Roligt på mer än ett sätt, när man väljer och skriva mamma när det endast är 2,3% trovärdigt inom hantverks branschen.
Roligt på mer än ett sätt, när man väljer och skriva mamma när det endast är 2,3% trovärdigt inom hantverks branschen.
Vaddå, är det inte dagisfröknarna som bestämmer vem som är mamma?Vem som helst kan väl identifiera sig som mamma idag?
Edit.
Eller snarare - idag kan man väl identifiera vem som helst som 'sin mamma'?
Jag tänkte det samma när jag såg intervjun! Hoppas verkligen att vi blir av med denna cancer svulst.Snart helg och jag måste få berömma Daniel Helldén för ett otroligt fint arbete med Miljöpartiet.
Kolla in 30 minuter på SVT för att ta del av hans haveri.
Jag hade aldrig kunnat drömma om att han kommer att sänka ett helt parti så fort som han gör i dagstempot.
Tack Daniel för ett riktigt fint arbete!
Kolla in 30 minuter på SVT för att ta del av hans haveri.
Nu blir jag nyfiken. Hittar inget på svt.se, var finns interjuvn?Jag tänkte det samma när jag såg intervjun! Hoppas verkligen att vi blir av med denna cancer svulst.
Nu blir jag nyfiken. Hittar inget på svt.se, var finns interjuvn?
Oj detta kan bli svårt insåg jag... Efter 15 sekunder hade jag hög puls och skämskudden i högsta hugg! Det får bli till att ta detta i små etapper tror jag.30 minuter – Daniel Helldén (MP)
Anders Holmbergs partiledarintevjuer inför EU-valet fortsätter med Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén.www.svtplay.se
Blodtrycksmedicin rekkomenderas!Oj detta kan bli svårt insåg jag... Efter 15 sekunder hade jag hög puls och skämskudden i högsta hugg! Det får bli till att ta detta i små etapper tror jag.
Vi pratar om en affär på 1,5 miljarder, experter har kommit fram till att allt är bra, med goda marginaler, och ändå, verkligheten kom ikapp, det funkade inte när bussflottan kom i drift. Då kan man ju ganska lätt föreställa sig hur det skulle se ut i ett normal bostadsområde, där man knappast har byggt in enorm överkapacitet när elnätet drogs för 20-50 år sedan.Det är energibrist som gör att X-trafiks 52 nya elbussar inte laddar som de ska. Flera experter arbetar just nu med att lösa problemen samtidigt som man kör med reducerad trafik för att hålla tidtabellerna så gott det går.
– Vi ser på det här med största allvar när så många kunder drabbas, säger Fredrik Beckius, affärschef Transdev Sverige AB som är operatör för bussarna.
Sedan X-trafiks nya avtal med transportföretaget Transdev för regiontrafiken började att gälla den 10 december förra året har minst 20 turer om dagen ställts in på grund av problem med laddningen av sina nya 52 bussar. När det var som värst i förra veckan ställdes över 100 planerade resor in.
Det är fortsatta problem med trafiken, men felet har börjat att ringas in. Det är i grunden för lite effekt till laddstationerna som gör att laddningen tar längre tid än beräknat vilket ger en dominoeffekt bland bussarna.
– Vi försöker att öka tillgången på ström samtidigt som vi utreder vad den ökade energiåtgången beror på. Vi har positiva signaler från Gävle Energi och Sandviken Energi och det ser ut som vi kommer att få mer effekt i närtid, säger Fredrik Beckius när tidningen besöker bussdepån i Gävle vid Sörby Urfjäll som är en av de två bussdepåerna, den andra finns i Sandviken.
Borde ni inte ha koll på hur mycket ström som behövs redan från start?
– Alla beräkningar och siffror vi hade visade att det ska gå runt på det vi har, inklusive en säkerhetsmarginal. Vi letar efter vad det är som gör att det avviker.
https://static.bonniernews.se/bildi...-bfaa-d279e2169bd5.jpeg?fit=crop&w=1400&h=977
Att ladda så här många bussar kräver rejält med effekt. Varje laddare är på 120 kW vilket gör det möjligt att ladda en buss på full effekt eller dela på effekten och ladda två samtidigt. I Gävle finns 22 bussar och 11 laddare och i Sandviken delar 30 bussar på 15 laddare. Ju fler bussar som laddas samtidigt, desto mer effekt behövs och det är i laddinfrastrukturen problemen finns.
– Transdev äger laddinfrastrukturen så det är vårt ansvar, vi använder oss av en underleverantör för laddningen. Vi har experter både från busstillverkaren och laddleverantören här som felsöker vart energitjuvarna finns, säger Fredrik Beckius.
Bussarna kommer från den kinesiska tillverkaren BYD som är världens största elbilstillverkare. Företaget bakom laddinfrastrukturen är polska Ekoenergetyka. Fredrik Beckius är noga att påpeka att bussarna och laddstationerna fungerar som de ska, de får bara inte tillräckligt med ström när de ska laddas.
https://static.bonniernews.se/bildi...-8b2d-e57d457f490b.jpeg?fit=crop&w=1400&h=934
Transdev är ansvarig för laddinfrastrukturen som är levererad av Ekoenergetyka. Laddstationen är på 120 kW och gör det möjligt att antingen ladda en buss på full effekt eller dela på effekten och ladda två samtidigt
Bild: Anders Sundin
– Vi kommer att få extra effekt från energibolagen de närmaste veckorna och då kommer det att bli bättre. En mer långsiktig lösning kräver en del större jobb, men det går att få mer effekt tillfälligt. Så det kommer att vara störningar i trafiken ett tag till, men vi kommer att lösa det här, försäkrar Fredrik Beckius.
Sedan i måndags har man dragit ned på trafiken i huvudsak i Sandviken stad, turer som normalt går varje kvart går nu en gång i halvtimmen.
– Det är en försämring, men med tydlig information ska det fungera för de flesta resenärer. Men då blir det samtidigt bättre förutsättningar för regiontrafiken som går mer sällan. Det är en prioritering vi måste göra, säger X-trafiks avdelningschef Andreas Eriksson.
Man har även hyrt in tio HVO-fordon och två bussar till via en lokal underentreprenör.
https://static.bonniernews.se/bildi...-be65-d52e929d1551.jpeg?fit=crop&w=1400&h=953
– Vi tar också hjälp av externa laddplatser som hjälper till på marginalen, så vi gör allt vi kan, vi använder laddstationerna vid Gävle Hamn och hos Cirkel K vid Gävle Bro, säger Andreas Eriksson.
X-trafiks upphandling av trafiken från transportföretaget löper på tio år och kostar 1,5 miljarder kronor totalt. Stadstrafiken i Gävle körs av transportföretaget Vy Buss och är opåverkade av laddproblemen.
Oppositionen (S, C, V) i Region Gävleborg kräver ett extramöte hos Hållbarhetsnämnden, som ansvarar för kollektivtrafiken, och att upphandlingsunderlaget redovisas. Man vill också att X-trafik redovisar förslag på hur brister i kommunikation och långa väntetider för resenärer och medborgare ska åtgärdas.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |