Han skrev i kvartal ochså. Det är samma data men jag tyckte den artikeln var bra. Som en sammanfattning av hela klabbet, kort och koncist.
Hur dyr kan vindkraften bli?
kvartal.se
"Med hjälp av företagens årsredovisningar har vi sammanställt data för de återstående 167 vindkraftsbolagen med totalt 2 983 vindkraftverk för åren 2017–2022."
"Totalt har de 167 vindkraftsanläggningar vi granskat producerat och sålt elektricitet för 34,4 miljarder kronor. Kostnaderna uppgår dock till 47,9 miljarder kronor vilket innebär att branschen gör en förlust på totalt 13,5 miljarder kronor under dessa år. Detta innebär en genomsnittlig förlustmarginal på 39,2 procent. Inte under något enskilt år har branschen som helhet gått med vinst."
"Förlusterna har rört sig i intervallet 19–90 procent av omsättningen under åren 2017–2022.
Inte ens de bästa åren är med andra ord i närheten av att vara lönsamma."
Jag vill värna om miljön på riktigt. Fan det finns dessutom miljoner saker vi kan rikta in oss på istf koldioxid - livets gas.
Det här tex. Ett riktigt miljöproblem.
Det finns inte mycket som kan leva här. Professor Henrik Kylin pekar ut över Sörviken i Vättern, där Aspa bruk släppt ut rester av sin tillverkning i snart hundra år. Tio år har gått sedan EU skärpte utsläppskraven – som företaget fortfarande inte klarar. – Jag har inte sett något som liknar det...
www.svt.se