Mera från artikeln:
"Totalt sett bedömer staden att verksamheter i området kräver cirka 450 lastbilar per dag."
Dess skall alltså ersättas med utsläppsfria lastbilar.
En ellastbil kostar ca. 3,5 miljoner mera än motsvarande dieselvariant.
Så merkostnaden för att dessa 450 skall gå över till el blir då 1,575 miljarder som åkerierna skall hosta upp. Då inte inräknat att alla är tvungna att köpa nya lastbilar nu och inte om 5-6 år som brukar vara den vanliga takten att byta ut fordonen.
Ellastbilarna skall även laddas någonstans. Helst under pågående körpass om de skall köra någon annanstans än bara i miljözonen. De flesta lastbilar startar ju utanför miljözonen och har några mil eller mera för att ta sig dit. Samt att de oftast kör ut ur miljözonen och ganska många mil till innan dagen är slut.
Så ladda 450 lastbilar mellan 10-14, vilket är halvdag för de flesta passen, kommer kräva lite ström.
Scanias nya standard är väl 750 kW. Det gånger hälften av lastbilarna samtidigt kommer dra lite kräm. Och denna infrastruktur byggs väl knappast gratis av staden eller?