så inser man att det finns lägre hängande frukter än att sikta in sig på något som kräver stora batterier vilka inte heller produceras miljövänligt.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag tror att detta kan ha större betydelse än många tror, framförallt för industrier som inte är bilindustri men ändå på ett eller annat sätt blir beroende av komponenter, saker och utveckling från bilindustrin. Motorcyklar och snöskotrar, till exempel.

Detta beslut ger helt enkelt ett andrum som ett stort antal tillverkare välkomnar. Man köper sig tid, istället för att blint lägga alla äggen i en korg och springa full fart i en riktning, utan att ha minsta lilla aning om hur världsläget kommer att påverka vare sig tillgång till fossila bränslen, alternativa bränslen eller exotiska jordartsmetaller till batterier.

Nu ska tysk bilindustri och Tyskland naturligtvis framställas i dålig dager i politiskt korrekt svensk media. Jag skulle snarare kalla detta för ett sunt tillnyktrande. Att en framtid med flera alternativ segrar över paragrafrytteri och inkompetent beslutsfattande har aldrig någonsin varit en dålig ide.
Jag håller med dig till 100%.
Den dystopiska framtid som vissa verkar längta efter, den känns en gnutta längre bort just nu faktiskt.
Som motorintresserad så har jag svårt att förstå tjusningen med fordon som saknar just det som intresserar mig, Motorn. Den som konverterar syre och flytande bränsle till hästkrafter.
Länge leve förbränningsmotorn.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
2035 är det nog mest ekonomiskt att välja en elbil för de som bor i EU så det löser sig själv utan lagstiftning.

Vill man ha maximal minskning av CO2 utsläpp per satsad peng är nog inte elbilar lösningen när mer än 60% av elen i världen produceras av kol, gas eller olja. Mer vilja att lösa problemet i stället för symbolpolitik skulle uppskattas.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det finns en annan process där man tillsätter perovskit i smältan, som reducerar CO2 utsläppen från ståltillverkning med 90%, så frågan är om dom kommer att behöva någon el alls till sina stålverk...

Det kanske räcker att begränsa utsläppen med 90% till en väldigt liten kostnadsökning?

Pervo skit???. Peddosar/transingar/annat bös som inte är man/kvinna..
Men jag kanske tänker på fel pervoskit?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
2035 är det nog mest ekonomiskt att välja en elbil för de som bor i EU så det löser sig själv utan lagstiftning.

Vill man ha maximal minskning av CO2 utsläpp per satsad peng är nog inte elbilar lösningen när mer än 60% av elen i världen produceras av kol, gas eller olja. Mer vilja att lösa problemet i stället för symbolpolitik skulle uppskattas.
Tror också att om 13 år så behövs det inget förbud. Det blir som att förbjuda försäljningen av Tjock TV...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är inte lika säker. Se bara på vårat eget lilleputtland. De ekonomiska incitamenten för elbilen försvann och över en natt störtdök försäljningen till privatpersoner, så den attraktion som fanns var uppenbarligen inte prestandarelaterad trost att så envist har hävdats på detta forum...

Sedan så finns det åter ett antal produktsegment inom powersportindustrin där elektrifieringen inte på långa vägar har kommit lika långt som hos vanliga personbilar och som sannolikt skulle drabbas hårt av ett direkt förbud mot förbränningsmotorer. Ett förbud som ju är precis det tvåtaktsmannen skrev - symbolpolitik på högsta nivå baserad på en kunskapsbank som inte kan förklara hur en förbränningsmotor fungerar ens på samma nivå som en vanlig svensk mellanstadieelev...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Titta nu vilken försäljning som störtdök MEST…

Tiden och utvecklingen går åt ett håll, den vänder inte.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag är inte lika säker. Se bara på vårat eget lilleputtland. De ekonomiska incitamenten för elbilen försvann och över en natt störtdök försäljningen till privatpersoner, så den attraktion som fanns var uppenbarligen inte prestandarelaterad trost att så envist har hävdats på detta forum...

Sedan så finns det åter ett antal produktsegment inom powersportindustrin där elektrifieringen inte på långa vägar har kommit lika långt som hos vanliga personbilar och som sannolikt skulle drabbas hårt av ett direkt förbud mot förbränningsmotorer. Ett förbud som ju är precis det tvåtaktsmannen skrev - symbolpolitik på högsta nivå baserad på en kunskapsbank som inte kan förklara hur en förbränningsmotor fungerar ens på samma nivå som en vanlig svensk mellanstadieelev...
All bilförsäljning störtdök i januari, diesel med 37%, bensin med 35%. Elbilarnas försäljning föll bara med 18% så det är fortfarande det som efterfrågas mest.

I februari sjönk bensin med 21% och diesel med 30%...elbilarna ökade med 13%...
Statistik från Mobility.

...och Tesla sänkte sina priser, rejält, vilket såklart kommer att påverka de andra också.

Det byggs infrastruktur för laddning över hela sverige med laddstolpar som dyker upp som svampar ur jorden och jag har flera kompisar som letar bil just nu, och alla tittar endast på elbil med motiveringen att det verkar idiotiskt att köpa "fornminnen". Dessutom tycker alla som provat en elbil att det känns som stenåldern att sätta sig i en förbränningsbil.
Sen kommer det såklart en mängd fler påtryckningsmedel snart, med ännu högre skatter på fossila bränslen och bilar...och det är 13 år till 2035.

Visst kommer det att finnas diesel och bensinbilar länge än men jag tror att elbilen kommer att vara helt dominant flera år före 2035.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Elbilarna växer konstant, även utan bidrag. Vilket är ett tecken på att de inte (längre) behöver bidrag. De sensate 10 åren har priset på en basutrustad Golf-klassare gått upp med 60-70% samtidigt som elbilarna under samma period istället har gått ner i pris. Trenden ser ut att fortsätta om än inte lika snabbt.

Därmed är det idioti att förbjuda förbränningmotorer, "problemet" ser ut att lösa sig själv, och förbudet mot motorerna riskerar bara att innebära problem om man nu hittar ett effektivt sätt att framställa ett CO2 neutralt bränsle. Bättre att sätta reglerna på bränslet i sådana fall. Fast de är kanske rädda att ett sådant beslut är lättare att backa?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år