Min första olycka..(Lång läsning)

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Jahapp, då har även jag lyckats skada mig rejält under MCåkningen. Det värsta är att jag inte ens har körkort utan det var under körlektionen förrgår med körskoleläraren.
Klass 1 varning i Skara, ösregn som heter duga och jag förvarnade läraren om att jag har en rädsla för att köra i regn då jag är rädd för vattenplaning/släpp och på på så sätt falla.

Men "inga dåliga väder bara dåliga väder" mentaliteten gjorde att jag ändock fick vackert pröjsa och stanna hemma eller faktiskt utnyttja det jag betalat för. Sagt och gjort.. Det flöt på riktigt dåligt. Det var kallt, immigt visir så jag knappt såg något och ovanpå det så var det så mycket regn så jag hade dålig sikt.

Vi skulle öva på kurvtagning.. Jag lydde och körde efter.. Sedan precis innan vi skulle hem.. Då hände det! Jag ramlade och fick motorcykeln över mig, samtidigt hör jag och känner hur något som känns elastiskt i mitt baklår går av.

Jag ligger ner.. Motorcykeln över mig.. Läraren tar det lugn.. Jag börjar kolla på hojen under tiden jag ligger ner (jag får så djävla dåligt samvete om jag förstör andras egendom) så jag började fråga om hojen är OK, om något gått sönder eller så.. Han kommer och tar upp hojen som ligger på mig. Jag känner att jag inte kan ställa mig upp. Smärtan är outhärdlig. Men efter massa om och men gör jag det, och med en intensiv smärta sätter jag mig på hojen, och kör hem de 2 milen som var bland det kallaste, stelaste och mest okonentrerade milen jag kört. Den smärtan jag hade är obeskrivlig.

Väl tillbaka tar jag av mig det genomvåta stället och ska köra hem ca 3 mil (jag bor i Skara, övningskör i Lidköping). Problemet är att jag inte kan sätta mig.. det gör ont! Jag börjar fundera på om jag ska ringa ambulans eller någon jag känner. Men jag lyckas på något sätt, sätta mig på snedden på ena skinkan och köra. Jag körde rätt sakta för att minimera riskerna för andra. Väl hemma kan jag inte längre hålla mig.. Jag kan inte stå, inte sätta mig.

Så jag åker in till akuten där jag får en underbar spruta i röven.. alla jag pratade med hade en "du får skylla dig själv" blick för att man åkte i regnet.. Sköterskan var vacker, fulländad skönhet. En sån man vill ta med sig till mamma.. Synd att man luktade apsvett efter åkningen.. Hon berättar att jag ska få en spruta och trots smärtan försöker jag flörta. Hon går iväg en stund och kommer tillbaka.. Drar ner mina boxer (jag ligger på mage) och börjar fundera om inte jag ska använda mig utav min "domkraft" och höja upp mig :) Men hennes röst var konstig.. Den lät gammal.. Jag försöker vrida mig och motstå smärtan och där står tant bertha 90 år och smeker min vältränade rumpa. Wtf liksom var tog den snygga sköterskan vägen? Hon var undersköterska visade det sig och hon får inte ge den sprutan :(

Iaf, inlagd över natten och ultraljud dagen efter, de skulle ringa mig igår men jag har fortfarande inte fått ett samtal.. Så väntar på det där ultraljudet.

Åh.. jag glömde berätta exakt hur jag kraschade den otäcka och våldsamma kraschen! Ska försöka vara så detaljerad som möjligt..

Jag får göra en vänstersväng på en 90 väg.. Trafikerad.. Och han hade sagt åt mig vilka situationer jag ska undvika så jag hade det i bakhuvudet.. Släppte förbi första, andra.. tredje bilen.. Lååångt bak fanns en fjärde, gasade på, blinkade vänster. Och PRECIS när jag ska svänga vänster, då får jag till en riktigt fin kurva i min sväng och svänger in fint in på en mindre grusväg.

Där säger han åt mig att stanna någonstans, så jag svänger mot kanten, kommer på i bakhuvudet att han sa att man måste alltid ställa ner höger fot vid rödljus och eftersom jag är skitkass på det utan ställer alltid ner vänster fot, så tänkt ejag öva.. Såg en fin sida, fick stopp på hojen, ställde ner höger fot ner i gräset vid vägkanten..Men det blev en djävla fel bedömning. Hojen stod helt still, bara det att det fanns ingenting annat än ett dike där jag satte ner mitt högra ben, och när jag gjorde det så tippade jag och precis när jag nådde mark, då small det till i bakbenet med hojens tyngd som jag försökte stanna ifrån att tippa.

