Min första olycka..(Lång läsning)

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Igår var det min 'tur'. :gnissla:(:huvet:kryckor

JAG HATAR ATT KÖRA LÅNGSAMT! :mad:

Gick omkull med körskolans hoj när jag tränade på lågfartsbanan för uppkörning. Risk2an fixad och teorin, no problems. :) Men dessa idiotiska cirkusövningar till lågfartsbana! Vad ska de vara bra för? Jag bara undrar....:va
Med sporthojen har jag dragit runt drygt 100 mil i vanlig trafik. Inga problem. :D Krypköra för att slippa sätta ner någon fot vid rödljus är ju självklart. Köra gokartbana är skitkul, jag har 'lyckats' skrapa bort ena 'offerpinnen' under ena fotpinnen. :hihi
Men att köra löjligt långsamt är läskigt. :näsblod 8 km/h är ok, men när jag ska ner till 6 så blir det skit. :huvet Så i utgången av en U-sväng så blev farten för låg. Tack och lov för bra skinnställ! :tummenupp Trots det så har jag ett lite svullet knä, och en lite trasig axel. Vänster arm går inte så bra att använda. :gnissla
Min lärare fick flytta på kopplingen, för kraschramen hade blivit sned. Sedan var det bara att hoppa upp igen och köra tillbaka till körskolans garage.

Vette fan om jag blir klar i tid till uppkörningen :va, tiden är bokad. Axel värker som fan. :gnissla :brinnerup
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Jag välte körskolans hoj 2ggr varav båda tillfällera var på lågfartsövningarna, körde liiite väl sakta (typ 2-3km/h) och istället för att hoppa av så har jag hamnat under cykeln båda gånger. Visst var det lite skämmigt men tur att man klara sig utan skador. Lycka till ni andra som har uppkörning snart, det fixar ni utan problem!
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Gick omkull med körskolans hoj när jag tränade på lågfartsbanan för uppkörning.

Det är inte meningen att man ska åka runt och släpa fötterna i marken runt hela lågfartsbanan. Med det sagt så ska man inte heller undvika att sätta ner fötterna till varje pris, även om det innebär att man trillar omkull. Sätt då hellre ner en fot om du behöver och fortsätt. Kör några gånger till och försök få till att du för det mesta kan köra bana utan att sätta ner någon fot (men som sagt, hellre fot i marken än att trilla).

Om han/hon som ska granska dig på uppkörningen ser att du vid något tillfälle sätter ner en fot, men att det i övrigt ser kontrollerat ut, kan han/hon ändå godkänna eller be dig göra om lågfarten. Det är en bedömningsfråga.
Ligger du under hojen och sprattlar så är det ganska dåliga odds på att få fortsätta uppkörningen.



Till Trådskaparen
Sätt ner den fot (eller båda) som är lämpligt i situationen.
Det är skillnad om det är plan, asfalterad mark framför ett rödljus eller om du är 'ute i terrängen'.
Man får anpassa sig efter situationen. Synd att du fick lära dig det den hårda vägen.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top