Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det verkar som om det funnits en Miljöpartist med lite förnuft men notera att det funnits för nu gav deras Europaparlamentariker upp. I alla fall lite stake att lämna vad jag tror ett riktigt välbetalt jobb och karriär då han helt enkelt inte tror på politiken han ska representera längre. Bra tycker nog många andra Miljöpartister då han knappast kan ha ansetts rättrogen.

Saxat från DN

Men medan vissa anklagar MP för att inte vara tillräckligt radikala när klimatkrisen förvärras, anser andra att partiet går för långt i sin iver för den gröna omställningen.

Jakop Dalunde nämner MP:s vurm för lådcyklister som ett exempel.

– Jag sympatiserar med att vi vill begränsa parkeringsplatser för att göra det möjligt att ta lådcykeln i stället. Men för många som inte har tillgång till kollektivtrafik uppfattas det som helt världsfrånvänt, säger han.

– Vi måste hitta ett sätt att bli mer inbjudande och komma med förslag som ger människor en positiv känsla av att man är med och bidrar i den gröna omställningen.

Han har ett medskick till de som tar över stafettpinnen:

– I energi- och bensinpolitiken så kommunicerar vi på ett sätt som gör att folk tvivlar på att vi förstår vad som händer i samhället. Vi behöver bli bättre på att tänka in och höra hur vi uppfattas av andra.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Dagens förslag till nytt språkrör, Daniel Helldén, måste väl ändå ses som självskadebeteende? Finns det folk utanför MP Södermalm som delar den mannens världsbild?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Finns det folk utanför MP Södermalm som delar den mannens världsbild?
Nej, inget friskt folk i alla fall. Jag har länge undrat hur Daniel är till vardags. Med hans resonemang måste han väl vara medlem i nån slags hemlig religiös sekt, eller nåt antroposofiskt. Fler saker jag undrar över är hur hans uppväxt måste ha varit, fick han öht leka med bilar, bygga lego, göra diverse fantastiska infrastrukturer i sandlådan eller gräva tunnlar i snödrivor?

Kanske han fick sin cykel stulen som liten, och som hämnd vill han straffa alla genom att få oss att cykla för livet?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dagens förslag till nytt språkrör, Daniel Helldén, måste väl ändå ses som självskadebeteende? Finns det folk utanför MP Södermalm som delar den mannens världsbild?

Det verkar som att man har ytterligare en groende konflikt inom partiet. Hellden nomineras som manligt språkrör, då vill inte Märta vara med på presskonferens, samtidigt som Hellden vill slopa modellen med två språkrör...

Fler saker jag undrar över är hur hans uppväxt måste ha varit, fick han öht leka med bilar, bygga lego, göra diverse fantastiska infrastrukturer i sandlådan eller gräva tunnlar i snödrivor?

En gammal kollega brukar avfärda sådana som Hellden med ett lugnt "han måste ha haft blå brandbil och betong i sandlådan"...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Svårt att bedöma vilket scenario som blir sämst för MP och därigenom bäst för oss någorlunda normala människor med normala glesbygdsliv…?

Hellden står ju för en radikal linje och kommer förmodligen att lobba stenhårt för skyhöga bensinpriser, att E4 byggs om till cykelväg, att lastbilar byts ut mot lådcyklar och en massa andra verklighetsfrämmande förslag. Han har säkert starkt stöd bland likasinnade på Södermalm, men knappast i resten av landet. Kan han få ihop fler än fyra procent i hela landet…?

Märta har väl en något bredare agenda med mycket ren vänsterpolitik, gärna fritt inflöde av flyktingar, nej till angiveri av olagliga invandrare och sådana saker. Kan hon få ihop fyra procent i hela landet…?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Svårt att bedöma vilket scenario som blir sämst för MP och därigenom bäst för oss någorlunda normala människor med normala glesbygdsliv…?

Hellden står ju för en radikal linje och kommer förmodligen att lobba stenhårt för skyhöga bensinpriser, att E4 byggs om till cykelväg, att lastbilar byts ut mot lådcyklar och en massa andra verklighetsfrämmande förslag. Han har säkert starkt stöd bland likasinnade på Södermalm, men knappast i resten av landet. Kan han få ihop fler än fyra procent i hela landet…?

