Min första olycka..(Lång läsning)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köra i regn är rätt ofarligt, sålänge man håller sig borta från nylagd asfalt och färska lappningar av gammal asfalt. Och markeringar (Vita, blåa eller vad fan du nu hittat för färg) för det är riktigt jävla halt och ger släpp på både bak och framhjulet.
Bak är ju inte helt farligt, men fram är lite onödigt att kana runt med.
I övrigt, öppna visiret lite om det immar igen så slipper du det. Det blir lite blötare och kallare i ansiktet, men hellre det än att inte se något alls.
 

sportbike

Guest
Meh! Du körde schuttitals sporthoj och hade klätt dig efter tidens dresscode?
View attachment 364359
Och det funkade inte? Så orättvist! På den tiden var det lätt att samgruppera både ben och kick i samma byxben. Tänk om du bara dragit från badet i dina Speedos, då hade allt varit frid och fröjd, jue.

Du vet hur det funkade märker jag :tummenupp
Vem på bilden är du?
 

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Stuvsta
Hoj
KTM 990 SMT -09
Jag var sååå nära att stödja på benet som var närmast ett djupt dike, i regn och allt såklart. Kom på det i sista sekunden, det hade varit snyggt värre att ramla ner där på lektionen...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Var glad att du inte gjorde samma tabbe åt vänster på denna bilden.

PICT0373.jpg

Jag har för övrigt NÄSTAN lyckats med samma sak fast där var det snarare brist på friktion. Att sätta ner fötterna på vita strecken när det regnar är också dumt.
 

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki er-6n
E det trafikskola du kör med?
Har aldrig hört att man ska lägga ner nån specifik fot i marken vid stillastående :confused: .
Gött att det inte blev värre, krya på dig. :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Köra i regn är rätt ofarligt, sålänge man håller sig borta från nylagd asfalt och färska lappningar av gammal asfalt. Och markeringar (Vita, blåa eller vad fan du nu hittat för färg) för det är riktigt jävla halt och ger släpp på både bak och framhjulet.
Bak är ju inte helt farligt, men fram är lite onödigt att kana runt med.
I övrigt, öppna visiret lite om det immar igen så slipper du det. Det blir lite blötare och kallare i ansiktet, men hellre det än att inte se något alls.

Håller inte med, finns betydligt mer att ta hänsyn till vid väta.

Allt halt blir halare vid regn och dessutom i många fall osynligt, mörker och regn än värre. Är det riktigt mycket nederbörd ser man t ex inte det grus som spolas ut på vägen från anslutande grusväg. Det ligger sen kvar och ställer till problem också i torrt. Inte bara imma begränsar sikten. Jag vaxar visiret vilket håller bort regndroppar ett tag. Hjälper dock inte på det som bilar/lastbilar drar upp vilket innehåller en massa smetig skit också. Vill man behålla visiret någorlunda genomskinligt gäller att hålla avstånd, (ger dessutom ökat manöverutrymme vilket kan behövas). En omkörning av en tradare räcker för att sabba den vattenavvisande förmåga man lyckats ge sitt visir.

Det ojämförligt sämsta siktförhållande jag upplevt är dock att köra i moln. Lägger sig som en filt, man torkar men sekunden senare har det lagt sig igen, går inte att köra öppet visir heller. Inga droppar man kan blåsa av genom att resa sig och vrida på huvudet. Helt hopplöst och ändå måste man genom det! De som vinterkör på riktigt kan ha värre erfarenheter dock...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller inte med, finns betydligt mer att ta hänsyn till vid väta.

Allt halt blir halare vid regn och dessutom i många fall osynligt, mörker och regn än värre. Är det riktigt mycket nederbörd ser man t ex inte det grus som spolas ut på vägen från anslutande grusväg. Det ligger sen kvar och ställer till problem också i torrt. Inte bara imma begränsar sikten. Jag vaxar visiret vilket håller bort regndroppar ett tag. Hjälper dock inte på det som bilar/lastbilar drar upp vilket innehåller en massa smetig skit också. Vill man behålla visiret någorlunda genomskinligt gäller att hålla avstånd, (ger dessutom ökat manöverutrymme vilket kan behövas). En omkörning av en tradare räcker för att sabba den vattenavvisande förmåga man lyckats ge sitt visir.

Det ojämförligt sämsta siktförhållande jag upplevt är dock att köra i moln. Lägger sig som en filt, man torkar men sekunden senare har det lagt sig igen, går inte att köra öppet visir heller. Inga droppar man kan blåsa av genom att resa sig och vrida på huvudet. Helt hopplöst och ändå måste man genom det! De som vinterkör på riktigt kan ha värre erfarenheter dock...

Jo, moln/dimma är klart sämst för sikten, speciellt om man som mig har glasögon och inte ens kan fuska och köra med öppet visir för att se.

Och visst gäller det att rent generellt sett ta det lugnare i regn, men regn i sig är inget att vara rädd för. Hojen klarar mer än man tror, och ofta är det dumma reaktioner som ställer till det snarare än att det faktiskt var riktigt dåligt. Hittills har jag tex aldrig fått vattenplaning på hoj, trots krondikeslika vattenpölar, däremot blir vissa underlag rent snorhala av fukt (som asfaltsklister, ny asfalt och färg på asfalten).
Sedan är det ju rätt otrevligt att köra ner i hål i vägbanan som dols av vattenpölar, rentav farligt om det är stora hål, så man bör ju undvika att köra i pölarna så långt som det är möjligt om man inte är väldigt väl bekant med vägen.
Anpassar man hastigheten för den försämrade sikten är inte gruset någon jättefara heller, iaf inte enligt min erfarenhet... Och jag är jävligt nervig om grus på vägen och reagerar helt fel på det.

Men inte ska man bomba på i 140 bara för att det går på torr väg, det är ju rentav tokdumt. :)

Vinter är lite jobbigt, speciellt när det lägger sig is på visiret. :brinnerup
 

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Du vet hur det funkade märker jag :tummenupp
Vem på bilden är du?
Ja, nu avlägsnar vi oss något från själva ämnet, men sådan här högaktuell trafiksäkerhetsinformation kan aldrig vara fel:

Tidiga XL 250 från första hälften av -70talet var verkigen gjorda för att man skulle trä in kicken i byxbenet helt omärkligt
XL250motosport.jpg
och sedan kunde man köra omkring så tills nästa gång det vara dags att tanka. Typ.

Ja, jag har gjort det. På en lånad cykel dessutom. Mitt framför ägaren. ...och en massa andra.
Hade innan dess aldrig känt mig så hjälplös och utsatt som den nanosekund innan jag insåg varför jag satt fast.
För sent att hinna lyfta upp och kroka loss benet, men jag hann på något heroiskt sätt hänga ut rumpan lite grann, så själva höften och armbågen gick i backen samtidigt och tog det mesta av smällen rakt ner i asfalten innan hojen gjorde det.

Eller rättare sagt: där vid kiosken, med alla tjejerna var det nog mest mitt ego som tog den största smällen.


Jag syns tyvärr inte på bilden. Däremot har jag designat scenkläderna.
 
Last edited:

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
E det trafikskola du kör med?
Har aldrig hört att man ska lägga ner nån specifik fot i marken vid stillastående :confused: .
Gött att det inte blev värre, krya på dig. :)

När jag tog MC-kort, för 3-4 år sedan, fick jag lära mig att sätta ned den fot som är inåt i svängen. Dvs. om man ska svänga höger vid stopp sätter man ner höger fot och vice versa. Är det raksträcka kvittar det.

Jag lägger i princip aldrig ur ettan vid stopp, bara om jag märker att det blir långvarigt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
hurfan får du i 1ans växel sen när du ska köra då om du har vänsterfoten i marken? :confused::va

Jag poppar i neutralen, sätter ner bägge fötterna, funderar på världsläget, lyfter upp bägge fötterna, poppar i 1an och brassar helvetet :)
Är man snabb kan inget gå fel ;)
 

Baldec

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2012
Ort
Solna
Hoj
BMW F800ST -12
Tror att de tagit bort det där att man alltid ska sätta ner höger fot. På risk 2:an som jag gjorde nu i Maj så sa läraren där att det var bland det dummaste som står i boken. Vi hittade inte igen det i STR:s senaste bok heller så verkar som det är borta, eller så var vi bara blinda. Sätt ner foten som känns bäst när du stannar. Byt sedan över till lämplig fot innan du drar iväg igen.
Med det sagt så krya på dig.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Fan va jobbigt med diskussionen om vilken fot man ska sätta ner..
Nån som faktiskt blivit kuggad för det?.. På riktigt?
Kuggar dom för en sån sak är det ju för fan sjukt.:brinnerup

TS; Taskigt fall, men skön självdistans.
Krya på dig.:tummenupp
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Fan va jobbigt med diskussionen om vilken fot man ska sätta ner..
Nån som faktiskt blivit kuggad för det?.. På riktigt?
Kuggar dom för en sån sak är det ju för fan sjukt.:brinnerup

TS; Taskigt fall, krya på dig.:tummenupp

kan vara droppen som får bägaren att rinna över för uppkörningsförättaren , griniga ungar,inge ligga på 3 månader,efter med ammorteringarna på kåken åsså nån jävel som sätter ner FEL FOT ... nä nån jävla måtta får det vara :mad:
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ska man inte sätta ner vänster fot först för att man ska ha höger fot fri för att kunna använda bakbromsen? Det är vad jag fått lära mig i alla fall. Helst ska man sätta ner båda fötterna när man ska stå stilla.
Sätter du inte ner fötterna vid en stop-skylt så räknas det rent krasst som att du ignorerat stopp-plikten och ditt körkort kan ryckas av farbror blå. Gäller även cykel och du till exempel stödjer dig mot trafikljusets stolpe och inte sätter ner fötterna, polares morsa fick sig några väl valda ord för att ha gjort det för några år sen.:D

Hoppas du kryar på dig snart!
 

TO

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Ort
Stenungsund
Hoj
-98, Honda CB Seven-Fifty
Jag övningskör, och det om högerfoten står i den boken jag fick förr några veckor sedan... :va
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Dom stillastående vurporna gör mer ont på kroppen än dom i fart, iaf de jag haft :crash

Förr förra vintern när jag skulle parkera CBR'en under ett träd utanför min lägenhet precis efter att det hade regnat mer eller mindre nollgradigt hela kvällen fick jag lära mig att blöta löv kring vattnets fryspunkt är djävligt hala. Självfallet låg det en rejält kuperad stenbumling precis där jag parkerade också. Så benet gled undan, hojen tippar, jag ramlar med låret på stenbumlingen och sedan kommer 200kg hojfanskap och brakar rakt ned på benet. Resulterade i att jag inte kunde stödja mig på benet i nära nog en månads tid. Djäkla tur att man hade hojen ståendes precis utanför lägenheten så man inte behövde hoppa enfota längre för att ta sig till jobbet dock :yoparty

Så vad ville jag säga med allt detta svammel? Jo:
Man up! Och på't igen bara :tummenupp
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Jäkla surt att du vart skadad. I övrigt har jag gjort nåt liknande, fast vid vändplatsen där folk köar till marstrandsfärjan... en julidag för några år sedan.

Uppskattningsvis fyra hundra personer såg mig gå i backen tillsammans med min dåvarande yamaha bulldog med raka rör. För säkerhets skull hade jag gasat rejält på vägen in.

Jag fällde inte ner stödet ordentligt. Jag minns fortfarande känslan av att vara fast med vänsterbenet under 250 kilo hoj, i allas åsyn.
:glömdet
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top