Håller inte med, finns betydligt mer att ta hänsyn till vid väta.
Allt halt blir halare vid regn och dessutom i många fall osynligt, mörker och regn än värre. Är det riktigt mycket nederbörd ser man t ex inte det grus som spolas ut på vägen från anslutande grusväg. Det ligger sen kvar och ställer till problem också i torrt. Inte bara imma begränsar sikten. Jag vaxar visiret vilket håller bort regndroppar ett tag. Hjälper dock inte på det som bilar/lastbilar drar upp vilket innehåller en massa smetig skit också. Vill man behålla visiret någorlunda genomskinligt gäller att hålla avstånd, (ger dessutom ökat manöverutrymme vilket kan behövas). En omkörning av en tradare räcker för att sabba den vattenavvisande förmåga man lyckats ge sitt visir.
Det ojämförligt sämsta siktförhållande jag upplevt är dock att köra i moln. Lägger sig som en filt, man torkar men sekunden senare har det lagt sig igen, går inte att köra öppet visir heller. Inga droppar man kan blåsa av genom att resa sig och vrida på huvudet. Helt hopplöst och ändå måste man genom det! De som vinterkör på riktigt kan ha värre erfarenheter dock...
Jo, moln/dimma är klart sämst för sikten, speciellt om man som mig har glasögon och inte ens kan fuska och köra med öppet visir för att se.
Och visst gäller det att rent generellt sett ta det lugnare i regn, men regn i sig är inget att vara rädd för. Hojen klarar mer än man tror, och ofta är det dumma reaktioner som ställer till det snarare än att det faktiskt var riktigt dåligt. Hittills har jag tex aldrig fått vattenplaning på hoj, trots krondikeslika vattenpölar, däremot blir vissa underlag rent snorhala av fukt (som asfaltsklister, ny asfalt och färg på asfalten).
Sedan är det ju rätt otrevligt att köra ner i hål i vägbanan som dols av vattenpölar, rentav farligt om det är stora hål, så man bör ju undvika att köra i pölarna så långt som det är möjligt om man inte är väldigt väl bekant med vägen.
Anpassar man hastigheten för den försämrade sikten är inte gruset någon jättefara heller, iaf inte enligt min erfarenhet... Och jag är jävligt nervig om grus på vägen och reagerar helt fel på det.
Men inte ska man bomba på i 140 bara för att det går på torr väg, det är ju rentav tokdumt.
Vinter är lite jobbigt, speciellt när det lägger sig is på visiret.