Min besiktningsman wheelade min hoj :-)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vilket jäkla tjafs det var här nu!

Som en i tråden tidigare konstaterade så står bilprovningen för all skada som ev besiktningsmannen har åstadkommit.

När det gäller buller så går de efter en tabell där man ser hur mkt man ska varva efter hur lång slaglängd hojen har. 103db gäller för ALLA hojar som ska besiktas och INTE hur gamla de är.

Visst det är väldigt oansvarigt av besiktningsgubben att köra som han gjorde. Om man vänder på det ang att samtliga blir förbannad och t,ex kollar hur vissa motorcyklar rullar in på besiktningen med gömd skylt, knappt synliga blinkers, rakt igenom rykrör, slitna däck, läckande packboxar, slitet drivpaket mfl saker. Tycker inte ni då att det är oansvarig att köra med en sådan hoj som ev kan vara farlig i trafiken? Om jag skulle kontrollera en sådan hoj så skulle jag bli förbannad där ägaren inte bara utsätter sig själv för fara men även för andra!

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Conrad skrev:
Men en tiologaritm ger ju en förbubbling var tredje decibel. :)

Jo, en fördubbling av effekten ger en ökning på 3 dB. Men... deciBell är ju faktiskt en tiondels Bell (jämför deciliter), och en Bell är definierad som "twice as loud to the human ear". Så ska man "dubbla volymen" så måste man öka effekten 10 ggr. :fakta :mattias

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
motardnisse skrev:
Jo du, De som besiktar och har egen hoj har nog mer förståelse för andras behov än surgubbarna som inte har nån och vill inget annat än underkänna din kära hoj!

Egen erfarenhet! :)

Du är ju den ende som besiktat min hoj och samtidigt gett tips om trimning :)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
motardnisse skrev:
Om man vänder på det ang att samtliga blir förbannad och t,ex kollar hur vissa motorcyklar rullar in på besiktningen med gömd skylt, knappt synliga blinkers, rakt igenom rykrör, slitna däck, läckande packboxar, slitet drivpaket mfl saker. Tycker inte ni då att det är oansvarig att köra med en sådan hoj som ev kan vara farlig i trafiken? Om jag skulle kontrollera en sådan hoj så skulle jag bli förbannad där ägaren inte bara utsätter sig själv för fara men även för andra!
Självklart, jag tycker mest det är idiotiskt att dyka upp med en olaglig hoj och försöka få igenom den.
Men å andra sidan kan du ju räkna med att många av de sjyssta hojar som kommer in sedan åker hem och plockar bort en massa och sedan åker med skylten under cutsen osv.

Det är väl bara jag som har en sporthoj som är laglig med reflex bakåt osv?:lol

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Silwer skrev:
Självklart, Men å andra sidan kan du ju räkna med att många av de sjyssta hojar som kommer in sedan åker hem och plockar bort en massa och sedan åker med skylten under cutsen osv.

Absolut är det så men om man nu inte behöver besikta varje år nu, så kan man väl lägga lite tid på att fixa upp den i någolunda lagligt skick så slipper man krångel.

Obs! Det många struntar i vid ev underkänd regskylt på bes är att detta även kommer synas i polisens dator vid ev flygande och vips så blir det efterkontroll OM nu polisen kollar.

Kommer ihåg en viss motorcyklist i en mkt känd mc-klubb som körde runt med körförbud på hojen hela tiden. Sen när han ev skulle ut på nån träff så vill han slippa krångel med snuten då dessa brukar uppenbara sig vid sådana tillfällen. Så han brukar komma förbi och fråga om han kunde få besikta hojen, istället för att ev kolla närmare på hojen så gav han alltid det förra protokollet så man kunde skriva av det då han aldrig åtgärdade felen. Huvudsaken han kunde få 1 Vecka på sig innan körförbud. Ganska trevlig prick i övrigt.

Många av dessa äldre gubbar i dessa kända mc-klubbar vet vad som gäller OCH accepterar det utan att gnälla utan fixar det och vad som händer efter efterkontrollen får polisen ta hand om!

bull

bull
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Gsxr 1000 k5
CALLAHAN skrev:
Satt i kön och väntade med bilen på min tur vid besiktningen.
Ser då hur en av gubbarna kränger på sig ett Goretex ställ och hjälm och går ut och pratar med ägaren till hojen han ska provköra.
Det är en ganska fet ombyggd HD han ska ut och testa.
Dom står och pratar en stund och man ser hur ägaren förklarar och visar en del.
Sagt o gjort han drar iväg på HDn, och sen dröjer det ca 15min sen kommer han gånde med hjälmen i näven.
Killen som äger hojen springer och möter honom.
Gubben har bromsat omkull hans HD och låtit skiten ligga kvar!
Det var en ganska lång och högljud disskution sen kan jag lova!
hahahahahahahahaha

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bee skrev:
Är det verkligen så??? Måste jag betala ev skador om han krockar?

