Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Kan bli underhållande att följa dessa två partier fram till valet.
View attachment 492226
Underhållande ja. Om det inte varit rikets energiförsörjning som står på spel.

Men visst, vi har gott om el. Om det blåser, är solig och är välfyllda vattenmagasin. Samtidigt. Ja och inte för kallt såklart. Eller något av de alldeles för få kvarvarande kärnkraftverket är trasigt.
 
Underhållande ja. Om det inte varit rikets energiförsörjning som står på spel.

Men visst, vi har gott om el. Om det blåser, är solig och är välfyllda vattenmagasin. Samtidigt. Ja och inte för kallt såklart. Eller något av de alldeles för få kvarvarande kärnkraftverket är trasigt.
Ja katastrof att de förstört världens bästa elsystem som gav låga priser och superstabil el-leveranser. Kärnkraft med vattenkraft som komplement är helt enkelt självklart utifrån ett vetenskapligt perspektiv.
 
Från dagens DN:

"Den som inte kör helt fossilfritt blir portad från den nya miljözonen när den träder i kraft vid nyår 2024. Men nästan all trafik i innerstan består av fordon på genomfart, visar en analys av trafiken som Stockholms stad har tagit fram.
De som inte har hunnit byta till en utsläppsfri bil får ta andra vägar, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP)"
"I den planerade miljözonen finns cirka 50 bilar registrerade på boende och runt 1 000 parkeringsplatser. Staden bedömer att en övervägande del av bilarna i området är genomfartstrafik."


Så bilar som parkerar på de 950 platserna som inte upptas av boende är alltså genomfartstrafik...?
För jag kan garantera att det inte är 950 platser som är lediga i det som kommer bli miljözonen.
 
Jag antar att denna fossilfria miljözon i vanlig ordning handlar om Hufvudstaden…?

Jag har inte så många fordon i Hufvudstaden längre, men med den idiotin blir man ju nästan sugen på att köra ner någon av de mer högljudda varianterna…Eller varför inte ett litet nyårs-prank…? Jag äger ju fler än tjugo tvåtaktscylindrar monterade i diverse snöskotrar och i år är det ju för ovanlighetens skull snö runt staden…
 
Mera från artikeln:

"Totalt sett bedömer staden att verksamheter i området kräver cirka 450 lastbilar per dag."

Dess skall alltså ersättas med utsläppsfria lastbilar.
En ellastbil kostar ca. 3,5 miljoner mera än motsvarande dieselvariant.
Så merkostnaden för att dessa 450 skall gå över till el blir då 1,575 miljarder som åkerierna skall hosta upp. Då inte inräknat att alla är tvungna att köpa nya lastbilar nu och inte om 5-6 år som brukar vara den vanliga takten att byta ut fordonen.
Ellastbilarna skall även laddas någonstans. Helst under pågående körpass om de skall köra någon annanstans än bara i miljözonen. De flesta lastbilar startar ju utanför miljözonen och har några mil eller mera för att ta sig dit. Samt att de oftast kör ut ur miljözonen och ganska många mil till innan dagen är slut.
Så ladda 450 lastbilar mellan 10-14, vilket är halvdag för de flesta passen, kommer kräva lite ström.
Scanias nya standard är väl 750 kW. Det gånger hälften av lastbilarna samtidigt kommer dra lite kräm. Och denna infrastruktur byggs väl knappast gratis av staden eller?
 
Mera från artikeln:

"Totalt sett bedömer staden att verksamheter i området kräver cirka 450 lastbilar per dag."

Dess skall alltså ersättas med utsläppsfria lastbilar.
En ellastbil kostar ca. 3,5 miljoner mera än motsvarande dieselvariant.
Så merkostnaden för att dessa 450 skall gå över till el blir då 1,575 miljarder som åkerierna skall hosta upp. Då inte inräknat att alla är tvungna att köpa nya lastbilar nu och inte om 5-6 år som brukar vara den vanliga takten att byta ut fordonen.
Ellastbilarna skall även laddas någonstans. Helst under pågående körpass om de skall köra någon annanstans än bara i miljözonen. De flesta lastbilar startar ju utanför miljözonen och har några mil eller mera för att ta sig dit. Samt att de oftast kör ut ur miljözonen och ganska många mil till innan dagen är slut.
Så ladda 450 lastbilar mellan 10-14, vilket är halvdag för de flesta passen, kommer kräva lite ström.
Scanias nya standard är väl 750 kW. Det gånger hälften av lastbilarna samtidigt kommer dra lite kräm. Och denna infrastruktur byggs väl knappast gratis av staden eller?

Förhoppningsvis så kommer flertalet distributörer och åkerier välja att överge Stockholm. Det kunde bli kul när butikerna på Södermalm står tomma framåt trettondagen.

Jag är för övrigt inte helt säker på att det räcker med 450 ellastbilar för att ersätta det jobb som 450 diesellastbilar utfört.
 