Japp, nu får man skämmas.. Ont som fan gör det, jag kan inte ens gå på toaletten för jag har sån obeskrivlig smärta då jag böjer benet. Morfinet jag fick hjälper inte heller. Det hade varit liiiiiite mindre pinsamt att säga att jag fick vattenplaning och halka eller att jag körde in i någon/blev påkörd.. Men stillastående? Wtf?

aj.jpeg
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Hehe skönt att du är någorlunda ok nu, men var lugn har sett massa cheyer råka ut för samma sak, hehe.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Trodde tjejer hade patent på att tappa hojen..... :D

Krya på dig!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Men vfn, finns det instruktörer som faktiskt förespråkar det där med vilken fot man ska sätta ner när man stannar?
Jag frågade min om just det nån gång i början för det står ju i STRs litteratur, och han sa att man ska använda den foten som man är bekväm med, PunCkt.
Hoppas det inte är nåt allvarligt iaf och att du kan fortsätta övningsköra, men du kanske ska prova nån annan instruktör.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har gjort exakt samma grej:huvet Stoppade vid vägkanten och satte foten där jag trodde fast mark var. Ramlade handlöst rätt ner i ett krondike med hojen över mig:död

Klarade mig utan skador. Förutom egot som tog sig en rejäl törn. Man lyfter inte av en 250Kg kloss utan vidare liggandes uppochner lärde jag mig där.

Krya på dig!
 

RKI

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Staden
Hoj
Plastgris
Radera trådstarten fort som f*n. Säg aldrig ett ord till nån om detta. Starta en ny tråd hur du fick vattenplaning gled omkull och med all din list, muskelstyrka och rutin lyckades glida mellan hjulen på ett långtradarsläp och överlevde mot alla odds. Då kanske vi tror på dig.:yoparty
Att det skulle ha gått till som du påstår har någon aldrig någonsin ens hört talas om, därför är det inte ens möjligt.:hihi
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Men vfn, finns det instruktörer som faktiskt förespråkar det där med vilken fot man ska sätta ner när man stannar?
Jag frågade min om just det nån gång i början för det står ju i STRs litteratur, och han sa att man ska använda den foten som man är bekväm med, PunCkt.
Hoppas det inte är nåt allvarligt iaf och att du kan fortsätta övningsköra, men du kanske ska prova nån annan instruktör.

Det finns det. Med relativt nytaget körkort kan jag berätta att dom är rätt hårda på att höger fot ska ner först då man ska kunna växla med vänster för att åka iväg :gnissla

Edit: Och till TS. Krya på dig
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Men vfn, finns det instruktörer som faktiskt förespråkar det där med vilken fot man ska sätta ner när man stannar?
Jag frågade min om just det nån gång i början för det står ju i STRs litteratur, och han sa att man ska använda den foten som man är bekväm med, PunCkt.
Hoppas det inte är nåt allvarligt iaf och att du kan fortsätta övningsköra, men du kanske ska prova nån annan instruktör.

hurfan får du i 1ans växel sen när du ska köra då om du har vänsterfoten i marken? :confused::va
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Det var fan vad många av oss "nya" som går omkull i år då och sommarn har knappt börjat. Här är mitt bidrag, gjorde en oväntad fridykning och nu kostar det. Glad sommar på er! :crash

DSC_0554[1].jpg
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jag som är två äpplen hög (163cm) tappade hojen på ett liknande sätt förra året under övningskörning, dock privat. Detta blir lite förklaring dock till varför man ska sätta ner höger fot först (iaf om man är två äpplen hög). Jag satte nämligen ner vänster fot först där vägen lutade som fan mot diket. Skulle sen sätta ner högerfoten för att kunna peta ut stödet. Sträcker ut mitt ben och lutar sakta hojen men det kommer ingen fast mark under mig förrän hojen byggt upp så pass mkt rörelseenergi att jag inte klarar att hålla emot de 200 kg Suzuki TL1000S som jag satt på. När jag väl tar mark med foten smäller det bara till och jag flyger ner i slänten bredvid vägen som en tappad vante i en snöstorm. Vad hände då? Stukat självförtroende, knäckt bromshandtag och litet märke i kåpan. Fan! Tur att det bara var svärfar som såg.. :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kan väl redan vara ipetad.

Eventuellt om du kör ducati eller bmw med torrkoppling, stå och värma olja och elda lameller i en våtkoppling verkar ju totalt onödigt :gnissla sen är det väl säkrare att stå med friläge i också
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Man ska ju inte förvåna sig men det var ju en egendomlig trafikskolerlärare enligt din berättelse som inte frågade om du var skadad på något vis efter denna vurpa och lät dig fortsätta turen där du sedan pga smärtan fick uppsöka vård. :va

Men det där med skyll dig själv attityden kan ju bero på att om man är storväxt och tatuerad som vi tydligen båda är så möts man ibland av en inställning av att vara lite av en småbuse som förmodligen tål lite stryk i livet. :smasha

Nåja, då har du ju trillat på hojen med.Ännu en resome på listan över erfarenheter.Må väl. :crash
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Man ska klota på körskolan!
Då har man klarat av det momentet och slipper det i trafik sen! =)

Jag brummade ut på en åker under en lektion med min lilla 650 cross i 70 knyck och fick hojen över mig. Vågade heller inte säga att jag hade ont i foten (som fick en ordentlig smäll) så jag inte kunde växla utan jag körde resterande lektion i stan (40min) på ettans växel! Det gick brudarna igång på!
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
hurfan får du i 1ans växel sen när du ska köra då om du har vänsterfoten i marken? :confused::va

Jag brukar lägga cykeln i N och sedan sätta ner foten som är mest bekväm att stå på just där.. är det backe så har jag nästan alltid vänster fot i backen då jag håller på bakbromsen med högern. Sen när man ska iväg så byter man bara fot o bromsar med frambromsen.. funkar finfint.

tl;dr Sätt ner den fot du är bekväm med.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top