OM det är så, du e det banne mig ingen gammal besiktnings gubbe som får prova min hoj!!! :4skrika

Nej han har fel. SBP står för alla skador uppkomna i samband med att besiktningsman har haft fordonet till sitt förfogande.

Edit/ kanske ska läsa mer än de första två sidorna nästa gång.

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Ozzian skrev:
En annan (ganska självklar grej :) )

På min första besiktning med R1an så hade jag skruvat dit den "lösa" extraläppen på bakstänkan.
Besiktningskillens första kommentar:
-"Du vet att du inte måste ha den där fula grejen va???"

De har inte bara koll på trafiksäkerheten, de påpekar även det estetiska :tummenupp :rofl

Det har jag också råkat ut för..

Jag skruvade dit den innan jag åkte efterssom reflexen sitter på den, och SBP inte
brukar uppskatta den inbyggda i japanska lysen.

- "Du vet att det inte är krav på dom där gamla stänkskydden längre va ?"
- "ja, men reflexen sitter på den"
- "Jo, men den kan du ju flytta upp under plåten istället, finns små reflexer att köpa"

:)

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Gren skrev:
Jag vill också minnas att det är en tiologaritm.

http://susning.nu/Decibel

Jodå.. jag har rätt. :)

Edit: Det hade jag visst inte. Visst är den tiologaritm men det blir tokigt. Skulle inte skolkat så mycket på matte d.

"Decibelskalan är logaritmisk, vilket innebär att en ökning med 3 dB är en faktisk fördubbling av amplituden."

:fakta

Sa ju det :yoparty (och ändå är väl du dubbelt så gammal som mig :tungan )

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
Funatic skrev:
Trevliga, roliga besiktningsgubbar är en sak, men dom ska ge f*n i att köra som nötter på andras fordon.

Jag brukar besiktiga i Sala och har de senaste två gångerna haft samma besiktningsman, han är astrevlig, snackar o garvar, kollar hojen och åker ett varv runt huset i lugnt tempo - DET är respekt! :tummenupp

(Och han anmärkte inte på mina miniblinkers heller.)

Däremote den snubbe som körde skiten ur min vässade Porsche 928s2 på 50-vägarna kring besiktningen i Köping skulle man egentligen gett en smäll. Fatta om han hade krockat med den, eller till och med kört över någon... :mad:

haha samma sak hände mig när jag besiktade här i köping. snubben tryckte min swift nästan till varstopp. sen kom han tillbaka med ett leende på läpparna och sa sånn här har jag kört rally med.. det enda han gjorde förutom att prova den va att kolla avgasvärderna och knacka lite under. :brinnerup

finns ju inte direkt så mkt fotgängare att köra på vid köpings bilprovning och inte är det specielt trafikerat heller?

samtidigt kom in en brud som såg jävligt bra ut i en totalt sönderrostad sierra. såg verkligen att gubben som kollade hennes bil skulle underkänna den. så glider snubben fram som besiktade min bil fram och säger de här ser ju bra ut och ger henne blank papper. gubben bara skakar på huvet och ler :)

ne sånna besiktningsmän vill vi ha flera av!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
wizlow skrev:
samtidigt kom in en brud som såg jävligt bra ut i en totalt sönderrostad sierra. såg verkligen att gubben som kollade hennes bil skulle underkänna den. så glider snubben fram som besiktade min bil fram och säger de här ser ju bra ut och ger henne blank papper. gubben bara skakar på huvet och ler :)

ne sånna besiktningsmän vill vi ha flera av!

Vill du verkligen ha fler sådana besiktningsgubbar? :kocko
Släppa ut ett ev trafikfarligt fordon ut i trafiken bara för att ägaren är snygg!!!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vill man inte så sin hoj provkörd av en besikningsgubbe finns det ju en väldigt enkel lösning. Åk & besiktiga mitt i vinten! :tummenupp

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
motardnisse skrev:
Vill du verkligen ha fler sådana besiktningsgubbar? :kocko
Släppa ut ett ev trafikfarligt fordon ut i trafiken bara för att ägaren är snygg!!!

hur trafikfarlig den än var så är det inte i närheten av vad en suv är. så de kvittar igentligen

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0