Min Suzuki RGr har skurit!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tror också att hojen kommer att gå bättre än förrut efter inkörningen. Allting är ju fräscht.
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
agneman skrev:
Tack ! Är inte så hemma på sånt här men nu vet jag nog allt jag behöver veta . Ska bara ta kontakt med polarens farsa så han kan horna cylindern, om det nu verkligen är ett måste ?! .

Jag har inte NiCaSil så vitt jag vet, kan inte tänka mig det iaf, och inga gamla rester av någon kolv här inte, kolven gick, jag sprang här i kvarteret som en galning, men den kompade aldrig, så cylindern är finfin, men frågan är, måste jag horna den ändå ?

man ska alltid hona när man lägger i ny kolv!
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Okej då vet vi det också . Hur långt måste man köra in kolven ? . 50 ? 70 ? 100 ? miil alltså .

får inte cylindern förrän nästa vecka ... jobbigt . och han sa att jag inte skulle beställa kolv innan han var färdig .

men snart ska den gåå :p .
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
solitude skrev:
Folk säger väl runt 50 mil.

Men jag säger att 10 mil räcker. Segdra absolut inte!
Hmm, detdär med inkörning är en gåta med många svar...
Ska ju själv köra in min hoj till våren...

Hur ska man köra? Alldrig varva över 8 o försöka undvika att segdra eller?.... Stadskörning, är det bra då? Och definera segdra, ligga på samma varvtal, eller verkligen sega så motorn får jobba ihjäl sig på lägre varv upp för en backe...?
 

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Malmö
Hoj
CBR 125 och en Grön Choppercykel
NSR_Martin skrev:
Hmm, detdär med inkörning är en gåta med många svar...
Ska ju själv köra in min hoj till våren...

Hur ska man köra? Alldrig varva över 8 o försöka undvika att segdra eller?.... Stadskörning, är det bra då? Och definera segdra, ligga på samma varvtal, eller verkligen sega så motorn får jobba ihjäl sig på lägre varv upp för en backe...?


inkörningsschema för Wärtsilä Wasa: 1h utan belastning, 1h med 1/4 belastning, 1h utan belastning, 2h med 1/2 belastning, 30min med 1/4 belastning, 20min med full belastning, vila 2 tim och kolla temperatur.

låter inte så jobbigt eller? nu e den motorn ifs till helsingborg/helsingör färlan Aurora :hihi men nåt liknande borde de väl vara på 125?
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
RunkiZ skrev:
Fick du tag på nån Rg 500 kolv eller hitta du någon annan som passa?

jet racing i uppsala, sa att det skull vara bra med en rgv 250 kolv.. så får väl hoppas på att dom har rätt då! :rolleyes:
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
NSR_Martin skrev:
Hmm, detdär med inkörning är en gåta med många svar...
Ska ju själv köra in min hoj till våren...

Hur ska man köra? Alldrig varva över 8 o försöka undvika att segdra eller?.... Stadskörning, är det bra då? Och definera segdra, ligga på samma varvtal, eller verkligen sega så motorn får jobba ihjäl sig på lägre varv upp för en backe...?


Man ska ligga och växla hela tiden helt enkelt, inte växla för sent varken upp eller ner. Om man har en sk. "effekt-tröskel" ska man undvika att varva över den. Min NSR har sin "tröskel" vid 7k rpm t.ex.

/Soli
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Men då kör jag väl normalt helt enkelt i 30-40 mil . :hihi

Undvika att köra på för långt eller för högt varv . Normal körskolekörning helt enkelt . :yoparty
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Status för comebacken !

Cylindern har en duktig gammal gubbe här i stan, så den ska han horna nån gång till nästa vecka . Innan han visste om det funkade så skulle jag inte beställa kolv, så det har jag inte gjort .

Kolven går på 550:- .

Behöver också packningar och ett nytt tändstift .

Packningssatsen jag hittat heter Toppsats, och jag antar att den innehåller packningar till mellan blocket/cylindern & cylindern/topplocket .

Packningssatsen kostar 220:- .

Tändstiftet heter enligt rekommendationstabellen B9ES, och är ett varmt stift .

Tändstiftet kostar 40:- .

Mvh .
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Innkjøring gjør jag så har: varm motor (viktigt) sen varierat rpm gjarna ratt mycket rpm segdra och pressa inte motorn..gjør så en tank bensin..fardig!! Brukar ha en matsked vanlig 2t olja i cyllen før førsta start (inte syntet) at bensinen ar frash och utan vatten kan vara viktigt spesielt på 2t.....
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
agneman skrev:
Status för comebacken !

Cylindern har en duktig gammal gubbe här i stan, så den ska han horna nån gång till nästa vecka . Innan han visste om det funkade så skulle jag inte beställa kolv, så det har jag inte gjort .

Kolven går på 550:- .

Behöver också packningar och ett nytt tändstift .

Packningssatsen jag hittat heter Toppsats, och jag antar att den innehåller packningar till mellan blocket/cylindern & cylindern/topplocket .

Packningssatsen kostar 220:- .

Tändstiftet heter enligt rekommendationstabellen B9ES, och är ett varmt stift .

Tändstiftet kostar 40:- .

Mvh .

Det dar blev ju inte så illa, 810 kronor for en cylinder rep..nice :)
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
Nejdå, klart överkomligt pris . Antar att gubben som hornar den inte tar ut mer än 100 kronor för att göra det, kan jag inte tänka mig iaf .
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hur gick det med hojen sen.. du får ju skriva när du fått ihop den också. :fatta! hehe. :tungan
 

Powerade

Honda The Power Of Yor Dreams !
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Bitterna!
Hoj
Honda CBR125R -04,
agneman skrev:
Nejdå, klart överkomligt pris . Antar att gubben som hornar den inte tar ut mer än 100 kronor för att göra det, kan jag inte tänka mig iaf .

Mm vi vill veta :yoparty när den är klar :tungan
 

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
agneman är tillbaka !

skäms till det yttersta - har fortfarande inte köpt nållager !

förlåt mig oh onda andar :D .

Menmen, ska ta tag i det någon dag ! Sen ska jag sätta ihop skiten igen och köra in den . Sen när den är inkörd ska jag få tag i en videokamera, burna sönder bakdäcket på film, och sedan köpa ett nytt (givetvis) .

Var hälsade ärade kamrater .

Och Gud sade; Du kan vara lugn, Min Son, asfalten ligger under isen ! :hihi

:banana
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Svanen skrev:
:rofl

Men visstfan är oljan billig!
Biltemas är billigare.. 80kr/4L :D

frew skrev:
men om man råkar ha en nicasil cylinder, då ska man väll inte horna vid kolvbyte?
Ja det ska man göra om man vill få ut bästa komp, bränsleförbrukning och livslängd på motorn.

Svanen skrev:
Kan jag aldrig tro!
Vem fan orkar hona cyllen så fort man ska byta kolv på crossen?
Crossar och LV maskiner är det skillnad på för 100e ggn. :fatta!
Tävlingsmaskiner ska bara prestera.. kvitta bränsleförbrukning och hållbarhet.. bara dom håller tävlingen ut liksom om ens det. :hihi
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top