Märta har väl en något bredare agenda med mycket ren vänsterpolitik, gärna fritt inflöde av flyktingar, nej till angiveri av olagliga invandrare och sådana saker. Kan hon få ihop fyra procent i hela landet…?
Jag tror (och hoppas) att Helldén är sista skriket i MP:s historia. Han tillhör falangen för den mest radikala delen av MP och det kommer att bli problem för dem. Har de dessutom en konflikt inom partiet så gör det ju saken bara värre. Han sa ju i intervjun på SR i höstas att han mer eller mindre kommer att köra över Märta om han får bestämma, vilket han får nu... Nä, de kommer inte över 4% nästa gång...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Beroende på dagens miljöpolitik kan jag säga att jag starkt överväger att avverka ett "halv berg" med skog trots att jag inte egentligen är så sugen på det utan gärna jagar tjäder där.

Många verkar resonera som jag att man vågar inte ha kvar sin gamla skog som egentligen bör avverkas då man är rädd att nån miljömupp ska hitta nån konstig skalbagge eller nåt annat elände så det blir stopp på avverkning. Jag struntar egentligen i om skogen skulle stå 10-15 år till men frågan är om man törs vänta?

Man förstår inte från miljöhåll att i detta fallet blir effekten att dom som egentligen vill ha kvar sin skog inte vågar det utan avverkar ut fall att för att vara på säkra sidan att inte bli hindade.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag tror (och hoppas) att Helldén är sista skriket i MP:s historia. Han tillhör falangen för den mest radikala delen av MP och det kommer att bli problem för dem. Har de dessutom en konflikt inom partiet så gör det ju saken bara värre. Han sa ju i intervjun på SR i höstas att han mer eller mindre kommer att köra över Märta om han får bestämma, vilket han får nu... Nä, de kommer inte över 4% nästa gång...
MP är ju ett alternativ som hankar sig fram på stödröster gång efter gång, så tyvärr klarar de troligtvis 4% 2026. Hoppas inte.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den här dokumentären (som är tio år nu, men mer aktuell än någonsin) är så bra på att förklara ekonomin, och man kan enkelt efter den resonera kring hur vi inte kan konsumera oss ur en klimatkris. Ja den är 1 timme och 38 minuter, men den är värd att se.

Observera att jag inte är någon "Jordan Petersson/insert valfri knäppgök som försöker leka legitim bakom en titel"-fanatiker; alltså delar jag inte sådana filmer, vilka tyvärr är de fullkomligt dominerande på tuben. Att hitta en sådan här pärla är ovanligt:

Verkligen sevärd! :tummenupp Det borde vara självklart att inte leva över sina tillgångar men om man inte ser skogen för alla träd blir det svårt. Ett system som kräver tillväxt kräver en planet som växer. :fakta
Ironin undgår ingen… att köra ut mat men själv svälta.

Tur man kör hoj! Och inte bor i Stockholm!
Jag måste tyvärr köra igenom på väg till jobbet men Tokholma är inte värst. :7peta
Sedan 80-talet har jag hatat att köra hoj i Sveaborgs motsvarighet i väster. :fakta
Cykla och gå går hyfsat men trafikmiljön känns som det vore innan bilismen dominerade, med spårvagnar, bussar, bilar, cyklister och fotgängare överallt.

Norrmalmstorg-1920-tal.jpg

Dagens förslag till nytt språkrör, Daniel Helldén, måste väl ändå ses som självskadebeteende? Finns det folk utanför MP Södermalm som delar den mannens världsbild?

När det blev parkeringsavgift för motorcyklar i Tokholma skrev jag till miljöpartiet att jag aldrig skulle rösta på miljöpartiet om den människan finns med i någon form av beslutsfattande.
Fick faktiskt svar av några som likt Birger Schlaug och Peter Eriksson inte är helt dumma i huvudet. :tummenupp
Om fler gjorde samma sak kanske de få förnuftiga kan få lite argument, fast det är önsketänkande förståss... :(
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tycker Hell-den är ett utmärkt val som språkrör, det garanterar att MP’s väljarstöd räknas i promille framöver.

Jag hoppas, men jag vågar inte ta ut något i förskott...

Det verkar ju finnas en hel del dårar innanför Hufvudstadens tullar och en hel del människor vid de större studentstäderna som köper MP's politik rakt av. Sedan påstår ju organisationer som Fridays for Future och Återställ Våtmarkerna att de representerar väldigt många ungdomar som nästan tar självmord av klimatångest och dessa blir väl förr eller senare röstmyndiga...

