Min Gasgas, bilder under renoveringens gång

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
4% Motul 800

Även om den är dyr så är det dyrare med förkortade bytesintervaller på kolvar/vevar/ramlager pga dålig olja.

Har själv alltid kört på Castrol TTS, som jag antar är en likvärdig olja. Eller? Jag fick höra någon gång att motul 800 endast funkar till separat blandning och inte i oljetank. Sanning eller myt?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har själv alltid kört på Castrol TTS, som jag antar är en likvärdig olja. Eller? Jag fick höra någon gång att motul 800 endast funkar till separat blandning och inte i oljetank. Sanning eller myt?

Sanning 800 är endast för manuell blandning skall den gå i gatmoppar så är det 600 som gäller....

TTS är en bra olja men långt ifrån bäst, en olja i övre mellansegmentet.

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Sanning 800 är endast för manuell blandning skall den gå i gatmoppar så är det 600 som gäller....

TTS är en bra olja men långt ifrån bäst, en olja i övre mellansegmentet.

Så det är motul 600 som, enligt dig, vinner kampen mot castrol TTS? Tips på bra växellådsolja till en gat125a? mycket frågor, men känns alltid bättre att förlita sig på någon med erfarenhet..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Så det är motul 600 som, enligt dig, vinner kampen mot castrol TTS? Tips på bra växellådsolja till en gat125a? mycket frågor, men känns alltid bättre att förlita sig på någon med erfarenhet..

Ja Motul 600 är en bättre olja...

Växellådan kan du använda valfri fyrtaktsolja som är JASOMA klassad (dvs alla MC oljor tex Biltema Racing) eller så kan du hälla i Motul Transoil

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-

Växellådan kan du använda valfri fyrtaktsolja som är JASOMA klassad (dvs alla MC oljor tex Biltema Racing) eller så kan du hälla i Motul Transoil

ok, tack för alla tips. vem vet, du kanske har benådat mig från ett framtida motorhaveri.

nu ska jag inte kladda ner den här tråden med mer frågor. back to topic :)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03

Är det inte så att kopplingen slirar om man har fel olja i?

Står väll vilken olja du ska ha i manualen, i min rs är det 75-90w har aldrig sett en 4-takts olja som är det.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det inte så att kopplingen slirar om man har fel olja i?

Står väll vilken olja du ska ha i manualen, i min rs är det 75-90w har aldrig sett en 4-takts olja som är det.

Häller man i en bilolja med friktionsmodifierare börjar det slira. Fel olja annars ger mest taskig feeling i lådan.....

http://www.bobistheoilguy.com/visc.html

Här ett chart över hur det där med viskositeter fungerar, en 75w90 växellådsolja motsvarar ungefär 10w40 motorolja

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Häller man i en bilolja med friktionsmodifierare börjar det slira. Fel olja annars ger mest taskig feeling i lådan.....

http://www.bobistheoilguy.com/visc.html

Här ett chart över hur det där med viskositeter fungerar, en 75w90 växellådsolja motsvarar ungefär 10w40 motorolja

Jaha ok, men vad är det för skillnader mellan en motor olja 10w40 och 75w90 låd olja?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251&highlight=olja

BTT?

Vill se bilder på GG´n, inte massa tjöt och nybörjarfrågor om oljor. Starta en ny tråd om det om du inte finner svaren i länken ovan.

/Robin

Har redan läst det men står inte skillnader mellan växellåds olja och motorolja.

Och anledning till att jag inte starta en ny tråd är att det redan diskuterades oljor hära och om stör de dig så kan du säga till någon moderator så den kan ta bort inläggen som skrevs?

Sry till trådskaparen om det räknas som spam.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Har redan läst det men står inte skillnader mellan växellåds olja och motorolja.

Och anledning till att jag inte starta en ny tråd är att det redan diskuterades oljor hära och om stör de dig så kan du säga till någon moderator så den kan ta bort inläggen som skrevs?

Sry till trådskaparen om det räknas som spam.

du är tamej fan ännu dummare än jag trode om du inte förstår att snack om oljor inte passar in i en projekttråd....

hur går de med moppen igge? rullar den än?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
du är tamej fan ännu dummare än jag trode om du inte förstår att snack om oljor inte passar in i en projekttråd....

Men tagga ner lite va.....

Har du PMS eller har du inte fått ligga på länge?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800

Rullar och rullar...

Målet är att testa den i endurospåret under jullovet. Besiktning kommer när det känns som det är möjligt/behövs.
Kvar för enduro:
Bromsslang och eventuellt fixa de sista glappet i länkaget. Tror inte bromsljus och sånt är krav i spåret.
För besiktning:
Bromsljus, tuta, hastighetsmätare och så kanske vi fixar stöd och gatgodkända däck.

Anledningen till att bromsslangen inte blev klar i helgen är att farsan gick o blev sjuk och jag förstår mig inte på hur man ska göra med banjokopplingarna tyvärr.

Blir duktigt bra dethär. Väntar på att den nya plasten skall komma på. :)

Än så länge har jag inte fått nån bekräftelse på plasten, men mer info borde komma i veckan :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy