Min Suzuki RGr har skurit!

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
Jepps . Synd men sant . Iofs så har den stått still sen jag inte fick igång den (fin ekvation va) så jag tänkte det att något fel måste det ju trots allt vara . Idag fick jag och Herr Mito ork att skruva sönder/isär den och hittade en så kallad grillkolv .

Dock ser cylindern ut som vanlig utan några repor, vet dock inte hur myckets som behövs för att man ska behöva överdimensionera-borra den . Får ta ett snack med någon som vet i stan . Ny kolv behövs iaf . Bifogar en bild ni kan garva lite åt :hihi .

Yours Sincerely - agneman

Bifogat

• DSCN2765.JPG
    DSCN2765.JPG
    107.3 KB · Visningar: 265
Last edited:

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
CBR 125 och en Grön Choppercykel
agneman skrev:
Jepps . Synd men sant . Iofs så har den stått still sen jag inte fick igång den (fin ekvation va) så jag tänkte det att något fel måste det ju trots allt vara . Idag fick jag och Herr Mito ork att skruva sönder/isär den och hittade en så kallad grillkolv .

Dock ser cylindern ut som vanlig utan några repor, vet dock inte hur myckets som behövs för att man ska behöva överdimensionera-borra den . Får ta ett snack med någon som vet i stan . Ny kolv behövs iaf . Bifogar en bild ni kan garva lite åt :hihi .

så går de om man kör 2-takt hihi :7peta

var e bilden?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
agneman skrev:

Har du inga synliga jack/större repor räcker det med att hona den.

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
matte@honda skrev:
så går de om man kör 2-takt hihi :7peta

var e bilden?

Den kom nu . Hehe jo så kan det gå . Men 900 mil på olja för 42.50:- / liter var inte så illa ändå . Antar att det där byggdes på lite då jag lånade ut hojen, troligen kallvarvad ... "Men som man bäddar välter ofta liten tuva" .

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
cRoC skrev:
Har du inga synliga jack/större repor räcker det med att hona den.

Okej . Då ska jag göra det då . Jag såg varken jack eller repor, kände inga med fingrarna för den delen heller . Ska kolla imorgon, har den i bensinbad inatt ... De enda repor som finns är de som alltid finns i stål, det som ger stålet dess profil eller yta eller vad man ska säga ...

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
agneman skrev:
Den kom nu . Hehe jo så kan det gå . Men 900 mil på olja för 42.50:- / liter var inte så illa ändå . Antar att det där byggdes på lite då jag lånade ut hojen, troligen kallvarvad ... "Men som man bäddar välter ofta liten tuva" .

hehe var får du tag på sån olja? miljöstationen lr :hihi .
nä de e synd om dig nu. hoppas du får ihopa de igen :)

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
matte@honda skrev:
hehe var får du tag på sån olja? miljöstationen lr :hihi .
nä de e synd om dig nu. hoppas du får ihopa de igen :)

Den köper jag på Granngården ! 130:- / 4L .

Men cykeln har varit avställd i 8 år obesiktigad . De reggade den aldrig på 11kW när den lagen kom, så då har den buskörts en hel del kan jag tänka mig .

Jag får nog ihop det igen, aldrig haft isär något större än metanolbilen men man lär sig medan man håller på !

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
agneman skrev:
Den köper jag på Granngården ! 130:- / 4L .

Men cykeln har varit avställd i 8 år obesiktigad . De reggade den aldrig på 11kW när den lagen kom, så då har den buskörts en hel del kan jag tänka mig .

Jag får nog ihop det igen, aldrig haft isär något större än metanolbilen men man lär sig medan man håller på !

hehe så de e såpass :p hehe. se till att inte clipsen till kolven ramlar ner i vevhuset(eller inget annat för den delen). då har du problem o ta loss kolven sen garanterar jag dig :fakta tappade den på min moppe en gång :lol :hihi

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
matte@honda skrev:
hehe så de e såpass :p hehe. se till att inte clipsen till kolven ramlar ner i vevhuset(eller inget annat för den delen). då har du problem o ta loss kolven sen garanterar jag dig :fakta tappade den på min moppe en gång :lol :hihi

Köp alltid nya knaster ("clipsen")

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
Det var de där jag snurrade loss så jag fick av kolven från nållagret och "rullen" i kolven ? .

De var som ett litet "e" typ som man snurrade in (ja eller ut i mitt fall) ?! .

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
agneman skrev:
Det var de där jag snurrade loss så jag fick av kolven från nållagret och "rullen" i kolven ? .

