iceice
Gudomlig sporthojare
Jag tänkte skriva nå't spydigt, men se'n kom jag på att man inte skall sparka på den som ligger....kärnkraft är orimligt dyrt i förhållande till de miljövänligare alternativen.
Jag tänkte skriva nå't spydigt, men se'n kom jag på att man inte skall sparka på den som ligger....kärnkraft är orimligt dyrt i förhållande till de miljövänligare alternativen.
Oavsett om det är fritidsintresse eller arbete så "keep it coming".
Alltid trevligt med informativa trådar!
Såg några TV-program om att solkraft redan för några år sedan var billigast att producera per kWh.
Det är ju knappast så här i kalla, mörka norden.
Men var ungefär går brytgränsen rent geografiskt där solkraft faktiskt är billigast?
Under tisdagskvällen cirklade ett mindre flygplan över Göteborg med reklambanderollen ”Rösta på Miljöpartiet”. Miljöpartiets pressekreterare Helena Munther säger att hon är mycket förvånad över händelsen.
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/mp-topp-bara-smarta-ska-få-vara-politiker-1.7981767Bara smarta ska få vara politiker
Jag läste om ett annat parti som vill sänka bensin och dieselskatten.
Jag läste om ett annat parti som vill sänka bensin och dieselskatten.
https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2015/maj/automatiskt-hojd-bensinskatt-i-framtiden/Eftersom det rör sig om en procentuell uppräkning kommer ränta på ränta-effekten att ge exponentiellt stigande skattekostnader. Även om 2016 års höjning är exceptionellt hög pekar siffrorna på att skattehöjningar i samma storleksordning snart kommer att bli mer regel än undantag om förslaget blir verklighet.
Jag kan tänka mig ett system där man baserar rösträtt på hur mycket skatt man har betalat....ska osmarta få rösta?...
Jag kan tänka mig ett system där man baserar rösträtt på hur mycket skatt man har betalat.
Exempel: För varje tusenlapp man har betalat i skatt den senaste mandatperioden, får man rätt att lägga en röst.
Det som avskaffades så sent som 1933 menar du?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tvåkammarriksdagen
I och för sig bra, då blir det enklare att se till att fattiga satar håller sig på sin plats istället för att försöka förbättra sin villkor.
Mjae… Rösträtten reformerades i omgångar under tidigt 1900-tal, men jag vill nog säga att i och med den allmänna rösträtten införande 1918 så var det "en man en röst".
Innan dess var det väl bara till första kammaren och kommunalvalet som röstantalet var inkomstbaserat.
Det fanns undantag - när kvinnorna fick rösträtt 1921 så stod fortfarande män som inte gjort värnplikt utan talan,, tillsammans med sådana som uppbar fattighjälp mm.
Dessutom fanns det ett "ordentlighetsstreck" i röstlängden även efter 1921: det gällde att ha betalt både statlig- och kommunal inkomstskatt under den senaste 3-årsperioden. Det gav förvisso rösträtt, men inte fler röster ju mer man hade pyntat in. Kanske det som spökar?
Alltså, när kvinnor säger att vi fick allmän rösträtt 1921 så glömmer dom bort en hel del män som inte fick det samma...
Änyway - med så många människor som dött för rätten att rösta i fria val världen över, så är det lite skämmigt att inte orka iväg och rösta själv. Årets val är viktigare än... ...[/I]på länge[/I] i vart fall, eftersom vi kommer att få ett helt nytt parlamentariskt läge i höst, där blockpolitiken far all världens väg.
...och den som redan nu är less på käbbel skall bara njuta av det som händer innan valet.
Efteråt gäller det att bracea i stolarna när landet blir oregerligt och ett extraval kommer att utlysas.
Då jädrar får vi höra på käbbel.
Änyway - med så många människor som dött för rätten att rösta i fria val världen över, så är det lite skämmigt att inte orka iväg och rösta själv. Årets val är viktigare än... ...[/I]på länge[/I] i vart fall, eftersom vi kommer att få ett helt nytt parlamentariskt läge i höst, där blockpolitiken far all världens väg.
...och den som redan nu är less på käbbel skall bara njuta av det som händer innan valet.
Efteråt gäller det att bracea i stolarna när landet blir oregerligt och ett extraval kommer att utlysas.
Då jädrar får vi höra på käbbel.
Varför skulle det vara skämmigt öht? Din/en röst har ingen avgörande roll iaf. Att folk har blivit itutade att tro att det gör skillnad om man röstar blått eller rött - det är skämmigt. Och det känns än mindre viktigt att rösta om det är pest eller kolera som är alternativen.
Jag leker med tanken att ingen gick och röstade och att därmed inget parti kommer över 4%-spärren till riksdagen. Vore det ändå inte lite skönt att slippa den här idiotin och lekstugan som svenska politiker pysslar med.
Kan det vara så att folk röstar "fel" i det viktiga valet vilket leder till ovanstående?
Det är inte skämmigt att inte vara duktig på matematik.
Om ingen röstar utom en, och denne röstar på Fi så kommer den lede Fi få alla röster. Alla röster är 100% och det är 96% mer än 4%-spärren!
Det är inte skämmigt att ha dålig läsförståelse.
Jag skrev ingen.
Jag kan tänka mig ett system där man baserar rösträtt på hur mycket skatt man har betalat.
Exempel: För varje tusenlapp man har betalat i skatt den senaste mandatperioden, får man rätt att lägga en röst.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|