Ganska nära 100% skulle jag tro...Många bilister på detta mc forum…
Däremot så vill industrin ha långsiktiga spelregler, de har inga som helst problem att anpassa sig bara de vet vad som gäller.
Exakt. Djup tragik att man inte ser till planetens bästa utan bara på att bli återvald. Om symbolpolitik EGENTLIGEN är dåligt för sverige eller globalt, skit samma.2035 är det nog mest ekonomiskt att välja en elbil för de som bor i EU så det löser sig själv utan lagstiftning.
Vill man ha maximal minskning av CO2 utsläpp per satsad peng är nog inte elbilar lösningen när mer än 60% av elen i världen produceras av kol, gas eller olja. Mer vilja att lösa problemet i stället för symbolpolitik skulle uppskattas.
Fossilbilars pris tror jag ökade pga att elbilar var så svindyra = man såg en möjlighet att höja då nybilsköparna vant sig vid svindyra bilar.Elbilarna växer konstant, även utan bidrag. Vilket är ett tecken på att de inte (längre) behöver bidrag. De sensate 10 åren har priset på en basutrustad Golf-klassare gått upp med 60-70% samtidigt som elbilarna under samma period istället har gått ner i pris. Trenden ser ut att fortsätta om än inte lika snabbt.
Fossilbilars pris tror jag ökade pga att elbilar var så svindyra = man såg en möjlighet att höja då nybilsköparna vant sig vid svindyra bilar.
Vi får se nu när de billigare elbilarna kommer från Kina. Kolla bara priskriget bland elbilar i Kina. Detta kommer sprida sig.
Just det. Försäljningen tog fart igen, då Tesla sänkte 100-150k.All bilförsäljning störtdök i januari, diesel med 37%, bensin med 35%. Elbilarnas försäljning föll bara med 18% så det är fortfarande det som efterfrågas mest.
I februari sjönk bensin med 21% och diesel med 30%...elbilarna ökade med 13%...
Statistik från Mobility.
...och Tesla sänkte sina priser, rejält, vilket såklart kommer att påverka de andra också.
Yepp.Ja när den billigaste kinesiska skitbilen med batteri är dubbelt så dyr som en shysst bensinare så är det ju inte konstigt om dom tar chansen att höja bensinarna lite.
Sen när subvetionerna togs bort visade det sig att elbilarna helt plötsligt gick att sänka i pris.
Vissa med 100 000kr rakt av...
Nej. Rakt ner i fickorna på bankernaYepp.
Tänka sig...
Det borde väl alla fatta att våra subventioner gick rakt ned i fickan på tillverkarna.
Om inte annat genom att kolla prisnivån utanför sverige.
Hur är det CO2-neutralt att elda metan?Varför politrukstyra vad för drivmedel/motor man ska använda?
Enklast är ju bara tillåta allt som uppfyller ställda krav på utsläpp/miljöpåverkan och en kraftig fetsmäll för de som fuskar.
Min sunkiga Caddy går ju på biogas (undrar just hur det kom sig att VW började med gasdrift , är det för att det är ett tyskt företag? ) så det är CO2 neutralt.
Jag eldar ju det som annars bara skulle gå ut i fria luften, kompost (som är sååå miljövänligt, förutom råttorna), vår avföring som veganerna bidrar med massor av bönor, etc.Hur är det CO2-neutralt att elda metan?
Hur är det CO2-neutralt att elda metan?
Nja, säg inte det: https://www.greenpeace.org/aotearoa...n-electric-cars-for-reaching-net-zero-cities/Dessutom innebär det förstås att ANDRA sätt att minska utsläppen blir ännu mer märkbara, eftersom det är nettoutsläppen som enligt internationellt bindande avtal måste ned… och då är ju förbränningsmotorer en mycket lågt hängande frukt i jämförelse med mycket annat.
Nja, säg inte det: https://www.greenpeace.org/aotearoa...n-electric-cars-for-reaching-net-zero-cities/
Men alla vill att vi ska konsumera oss ur det här, i synnerhet bilindustrin som vill att vi ska skrota våra befintliga bilar och köpa något annat istället.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|