Den finns ju dessutom någon regel inom politiken som ger direktbiljett till riksdagen ifall man lyckas få väldigt många röster inom en krets eller region eller vad fan det nu är. Den gamle kirunabon Lars Törnman var ju bara några enstaka röster från riksdagen, trots att han inte fick några röster alls utanför Kiruna och Tornedalen. Etablerade politiker har ju farhågor om att partiet Nyans ska lyckas ta sig in i riksdagen på detta sätt och det är väl inte helt orimligt att MP skulle lyckas med något sådant i Lund eller allas vår favoritstad Umäää...?

Vore det kanske bättre med det omvända systemet...? Ett parti som inte får röster i hela landet har inget i riksdagen att göra...?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag hoppas, men jag vågar inte ta ut något i förskott...

Det verkar ju finnas en hel del dårar innanför Hufvudstadens tullar och en hel del människor vid de större studentstäderna som köper MP's politik rakt av. Sedan påstår ju organisationer som Fridays for Future och Återställ Våtmarkerna att de representerar väldigt många ungdomar som nästan tar självmord av klimatångest och dessa blir väl förr eller senare röstmyndiga...

Den finns ju dessutom någon regel inom politiken som ger direktbiljett till riksdagen ifall man lyckas få väldigt många röster inom en krets eller region eller vad fan det nu är. Den gamle kirunabon Lars Törnman var ju bara några enstaka röster från riksdagen, trots att han inte fick några röster alls utanför Kiruna och Tornedalen. Etablerade politiker har ju farhågor om att partiet Nyans ska lyckas ta sig in i riksdagen på detta sätt och det är väl inte helt orimligt att MP skulle lyckas med något sådant i Lund eller allas vår favoritstad Umäää...?

Vore det kanske bättre med det omvända systemet...? Ett parti som inte får röster i hela landet har inget i riksdagen att göra...?

Vi tänker tydligen helt lika du och jag.
Kan nog inte räkna bort miljöpartiet hur gärna man än vill. Tror tyvärr att dom alltid kommer att klara sig kvar precis över spärren.
Partiet nyans är riktigt otäckt och farligt. Har sagt i många år att när det kommer in ett muslimskt parti det är då det går åt helvete på riktigt med Sverige.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hell-den nytt språkrör.

"På lördagen valdes Daniel Helldén (MP) riksdagsledamot och tidigare trafikborgarråd i Stockholm, till nytt språkrör för Miljöpartiet efter Per Bolund. Han kommer nu att leda partiet tillsammans med Märta Stenevi."




Nästa mål?
Edit: postat Lucia -22

Update: Hell-den sitter inte i Stockholms Stadshus längre. Han är i Riksdagen för MP, och planerar att rulla ut sitt tänk över hela landet.

Du kan se honom som vår nästa infrastrukturminister.
Kom ihåg var du läste det först.
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Bäva månde vi....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förutom att jag tror att han är sponsrad av bilbranschen, och gör det han kan för att öka omsättningen av bilar så kan det här slå åt 2 håll, antingen imploderar MP när dom där 2 drar åt olika håll, eller så kommer han lyckas driva igenom allsköns stolligheter med klimatkatastrofkortet, elsparkcykelfiler på motorväg osv.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förutom att jag tror att han är sponsrad av bilbranschen, och gör det han kan för att öka omsättningen av bilar så kan det här slå åt 2 håll, antingen imploderar MP när dom där 2 drar åt olika håll, eller så kommer han lyckas driva igenom allsköns stolligheter med klimatkatastrofkortet, elsparkcykelfiler på motorväg osv.


Ja, med det svaga stöd han blev vald, så har Helldén potential att klyva partiet.
...medans Stenvi jobbar på att kapa det.

Och trots fastbränslereferenserna så vill dom ändå förbjuda vedeldning.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Daniel Helldén, herregud. Han saknar kontakt med verkligheten.
Hur mycket av sverige ska han hinna förstöra…
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag läste faktiskt en artikel om denna otroligt obehagliga människa. Precis som med mycket annan skit här uppe så visade det sig att pajasen naturligtvis är född i Luleå...Det faktumet enbart plus en snudd på tragisk barndom med en far som dog tidigt och en mor som sedan flackade runt mellan en massa nya karlar skulle nog kunna förklara en del av hans beteende...

Jag kan inte tänka mig att vare sig personlighet eller budskap går hem någon annan stans än innanför Hufvudstadens tullar och möjligtvis i vegankretsarna i Lund, Uppsala och Umäää. Stödet ute i resten av landet torde vara noll och intet. Men jag vågar ändå inte ta ut något i förkott. När det närmar sig val kommer väl Maggans vänner i vanlig ordning att bidra med stödröster så att de än en gång hankar sig över fyra procent...
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top