Min Gasgas, bilder under renoveringens gång

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
GG125 skall gå med åtminstone 3% inblandning, jag har bänkat med olika oljeinblandningar och når max effekt vid strax över 4%. Olja är billigt i jämförelse med ras :fakta

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Där ser man!

Jag kör med annan bestyckning också, därav går den ju _ännu_ fetare.
180 är ju original men eftersom man inte ligger o "pumpar" med gasen på samma sätt på väg som på bana så sitter det ett 200 munstycke i nu så att hon ska allt hålla :)

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
GG125 skall gå med åtminstone 3% inblandning, jag har bänkat med olika oljeinblandningar och når max effekt vid strax över 4%. Olja är billigt i jämförelse med ras :fakta

Bra att veta, kommer inte ihåg vad det stog i jofrabkatalogen men. Stämmer det att det var förgasarinställningarna som gör att den stänker onödigt mycket olja, inte att man har för mkt procent?

Sen visst var det du som skrev om vad det var med växellådan innan 03, som gjorde att den var mindre bra för LV-åkning.

Lyckas inte hitta det, så kan du får du gärna dra det igen. Måste förklara för farsan :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Bra att veta, kommer inte ihåg vad det stog i jofrabkatalogen men. Stämmer det att det var förgasarinställningarna som gör att den stänker onödigt mycket olja, inte att man har för mkt procent?

Sen visst var det du som skrev om vad det var med växellådan innan 03, som gjorde att den var mindre bra för LV-åkning.

Lyckas inte hitta det, så kan du får du gärna dra det igen. Måste förklara för farsan :)

Stämmer att oljedripp ur avgasröret är relaterat till för fet bestyckning snarare än för mycket olja. En GG125 i tävlingssammanhang kan man åka på över 5% olja utan några problem.

Ja innan 03 så är där ett lager i lådan som är glidlagrat istället för kullagrat och detta gör att det tenderar att skära vid långa transporter på väg, för endurobruk är det dock inga problem. Tyvärr rätt dyrt att byta så det finns ingen anledning att göra det innan det rasar. Kör på varierade varvtal och växlar samt ha alltid rätt oljenivå och använd bra växellådsolja.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Stämmer att oljedripp ur avgasröret är relaterat till för fet bestyckning snarare än för mycket olja. En GG125 i tävlingssammanhang kan man åka på över 5% olja utan några problem.

Ja innan 03 så är där ett lager i lådan som är glidlagrat istället för kullagrat och detta gör att det tenderar att skära vid långa transporter på väg, för endurobruk är det dock inga problem. Tyvärr rätt dyrt att byta så det finns ingen anledning att göra det innan det rasar. Kör på varierade varvtal och växlar samt ha alltid rätt oljenivå och använd bra växellådsolja.

Bra att veta :)
Tack!

Angående växellådsolja så duger 10w40 istället för 10w30 (som det står i -02ans manual, jag har -01)

10w30 hittar jag bara motorolja, medans 10w40 finns det "MC-oljor" som ska fungera med kopplingen

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Bra att veta :)
Tack!

Angående växellådsolja så duger 10w40 istället för 10w30 (som det står i -02ans manual, jag har -01)

10w30 hittar jag bara motorolja, medans 10w40 finns det "MC-oljor" som ska fungera med kopplingen

10w40 är det du skall ha, själv kör jag på Motul Transoil. Kör du mycket bakhjul så slå i en dl extra...

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
10w40 är det du skall ha, själv kör jag på Motul Transoil. Kör du mycket bakhjul så slå i en dl extra...

Farsan köpte nån ganska dyr olja som vi hällde i. Minns inte riktigt vad det var.

Räknas en decimeter i taget? :rolleyes:

Ärligt talat vet jag inte om jag kör mkt på bakhjulet med den, har inte gjort det med KTMen. Men effekten kanske lockar till sånt. Fast i början blir det nog mest enduro/crossbana med den. Besiktning och trafikförsäkring kommer i vår

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Farsan köpte nån ganska dyr olja som vi hällde i. Minns inte riktigt vad det var.

Räknas en decimeter i taget? :rolleyes:

Ärligt talat vet jag inte om jag kör mkt på bakhjulet med den, har inte gjort det med KTMen. Men effekten kanske lockar till sånt. Fast i början blir det nog mest enduro/crossbana med den. Besiktning och trafikförsäkring kommer i vår

Men det vet jag att du kommer göra, speciellt om du kör med Endurodrevning :tummenupp

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
Jag har alltid kört med 3-4% olja, tror det är motul mx5 oljan heter. Rekomendation från keva motor.

Last edited:

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
Jag har alltid kört på 2% i mina KTMer. Men då kör jag på Shell advance Racing X oljan också:p

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har alltid kört på 2% i mina KTMer. Men då kör jag på Shell advance Racing X oljan också:p

Viss skillnad i behov av oljeblandning på en 300 och en 125....

250/300 går utmärkt att köra på 2% men i en 125 med högre varv krävs det mer

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Jag citerar jofrabkatalogen:

"Tänk på att blanda rätt och utnyttja motorcykels prestanda!

Vad är rätt oljeinblandning

Rätt oljeinblandning styrs nästan helt av vid vilket motorvarv som cykeln arbetar. En högvarvig motor behöver mer olja än en lågvarvig. Mycket avgörs av hur länge bränsleluftsblandningen befinner sig i motorn. En lågvarvig 500cc har en lång genomströmningstid och klarar sig bra på 2% oljeinblandning under förutsättninga att oljan är av hög kvalite. En mer högvarvig 125cc har kortare genomströmningstid vilket gör att mer olja behövs, ca 3,1%. Gokart motorer som varvar mycket (upp till 22 000v/min) vilket ger en extremt kort genomströmningstid kräver upp till 5% oljeinblandning. En 125cc trail cykel är mycket lågvarvig och klarar 1,25% oljeinblandning.

Följ gärna nedanstående tabell för alla MAXIMA 2T oljor.

Motor cc - - - Trail - - - - - - - Offroad - - - - - Cross-/enduroracing - - Kart-/roadracing
50-125 - - - - 1,25-2,0% - - - 2,0-3,1% - - - 3,1-4,2% - - - - - - - - - - 3,1-5,0%
175-250 - - - 10,0-2,0% - - - 2,0-2,5% - - - 2,5-3,1% - - - - - - - - - - 3,1-4,2%
300-500 - - - 0,7-1,7% - - - - 2,0-2,5% - - - 2,0-3,1% - - - - - - - - - - 2,5-4,2%
> 500 - - - - - 0,5-1,7% - - - - 1,7-2,0% - - - 2,0-3,1% - - - - - - - - - - 2,5-3,1%

Vad händer vid mindre oljeinblandning

Om man minskar oljeinblandningen så är typiska symtom att ringtätningen försämras med kraftbortfall som resultat samt en risk för ramlagerskador föreligger. Notera att om man minskar oljeinblandningen så går motorn rikare eftersom man då tillsätter mer bränsle och mindre olja

Vad händer vid ökad oljeinblandning

Om man ökar oljeinblandningen så finns risk att motorn överhettas. Detta på grund av att oljan isolerar förbränningsutrymmet så att värme avledningen minskar. Ökad oljeinblandning leder till att motorn går magrare med ytterligare förhöjd förbränningstemperatur pga man tillsätter mer olja och mindre bensin.

Varför kommer svarta oljerester ur avgassytemet

En vanlig företeelse är att man byter upp sig till en bättre 2t olja. Många gånger till en olja som tål värme mycket bättre typ Castor 927. Detta kan orsaka att man får spilloljerester kvar vid förbränningen som till slut kommer ur avgassystemet. Orsaken är att motorn är fel justerad - inte att oljeinblandningen är för hög! Förbränningstemperaturen är helt enkelt för låg så att den nya olja aldrig förbränns. Orsaken är sällan att hitta på toppvarv utan på låg & mellanregistret.

Kontenta:
Använd olja av hög kvalite!
Blanda enligt MAXIMA tabell!
Blanda exakt lika varje gång eftersom oljeinblandningen påverkar justeringen av förgasaren/bränslemängd!
Justera förgasaren rätt så slipper man oljerester!"

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Blåa eller gula kylarvingar?

Gjorde en snabb photoshopning på nån annan gul GG med blåa kylarvingar.

Notera att det är 02 eller nyare kylarvinge som jag har hittat, så den blir lite snyggare även med gul. Dels snyggare dekaler och inte lika skabbig plast...

Bifogat

• P9200048.jpg
    P9200048.jpg
    127.6 KB · Visningar: 87

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
Viss skillnad i behov av oljeblandning på en 300 och en 125....

250/300 går utmärkt att köra på 2% men i en 125 med högre varv krävs det mer

LÄS VAD JA SKREV! På ALLA min KTMer, körde på 2% i min 125a också. Stod rekomandationerna. körde över 50h med samma kolv å allt på 2% oljeblandning:)

Hög prestanda helsyntetisk racing olja. Utvecklad för 2-takts racing motorcyklad och 2-takts go-carts med manuella växellådor. Bevisade race egenskaper(Grand prix, Enduro, Motocross, and karting world championships). Ej färdigblandad. Rekomenderas inte för vardagskörning. Blandning: Normalt 1:33

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
LÄS VAD JA SKREV! På ALLA min KTMer, körde på 2% i min 125a också. Stod rekomandationerna. körde över 50h med samma kolv å allt på 2% oljeblandning:)

Hög prestanda helsyntetisk racing olja. Utvecklad för 2-takts racing motorcyklad och 2-takts go-carts med manuella växellådor. Bevisade race egenskaper(Grand prix, Enduro, Motocross, and karting world championships). Ej färdigblandad. Rekomenderas inte för vardagskörning. Blandning: Normalt 1:33

Jag läste vad du skrev och det var väl trevligt att du åkte med 2% inblandning även på din 125a det är dock knappast optimalt oavsett vilken olja man åker på. Enda anledningen att fabrikanterna rekommenderar lägre oljeinblandning är för att klara miljökrav. För raceåka skall man inte gå under 4% i en 125a då detta dels ger bäst livslängd på grejerna och dessutom så krävs det för att ge maximal cylindertätning = max effekt.

VERSALER GER PHETT ME RESPECKT DIRECKT

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...