Dom har redan börjat demontera runt reaktor 1 i ringhals. Men det är ju i princip en tjernobylpanna, en asea atom rbmk ifall jag minns rätt. Var ett helvete att jobba i inneslutningen, trångt, mörkt och jävligt kontaminerat. Vi skulle absolut behöva nya reaktorer, men få är nog villiga att satsa mtp hur dyra och fördröjda t.ex de nya finska gen3 verken är. Mycket tack vare byråkratin och den europeiska kärnkraftmaffian. Areva m.fl verkar leva för att göra verken så dyra som möjligt.
Ja. Den ska ju stängas 2020 eller något sådant så det verkar logiskt att man börja plocka lite runtomkring.
Det är ju en gammal kokvattenreaktor.
Tjernobyl är en RBMK ja. Men jag är tveksam till att Ringhals 1 är det. RBMK har så kallad positiv voidkoefficient och vad jag hittat så ska det enligt uppgift vara så att resten av kärnkraftverken i världen har neagativ voidkoefficient. Det är i nuläget bara 6 reaktorer i Ryssland som är av typen RBMK.
Sen kan det ju iofs vara så att jag har fel information.
Viljan att satsa på att bygga ett kärnkraftverk skulle säkert finnas om det bara fanns någon form av konsekvens i hur Svensk politik utformas. Det är ju inte riktigt så det sett ut i Svensk politik på sistone. Dom har snarare ändrat sig som en djävla vindflöjel i en fläktbutik i många avseenden som berör miljö.
Kolla bara på hur dom hanterat fordonspolitiken. Först hade man bestämt sig för att etanolbilar är toppen så dom skulle få lägre skatt och ingen trängselavgift. Samtidigt straffbeskattade man etanolen. Men folk köpte i alla fall flexifuelbilar. När man upptäckte att etanolbilar i alla fall tankas med bensin (eftersom man lagt så djävulskt mycket skatt på den) och att dom tar lika mycket plats som andra bilar så skulle dom plötsligt betala trängselavgift.
Sen kom man på att Diesel var ju bra för dom drar mindre bränsle och ger därmed mindre koldioxidutsläpp.
Man sänkte också fordonsskatten för nya dieselbilar. Folk började köpa dieselbilar med resultat att dom senaste åren så har det i stort sett bara funnits dieselbilar på begagnatmarknaden för vissa märken.
Nu har man plötsligt kommit på att dieselbilar är dåligt och ska inte få köra i centrala stadsdelar vilket man kan misstänka lär påverka andrahandsvärdena rätt avsevärt för dom dieselbilar som folk har.
Allt detta inom loppet av drygt 10 år. Det är ju inte direkt att bestämma sig för en linje och köra på den.
När det svänger så fort och är så ohyggligt dålig långsiktighet så säger det sig ju själv att det finns ingen vettig människa som bygger kärnkraftverk eftersom det kan ta upp till 10 år innan man är klar och kan sätta det i drift och sedan ska det kunna snurra i ett hyfsat antal ör innan det betalat av sig.
Dvs att bygga ett kärnkraftverk i Svergie idag misstänker jag är lite att jämställa med att köra rysk roulette med 5 kulor i revolvern.