Min första MC-semester

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Då så har man bokat allt inför min första MC semester. Har redan införskaffat mig en Jofama väska som kommer sitta bak på min Gixxer samt en tankväska från Biltema. Kommer köra med en liten (10L) ryggsäck från PSI. Var ju också tvungen att köpa en ny hjälm så igår la jag en beställning på en Shoei XR 1100 med deras pinlock TINT som ska anpassa sig efter vädret (får se om det funkar, men pryl*** som man är så måste man ju testa)

Testade att packa allt på hojen igår och tog en tur på ca 15 mil blandat motorväg samt små landsvägar. Konstaterade att allt satt kvar men att jag måste drå åt banden lite då och då på Jofama väskan.
Vore intressant och veta vad ni kör med under stället när man kör längre sträckor under sommaren?

Fredag den 2/7 kommer jag starta min lilla semester från Prag och eftersom det är min första så kommer jag ta det super lungt.

Dag 1 Prag-Dresden-Berlin
Dag 2 Berlin - Kiel (båt) Göteborg. Gärna tips på vad man ska tänka på när man kör p färjan samt hur dom surrar fast hojen?
Dag 3&4 slappa och vandra runt i Göteborg
Dag 5 Göteborg-Arboga
Dag 6 Arboga-Uppsala

Jag tror att till och med en roockie som jag kan klara av detta :confused:

Tar gärna imot lite feed back vad ni tycker om mitt upplägg samt tips på vad man ska tänka på.

Återkommer senare i sommar med lite uppdatering från resan.

Bifogat

• vaska.jpg
    vaska.jpg
    23.6 KB · Visningar: 573
  • shoei_xr-1100_black.jpg
    shoei_xr-1100_black.jpg
    61.7 KB · Visningar: 224
  • PSI.jpg
    PSI.jpg
    8.4 KB · Visningar: 213
Last edited:

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Nu har jag inte åkt exakt den sträckan, men räkna med att du själv får ansvara för surrningen. De spännband som brukar finnas är ofta för kraftiga för hojen och rejält skitiga, så köp och ta med dig 1-2 spännband själv + rem mellan framfälg och sidostöd (så att sidostödet inte kan flexa tillbaka)

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Nu har jag inte åkt exakt den sträckan, men räkna med att du själv får ansvara för surrningen. De spännband som brukar finnas är ofta för kraftiga för hojen och rejält skitiga, så köp och ta med dig 1-2 spännband själv + rem mellan framfälg och sidostöd (så att sidostödet inte kan flexa tillbaka)

Tack för grymt bra tips, ska nog åka förbi biltema nästa gång jag är i sverige. OM jag inte mins helt fel så har dom några spännband speciellt framtagna för hojar?? Eller så tsasr jag med hojen till min hytt :yoparty

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Om du får problem att sätta fast hojjen på båten så är det bara att fråga dom andra som kör mc om hjälp, jag har åkt färja ett antal gånger med mc och alla är riktigt hjälpsamma med att spänna fast den åt dig. :tummenupp

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Mitt tips är nog att försöka slippa "ryggan". Blir jobbigt med den i längden. Det blir trots allt 40-50 mil vissa dar.

Har fått/läst det tipset från många, hade ingetligen bara tänkt ha lätta saker där typ plånboken, mobil, och rese papperså att man inte vid varje bensträckare måste surra av väskorna etc för att man har massor med värdesaker där i?? Men man kanske blir trött ändå?? Går ju att lösa om jag tar allt i tankväskan.

Om du får problem att sätta fast hojjen på båten så är det bara att fråga dom andra som kör mc om hjälp, jag har åkt färja ett antal gånger med mc och alla är riktigt hjälpsamma med att spänna fast den åt dig. :tummenupp

Jag hoppas lite på att det kommer finnas några andra hojägare som kanske har mer vana och kan hjälpa mig. Just surrandet av hojen är det som jag är mest nervös inför. Var ut idag igen med full utstyrsel 20 mil utan några problem alls, lite jobbigt när man ska kliva på då jag måste ta sats för att inte slå i benen i väskan bak på :tungan

Last edited:
Gick med
30 May 2008
Hoj
2007,Suzuki DL1000
Kommer och va lugnt för dig. Ryggan är jag tveksam mot men färjan behöver du inteoroa dig över. Finns det inte MC folk så är färjepersonalen kompetenta. Ha det skoj!!!!:tummenupp

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Under skinnstället brukar jag ha ett 2-delat underställ i bomull. Inget märkvärdigt mc-super-special-extra-plus för 795 utan ett helt vanligt underställ för bönder som finns att köpa hos lantmännen för en dryg hundring. Fungerar precis lika bra.

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Under skinnstället brukar jag ha ett 2-delat underställ i bomull. Inget märkvärdigt mc-super-special-extra-plus för 795 utan ett helt vanligt underställ för bönder som finns att köpa hos lantmännen för en dryg hundring. Fungerar precis lika bra.

Så ungefär samma som jag kör med idag. Dagar som denna då det vara bara 13 grader passar det utmärkt men jag är rädd att det kanske blir lite varmt i Juli om man kommer upp närmare 30 graders sträcket eller har jag fel? Kanske vid den värmer så spelar det kasnke ingen roll vad man har under stället?

I värsta fall om det blir för varmt får man väll stanna och strippa :banana

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Kanske vid den värmer så spelar det kasnke ingen roll vad man har under stället?
På vår och höst kör jag med bomullsunderställ, eller bomullstshirt och bomullslångkalsonger. Men på högsommaren, speciellt i centraleuropa, är det bara funktionskläder som gäller. Det skall andas, och får inte bli blött. Jag har rullat av mig min sista dyngsura bomullstshirt efter en hojdag i 30+ grader... :tummenupp

En annan tanke bara, om du inte specifikt vill övernatta i Berlin så är det ju inte något större självplågande att faktiskt köra till Gbg på en dag. Vi brukar köra Falkenberg-Prag på en dag när vi kör dit; om du står ut med Sassnitz-Trelleborg och sen köra upp till Gbg så går sista färjan 17:45, framme i Trelleborg 21:45, du är i Gbg strax efter midnatt.
Vill du hellre sova på Kielfärjan så går den ju inte förrän 19, går du upp tidigt så är det ju god marginal även utan att köra tråkmotorväg hela vägen. Så är du i Gbg redan dag 2. Bara en tanke. :)

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
På vår och höst kör jag med bomullsunderställ, eller bomullstshirt och bomullslångkalsonger. Men på högsommaren, speciellt i centraleuropa, är det bara funktionskläder som gäller. Det skall andas, och får inte bli blött. Jag har rullat av mig min sista dyngsura bomullstshirt efter en hojdag i 30+ grader... :tummenupp

En annan tanke bara, om du inte specifikt vill övernatta i Berlin så är det ju inte något större självplågande att faktiskt köra till Gbg på en dag. Vi brukar köra Falkenberg-Prag på en dag när vi kör dit; om du står ut med Sassnitz-Trelleborg och sen köra upp till Gbg så går sista färjan 17:45, framme i Trelleborg 21:45, du är i Gbg strax efter midnatt.
Vill du hellre sova på Kielfärjan så går den ju inte förrän 19, går du upp tidigt så är det ju god marginal även utan att köra tråkmotorväg hela vägen. Så är du i Gbg redan dag 2. Bara en tanke. :)

ja får väll kanske ta och införskaffa mig något udnerställ som andast lite, beroende på om vi får någon värme här i Central europa...

tankan har slagit mig först att dra Prag-GBG på en dag men för att lugna alla i min omgivning (speciellt blivande frugan) som anser att det är idioti att köra upp till Sverige på en hoj så valde jag att hälsa på en gammal bekant i Berlin och i GBG för att göra detta till en sevärdighets resa och inte bara en glida hoj resa. Men på vägen tillbaka så bir det nog lite mer timmar på hojen. Kör nog E4 hela vägen ner till Trelleborg och tar nattfärjan över till Rostock för att då vara utvilad och bränna ner till Prag.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Har fått/läst det tipset från många, hade ingetligen bara tänkt ha lätta saker där typ plånboken, mobil, och rese papperså att man inte vid varje bensträckare måste surra av väskorna etc för att man har massor med värdesaker där i?? Men man kanske blir trött ändå?? Går ju att lösa om jag tar allt i tankväskan.

Skaffa gärna en pytteliten väska som rymmer plånboken, mobilen och andra värdesaker, men stoppa in den sedan i tankväskan när du kör. Då kan du smidigt få med dig alla värdesakerna på en gång samtidigt som du slipper ha ryggan på dig när du kör.

Last edited:

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Nu har nya hjälmen kommit, med det UV reagerande pinlocket.. Funkade faktiskgt bra idag. ( 18 grader och sol)

Har också införskaffat en "box" som passar perfekt i sadeln. Senast man var på biltema har även 4 bredare spännbarnd och 2 små införskaffats inför båt resan. Längtar som fan på att få ge sig iväg men får nöja mig med att flyga till Shanghai imorgon.

Gr00ver

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Suzuki SV650S K7
Du skulle ha plockat upp ett reparationskit för däck när du var på biltema. Är guld värt om olyckan är framme så man kan ta sig till närmaste däckverkstad.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag skulle dubbelkolla hur väl visiret sitter åt, om jag var du. Har en XR-1100 själv, och det kommer in luft - nej, inte underifrån - när man pressar på lite (mest markant vid hastigheter 220 och uppåt). Skulle kunna tänka mig att samma glapp, som för övrigt är omtalat i t.ex. recensioner, kan rendera problem vid t.ex. kraftigt regn. Tydligen är problemet några skruvar som ska justeras, men har inte gjort det själv (än).

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
nere på 800cc tot.
Körde motsatt riktning (tog iofs Trelleborg-Rostockfärjan ner) via Berlin och sen ner till Dreseden och vidare ner mot Prag i förra året på väg mot Slovenien. Följde väg 62 på Tjeckiska sidan längs floden. Trevlig väg, kunde dock vara ganska svalt på sina ställen nere i floddalen =)

Lycka till på semestern!

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Jag har sedan tidigare en tub för slanglösa dçk som enligt säljaren ska fungera alla fram till närmsta däck firma.

Räcker det eller ska man dra iväg och köpa ett reparations kit?

Angåede hjälmen så även om jag kör sport hoj så ligger jag aldrig (VÄLDIGT sällan) över 200 km/h så kommer troligen inte få det problemet.

Är ju som sagt fortfarande ganska grön bakom styret och kör väldigt försiktigt.

Gjorde en ordentlig servioce på hojen för ca 2 månader sedan räcker det eller ska man ta in den på en genom gång igen innan resan?

Nu är det bara 2½ vecka kvar.. :banana så fler tips mottages gärna!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag har sedan tidigare en tub för slanglösa dçk som enligt säljaren ska fungera alla fram till närmsta däck firma.

Räcker det eller ska man dra iväg och köpa ett reparations kit?

Angåede hjälmen så även om jag kör sport hoj så ligger jag aldrig (VÄLDIGT sällan) över 200 km/h så kommer troligen inte få det problemet.

Är ju som sagt fortfarande ganska grön bakom styret och kör väldigt försiktigt.

Gjorde en ordentlig servioce på hojen för ca 2 månader sedan räcker det eller ska man ta in den på en genom gång igen innan resan?

Nu är det bara 2½ vecka kvar.. :banana så fler tips mottages gärna!

Ett reparationskit är bättre om du får punka. Reservhjul på burk brukar vara bra om man fått pyspunka men om du fått in en spik i däcket så funkar det sällan. Vad det gäller reservburk på burk, förvara den i en hyffsat kraftig plastpåse eller något annat tätt i packningen. En exploderade för mig vid ett tillfälle när det var varmt. Allt i packningen förvandlades till en stor geggig gummiboll. Fick kasta mer eller mindre rubbet.

MVH//J

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Repkit gärna BMWs vulksats är mkt bättre än punkaspray, men lite svårare att genomföra.

Du har väl ingen centralstöd och då spänner du hojen nedåt mot sidostödet så att stödet ej kan lyfta. Det brukar räcka med ett spännband (med pumpfunktion) från golvet (ögla el dyl) över sadel (lägg en trasa över o över kåpor där remmen ligger mot) o ned på andra sidan o förankra i golv eller så lågt som möjligt.
Det är lite olika förutsättningar på olika båtar.
Man kan även ta ett band runt styrkronan el dyl och förankra nedtillframåt åt vänster och ett annat band från passagerarhandtag och bakåt el åt sidan till vänster.
Lägg i 1 an!
Lägg klotsar framför framhjul o bakom bakhjul.
Ev ett litet enkelt spännband runt bromshandtag o styre för att hela tiden bromsa.
Lägg inte hjälmen löst bredvid hojen som många gör.
Dels kan den bli blöt, lukta diesel samt rulla runt o bli förstörd.
Stöldrisken är väl mindre (låsta garage). pänn fast den eller ta med den.

Hojar åker oftast på först eller sist, kan också vara i etapper o styvas lite varstans. Åka av först, näst först eller typ sist.
Blir avgång typ sist, så stå inte o vänta där då har du igengasade lungor.

tänk på att dricka mkt o ofta. köp gärna en vattenflaska o slang för att dricka under färd. Men inte att rekomendera om man inte är van att köra o köra med packning.

Lycka till!

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
Ett reparationskit är bättre om du får punka. Reservhjul på burk brukar vara bra om man fått pyspunka men om du fått in en spik i däcket så funkar det sällan. Vad det gäller reservburk på burk, förvara den i en hyffsat kraftig plastpåse eller något annat tätt i packningen. En exploderade för mig vid ett tillfälle när det var varmt. Allt i packningen förvandlades till en stor geggig gummiboll. Fick kasta mer eller mindre rubbet.

MVH//J

Bra tips med plastpåsen. Kör nog med dubbla påsar! Har även läst att det är bra att packa in det hela i olika påsar så att det blir lättare att få ordning på allt.

Hoppas dock att jag slipper hål i däcket och kan njuta av vägen istället

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...