De var som ett litet "e" typ som man snurrade in (ja eller ut i mitt fall) ?! .

ja, som ska hålla kolvbulten på plats. ja tappade ner en sån i vevhuset men tänkte inte på de.. så ja hade ju nya o satte i dom osså när ja hade kört 50 meter. pang... sen satt kolven som gjuten i cyllen... ser betydligt värre ut än din kolv.. och cylindern blev ju inget kvar av...iallafall inte fodret :lol

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
matte@honda skrev:
ja, som ska hålla kolvbulten på plats. ja tappade ner en sån i vevhuset men tänkte inte på de.. så ja hade ju nya o satte i dom osså när ja hade kört 50 meter. pang... sen satt kolven som gjuten i cyllen... ser betydligt värre ut än din kolv.. och cylindern blev ju inget kvar av...iallafall inte fodret :lol

Man lär sig något nytt varje dag .
Nejdå chief, ska kontrollera så 2 knaster ligger på golvet . Man ska inte sätta i samma då ? .

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
agneman skrev:
Man lär sig något nytt varje dag .
Nejdå chief, ska kontrollera så 2 knaster ligger på golvet . Man ska inte sätta i samma då ? .

sätter du i samma vet du att du har dom kvar ju :tummenupp sen spelar de nog ingen roll om du har nya eller gamla. bättre me nya tror ja. men sånt brukar ingå när du köper ny kolv så varför sätta i gamla?

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
matte@honda skrev:
sätter du i samma vet du att du har dom kvar ju :tummenupp sen spelar de nog ingen roll om du har nya eller gamla. bättre me nya tror ja. men sånt brukar ingå när du köper ny kolv så varför sätta i gamla?

Det har du rätt i . Om de följer med sätter jag i nya, men kontrollerar att de andra jag har finns kvar i säkerhet - utanför - cylindern .

Men vart tog resten av kolven vägen då ? . Det fattas ju bitar ... Det är ju mot utblåset så låter det rimligt att de pulvriserats och knastrat ut i kröken ? .

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
agneman skrev:
Det har du rätt i . Om de följer med sätter jag i nya, men kontrollerar att de andra jag har finns kvar i säkerhet - utanför - cylindern .

Men vart tog resten av kolven vägen då ? . Det fattas ju bitar ... Det är ju mot utblåset så låter det rimligt att de pulvriserats och knastrat ut i kröken ? .

Öh fattar inte riktigt vad ni svamlar om, men byt alltid knastret och nållagret. Nållagret ska du helst byta oftare än kolven då det slits som smör

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
Okej killar . Nu vet ni hur det ligger till och tack för hjälpen .

Troligtvis kommer lite nya flickor in i tråden imorgon och ska leka sadister, men det är smällar man får ta .

Går väl lite OT i min egen tråd, dock ganska nödvändigt...

Vart köper jag en ny kolv ?

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
agneman skrev:
Okej killar . Nu vet ni hur det ligger till och tack för hjälpen .

Troligtvis kommer lite nya flickor in i tråden imorgon och ska leka sadister, men det är smällar man får ta .

Går väl lite OT i min egen tråd, dock ganska nödvändigt...

Vart köper jag en ny kolv ?

addemoto brukar ha till gamla maskiner... annars kolla me närmaste MC affär. dom kan säkert skaffa fram nån kolv.
www.addemoto.se

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
Addemoto hade kolv för 695:- Men allt verkar ingå förutom nållagret, som jag måste ha nytt ingick inte . Det följer med vevstaken men det ska jag inte ha någon ... Men jag får väl tag på ett lager ändå . Men när man hornar cylindern, blir den större då ?
Så jag behöver ÖD-kolv menar jag ...

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
agneman skrev:
Addemoto hade kolv för 695:- Men allt verkar ingå förutom nållagret, som jag måste ha nytt ingick inte . Det följer med vevstaken men det ska jag inte ha någon ... Men jag får väl tag på ett lager ändå . Men när man hornar cylindern, blir den större då ?
Så jag behöver ÖD-kolv menar jag ...

om du honar cyllen blir den inte större. eller inte så du behöver ÖD kolv. när man honar slipar man bara till fodret. kan man inte köpa nållager löst då?

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Alldrig andvand dom gamla clipsen til kolven, nar du monterar dom nya passa på så du inte bøjer dom nya for mycket så dom tappar spansten. sen ska øppningen vanda uppåt. packa en filt i vevhuset medans du håller på det løner sig. sen ska cyllen syrtvattas om det e nicasil cylle på den och det ar alu rester efter gamla kolvar i den. anvand alltid nya packningar vid ihopmonteringen..latt som en platt!!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning