Min första olycka..(Lång läsning)

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
FIck lära mig på körskolan att kunna sätta ner vilken fot som helst. Vid rödljus som inte hotar med att slå om till grönt ska neutralen petas i för att inte bli kuggag. Tycker sunt förnuft som: använd den fot som passar situationen bäst.

Jag la hojen över mig vid terrängkörning i en liten nedförsbacke på en körlektion med. Hade sjukt mycket blåmärken efter men jag minns att körläraren frågade hur det gick för mig medans jag mest frågade om hojen och inte kände efter själv hur det gick för mig. Samtidigt var det bra att han inte "klemade" för mycket med mig för då hade jag blivit jätterädd för att köra hem elelr köra igen någonsin. Och som fler sagt redan, hellre klota på körskolan så har man det avklarat, de är dessutom försäkrade högt för att klara alla dumheter som vi nybörjare kan ställa till med (sa i a f min körlärare). Det är snart ett år sedan men jag är fortfarande rädd för grus/terrängkörning.

När jag köpte min hoj välte jag den när jag ställde den på sidostödet och asfalten lutade svagt neråt framåt och jag hade neutralen i, var helt omöjligt för en chey att ställa upp 270 kg igen själv och självförtroendet fick sig mer än ett blåmärke. Skraj varje gång jag fäller ut sidostödet, stannar aldrig om det inte är PERFEKTA förhållanden så ibland kan jag få gå en bra bit för jag inte vågar parkera.

Tycker dock det är konstigt att körläraren inte frågade hur det gick, hoppas han hör av sig snart och frågar hur det gick för dig eller hör om det är något du vill fråga/prata om kring omkullvältningen. Gör han inte det tycker jag du själv ska ringa och stämma av hur han tyckte du skulle hanterat stoppet och kunnat undvika vältningen,aldrig fel att prata om det.

Krya på dig och hoppas det läker fort i kroppen och att självförtroendet repar sig.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Det första min körlärare sa till mig var att om du känner att hojen börjar tippa så hoppa för fan! Han hade sett precis samma sak flera gånger, d.v.s att muskler går av när man försöker rädda en tippande hoj.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Det var fan vad många av oss "nya" som går omkull i år då och sommarn har knappt börjat. Här är mitt bidrag, gjorde en oväntad fridykning och nu kostar det. Glad sommar på er! :crash

View attachment 364355


Vilket år kom Gixxern i den färgen nu igen..?
Var det -09 alla skulle ha Sewage Sludge Grey på sina hojar?
Eller minns jag fel?
 

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki er-6n
Ok, jag brukar heller aldrig lägga ur ettan, men att man måste lägga ner nån specifik fot har jag aldrig hört innan.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Vilket år kom Gixxern i den färgen nu igen..?
Var det -09 alla skulle ha Sewage Sludge Grey på sina hojar?
Eller minns jag fel?

De där är special beställd färg från irak, kamoflerat för att kunna lägga sig i diket och gömma sig för farbror blå, de gröna vassbladen fick jag dock köpa separat, bara ett tips om du är sugen på liknande :smasha
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Jäkla vilken tjat om vilken fot som ska ner... Bara jag som tävlar mot mig själv vid varje rödljus hur länge jag kan krypköra UTAN att lägga ner en fot?
Behöver nästan aldrig lägga ner en fot imarken nu, dock så tror jag att andra trafikater tycker man är koko när man håller på och balanserar hehe
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Surt sa strömmingen! Men det fixar sig, krya på dig, ta kortet fort, så hinner du köra i sommar ännu! :)

På tal om detta me fötterna i marken. Jag lägger "by the book" båda fötterna i marken, sedan lägger jag i växel och lyfter igen ner vänster fot. Alltså när hojen glider iväg är alltid båda fötterna i marken.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jäkla vilken tjat om vilken fot som ska ner... Bara jag som tävlar mot mig själv vid varje rödljus hur länge jag kan krypköra UTAN att lägga ner en fot?
Behöver nästan aldrig lägga ner en fot imarken nu, dock så tror jag att andra trafikater tycker man är koko när man håller på och balanserar hehe

Detta håller faktiskt min lärare på rätt hårt, handlar ju om att kunna planera sin körning. Vilken fot har inte snackat om alls (jag kör på höger i marken oftast).

Jävligt trist med en olycka så nära uppkörningen, hoppas det repar sig snabbt, uppdatera allt eftersom det går framåt!
 

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Tullinge
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Stanna vid bilkö. För tight för att ta sig förbi. Regnar som spön står i backen. Sätter ner höger fot i ett djupt hål visar det sig. Lyckas med nöd och näppe hålla i hojen i upprätt läge. Höger sko fylls med kallt vatten. :3freak
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
FIck lära mig på körskolan att kunna sätta ner vilken fot som helst. Vid rödljus som inte hotar med att slå om till grönt ska neutralen petas i för att inte bli kuggag. Tycker sunt förnuft som: använd den fot som passar situationen bäst.

Jag la hojen över mig vid terrängkörning i en liten nedförsbacke på en körlektion med. Hade sjukt mycket blåmärken efter men jag minns att körläraren frågade hur det gick för mig medans jag mest frågade om hojen och inte kände efter själv hur det gick för mig. Samtidigt var det bra att han inte "klemade" för mycket med mig för då hade jag blivit jätterädd för att köra hem elelr köra igen någonsin. Och som fler sagt redan, hellre klota på körskolan så har man det avklarat, de är dessutom försäkrade högt för att klara alla dumheter som vi nybörjare kan ställa till med (sa i a f min körlärare). Det är snart ett år sedan men jag är fortfarande rädd för grus/terrängkörning.

När jag köpte min hoj välte jag den när jag ställde den på sidostödet och asfalten lutade svagt neråt framåt och jag hade neutralen i, var helt omöjligt för en chey att ställa upp 270 kg igen själv och självförtroendet fick sig mer än ett blåmärke. Skraj varje gång jag fäller ut sidostödet, stannar aldrig om det inte är PERFEKTA förhållanden så ibland kan jag få gå en bra bit för jag inte vågar parkera.

Tycker dock det är konstigt att körläraren inte frågade hur det gick, hoppas han hör av sig snart och frågar hur det gick för dig eller hör om det är något du vill fråga/prata om kring omkullvältningen. Gör han inte det tycker jag du själv ska ringa och stämma av hur han tyckte du skulle hanterat stoppet och kunnat undvika vältningen,aldrig fel att prata om det.

Krya på dig och hoppas det läker fort i kroppen och att självförtroendet repar sig.

Lösning: Parkera alltid med nosen uppåt och växel i. Då kan hojen inte rulla särskilt långt och stödet kan inte vika sej. Då slipper man dessutom se ut som en idiot den gången man inte tänkt sej för och parkerat neråt mot något orörligt föremål så man måste stå vid sidan om hojen och brotta upp den nog långt för att kunna vända.

Själv stannar jag nästan alltid motorn genom att fälla ut stödet och jag sparkar alltid till på det en extra gång så det är utfällt hela vägen.
Och så har jag aldrig lyckats välta min hoj heller :banana
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Jag fick lära mig att vilken fot som helst gick och sätta ner förutom på tex bromsprovet på uppkörningen. Där sa min lärare att man skulle sätta ner vänstra foten för att "bibehålla" bromsverkan på både fram och bak hela vägen.
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Jäkla vilken tjat om vilken fot som ska ner... Bara jag som tävlar mot mig själv vid varje rödljus hur länge jag kan krypköra UTAN att lägga ner en fot?
Behöver nästan aldrig lägga ner en fot imarken nu, dock så tror jag att andra trafikater tycker man är koko när man håller på och balanserar hehe

Haha, det där gör jag också, tävlar i att aldrig sätta ner någon fot utan krypköra så att man bara kan köra vidare. Bra balansövning. Målet som mc-förare måste väl vara att ha så lite direktkontakt som möjligt med marken. :D

Fattar inte diskussionen om vilken fot som ska i först. Har haft mc-kort i över 20 år och aldrig ens tänkt på att det skulle vara någon speciell fot som är bättre. Typisk myndighetsidé, att man ska försöka komma på någon idealfot fast det inte har någon betydelse i verkligheten. Och sen ska det läggas energi på detta och folk ska bli kuggade på grund av en helt oviktig punkt. Måste vara rätt sysslolösa personer som jobbar på de där myndigheterna.

Tips: Om du du upptäcker att "fel" fot är i marken, byt då fot så kan du växla utan problem. Det tar typ en millisekund. Det är därför detta inte är något problem i verkligheten. :banana
 

Kneedrag

Guest
Det där har man gjort liknande. Lite grus där man satt ner foten, foten gled iväg o ja med hoj o allt ner i backen lite oflyt tappa hojen på min nylackade killes hoj.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det där har man gjort liknande. Lite grus där man satt ner foten, foten gled iväg o ja med hoj o allt ner i backen lite oflyt tappa hojen på min nylackade killes hoj.

Att cheyer skall ändra på sina pojkvänner är ju känt, men lacka om dom... ;)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top