Förhoppningsvis så kommer flertalet distributörer och åkerier välja att överge Stockholm. Det kunde bli kul när butikerna på Södermalm står tomma framåt trettondagen.

Jag är för övrigt inte helt säker på att det räcker med 450 ellastbilar för att ersätta det jobb som 450 diesellastbilar utfört.
Enligt artikeln är det 2800 lastbilar som kör in i zonen varje dag, men bara en fjärdedel som ska dit, resten passerar bara. Dvs 700 lastbilar levererar dit. Men politikerna tycker alltså att det räcker med 450 lastbilar, dvs ca 65% så många, för att lösa det transportbehovet. Tror dom att alla kör ut samma vara och kör halvfullt idag, eller tänkte dom sig att åkerierna ska träffas någonstans och packa om och somköra grejerna?
 
Finns väl gott om såväl lådcyklar som miljöpartister i Stockholm, så jag är övertygad om att den logistiska utmaningen kommer gå att lösa:

iu
 
Jag hoppas i alla fall att Stockholm nu drabbas hårt av logistikproblemen så att de som tar besluten för en gångs skull själva får äta sin skit.
Och även deras väljare.

Vore jag åkeriägare runt Stockholm skulle jag i alla fall passa på att bevilja lite semestrar, kanske permittera och avvakta innan jag börjar ersätta hela fordonsparken med elbilar.
 
Förhoppningsvis så kommer flertalet distributörer och åkerier välja att överge Stockholm. Det kunde bli kul när butikerna på Södermalm står tomma framåt trettondagen.

Jag är för övrigt inte helt säker på att det räcker med 450 ellastbilar för att ersätta det jobb som 450 diesellastbilar utfört.
Det finns en lösning på det och det heter "Miljözonsavgift" som åkerierna tar ut för leveranser i miljözon.
En enkel leverans av t.ex. hemkörning från Ikea skulle kunna motivera en 500-1000 SEK extra per leverans till miljözon.
Fasta turer blir lite billigare då åkerierna kan räkna in merkostnaden säkrare. Sophämtning 50-100 SEK extra per gång det skall tömmas är ju helt klart rimligt.
 
Jag hoppas i alla fall att Stockholm nu drabbas hårt av logistikproblemen så att de som tar besluten för en gångs skull själva får äta sin skit.
Och även deras väljare.

Vore jag åkeriägare runt Stockholm skulle jag i alla fall passa på att bevilja lite semestrar, kanske permittera och avvakta innan jag börjar ersätta hela fordonsparken med elbilar.
Undantaget är vi som kör MC icke att förglömma?

FB_IMG_1702181359687.jpg
 
Fasta turer blir lite billigare då åkerierna kan räkna in merkostnaden säkrare. Sophämtning 50-100 SEK extra per gång det skall tömmas är ju helt klart rimligt.
Ja, man kan ju fråga sig hur många elektriska sopbilar, brandbilar, polisbilar och ambulanser det kommer finnas i Stockholm om 3 veckor?

Inte ens Helldén får ju köra in där, han har ju en Prius.
 
Ja, man kan ju fråga sig hur många elektriska sopbilar, brandbilar, polisbilar och ambulanser det kommer finnas i Stockholm om 3 veckor?

Inte ens Helldén får ju köra in där, han har ju en Prius.
Brandbilar, poliser, ambulanser, färdtjänst kommer vara undantagna. Dock inte sopbilar.
Nu får väl gas-sopbilarna köra in tror jag, men mitt drömscenario vore ju att alla som bor där får cykla ut med sina överfyllda, läckande papperssopsåsar (man måste väl ändå förbjuda plastsoppåsar samtidigt va?) till en soptunna utanför miljözonen.
Samt att alla de här verksamheterna som inte finns med eldrift får skötas manuellt i miljözonen. Typ spolbilar som spolar avloppsledningar. Det finns ingen vettig fungerande sådan med eldrift ännu. Tömma fett/olje-avskiljare... Det går väl göra för hand och cykla ut det i hink eller?
 
Själva zonen är ju egentligen väldigt liten, så den är ju lätt att undvika. Men jag ogillar den där stan mer och mer trots att jag bor precis utanför. Hoppas precis som andra skrivit att de får problem med transporterna där.
1702225155528.png
 
Jag antar att denna fossilfria miljözon i vanlig ordning handlar om Hufvudstaden…?

Jag har inte så många fordon i Hufvudstaden längre, men med den idiotin blir man ju nästan sugen på att köra ner någon av de mer högljudda varianterna…Eller varför inte ett litet nyårs-prank…? Jag äger ju fler än tjugo tvåtaktscylindrar monterade i diverse snöskotrar och i år är det ju för ovanlighetens skull snö runt staden…
Om du drar några tvåtaktare med halvgas på en kärra bakom en Tesla måste det väl vara riskfritt?
Och definitivt ett bra prank. ?
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top