Min Suzuki RGr har skurit!

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
Tack för dina raka och bra svara Arctic !
Förresten, hur vet jag om jag har nicasil eller inte ? .
Och jo matte, det kan man nog . Jag ska sova på saken ! Syns åter i morgon !

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
CBR 125 och en Grön Choppercykel
agneman skrev:

gonatt o sov gott :)

nicasil eller ej..hmm... står väl nånstans... ja tror inte du har de.. men ja kan ha fel..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Arctic#1 skrev:
Alldrig andvand dom gamla clipsen til kolven, nar du monterar dom nya passa på så du inte bøjer dom nya for mycket så dom tappar spansten. sen ska øppningen vanda uppåt. packa en filt i vevhuset medans du håller på det løner sig. sen ska cyllen syrtvattas om det e nicasil cylle på den och det ar alu rester efter gamla kolvar i den. anvand alltid nya packningar vid ihopmonteringen..latt som en platt!!
Hur syrtvättar man då. :3freak ska själv byta kolv nu igen. :rolleyes: aldrig syrtvättat förr.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
matte@honda skrev:
gonatt o sov gott :)

nicasil eller ej..hmm... står väl nånstans... ja tror inte du har de.. men ja kan ha fel..
Jag har tillockmed det på min 86a så jag tror han har de.t :tummenupp

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
Det är med syrtvättar, du söker väl upp någon firma och och frågar om de har något sorts kemikaliebad du kan få lägga din cylinder i en stund ? .

Men är inte nicasil gjorda av aluminium och vanliga gjorda av gjutjärn eller ngt annat skittungt ? .

Ska googla lite på det, återkommer om en stund .

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
GSXR 1000 k6, RSV Mille, CB750
Nicasil eller inte

agneman skrev:

Det är nog inte nicasilcylinder, det var det inte på min i alla fall.
Är samma maskin på min gammla -86, och jag tror inga dom skulle ha ändra till nicasilcylinder till samma motor fast nyare modell, fast man vet ju aldri.

// Rickard

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
agneman skrev:
Det lät som ett rakt och klart svar på att jag INTE har nicasil ? . Det stämmer alltså ? .

Gamla RG:N har Gjutjärn, ingen alucylinder där inte, dvs. inget nicasil. :fakta

Nållager kan du väl köpa nästan på alla mc-affärer, visa den gamla bara, kostar runt en hundring.
KÖP NYA PACKNINGAR MED!

:tummenupp

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
agneman skrev:
Det är med syrtvättar, du söker väl upp någon firma och och frågar om de har något sorts kemikaliebad du kan få lägga din cylinder i en stund ? .

Men är inte nicasil gjorda av aluminium och vanliga gjorda av gjutjärn eller ngt annat skittungt ? .

Ska googla lite på det, återkommer om en stund .

Man tar och lägger lite saltsyra på dom ställena där alu från kolven smält fast på NiCaSil:en. Får ligga å fräta och pyra ett tag sen gnuggar man bort det och tvättar noga efteråt.

OBS! Gör endast så här på NiCaSil cylindrar! Får endast komma i kontakt med det som man vill ska tas bort! Kommer det på övriga cylindern fräter det på cylinderns material! Endast där alu smält fast på NiCaSil:en!

NiCaSil är en hård legering som består av Nickel, Calsium, Silver.

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
Tack ! Är inte så hemma på sånt här men nu vet jag nog allt jag behöver veta . Ska bara ta kontakt med polarens farsa så han kan horna cylindern, om det nu verkligen är ett måste ?! .

Jag har inte NiCaSil så vitt jag vet, kan inte tänka mig det iaf, och inga gamla rester av någon kolv här inte, kolven gick, jag sprang här i kvarteret som en galning, men den kompade aldrig, så cylindern är finfin, men frågan är, måste jag horna den ändå ?

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
ovanligt att dom här gammla pärlorna skär för oss gas glada ungdommar :tungan
har själv precis lärt mej att det inte är så bra att varva dom nå mkt högre än 11000rpm när dom inte är riktigt varma :brinnerup
sen kom ju problemet att min "cylle" var uppborrad till 56mm, vilket det inte gick att få tag i en ny kolv till. men efter lite dektektivarbete så hitta man en kolv som passa. så nu står den ute i garaget och väntar på att man ska orka åka & köpa bensin & fiiin olja! :rolleyes:

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
granath_ skrev:
ovanligt att dom här gammla pärlorna skär för oss gas glada ungdommar :tungan
har själv precis lärt mej att det inte är så bra att varva dom nå mkt högre än 11000rpm när dom inte är riktigt varma :brinnerup
sen kom ju problemet att min "cylle" var uppborrad till 56mm, vilket det inte gick att få tag i en ny kolv till. men efter lite dektektivarbete så hitta man en kolv som passa. så nu står den ute i garaget och väntar på att man ska orka åka & köpa bensin & fiiin olja! :rolleyes:

Förstår ditt resonemang men varför fiin olja ? . Kallvarva den inte istället så håller den oavsett oljetyp (så länge det inte är spillolja :kocko )

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
Cylindern var inte finfin !

Men var nyss hos Libbe som servar Målilla's speedway-cyklar och han sa att han kunde horna den åt mig, så skulle det funka finfint !

Så när jag vet exakt hur stor den blev ska jag upp och beställa Wiseco's smidda kolv ...

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
GSXR 1000 k6, RSV Mille, CB750
Kolv

granath_ skrev:
sen kom ju problemet att min "cylle" var uppborrad till 56mm, vilket det inte gick att få tag i en ny kolv till. men efter lite dektektivarbete så hitta man en kolv som passa.

Fick du tag på nån Rg 500 kolv eller hitta du någon annan som passa?

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
Sådärja . Nu ska mannen som servar Målillas speedwaycyklar horna cylindern till 54.5 + 0.05 = 54.505 millimeter . Sen blir det nytt tändstift, nytt nållager, ny kolv och nya packningar . Sen hoppas jag på att jag är fit4fight . Ska även kolla så nålen står i mitten i förgasaren ... Sen lär jag väl få köra in kolven med antar jag ...

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
agneman skrev:
Sådärja . Nu ska mannen som servar Målillas speedwaycyklar horna cylindern till 54.5 + 0.05 = 54.505 millimeter . Sen blir det nytt tändstift, nytt nållager, ny kolv och nya packningar . Sen hoppas jag på att jag är fit4fight . Ska även kolla så nålen står i mitten i förgasaren ... Sen lär jag väl få köra in kolven med antar jag ...

gött :)

inkörning e jobbit... och tråkit :D

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Peugeot 28"
ja men hellre med 125 än moped . Man kan köra in den genom att hälsa på folk långväga . Lägga sig på lågt varv i 90 och köra 5-6 mil bort . Sen är den snart inkörd ...

Wiseco-kolv kostar för den som undrar 550:-

matte@honda

4-takt e fett
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
agneman skrev:
ja men hellre med 125 än moped . Man kan köra in den genom att hälsa på folk långväga . Lägga sig på lågt varv i 90 och köra 5-6 mil bort . Sen är den snart inkörd ...

Wiseco-kolv kostar för den som undrar 550:-

men de e ju gött då. kör hem till mig o hälsa på :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj